Retro mtb:s!!!

Stonebreaker 400 renov.s

IMG_20240323_142744.webp

Passar pĂ„ att dela hösten/vinterns fĂ€rdiga restomods. GTn hade en egen byggtrĂ„d hĂ€r pĂ„ forumet och Ă€r nu sĂ„ld, de andra ligger ute pĂ„ annons. GrĂ€nsfall pĂ„ Avantin att kalla den retro, tror det Ă€r en 02-04:a men men 🙂 Har tvĂ„ till byggen igĂ„ng, samt en ram pĂ„ inrullning, hoppas kunna dela mer snart. För den nyfikne delar jag löpande grejer pĂ„: https://www.instagram.com/bonans.retro.bikes
IMG_3940.webp
IMG_3476.webp
IMG_3471.webp

Passar pĂ„ att dela hösten/vinterns fĂ€rdiga restomods. GTn hade en egen byggtrĂ„d hĂ€r pĂ„ forumet och Ă€r nu sĂ„ld, de andra ligger ute pĂ„ annons. GrĂ€nsfall pĂ„ Avantin att kalla den retro, tror det Ă€r en 02-04:a men men 🙂 Har tvĂ„ till byggen igĂ„ng, samt en ram pĂ„ inrullning, hoppas kunna dela mer snart. För den nyfikne delar jag löpande grejer pĂ„: https://www.instagram.com/bonans.retro.bikes
Visa bilaga 812563Visa bilaga 812560Visa bilaga 812558
Dom enda jag vet sÄlde KHS var Cykelcentrum i BorlÀnge....eller fanns det fler ?

Jag har flera gÄnger erkÀnt min okunskap om MTB sÄ ingen blir vÀl förvÄnad om jag blottlÀgger strupen ytterligare lite... ;-)

Vad lÄg bakom att det tillverkades XT bromshandtag som 2-fingers och 4-fingers? Bortsett frÄn det uppenbara alltsÄ.

Finns det nÄgon race-mystik i valet? Inom landsvÀgscyklingen kunde ju felval av en enda del mÀrka dig som en "Fred" för evigt.

Jag har möjligheten att vÀlja mellan varianterna i bygget av Cannondalen ovan. Handled (varsamt) en gammal man nu.

Jag har flera gÄnger erkÀnt min okunskap om MTB sÄ ingen blir vÀl förvÄnad om jag blottlÀgger strupen ytterligare lite... ;-)

Vad lÄg bakom att det tillverkades XT bromshandtag som 2-fingers och 4-fingers? Bortsett frÄn det uppenbara alltsÄ.

Finns det nÄgon race-mystik i valet? Inom landsvÀgscyklingen kunde ju felval av en enda del mÀrka dig som en "Fred" för evigt.

Jag har möjligheten att vÀlja mellan varianterna i bygget av Cannondalen ovan. Handled (varsamt) en gammal man nu.

Kan det vara för att funka med gripshift-reglage och annat otyg som anvÀnds pÄ den tiden?

//j

Med v-broms Àr ju 2-finger fullt tillrÀckligt. Och kan fungera pÄ cantilever med kort tvÀrwire ocksÄ.

Tack för inspel. En bit ovanför skrev jag att de var likadana förutom spakarnas lÀngd - att de sÄg likadana ut. Jag for med grav osanning...

Det Àr som med mycket annat hÀr i livet - man mÄste sÀtta sig in i saker. Mina M737 Rapid fire plus (8 vxl, 4-fingers) delar inte en j-la del med likaledes mina M739 (8 vxl, 2-fingers)! Som @C-dale var inne pÄ sÄ Àr den huvudsakliga skillnaden att det inte behövdes mer kraft Àn vad tvÄ fingrar klarar av - nÀr V-bromsarna dök upp 1996.

UltraljudstvÀtten gick varm ikvÀll. Jag har ingen XT framvÀxel, i rÀtt storlek, sÄ för en stund fÄr min OCD vila och jag monterar den STX som kom med frÄn början. Skitjobbigt men jag kan nog sova inatt ÀndÄ.

