mankis
Aktiv medlem
Retro mtb:s!!!
Har jackan kvar för högtidliga tillfÀllen :-)Jackan!![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vÄr webbplats som en webbapp pÄ din startskÀrm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har jackan kvar för högtidliga tillfÀllen :-)Jackan!![]()
Retro mtb, pangjacka och gamla saabar. HÀrlig bild!Hittade den hÀr, tror det Àr innan start Swecup i GÀvle -93
KHS Montana Team full XTR frÄn -93, tyvÀrr lackat om ramen men har den kvar för framtida bygge.
Visa bilaga 808280
Nobelmiddagen eller uppÄt?Har jackan kvar för högtidliga tillfÀllen :-)
Dom enda jag vet sÄlde KHS var Cykelcentrum i BorlÀnge....eller fanns det fler ?Passar pÄ att dela hösten/vinterns fÀrdiga restomods. GTn hade en egen byggtrÄd hÀr pÄ forumet och Àr nu sÄld, de andra ligger ute pÄ annons. GrÀnsfall pÄ Avantin att kalla den retro, tror det Àr en 02-04:a men menHar tvÄ till byggen igÄng, samt en ram pÄ inrullning, hoppas kunna dela mer snart. För den nyfikne delar jag löpande grejer pÄ: https://www.instagram.com/bonans.retro.bikes
Visa bilaga 812563Visa bilaga 812560Visa bilaga 812558
SÄ Àr prisbilden dÀr nere :D
Vattnet har blivit dyrt pÄ senare tidJo, retro mtbs kostar sÀllan en femhunka lÀngre. Iallafall inte om man tvÀttat cykeln och satt pÄ nya dÀck.
Jag tror du ska lÀsa vad du skrev en gÄng till. LÄngsamt.Jo, retro mtbs kostar sÀllan en femhunka lÀngre. Iallafall inte om man tvÀttat cykeln och satt pÄ nya dÀck.
Mycket vackert! Kul att se hur det gÄr framÄtFixade hjulen idag. XT 737 och lite allmÀn fÀrgkoordination.
Visa bilaga 815114
Visa bilaga 815115
Visa bilaga 815116
Jag har flera gÄnger erkÀnt min okunskap om MTB sÄ ingen blir vÀl förvÄnad om jag blottlÀgger strupen ytterligare lite... ;-)
Vad lÄg bakom att det tillverkades XT bromshandtag som 2-fingers och 4-fingers? Bortsett frÄn det uppenbara alltsÄ.
Finns det nÄgon race-mystik i valet? Inom landsvÀgscyklingen kunde ju felval av en enda del mÀrka dig som en "Fred" för evigt.
Jag har möjligheten att vÀlja mellan varianterna i bygget av Cannondalen ovan. Handled (varsamt) en gammal man nu.
Nej jag tror inte det. BÄda mina varianter Àr med integrerade vÀxelspakar "rapid fire plus". HÀr 4-fingers nÀr de satt pÄ MB-1: an (2-fingers ser likadana ut men med kortare spakar)Kan det vara för att funka med gripshift-reglage och annat otyg som anvÀnds pÄ den tiden?
//j
Med v-broms Àr ju 2-finger fullt tillrÀckligt. Och kan fungera pÄ cantilever med kort tvÀrwire ocksÄ.Jag har flera gÄnger erkÀnt min okunskap om MTB sÄ ingen blir vÀl förvÄnad om jag blottlÀgger strupen ytterligare lite... ;-)
Vad lÄg bakom att det tillverkades XT bromshandtag som 2-fingers och 4-fingers? Bortsett frÄn det uppenbara alltsÄ.
Finns det nÄgon race-mystik i valet? Inom landsvÀgscyklingen kunde ju felval av en enda del mÀrka dig som en "Fred" för evigt.
Jag har möjligheten att vÀlja mellan varianterna i bygget av Cannondalen ovan. Handled (varsamt) en gammal man nu.
Tidans Cykel var dem som tog hem cyklarna till Sverige... eller rÀttare sagt Cykeldistrubition.Köpte en KHS Alite 4000 pÄ Tidans cykel och tror Àven att Evalds sÄlde dom under en period.
