Retro mtb:s!!!

Finns inget värde i gamla hojar. Försökte sälja min 1996 Scott Endorphine, nästan originalskick, för ett tag sedan. 1000 kr var för mycket. Nu står den istället hos svärföräldrarna som sommarcykel.
Min bild är att 90-tals stålhojar i bra skick från märken som GT, Kona, Marin, Cannondale, Bridgestone, Miyata mfl säljs snabbt.

Tidiga MB-1 Bridgestone är populära utomlands (läs USA) och kan kosta en del. Här i Sverige...inte så mycket.

Köpte den här från 89 som ram från USA redan 2013 och plockade sedan på XT från 94.

50445304661_92c1cb91e4_h.jpg

Ramen är (idag) för liten för mig så säg till om intresse för (ramen och gaffel) finns. PM: a

Tidiga MB-1 Bridgestone är populära utomlands (läs USA) och kan kosta en del. Här i Sverige...inte så mycket.

Köpte den här från 89 som ram från USA redan 2013 och plockade sedan på XT från 94.

50445304661_92c1cb91e4_h.jpg

Ramen är (idag) för liten för mig så säg till om intresse för (ramen och gaffel) finns. PM: a
Hm. Jag har en asrostig ram, med en liten buckla på. Kanske borde se om den går att rädda

I serien "Besudlade Trek:sar från 90-talet" har turen kommit till den här inte så fina 93an.
2023_0704_12231500.jpg

En 7000 Aluminum som "fyndades" på Stadsmissionens cykelutförsäljning. Jag har hört att det ska vara populärt med sån där gravel-cykling så jag testar med standardreceptet 26"+flared styre+Billy Bonkers. Funkar överraskande bra på en 23" ram med exceptionellt kort överrör. Jag tror jag gillar patinan på både ram och komponenterna från skrotlådan.
2023_0704_12281100.jpg
2023_0704_12240400.jpg

I serien "Besudlade Trek:sar från 90-talet" har turen kommit till den här inte så fina 93an.
Visa bilaga 636162
En 7000 Aluminum som "fyndades" på Stadsmissionens cykelutförsäljning. Jag har hört att det ska vara populärt med sån där gravel-cykling så jag testar med standardreceptet 26"+flared styre+Billy Bonkers. Funkar överraskande bra på en 23" ram med exceptionellt kort överrör. Jag tror jag gillar patinan på både ram och komponenterna från skrotlådan.
Visa bilaga 636163Visa bilaga 636164
Riktigt snygg! Ser ut som en riktigt fin kombo av delar med. Hur gillar du Billy bronkers? Jag blev aldrig vän med dem tyvärr. Så nu sitter de på en elcykel där de passar fint :)

Riktigt snygg! Ser ut som en riktigt fin kombo av delar med. Hur gillar du Billy bronkers? Jag blev aldrig vän med dem tyvärr. Så nu sitter de på en elcykel där de passar fint :)
Tackåtack, jag blev faktiskt lite nöjd med denna. Finns en risk att den får agera pendelcykel efter semestern.
I de farter jag cyklar är däcken sällan begränsande, så jag är nog fel person att tycka nåt om BillyB. Jag pumpade lite för hårt de första turerna så nu håller jag på och släpper ut till strax innan de blir vingliga. Typ den nivån har jag på däckvetenskap.
Vad kör du istället?

Tackåtack, jag blev faktiskt lite nöjd med denna. Finns en risk att den får agera pendelcykel efter semestern.
I de farter jag cyklar är däcken sällan begränsande, så jag är nog fel person att tycka nåt om BillyB. Jag pumpade lite för hårt de första turerna så nu håller jag på och släpper ut till strax innan de blir vingliga. Typ den nivån har jag på däckvetenskap.
Vad kör du istället?
Jag överkompenserade och köpte René Herse däck :) kör inte fort men ska man spendera drygt en timme om dagen på cykeln (pendlar) kan man lika gärna köpa fina däck tänker jag :) Blir glad varje gång jag cyklar på de däcken. Förmodligen bara placebo men vad spelar det för roll när det funkar?:) Men egentligen tror jag Panaracer hade räckt gott :)

