Retro mtb:s!!!
Det kom några lovande PM som jag ska beta av först, men ett gott nytt hem står högt på min lista.Den hade trivts bland Cannondale och Miyator i mitt garage ?fint objekt!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det kom några lovande PM som jag ska beta av först, men ett gott nytt hem står högt på min lista.Den hade trivts bland Cannondale och Miyator i mitt garage ?fint objekt!
Har en hem där FAT inte skulle behöva känna sig ensam!:)Jag har en tämligen unik ram (inklusive tillhörande prylar från tiden, men den kom som ram+gaffel) som jag skulle kunna tänka mig att donera till ett bra hem där jag vet att den blir renoverad, omtyckt och inte såld vidare utan att jag vet om det. Det är en Fat Chance Shock-a-Billy från förserien. Det tillverkades 20 till det amerikanska landslaget som målades i lila och 20 som såldes till allmänheten och som målades i en fin aquafade. Ram med tillhörande AMP-dämpare är i bra skick förutom vissa dekaler som är lite slitna då de ligger utanpå lacken, men dessa ska tydligen gå att beställa från USA. Den tillhörande Manitou2-gaffeln i samma färgmönster är tyvärr borta.
Är du den som vill ta om hand och vårda min gamla cykel och få en unik hoj i din samling? Skicka ett PM i så fall.Visa bilaga 445165
Jag lider av grupp-OCD. Det vill säga att jag inte mår bra om någon komponent inte tillhör gruppen. Har cyklat omkring med LX-vevar i flera år nu och har inte kunnat prestera bara därför. Idag fick jag äntligen hem ett set med NOS M737-vevar från samma årtal (1994) som resten av delarna (ramen är dock från 1989). Nu är livet som det ska igen! Med LX ser den ut så här - vilken skillnad det kommer att bli! Or not...
![]()
Faktum kvarstår - man är inte riktigt klok.
Min Shock-a-Billy fick idag komma hem till sin nya ägare där jag tror att den kommer att trivas jättebra. Det väntar en komplett NOS M900 och en för ramen helt perfekt gaffel och vad jag tror mycket omsorg och omtanke. Jag har blivit lovad foton från arbetet så vi får förhoppningsvis se resultatet här på Forumet på ett eller annat sättJag har en tämligen unik ram (inklusive tillhörande prylar från tiden, men den kom som ram+gaffel) som jag skulle kunna tänka mig att donera till ett bra hem där jag vet att den blir renoverad, omtyckt och inte såld vidare utan att jag vet om det. Det är en Fat Chance Shock-a-Billy från förserien. Det tillverkades 20 till det amerikanska landslaget som målades i lila och 20 som såldes till allmänheten och som målades i en fin aquafade. Ram med tillhörande AMP-dämpare är i bra skick förutom vissa dekaler som är lite slitna då de ligger utanpå lacken, men dessa ska tydligen gå att beställa från USA. Den tillhörande Manitou2-gaffeln i samma färgmönster är tyvärr borta.
Är du den som vill ta om hand och vårda min gamla cykel och få en unik hoj i din samling? Skicka ett PM i så fall.Visa bilaga 445165
Riktigt fin!Min svarta Pace RC200 F1, nu klar ?
Jag blir knäpp när jag ser den jonnen !Visa bilaga 452368Visa bilaga 452369Visa bilaga 452370Visa bilaga 452371Visa bilaga 452372Visa bilaga 452391Visa bilaga 452392Visa bilaga 452393Visa bilaga 452394as requested :-). Ramen är från 1992, och NOS. Middleburn, X-Lite o Pace delar, samt XC Pro. Har anodiserat några delar svart eller guld. Lite strul med editering i tråden, därav en del dubbletter.