Visa bilaga 813843
Vad Àr rÀtt storlek?Jag har ingen XT framvÀxel, i rÀtt storlek, sÄ för en stund fÄr min OCD vila och jag monterar den STX som kom med frÄn början. Skitjobbigt men jag kan nog sova inatt ÀndÄ.
31,8mm. Dragen nerifrÄn och helst XT M737.Vad Àr rÀtt storlek?
Har en 34,9. Inte dragen nerifrÄn.31,8mm. Dragen nerifrÄn och helst XT M737.
Jag har en sÄn Ät dig31,8mm. Dragen nerifrÄn och helst XT M737.
Snygg fÀrg!@pjclundberg var snabb att skicka en passande XT-framvÀxel. Stort tack!
Monterade lite prylar och kortade kedjan. Var och handlade vajer och höljen. Om inspirationen stÄr sig kan den vara klar imorgon.
Visa bilaga 815570
Tack för inspel. En bit ovanför skrev jag att de var likadana förutom spakarnas lÀngd - att de sÄg likadana ut. Jag for med grav osanning...
Det Àr som med mycket annat hÀr i livet - man mÄste sÀtta sig in i saker. Mina M737 Rapid fire plus (8 vxl, 4-fingers) delar inte en j-la del med likaledes mina M739 (8 vxl, 2-fingers)! Som @C-dale var inne pÄ sÄ Àr den huvudsakliga skillnaden att det inte behövdes mer kraft Àn vad tvÄ fingrar klarar av - nÀr V-bromsarna dök upp 1996.
UltraljudstvÀtten gick varm ikvÀll. Jag har ingen XT framvÀxel, i rÀtt storlek, sÄ för en stund fÄr min OCD vila och jag monterar den STX som kom med frÄn början. Skitjobbigt men jag kan nog sova inatt ÀndÄ.
Visa bilaga 815326
Jag passade pÄ att rengöra bÄde 2- och 4-fingers nÀr jag ÀndÄ höll pÄ. Cannondalen fÄr 4-fingers dÄ det passar bÀttre med Ärtalet. Bromsarna blir M737 cantilever.
Visa bilaga 815327
AnvÀnde ett gammalt styre för att hÄlla ordning pÄ saker och ting. En sidonotering - f-n vad bra man mekar med sprit. Det Àr bra att inte arbeta lÀngre. Blir kanon det hÀr.
Visa bilaga 815328
Riktigt snygg Cannondale. HÀrlig fÀrgkombination tillsammans med dÀck, sadel etc.SvÄrt med lÄgt stÄende sol... (sÄ högt den kom idag)
Visa bilaga 816070
Visa bilaga 816071Visa bilaga 816072Visa bilaga 816073Visa bilaga 816074Visa bilaga 816075Visa bilaga 816076Visa bilaga 816077
Riktigt snygg Cannondale. HÀrlig fÀrgkombination tillsammans med dÀck, sadel etc.
Rent estetiskt tycker jag att styre och grepp drar ner intrycket lite, men jag förstÄr till 100% varför du har dem. Cykeln ska ju anvÀndas och vara bekvÀm, och supersmala raka styren Àr inte det bÀsta som finns.
Jag hör dig broder. Jag har typ likadana grepp, dock ej monterade Ànnu:) Och retro-cyklarna dÀrhemma har lite spretig karaktÀr pÄ styrena. Ett par har lÄng styrstam och rakt styre, andra har fÄtt kort stam och riser eller bakÄtsvept styre. De med strikt retrostil blir jobbigare att cykla pÄ för varje Är som gÄr tycker jag. Nacken klagar, armarna blir trötta, hÀnderna domnar o.s.v.HÄller fullstÀndigt med. Det ser inget vidare ut - mitt yngre mer flexibla och sjÀlvspÀkande jag lider. Mitt Àldre - cykla till glasskiosken-jag har mig i sitt vÄld... ;-)
Hittade ett par i nyskick i en lÄda hemma. Under sker tydligen fortfarande.Det dyker upp beggade old school barends ibland (pÄ kpö och sÀlj). De skulle passa bÀttre. Annars glÀnser den ju.
Hoarding Àr inte bara negativt. :)Hittade ett par i nyskick i en lÄda hemma. Under sker tydligen fortfarande.