Tror vi har samma filosofi runt hur en bra gravel-mtb ska byggas ;) hade gärna kört dina reglage med men fick nöja mig med moderna. Ska såklart kapa styrröret men inte fått tummen ur. Pendlar ju på cykeln så behöver fixa det en helg. IMG_0992.jpeg

Jag överkompenserade och köpte René Herse däck :) kör inte fort men ska man spendera drygt en timme om dagen på cykeln (pendlar) kan man lika gärna köpa fina däck tänker jag :) Blir glad varje gång jag cyklar på de däcken. Förmodligen bara placebo men vad spelar det för roll när det funkar?:) Men egentligen tror jag Panaracer hade räckt gott :)

Tror vi har samma filosofi runt hur en bra gravel-mtb ska byggas ;) hade gärna kört dina reglage med men fick nöja mig med moderna. Ska såklart kapa styrröret men inte fått tummen ur. Pendlar ju på cykeln så behöver fixa det en helg. Visa bilaga 636265
Så många frågor om den där styrkombon! Avkomman av ett tyskt Butterflystyre och en sk tjackbock! Funkar det bra?
Edit: en cykel helt i min smak förövrigt.

Så många frågor om den där styrkombon! Avkomman av ett tyskt Butterflystyre och en sk tjackbock! Funkar det bra?
Edit: en cykel helt i min smak förövrigt.
Styrkombon funkar fint! Sedan ser det ju helt gräsligt ut :) Men som lösning på problemet med långa och låga mtb:s funkar det galant.

Cykeln är ju… utilitarian vad det nu blir på svenska. Men förutom att den är lite lågt växlad är det en otroligt trevlig och praktisk cykel.

För de som inte vet är det alltså ett gammalt scott tempostyre från 90-talet fast uppIMG_0999.jpegochner.

Cykeln har levt många olika liv sedan jag köpte den av en forummedlem typ 2013.
IMG_0995.jpeg
IMG_0993.jpeg
IMG_0994.jpeg

Allt från rakt styre, 26” hjul och v-bromsar till 27,5 och 700c hjul i olika perioder och nu skivbromsar. Med och utan pakethållare och diverse racks och skärmar. Allt från pendling, bikepacking och tung-touring runt Östersjön.

Gissar på sent 90-tal, större delen av delarna är nog rätt periodkorrekta med, förutom en HS33 bak, styret (som nog bara är 15år gammalt), däcken och pedalerna (som är de största plattformspedalerna jag hittat för mina stora fötter).

Zipforcen fram är ju inte heller från 90-talet kom jag på, men den gör att hojjen funkar utmärkt att pendla till jobb med för en latmask som mig.

GT.jpg

Är det något särskilt man bör tänka på vid köp av en gammal MTB, med avsikt för att bygga om till gravel-året-runt-bärs-pizza-pendlarcykel? Man behöver inte stirra sig blind på storleken lika mycket som vid köp av exempelvis lvg?

Är det något särskilt man bör tänka på vid köp av en gammal MTB, med avsikt för att bygga om till gravel-året-runt-bärs-pizza-pendlarcykel? Man behöver inte stirra sig blind på storleken lika mycket som vid köp av exempelvis lvg?

Vill du köra bock? Då får du kolla hur du ska få upp bockstyret i rätt höjd utan att cykeln blir för lång.

Vill du byta till v-broms kan du behöva kolla att de och bromsbeläggen får plats i gaffeln.

Köper du aluminium - kolla efter sprickor. Vanligt på gamla alu mtb.

Jag lyckades även en gång köpa en mtb med 130mm bakgaffel :) kolla baknavets mått.

Vill du köra bock? Då får du kolla hur du ska få upp bockstyret i rätt höjd utan att cykeln blir för lång.

Vill du byta till v-broms kan du behöva kolla att de och bromsbeläggen får plats i gaffeln.

Köper du aluminium - kolla efter sprickor. Vanligt på gamla alu mtb.