20260210_152217.webp

Jag passade pÄ att rengöra bÄde 2- och 4-fingers nÀr jag ÀndÄ höll pÄ. Cannondalen fÄr 4-fingers dÄ det passar bÀttre med Ärtalet. Bromsarna blir M737 cantilever.

20260210_161658.webp

AnvÀnde ett gammalt styre för att hÄlla ordning pÄ saker och ting. En sidonotering - f-n vad bra man mekar med sprit. Det Àr bra att inte arbeta lÀngre. Blir kanon det hÀr.

20260210_180708.webp

Senast Àndrad:
Köpte en KHS Alite 4000 pÄ Tidans cykel och tror Àven att Evalds sÄlde dom under en period.

Visa bilaga 813843
Tidans Cykel var dem som tog hem cyklarna till Sverige... eller rÀttare sagt Cykeldistrubition.

Jobbade extra dÀr hos Stefan under gymnasiet. I princip allt köptes OEM Ä byggdes pÄ lösram.

1 vinter jag byggde nĂ„nstans mellan 350-400par hjul 😅

Va nere pĂ„ ca 35min per hjul som snabbast 😃

Senast Àndrad:
Jag har 90 tals 9vxl som inte Àr orginal pÄ hojen. Kan ev byta med en nyare om det hjÀlper nÄn. Det Àr 730 nÄt, minns inte orginal 760 nÄt?

Edit. 750 mÄste det vara. Fan vad de trÀla lÀnge med 9s

Tack ÀndÄ. STX fÄr hÀnga med sÄ lÀnge. Kommer inte anvÀnda cykeln förrÀn i maj nÄgon gÄng. Egentligen Àr det hela ganska larvigt - den kommer i huvudsak anvÀndas för att cykla mellan sommarstugan och dÀr jag rustar bÄten. Det Àr kanske 3 kilometer. NÀr bÄten Àr sjösatt kommer den att anvÀndas för att cykla till glasskiosken - 4 kilometer. Sannolikheten att nÄgon kommer att titta pÄ den och tÀnka "fy f-n vilken pajas - han blandar XT och STX!" Àr obefintlig.

Men OCD tar inte hÀnsyn till sannolikhet...

Tack för inspel. En bit ovanför skrev jag att de var likadana förutom spakarnas lÀngd - att de sÄg likadana ut. Jag for med grav osanning...

Det Àr som med mycket annat hÀr i livet - man mÄste sÀtta sig in i saker. Mina M737 Rapid fire plus (8 vxl, 4-fingers) delar inte en j-la del med likaledes mina M739 (8 vxl, 2-fingers)! Som @C-dale var inne pÄ sÄ Àr den huvudsakliga skillnaden att det inte behövdes mer kraft Àn vad tvÄ fingrar klarar av - nÀr V-bromsarna dök upp 1996.

UltraljudstvÀtten gick varm ikvÀll. Jag har ingen XT framvÀxel, i rÀtt storlek, sÄ för en stund fÄr min OCD vila och jag monterar den STX som kom med frÄn början. Skitjobbigt men jag kan nog sova inatt ÀndÄ.

Visa bilaga 815326

Jag passade pÄ att rengöra bÄde 2- och 4-fingers nÀr jag ÀndÄ höll pÄ. Cannondalen fÄr 4-fingers dÄ det passar bÀttre med Ärtalet. Bromsarna blir M737 cantilever.

Visa bilaga 815327

AnvÀnde ett gammalt styre för att hÄlla ordning pÄ saker och ting. En sidonotering - f-n vad bra man mekar med sprit. Det Àr bra att inte arbeta lÀngre. Blir kanon det hÀr.

Visa bilaga 815328

Vackert! Men vem anvÀnde alla 4 fingrar Àven till "4-fingers"? :)

Inspirationen höll i sig men av nÄgon outgrundlig anledning skulle vi ha gÀster bÄde fredag och lördag... SÄ den blev inte klar förrÀn igÄr.

Ber om ursÀkt för röran. Som av en slump samlades mina tvÄ aluminiumcyklar pÄ samma bild. Man vill ju inte att de ska smitta av sig pÄ stÄlhojarna...

