Senaste volymen i praktverket Den Stora Galenskapen heter Specialized Hardrock Comp 1989.
Den var bra röten när jag slog klorna i den. Men ingenting kärvade eller bråkade konstigt nog, och nu ser den ut såhär:
Visa bilaga 637935
Återstår att rikta bakhjulet - vilket jag hoppas låter sig göras - och därefter montera och justera bakbromsen, samt förstås att lägga på friska däck och slangar.
Den var nog inte besvärande vacker till att börja med (eller?), och de ärr som den har samlat på sig under de gångna 34 åren har den i allt väsentligt kvar. Jag ändrade också ganska snabbt ambitionsnivå från full on gubb-puts till helt-och-rent-inunder-men-inte-åter-till-nyskick.
Men det känns som att den kan bli en ok pubkrälare, warts and all, för någon som går på krogen en gång vart tredje skottår.
Och hur eller hur, jävlar i min lilla låda vad de är fina de här gamla crmo-häckarna!
Bakväxeln på Hårdrockar’n är en Suntour Accushift XCE 4050 (om jag fick med alla benämningar där…).
När jag lade på nya kedjan så valde jag att göra den ca 1,5 länkar för lång istället för 0,5 länkar för kort. Det resulterade i att b-skruven behövde justeras för att inte trissan skulle rida på största kransen bak. B-skruven… får se nu, var har vi b-skruven…? Men vaffan, det måste väl finnas en b-skruv?
Nej. Det måste det tydligen inte.
Denna växel har istället en distans som kan vändas åt endera hållet, dvs två fasta lägen ungefär motsvarande ”b-skruven lite mer inskruvad” eller ”b-skruven lite mindre inskruvad”.
I utgångsläget var min ”lite mindre inskruvad”…:
…så jag testade att skifta. Plutten lät sig enkelt lossas…:
…och vad tror ni hände när jag skulle borsta av den värsta smutsen över vasken? Fästskruven trillade naturligtvis ur handen och ner i avloppet. Bara att riva diskbänken, och där i röret låg som tur var skruven. Skruva ihop avloppet igen, sånär hälla ut en tallrik yoghurt- och vattenblask i den ännu inte inkopplade vasken, och sen skruva ihop växeln med b-distansen vänd åt andra hållet:
Presto! Det funkade som avsett, och nu kan jag köra på största kransen utan problem.
En annan egenhet på denna förhållandevis tidiga cykel (1989) är favoriten med ett bakhjul som har solid axel med muttrar. Fan! Redan på den korta tid vi har dejtat har jag hunnit störa mig på att hjulet vill glida framåt i drop-outsen när jag tajtar muttrarna. Notera för övrigt de spejsiga hålen i drop-outsen.
Istället för att sätta axeln i hålen i drop outsen plockade jag fram ett par Surly Hurdy Gurdy som jag hade liggande eftersom de inte kom till användning som jag hade trott när jag köpte dem. Här funkade de däremot ypperligt:
Som synes på muttrarna så bygger de några extra millimeter på varje sida, så jag fick byta de båda brickorna…:
…mot tunnare rostfria m10 för att få tillräckligt ingrepp i gängorna. Jag föreställer mig att originalbrickornas räfflor, vilka uppenbart ändå inte gjorde jobbet, inte längre behövs nu när axeln hålls på plats av Hurdy Gurdysarna.
Dagens chock fick jag sedan när jag kollade upp Hurdy Gurdy på nätet och såg att de har legat på hisnande 1200+kr/st på Bike24 och att de med över 60% rabatt ”bara” kostar 500kr/st.
Tur att jag för det första inte gav så mycket för mina, och att de för det andra är avskrivna sedan länge. Annars hade cykeln blivit så baktung att den inte hade gått att köra.
Ett par DX-pedaler är synnerligen anakronistiska på detta bygge, men de var det bästa jag hade att avvara så sådana fick det bli. Fräscht fett i lagren så bör de stå pall för ett nytt liv. Tack
@Moses95 för pedalerna.
Kommen så långt i mitt eget förfall och cykelns återuppbyggnad begicks jungfruturen. Bara ett par kilometer, men det känns lovande:
Friska däck, en ok sadel, riktat bakhjul och installerad bakbroms, sen är vi redo att låta Den Nya Dagen randas.
Hade den inte haft en sådan gräslig färgsättning och billig finish utan istället någon enhetlig, snyggt lagd färg med lite flake och en klarlack värd namnet, så hade den varit the cat’s ass som gentlemannagravel-on-a-budget. Men då hade den varit något helt annat, och då hade resten av cykeln och komponenterna inte heller matchat. Nu är den vad den är.
Ett vettigare styre skulle verkligen inte heller skada, men den får behålla sitt retrostukat smala och raka stålstyre tillsvidare.
3x6 är det nya rosa. Kom ihåg var ni läste det först.