Jag lyckades även en gång köpa en mtb med 130mm bakgaffel :) kolla baknavets mått.
Tack! Tänkte inte köra bock.

Har hittat en fin ram som kan tänkas bli ett litet projekt, som säljaren har angett följande mått på:

Pedalcenter till sadelstolpe fäste 45cm.
Center övre mitt av cykeln till marken 72cm.

Vad kan det tänkas vara för tum på ett ungefär? Antar att jag som 1.90 lång bör sikta på åtminstonde 20"?

Har hittat en fin ram som kan tänkas bli ett litet projekt, som säljaren har angett följande mått på:

Vad kan det tänkas vara för tum på ett ungefär? Antar att jag som 1.90 lång bör sikta på åtminstonde 20"?
Det viktigaste måttet i min värld som är enkelt för en lekman att mäta är sadelstolpe-styrstam. Även höjden på styret kan vara relevant (lämpligen styrrörets längd). Om toppröret är för långt/kort är det svårt att lösa. Vevaxel-topprör kan vara relevant men du kan ju i värsta fall ofta köpa en lite längre sadelstolpe om sadeln är för låg. Och svårt att jämföra mellan cyklar med olika sluttande topprör. Hade det varit någon som är lite mer van att sälja cyklar hade ju stack, reach etc varit relevant men svårt att förklara och få trovärdiga data på.

Har du en bild? Kan du ta med en cykel du trivs på och jämföra?

En bild skulle hjälpa oerhört, men om han nu mätt center från vevlagret till toppen av sadelröret så är 45cm alldeles för litet för dig, du kommer att sitta som en cirkusbjörn på den cykeln och det blir kul för andra men inte så kul för dig. Jag skulle leta vidare och hitta en ram som är 21-22".

En bild skulle hjälpa oerhört, men om han nu mätt center från vevlagret till toppen av sadelröret så är 45cm alldeles för litet för dig, du kommer att sitta som en cirkusbjörn på den cykeln och det blir kul för andra men inte så kul för dig. Jag skulle leta vidare och hitta en ram som är 21-22".
+1 på (21 eller) 22” för någon så stor och ståtlig som du.

Jag, som är knappa 180 cm, började mitt återfall på en 18,5” 90-tals-mtb/atb. Storleken funkade, men det var också allt:
7B7E5424-A825-4F06-BFB9-7ED3BD18E92D.jpeg

20,5” passade mycket bättre…
2246456F-F730-4DDC-9D60-7FF73E432E90.jpeg

FA8D6B1B-0870-4C0D-BA32-1A8AAD253F7F.jpeg

…och för ståndsmässigt söndagsglid med bakåtsvept albatrosstyre passar tom. 22,5”:
E04F49D5-E4BC-4D49-87AF-C5FCF69A0635.jpeg

Det här gäller förstås cyklar med hyfsat kort överrör i förhållande till sadelrörets höjd, annars hade 22,5” varit för långt. Men med 190 cm så har du förmodligen så det räcker och blir över.

Om du hittar en stålis som är 130 mm över ändan så är det en smal sak att vidga den till 135 mm.

Kom bara ihåg att det är obligatoriskt med en saftig byggtråd! ?

Favorit ang. att skrämma upp gamla cyklar:
9E8079FC-B0B7-4EB4-8D3C-DFF2DD0C57B1.jpeg

Senast ändrad:
Det viktigaste måttet i min värld som är enkelt för en lekman att mäta är sadelstolpe-styrstam. Även höjden på styret kan vara relevant (lämpligen styrrörets längd). Om toppröret är för långt/kort är det svårt att lösa. Vevaxel-topprör kan vara relevant men du kan ju i värsta fall ofta köpa en lite längre sadelstolpe om sadeln är för låg. Och svårt att jämföra mellan cyklar med olika sluttande topprör. Hade det varit någon som är lite mer van att sälja cyklar hade ju stack, reach etc varit relevant men svårt att förklara och få trovärdiga data på.

