Retro mtb:s!!!

För någon vecka sedan skymtade jag något cykelsnyggt i ögonvrån. Det mesta av cykeln ver dolt bakom ett gigantiskt kedjeskydd, men därunder dolde sig en habil Bridgestone för blott 300 kronor.
IMG_20240702_135117.jpg

Det fanns absolut inget behov för den i min familj, men en kompis hade fått sin pendlare stulen för ett tag sedan. Jag köpte hojen på vinst och förlust, den var lite för fin för att låta någon student misshandla den till oigenkännlighet.

Väl hemma kollade jag igenom den och plockade bort sedvanligt överflödigt bös i form av plastdetaljer. Det roliga var att hojen var helt fri från Shimano, dess japanska ursprung till trots. Istället var det Sun Tour som gällde. Enkel men funktionell nivå på delarna, och allt funkade som ett urverk. Det märktes att cykeln haft ett fint och tryggt hem en gång i tiden. Ny kedja så var den i princip klar.

IMG_20240708_212144.jpg

IMG_20240708_163809.jpg

Kompisen anropades, och storleken passade perfekt. Ny kan hon rulla in i solnedgången på en föga stöldbegärlig men väldigt pålitlig jonne.

IMG_20240708_204900.jpg

Nu har jag nog smutsat ner tråden tillräckligt. Men känner mig nästan tvungen att uppdatera.. 2 däck, såpa,massage, 2bar övertryck och 2 hembryggda pale Ales och däcken var på plats!

Tryckte också en 100g frukt och mandel från marabou under tiden så får ni samma problem får ni helt klart köra precis samma upplägg
Russin i choklad borde enligt lag förbjudas

Nu har jag nog smutsat ner tråden tillräckligt. Men känner mig nästan tvungen att uppdatera.. 2 däck, såpa,massage, 2bar övertryck och 2 hembryggda pale Ales och däcken var på plats!

Tryckte också en 100g frukt och mandel från marabou under tiden så får ni samma problem får ni helt klart köra precis samma upplägg
Frukt och mandel funkar alltid. Det är sen gammalt.

Nej, du har blandat ihop frukterna nu igen.

Du tror att russin ser ut så här:
Visa bilaga 711452

Men det är fel. Bilden ovan visar apelsin, och apelsin i choklad är en styggelse som borde bestraffas.

Russin ser ut som på bilden nedan och är jättegoda tillsammans med choklad :)

Visa bilaga 711453

Tjena!

Ni är starkt förvirrade båda två. Det är gröna blad man inte ska ha i choklad. Då smakar den tandkräm.

Skitväder idag…
Passar perfekt för att se vad däck och bromsar går för
IMG_1323.jpeg

Ny (gammal) styrstam gjorde åket både bekvämare och snyggare
Ska köra cykeln ett tag som den är och se att allt går bra, sen blir det putsa och lacka.

Tänkte från början röd, men sen såg jag @Archtop hoj och som var riktigt fin, fastän jag annars tycker svart är rätt trist

Visa bilaga 698245Har just hjälpt till och småfixat en släktings Marin Sausalito från mitten av 90-talet. Inget superfint i nivå med en del av mästerverken i tråden men tycker ändå den blev fin. Fick anledning att gräva lite i bra-att-ha-lådan - sitter nu niodelat Sorareglage och -bakväxel. Diverse lossa och smörja mest överallt, den har stått still utomhus i femton år… Blev lite ställd när jag provcyklade. Den känns lätt, tight och pigg. Är nu på väg ner i LetaGamlaMöjligaRamarträsket. Hoppas jag kommer upp igen med nån fin fångst :)
Så. Det BLEV ett ramfynd. Plockade upp en Hooger Booger Team Eagle i stockholm efter att den annonserades här på Happy.
IMG_0645.jpeg

Det blev många delar från kina. Allt gick ihop mer eller mindre smärtfritt. Gick dock på en luring med framväxeln. Hittade info på nätet som sa att LTWOOs R9 skulle vara dual pull men det var nys. Fick skruvat ihop en tillfällig lösning men väntar på bättre från Problem Solvers.
IMG_0646.jpeg

Fram sitter det en 140mm skiva, ska bytas mot en 160 när den dyker upp. Chansade hej vilt på en skivbromslösning bak och är glatt överraskad, det funkar ju!
IMG_0647.jpeg

Har bara provcyklat lite kort idag men ser fram emot åtskilliga mil på grus framöver :)

Skitväder idag…
Passar perfekt för att se vad däck och bromsar går för

Ny (gammal) styrstam gjorde åket både bekvämare och snyggare
Ska köra cykeln ett tag som den är och se att allt går bra, sen blir det putsa och lacka.

Tänkte från början röd, men sen såg jag @Archtop hoj och som var riktigt fin, fastän jag annars tycker svart är rätt trist

Jag hade nog också valt röd om jag skulle till att lacka om.
Svart kan vara fint, men blir lätt jämntjockt om man inte har en massa kontrastdetaljer.

