Retro mtb:s!!!

weldion

Aktiv medlem
IMG_2143.jpeg

Min -95 GT Timberline som morsan cyklade pÄ nÄgra Är efter det att jag bytte cykel. Nu sÄ har frun den som pendlingscykel mellan tÄgstationen och arbetsplatsen. Fick lite kÀrlek nu i somras för att klara ett Är till av cykelpendling.

Herbivora

Medlem
Jag har en tÀmligen unik ram (inklusive tillhörande prylar frÄn tiden, men den kom som ram+gaffel) som jag skulle kunna tÀnka mig att donera till ett bra hem dÀr jag vet att den blir renoverad, omtyckt och inte sÄld vidare utan att jag vet om det. Det Àr en Fat Chance Shock-a-Billy frÄn förserien. Det tillverkades 20 till det amerikanska landslaget som mÄlades i lila och 20 som sÄldes till allmÀnheten och som mÄlades i en fin aquafade. Ram med tillhörande AMP-dÀmpare Àr i bra skick förutom vissa dekaler som Àr lite slitna dÄ de ligger utanpÄ lacken, men dessa ska tydligen gÄ att bestÀlla frÄn USA. Den tillhörande Manitou2-gaffeln i samma fÀrgmönster Àr tyvÀrr borta.

Är du den som vill ta om hand och vĂ„rda min gamla cykel och fĂ„ en unik hoj i din samling? Skicka ett PM i sĂ„ fall.Visa bilaga 445165
Har en hem dÀr FAT inte skulle behöva kÀnna sig ensam!:)

J2000E

Aktiv medlem
Jag lider av grupp-OCD. Det vill sÀga att jag inte mÄr bra om nÄgon komponent inte tillhör gruppen. Har cyklat omkring med LX-vevar i flera Är nu och har inte kunnat prestera bara dÀrför. Idag fick jag Àntligen hem ett set med NOS M737-vevar frÄn samma Ärtal (1994) som resten av delarna (ramen Àr dock frÄn 1989). Nu Àr livet som det ska igen! Med LX ser den ut sÄ hÀr - vilken skillnad det kommer att bli! Or not...

50394725038_603a731ca4_b.jpg

Faktum kvarstÄr - man Àr inte riktigt klok.

Med nya tan/gum wall vikbara Panaracer Smoke/Dart samt XT-vevar kapades 610 gram. Finns fortfarande lite potential i att byta slangar, pedaler samt lite annat smÄtt. Borde kunna komma till 11 kg ganska lÀtt. Nu har vÀl jag rÀtt mÄnga kilo att ta före det blir aktuellt att lÀtta cykeln mer...
Före:

46523319682_2d33b0aa78_b.jpg

Efter:

50442035931_a3b0629b86_b.jpg

Klart bÀttre retro med de hÀr dÀcken... och NOS XT-vevar Àr skönt för sjÀlen!

50441341773_b770338017_b.jpg

Spinx

Aktiv medlem
Jag körde min första Mountainbike tÀvling 1993..
Har tre ramar hÀngandes frÄn 90 talet. TvÄ st Scott Endorphin och en Fully dynamix. Har spinnergy hjul och komplett XTR grupp frÄn 1997 liggandes ocksÄ. Lite tyvÀrr Àr samtliga grejer köra ett par Är i Swe cup och VÀstgöta cupen sÄ de Àr inga museiföremÄl riktigt.

mcperand

Aktiv medlem
Jag har en tÀmligen unik ram (inklusive tillhörande prylar frÄn tiden, men den kom som ram+gaffel) som jag skulle kunna tÀnka mig att donera till ett bra hem dÀr jag vet att den blir renoverad, omtyckt och inte sÄld vidare utan att jag vet om det. Det Àr en Fat Chance Shock-a-Billy frÄn förserien. Det tillverkades 20 till det amerikanska landslaget som mÄlades i lila och 20 som sÄldes till allmÀnheten och som mÄlades i en fin aquafade. Ram med tillhörande AMP-dÀmpare Àr i bra skick förutom vissa dekaler som Àr lite slitna dÄ de ligger utanpÄ lacken, men dessa ska tydligen gÄ att bestÀlla frÄn USA. Den tillhörande Manitou2-gaffeln i samma fÀrgmönster Àr tyvÀrr borta.

Är du den som vill ta om hand och vĂ„rda min gamla cykel och fĂ„ en unik hoj i din samling? Skicka ett PM i sĂ„ fall.Visa bilaga 445165
Min Shock-a-Billy fick idag komma hem till sin nya Àgare dÀr jag tror att den kommer att trivas jÀttebra. Det vÀntar en komplett NOS M900 och en för ramen helt perfekt gaffel och vad jag tror mycket omsorg och omtanke. Jag har blivit lovad foton frÄn arbetet sÄ vi fÄr förhoppningsvis se resultatet hÀr pÄ Forumet pÄ ett eller annat sÀtt:geek:(y)

rödblÄ

Aktiv medlem
Gilla-knappen kÀndes inte tillrÀcklig. AlltsÄ WOW! Du har verkligen lyckats nÀr cykeln ser ut som en perfekt designad rendering i ett 3D-program snarare Àn en 30-Är gammal ram. Helvete vad cleant det blir med styret och kabeldragningen.