Har du en bild? Kan du ta med en cykel du trivs på och jämföra?
355154229_6743375999030573_4895318454269706953_n.jpg

Jag har googlat lite geometri för Trek 800 modellen och det verkar som att den är närmast en 18". Topprör på 18" respektive 20" verkar bara skilja millimeter, men det kanske blir för litet trots allt, som ni säger, undviker gärna cirkusbjörn-känslan!

Blocket och marketplace människorna är så snåla med (rätt) information. ? Men visst ser den fräsch ut?

Jag har googlat lite geometri för Trek 800 modellen och det verkar som att den är närmast en 18". Topprör på 18" respektive 20" verkar bara skilja millimeter, men det kanske blir för litet trots allt, som ni säger, undviker gärna cirkusbjörn-känslan!

Blocket och marketplace människorna är så snåla med (rätt) information. ? Men visst ser den fräsch ut?
Fräsch, men för liten (för dig).

Själv skulle jag kastat på ett BMX styre och omfamnat cirkusbjörnen som mitt "andedjur" ? små äldre mtb med BMX styre är förvånansvärt roliga att kryssa runt i stan med.

Senaste volymen i praktverket Den Stora Galenskapen heter Specialized Hardrock Comp 1989.

Den var bra röten när jag slog klorna i den. Men ingenting kärvade eller bråkade konstigt nog, och nu ser den ut såhär:
25C24AA3-B961-4BF7-B934-DBB3B3015321.jpeg

Återstår att rikta bakhjulet - vilket jag hoppas låter sig göras - och därefter montera och justera bakbromsen, samt förstås att lägga på friska däck och slangar.

Den var nog inte besvärande vacker till att börja med (eller?), och de ärr som den har samlat på sig under de gångna 34 åren har den i allt väsentligt kvar. Jag ändrade också ganska snabbt ambitionsnivå från full on gubb-puts till helt-och-rent-inunder-men-inte-åter-till-nyskick.

Men det känns som att den kan bli en ok pubkrälare, warts and all, för någon som går på krogen en gång vart tredje skottår.

Och hur eller hur, jävlar i min lilla låda vad de är fina de här gamla crmo-häckarna!

Senaste volymen i praktverket Den Stora Galenskapen heter Specialized Hardrock Comp 1989.

Den var bra röten när jag slog klorna i den. Men ingenting kärvade eller bråkade konstigt nog, och nu ser den ut såhär:
Visa bilaga 637935

Återstår att rikta bakhjulet - vilket jag hoppas låter sig göras - och därefter montera och justera bakbromsen, samt förstås att lägga på friska däck och slangar.

Den var nog inte besvärande vacker till att börja med (eller?), och de ärr som den har samlat på sig under de gångna 34 åren har den i allt väsentligt kvar. Jag ändrade också ganska snabbt ambitionsnivå från full on gubb-puts till helt-och-rent-inunder-men-inte-åter-till-nyskick.

Men det känns som att den kan bli en ok pubkrälare, warts and all, för någon som går på krogen en gång vart tredje skottår.

Och hur eller hur, jävlar i min lilla låda vad de är fina de här gamla crmo-häckarna!
Bakväxeln på Hårdrockar’n är en Suntour Accushift XCE 4050 (om jag fick med alla benämningar där…).

När jag lade på nya kedjan så valde jag att göra den ca 1,5 länkar för lång istället för 0,5 länkar för kort. Det resulterade i att b-skruven behövde justeras för att inte trissan skulle rida på största kransen bak. B-skruven… får se nu, var har vi b-skruven…? Men vaffan, det måste väl finnas en b-skruv?

Nej. Det måste det tydligen inte.

Denna växel har istället en distans som kan vändas åt endera hållet, dvs två fasta lägen ungefär motsvarande ”b-skruven lite mer inskruvad” eller ”b-skruven lite mindre inskruvad”.