Berätta mer om skivbromsadaptern mm. Visste inte ens att det fanns sådana.
Och vad är det för framgaffel?
Skivbromsadaptern: https://www.aliexpress.com/item/1005003438638275.html
Just den här ramen har stora platta ytor att sätta fast adaptern på så det hela var mycket enkelt. Kan tänka mig att man får karva lite i innerblocket för andra ramar.

Gaffeln: https://www.aliexpress.com/item/1005005939953494.html
Inga konstigheter. Får se hur den uppför sig över tid.

För framväxeln, från top pull till bottom pull: https://www.justpedal.nl/en/front-d...em-solvers-cross-clamp-with-cable-pulley.html

Köp den här! Jag har ägt den och blir sugen på att köpa tillbaks den. Tuff och faktiskt ännu roligare att cykla på än den ser ut att vara.
Fantastiskt ju, inte ofta man ser en uppfräschad 26" som säljs under 6k :D

Fantastiskt ju, inte ofta man ser en uppfräschad 26" som säljs under 6k :D
Jag köpte den av en som jobbade i cykelaffär och hade bra rabatt på saker. Han sålde den till mig för självkostnadspris. Jag sålde den vidare för samma pengar eftersom det kändes hyggligast. Ser att @cola också gör det, mycket hedervärt! Bara Oneup-pedalerna och däcken kostar ju en slant.

Nu kanske jag haussar upp den här cykeln som fasen, men det är bara för att någon annan ska knipa den innan jag råkar köpa tillbaka den igen. Har inte riktigt plats för den nu...

Knepigt det här med styren och styrstam. Tänkte att det kunde vara lika bra att byta till en kortare, modern och mer uppåtriktad styrstam, för att få ett större utbud av bredare styren med rise. Det skrivs inte så mycket om bredden på styrstamen där den fästs i gaffeln. Min mäter strax under 32 mm. Är det någon form av standard från 90-talet? Hur brukar det vara på nya cyklar?

IMG_5413.jpeg

Knepigt det här med styren och styrstam. Tänkte att det kunde vara lika bra att byta till en kortare, modern och mer uppåtriktad styrstam, för att få ett större utbud av bredare styren med rise. Det skrivs inte så mycket om bredden på styrstamen där den fästs i gaffeln. Min mäter strax under 32 mm. Är det någon form av standard från 90-talet? Hur brukar det vara på nya cyklar?

Visa bilaga 713545

Det skulle underlätta med en bild av vad och var du mäter. Det korta svaret är att de flesta 90s MTB har 1 tums eller 1 1/8 tums quill-stam. Om du mäter den inre diametern på gaffelröret bör du se nåt nära 25.4 mm eller 28.6 mm. Om cykeln har Ahead så är den högst troligt 1 1/8 tum.

Det skulle underlätta med en bild av vad och var du mäter. Det korta svaret är att de flesta 90s MTB har 1 tums eller 1 1/8 tums quill-stam. Om du mäter den inre diametern på gaffelröret bör du se nåt nära 25.4 mm eller 28.6 mm. Om cykeln har Ahead så är den högst troligt 1 1/8 tum.
Tog tyvärr ingen bild men jag mäter diametern på röret som sticker upp ur ramen som jag skruvar fast styrstammen på.

IMG_5417.png

@Kalle Kula (och @Tob)

Precis en gaffel plockat från en racer och Ultegra bromsar.

Såna mtb ramar tar 135mm nav och moderna lvg ramar brukar använda 130mm. Egentligen man borde byta ut axeln eller navet men jag fuskade med ett par brickor för att göra navet bredare. Nackdelen med detta lösningen är att kassetten flyttar inåt lite grann.

Sen var jag tvungen att tillverka en adapter för att montera bakbromsen, ganska lätt med denna här GT ram därför att den har ett förstärkningsplatta bakom sadelröret, blir nog lite svårare på en vanlig mtb ram. Men jag tror att det finns adaptrar att köpa också.

IMG_0556.jpeg

@Kalle Kula (och @Tob)

Precis en gaffel plockat från en racer och Ultegra bromsar.

Såna mtb ramar tar 135mm nav och moderna lvg ramar brukar använda 130mm. Egentligen man borde byta ut axeln eller navet men jag fuskade med ett par brickor för att göra navet bredare. Nackdelen med detta lösningen är att kassetten flyttar inåt lite grann.

Sen var jag tvungen att tillverka en adapter för att montera bakbromsen, ganska lätt med denna här GT ram därför att den har ett förstärkningsplatta bakom sadelröret, blir nog lite svårare på en vanlig mtb ram. Men jag tror att det finns adaptrar att köpa också.

Visa bilaga 713821

Tjena!

Med rätt QR-axel så brukar det gå bra att trycka ihop ramen.

Lösningen för bromsen blev ju riktigt bra, hade inte varit lika snyggt på en ram med färg dock.
Gillar helt klart bygget!

Tillbaka
Topp