123456789

Aktiv medlem
Jag blir knÀpp nÀr jag ser den jonnen !
LĂ€nge sen man sĂ„g nĂ„got vackrare 😊
Och jag minns hur man dreglade efter en sĂ„n ram ...tider det ❀

Dahl

Medlem
Med nya tan/gum wall vikbara Panaracer Smoke/Dart samt XT-vevar kapades 610 gram. Finns fortfarande lite potential i att byta slangar, pedaler samt lite annat smÄtt. Borde kunna komma till 11 kg ganska lÀtt. Nu har vÀl jag rÀtt mÄnga kilo att ta före det blir aktuellt att lÀtta cykeln mer...
Före:

46523319682_2d33b0aa78_b.jpg

Efter:

50442035931_a3b0629b86_b.jpg

Klart bÀttre retro med de hÀr dÀcken... och NOS XT-vevar Àr skönt för sjÀlen!

50441341773_b770338017_b.jpg

men typ 10Är för nya...

tmalm

Aktiv medlem

nieves

Aktiv medlem
TrÀffade kollegan som köpt min gamla Easton Elite -97 för att ha som pendlarhoj pÄ vintern. Lyckades plÄta ett par bilder pÄ den och den grova styrstammen som erbjöd fina aerodynamiska egenskaper.
Cykeln har bl.a rullat VR, VÀnern runt, MÀlaren runt, 2 ggr lÄnga Finnmarksturen (112km), 08XC (Första Äret) mm.
Det vÀrmde i hjÀrtat att se att den gamla trotjÀnaren Ànnu rullar pÄ vÀgarna.
20201222_144825.jpg

Barend positionen Àr inte mitt förslag....
20201222_144829.jpg

Grov stam!
20201222_144836.jpg

Brake booster Ă€r sĂ„ inneđŸ€Ș

BFS

Aktiv medlem
TrÀffade kollegan som köpt min gamla Easton Elite -97 för att ha som pendlarhoj pÄ vintern. Lyckades plÄta ett par bilder pÄ den och den grova styrstammen som erbjöd fina aerodynamiska egenskaper.
Cykeln har bl.a rullat VR, VÀnern runt, MÀlaren runt, 2 ggr lÄnga Finnmarksturen (112km), 08XC (Första Äret) mm.
Det vÀrmde i hjÀrtat att se att den gamla trotjÀnaren Ànnu rullar pÄ vÀgarna.
Visa bilaga 460263
Barend positionen Àr inte mitt förslag....
Visa bilaga 460264
Grov stam!
Visa bilaga 460266
Brake booster Ă€r sĂ„ inneđŸ€Ș
Den dÀr brakeboostern ser ut att vara gjuten pÄ 1700-talet!

mcperand

Aktiv medlem
Min Shock-a-Billy fick idag komma hem till sin nya Àgare dÀr jag tror att den kommer att trivas jÀttebra. Det vÀntar en komplett NOS M900 och en för ramen helt perfekt gaffel och vad jag tror mycket omsorg och omtanke. Jag har blivit lovad foton frÄn arbetet sÄ vi fÄr förhoppningsvis se resultatet hÀr pÄ Forumet pÄ ett eller annat sÀtt:geek:(y)
Jag svarar pÄ mitt eget inlÀgg för det hÀr vill ni inte missa!
f2.jpeg

f3.jpeg

Jag tror bestÀmt att den hamnade hos precis rÀtt person. Cyklats i skogen har den ocksÄ :geek:

mcperand

Aktiv medlem
Är det en riktig RS1 i nosen pĂ„ den dĂ€r?
Fantastiskt fin cykel!

/T
SÄ vitt jag vet sÄ Àr det det. Det Àr 1" headset pÄ ramen och dÄ finns det inte sÄ jÀttemycket att vÀlja pÄ. Ramen kommer frÄn samma förserie som det amerikanska MTB-landslaget cyklade pÄ -91 och de började med RS1 innan de bytte till Mag21 sÄ valet av gaffel Àr högst passande!

Master57

Medlem
SÄ vitt jag vet sÄ Àr det det. Det Àr 1" headset pÄ ramen och dÄ finns det inte sÄ jÀttemycket att vÀlja pÄ. Ramen kommer frÄn samma förserie som det amerikanska MTB-landslaget cyklade pÄ -91 och de började med RS1 innan de bytte till Mag21 sÄ valet av gaffel Àr högst passande!
Lite fel pĂ„ Ă„rtalen tror jag. Förserien verkar ha dykt upp -93. FrĂ„n och med -94 gick den att bestĂ€lla för vanliga döingar😉. StĂ„r bra beskrivet i bild tvĂ„ frĂ„n -94 Ă„rs katalog

Bilagor

• 51895DE4-611E-4645-B9D4-4F78501CBD7D.jpeg
    51895DE4-611E-4645-B9D4-4F78501CBD7D.jpeg
    153 KB · Besök: 31
  • 95CABC34-F2E5-40B9-9439-A660E52EF7D4.jpeg
    95CABC34-F2E5-40B9-9439-A660E52EF7D4.jpeg
    117.2 KB · Besök: 30

mcperand

Aktiv medlem
Lite fel pĂ„ Ă„rtalen tror jag. Förserien verkar ha dykt upp -93. FrĂ„n och med -94 gick den att bestĂ€lla för vanliga döingar😉. StĂ„r bra beskrivet i bild tvĂ„ frĂ„n -94 Ă„rs katalog
Det stÀmmer! Jag slant pÄ Ärtalet av bara farten. Detta Àr alltsÄ en ram frÄn -93, samma som amerikanerna cyklade pÄ. NÀr den slÀpptes lite bredare -94 sÄ hade den en del Àndringar pÄ ramen (till exempel inte den lilla förstÀrkningen av sadelröret) och en annan baktriangel och dÀmpare (eller om det var till 95 den byttes?).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att anvÀnda vÄra tjÀnster godkÀnner du det. LÀs mer