I utgångsläget var min ”lite mindre inskruvad”…:
70BD726C-AD4D-4AB1-BFE6-9128CFAEE4F4.jpeg

…så jag testade att skifta. Plutten lät sig enkelt lossas…:
F796CD68-D72B-4A44-B9ED-973D9C62F23D.jpeg

…och vad tror ni hände när jag skulle borsta av den värsta smutsen över vasken? Fästskruven trillade naturligtvis ur handen och ner i avloppet. Bara att riva diskbänken, och där i röret låg som tur var skruven. Skruva ihop avloppet igen, sånär hälla ut en tallrik yoghurt- och vattenblask i den ännu inte inkopplade vasken, och sen skruva ihop växeln med b-distansen vänd åt andra hållet:
2B0427E1-02E9-4B9A-B5A6-29CE2E8F222F.jpeg

Presto! Det funkade som avsett, och nu kan jag köra på största kransen utan problem.

En annan egenhet på denna förhållandevis tidiga cykel (1989) är favoriten med ett bakhjul som har solid axel med muttrar. Fan! Redan på den korta tid vi har dejtat har jag hunnit störa mig på att hjulet vill glida framåt i drop-outsen när jag tajtar muttrarna. Notera för övrigt de spejsiga hålen i drop-outsen.

Istället för att sätta axeln i hålen i drop outsen plockade jag fram ett par Surly Hurdy Gurdy som jag hade liggande eftersom de inte kom till användning som jag hade trott när jag köpte dem. Här funkade de däremot ypperligt:
99ED4BE8-3F7D-4B2C-9F58-003C8DDA2C1B.jpeg

Som synes på muttrarna så bygger de några extra millimeter på varje sida, så jag fick byta de båda brickorna…:
A92CF533-14B7-470C-BED5-B8B93A1D4E4B.jpeg

…mot tunnare rostfria m10 för att få tillräckligt ingrepp i gängorna. Jag föreställer mig att originalbrickornas räfflor, vilka uppenbart ändå inte gjorde jobbet, inte längre behövs nu när axeln hålls på plats av Hurdy Gurdysarna.

Dagens chock fick jag sedan när jag kollade upp Hurdy Gurdy på nätet och såg att de har legat på hisnande 1200+kr/st på Bike24 och att de med över 60% rabatt ”bara” kostar 500kr/st.

0843880A-73C5-4487-9FFC-8E0C5CCC74CD.png

Tur att jag för det första inte gav så mycket för mina, och att de för det andra är avskrivna sedan länge. Annars hade cykeln blivit så baktung att den inte hade gått att köra.

Ett par DX-pedaler är synnerligen anakronistiska på detta bygge, men de var det bästa jag hade att avvara så sådana fick det bli. Fräscht fett i lagren så bör de stå pall för ett nytt liv. Tack @Moses95 för pedalerna.

Kommen så långt i mitt eget förfall och cykelns återuppbyggnad begicks jungfruturen. Bara ett par kilometer, men det känns lovande:
0C060969-4E2A-4467-906B-EA067EB2296D.jpeg

Friska däck, en ok sadel, riktat bakhjul och installerad bakbroms, sen är vi redo att låta Den Nya Dagen randas.

Hade den inte haft en sådan gräslig färgsättning och billig finish utan istället någon enhetlig, snyggt lagd färg med lite flake och en klarlack värd namnet, så hade den varit the cat’s ass som gentlemannagravel-on-a-budget. Men då hade den varit något helt annat, och då hade resten av cykeln och komponenterna inte heller matchat. Nu är den vad den är.

Ett vettigare styre skulle verkligen inte heller skada, men den får behålla sitt retrostukat smala och raka stålstyre tillsvidare.

3x6 är det nya rosa. Kom ihåg var ni läste det först.

Senast ändrad:
Tja på er,

Söker tips, idéer och förslag till mitt kommande projekt.

Jag har renoverat/restaurerat en del äldre GT mtb:s samt ett gäng gamla Världsmästare racers och ska dra igång ett GT projekt igen.

Tog mig friheten att göra ett inlägg här i hopp om god hjälp ?

Förr har jag alltid köpt delar som är samma som dem gamla samt renoverat allt som gått att renovera, på så sätt har det varit relativt enkelt att fixa cyklarna.