Visa bilaga 452368Visa bilaga 452369Visa bilaga 452370Visa bilaga 452371Visa bilaga 452372Visa bilaga 452368Visa bilaga 452369Visa bilaga 452370Visa bilaga 452371
Visa bilaga 452372
Visa bilaga 452368Visa bilaga 452369Visa bilaga 452370Visa bilaga 452371Visa bilaga 452372Visa bilaga 452391Visa bilaga 452392Visa bilaga 452393Visa bilaga 452394as requested :-). Ramen är från 1992, och NOS. Middleburn, X-Lite o Pace delar, samt XC Pro. Har anodiserat några delar svart eller guld. Lite strul med editering i tråden, därav en del dubbletter.
Visa bilaga 452368Visa bilaga 452369Visa bilaga 452370Visa bilaga 452371Visa bilaga 452372Visa bilaga 452368Visa bilaga 452369Visa bilaga 452370Visa bilaga 452371
Visa bilaga 452372
Med nya tan/gum wall vikbara Panaracer Smoke/Dart samt XT-vevar kapades 610 gram. Finns fortfarande lite potential i att byta slangar, pedaler samt lite annat smått. Borde kunna komma till 11 kg ganska lätt. Nu har väl jag rätt många kilo att ta före det blir aktuellt att lätta cykeln mer...
Före:
![]()
Efter:
![]()
Klart bättre retro med de här däcken... och NOS XT-vevar är skönt för själen!
![]()
Vilket klipp! Grattis till fin cykel!Visa bilaga 458947
Visa bilaga 458948Visa bilaga 458949Inte orginalet men samma storlek/modell som min första mtb. En univega alpina 505. Lyckades hitta denna i grymt bra skick på FB köp & sälj för en lusentapp. Blev affär direkt!
Nu står den hemma och ska få sig en ordentlig rengöring och puts
Den där brakeboostern ser ut att vara gjuten på 1700-talet!Träffade kollegan som köpt min gamla Easton Elite -97 för att ha som pendlarhoj på vintern. Lyckades plåta ett par bilder på den och den grova styrstammen som erbjöd fina aerodynamiska egenskaper.
Cykeln har bl.a rullat VR, Vänern runt, Mälaren runt, 2 ggr långa Finnmarksturen (112km), 08XC (Första året) mm.
Det värmde i hjärtat att se att den gamla trotjänaren ännu rullar på vägarna.
Visa bilaga 460263
Barend positionen är inte mitt förslag....
Visa bilaga 460264
Grov stam!
Visa bilaga 460266
Brake booster är så inne?
Jag svarar på mitt eget inlägg för det här vill ni inte missa!Min Shock-a-Billy fick idag komma hem till sin nya ägare där jag tror att den kommer att trivas jättebra. Det väntar en komplett NOS M900 och en för ramen helt perfekt gaffel och vad jag tror mycket omsorg och omtanke. Jag har blivit lovad foton från arbetet så vi får förhoppningsvis se resultatet här på Forumet på ett eller annat sätt![]()
Så vitt jag vet så är det det. Det är 1" headset på ramen och då finns det inte så jättemycket att välja på. Ramen kommer från samma förserie som det amerikanska MTB-landslaget cyklade på -91 och de började med RS1 innan de bytte till Mag21 så valet av gaffel är högst passande!Är det en riktig RS1 i nosen på den där?
Fantastiskt fin cykel!
/T
Lite fel på årtalen tror jag. Förserien verkar ha dykt upp -93. Från och med -94 gick den att beställa för vanliga döingar?. Står bra beskrivet i bild två från -94 års katalogSå vitt jag vet så är det det. Det är 1" headset på ramen och då finns det inte så jättemycket att välja på. Ramen kommer från samma förserie som det amerikanska MTB-landslaget cyklade på -91 och de började med RS1 innan de bytte till Mag21 så valet av gaffel är högst passande!
Det stämmer! Jag slant på årtalet av bara farten. Detta är alltså en ram från -93, samma som amerikanerna cyklade på. När den släpptes lite bredare -94 så hade den en del ändringar på ramen (till exempel inte den lilla förstärkningen av sadelröret) och en annan baktriangel och dämpare (eller om det var till 95 den byttes?).Lite fel på årtalen tror jag. Förserien verkar ha dykt upp -93. Från och med -94 gick den att beställa för vanliga döingar?. Står bra beskrivet i bild två från -94 års katalog