Denna gången är dock min tanke att byta till singel drev fram och 9-10-11 typ bak. Byta kassett samt annat lager och då blir jag osäker på vad som passar min ram samt vilka komponenter som lirar ihop.

Det satt ett fyrkantslager (73mm 1.37 x 24) på cykeln men undrar om man kan sätta annat lager på cykeln för att lättare kunna välja vevparti av annan sort ?

Målet med bygget ska vara lite utav en Gravel.

Bockstyre, några snygga skinwall däck osv.

Köper helst begagnat i bra skick då jag vill hålla nere kostnaden, så om någon har vevparti, lager, kassett osv liggande så hör av er !

Så kom gärna med tips och förslag på vad jag ska tänka på kring bakväxel, kassett, vevparti och lager. Även vad ni har för erfarenheter kring utväxlingen, antal kugg fram osv.

Cykeln är nu tvättad och nerplockad, så jag har en ren fin ram att börja bygga på.

Ursäkta för långt inlägg och ser fram emot era tankar ??Trevlig lördag och tack på förhand !

Bilagor

• IMG_2361.jpeg
    IMG_2361.jpeg
    1.4 MB · Besök: 84
  • IMG_2364.jpeg
    IMG_2364.jpeg
    486.2 KB · Besök: 82
  • IMG_2370.jpeg
    IMG_2370.jpeg
    775.6 KB · Besök: 81
  • IMG_2402.jpeg
    IMG_2402.jpeg
    1.1 MB · Besök: 86
Tja på er,

Söker tips, idéer och förslag till mitt kommande projekt.

Jag har renoverat/restaurerat en del äldre GT mtb:s samt ett gäng gamla Världsmästare racers och ska dra igång ett GT projekt igen.

Tog mig friheten att göra ett inlägg här i hopp om god hjälp ?

Förr har jag alltid köpt delar som är samma som dem gamla samt renoverat allt som gått att renovera, på så sätt har det varit relativt enkelt att fixa cyklarna.

Denna gången är dock min tanke att byta till singel drev fram och 9-10-11 typ bak. Byta kassett samt annat lager och då blir jag osäker på vad som passar min ram samt vilka komponenter som lirar ihop.

Det satt ett fyrkantslager (73mm 1.37 x 24) på cykeln men undrar om man kan sätta annat lager på cykeln för att lättare kunna välja vevparti av annan sort ?

Målet med bygget ska vara lite utav en Gravel.

Bockstyre, några snygga skinwall däck osv.

Köper helst begagnat i bra skick då jag vill hålla nere kostnaden, så om någon har vevparti, lager, kassett osv liggande så hör av er !

Så kom gärna med tips och förslag på vad jag ska tänka på kring bakväxel, kassett, vevparti och lager. Även vad ni har för erfarenheter kring utväxlingen, antal kugg fram osv.

Cykeln är nu tvättad och nerplockad, så jag har en ren fin ram att börja bygga på.

Ursäkta för långt inlägg och ser fram emot era tankar ??Trevlig lördag och tack på förhand !
För gravel hade jag valt en stålram med stel gaffel, men visst går det att bygga av den där också. Det du bör ha i åtanke är att geometrin har ett relativt långt topprör och att du med bock kommer att bli rätt utsträckt om du inte monterar en högre och kortare stamm. Cykeln har V-brakes och du behöver bromsar med long pull, dvs vanliga bromshandtag från en räser kommer att funka dåligt, Tektro RL520 är ett av få alternativ som har long pull ratio, såvida du inte monterar nån thingamajinx som ändrar pull ration på vägen. Vanliga (MTB-)shifters blir svåra att montera då dropbars har större diameter, där finns det lite olika alternativ beroende på vilken drivlina du tänker dig. Välj de 1x-vevar som passar din budget och köp sen rätt lager i BSA-utförande (4-kant, DUB, Hollowtech osv), Narrow-Wide (NW) klingor i 38t brukar funka bra för mig på en 26er, mer än så brukar bli tight mot kedjestagen. Det är numer ingen större skillnad i pris mellan 10-delat och 11-delat, så jag skulle nog satsa med 1x11 och ha minst 40t på kassetten och clutch på bakväxeln. Din STX-RC drivlina är väl redan 8-delad så då passar 9, 10 och 11 delade MTB-kassetter...är den bara 7-delad så är bodyn för kort och du måste ändra mer. Men men, alla dessa detaljer finns i sjön, dvs massa guider på forum och Youtube, specifika frågor får du säkert svar på här eller i en egen byggtråd. Lycka till!

För gravel hade jag valt en stålram med stel gaffel, men visst går det att bygga av den där också. Det du bör ha i åtanke är att geometrin har ett relativt långt topprör och att du med bock kommer att bli rätt utsträckt om du inte monterar en högre och kortare stamm. Cykeln har V-brakes och du behöver bromsar med long pull, dvs vanliga bromshandtag från en räser kommer att funka dåligt, Tektro RL520 är ett av få alternativ som har long pull ratio, såvida du inte monterar nån thingamajinx som ändrar pull ration på vägen. Vanliga (MTB-)shifters blir svåra att montera då dropbars har större diameter, där finns det lite olika alternativ beroende på vilken drivlina du tänker dig. Välj de 1x-vevar som passar din budget och köp sen rätt lager i BSA-utförande (4-kant, DUB, Hollowtech osv), Narrow-Wide (NW) klingor i 38t brukar funka bra för mig på en 26er, mer än så brukar bli tight mot kedjestagen. Det är numer ingen större skillnad i pris mellan 10-delat och 11-delat, så jag skulle nog satsa med 1x11 och ha minst 40t på kassetten och clutch på bakväxeln. Din STX-RC drivlina är väl redan 8-delad så då passar 9, 10 och 11 delade MTB-kassetter...är den bara 7-delad så är bodyn för kort och du måste ändra mer. Men men, alla dessa detaljer finns i sjön, dvs massa guider på forum och Youtube, specifika frågor får du säkert svar på här eller i en egen byggtråd. Lycka till!
Tack för mycket bra tankar och svar ??

Som du säger så är cykeln säkert inte optimal, å andra sidan så ska den inte användas till något speciellt seriöst.

Tycker mest det är kul att hålla på med cyklarna och sedan blir det bara korta rundor att glida ner till stranden osv.

För pendling till jobb och längre sträckor har jag andra cyklar till.

Super, då letar jag först vevparti. En sak jag är lite osäker på kring detta när jag läser är kedjelinjen och q-värdet osv. Hur vet jag att vevpartiet är tillräckligt brett så att drevet eller armarna inte tar i ramen ?

Allright, ska dubbelkolla ang antal vxl. Men kan jag då köpa vilket kassett som helst som är 11 delat ?

Kan jag behålla gamla bakväxeln fast jag byter kassett till 11-delat (måste dock byta trissorna) ?
Eller bör/måste jag byta till en modernare bakväxel som passar resterande drivlina bättre ?

Tack igen !

Tack för mycket bra tankar och svar ??

Som du säger så är cykeln säkert inte optimal, å andra sidan så ska den inte användas till något speciellt seriöst.

Tycker mest det är kul att hålla på med cyklarna och sedan blir det bara korta rundor att glida ner till stranden osv.

För pendling till jobb och längre sträckor har jag andra cyklar till.

Super, då letar jag först vevparti. En sak jag är lite osäker på kring detta när jag läser är kedjelinjen och q-värdet osv. Hur vet jag att vevpartiet är tillräckligt brett så att drevet eller armarna inte tar i ramen ?

Allright, ska dubbelkolla ang antal vxl. Men kan jag då köpa vilket kassett som helst som är 11 delat ?

Kan jag behålla gamla bakväxeln fast jag byter kassett till 11-delat (måste dock byta trissorna) ?
Eller bör/måste jag byta till en modernare bakväxel som passar resterande drivlina bättre ?

Tack igen !
Det är väl inge fel på den som den är ? ?

Tillbaka
Topp