20260215_163320.webp

20260215_163612.webp

Det hÀr Àr den enda CODA-delen som Àr kvar. Ursprungligen hade jag tÀnkt att anvÀnda en XT M730 "sadelstolps-snabbkoppling" (jag talar inte mountainbajkska). Men - nÀr jag insÄg att den hÀr var lagom brun (solblekt frÄn svart) samt att kulören pÄ spaken och pÄ distanserna vid styrlagret lirar fint ihop - var jag tvungen att anvÀnda den.

20260215_163420.webp

1995 var ramarna för M500 och M900 likadana - 2.8 series - dvs den hÀr har blivit uppgraderad till M900 i och med XT-delarna. Lite extra dessutom dÄ M900 inte hade M730 sadelstolpe eller XT broms-/vÀxelhandtagen.

Det Àr sol ute idag sÄ om jag hittar nÄgot stÀlle att fotografera den utomhus sÄ ska jag försöka. Kulören förtjÀnar det.

Senast Àndrad:
Riktigt snygg Cannondale. HÀrlig fÀrgkombination tillsammans med dÀck, sadel etc.

Rent estetiskt tycker jag att styre och grepp drar ner intrycket lite, men jag förstÄr till 100% varför du har dem. Cykeln ska ju anvÀndas och vara bekvÀm, och supersmala raka styren Àr inte det bÀsta som finns.

Riktigt snygg Cannondale. HÀrlig fÀrgkombination tillsammans med dÀck, sadel etc.

Rent estetiskt tycker jag att styre och grepp drar ner intrycket lite, men jag förstÄr till 100% varför du har dem. Cykeln ska ju anvÀndas och vara bekvÀm, och supersmala raka styren Àr inte det bÀsta som finns.

HÄller fullstÀndigt med. Det ser inget vidare ut - mitt yngre mer flexibla och sjÀlvspÀkande jag lider. Mitt Àldre - cykla till glasskiosken-jag har mig i sitt vÄld... ;-)

HÄller fullstÀndigt med. Det ser inget vidare ut - mitt yngre mer flexibla och sjÀlvspÀkande jag lider. Mitt Àldre - cykla till glasskiosken-jag har mig i sitt vÄld... ;-)
Jag hör dig broder. Jag har typ likadana grepp, dock ej monterade Ànnu:) Och retro-cyklarna dÀrhemma har lite spretig karaktÀr pÄ styrena. Ett par har lÄng styrstam och rakt styre, andra har fÄtt kort stam och riser eller bakÄtsvept styre. De med strikt retrostil blir jobbigare att cykla pÄ för varje Är som gÄr tycker jag. Nacken klagar, armarna blir trötta, hÀnderna domnar o.s.v.

Min vardagscykel, som Àr en gammal Balance Cr750, har kort och upprÀtt sittstÀllning. Jag har dock kompromissat lite, och lÄtit styret sitta ganska lÄgt

Jag har skrivit det hÀr förut - jag har ingen riktig relation till MTB och det gör det lÀttare för mig att förhÄlla mig lite fritt till dem. Med landsvÀgscyklarna har jag inte kommit dit Àn och kommer nog aldrig att göra det. Skulle ha oerhört svÄrt för att "förstöra" en klassisk landsvÀgsracer - med att montera en skyhög och kort styrstam. Bara för att jag vill cykla bekvÀmt till kiosken. Det gÄr bara inte.

Gamla MTB Àr ocksÄ i grunden mycket bÀttre glasskioskcyklar - med sina stora mjuka dÀck...

F-n jag mÀrker det... jag Àr pÄ vÀg mot en beach cruiser... AphÀng, spiraldragen sissy, limpa...

NÀsta projekt blir en avslappnad hoj för gÀster att lÄna. Byggd av sÄdant som har blivit över.

Den hÀr köpte jag 2016 och den Àr i toppenskick. Förutom att nÀstan varenda del Àr bortplockad och anvÀnd pÄ nÄgon annan cykel (det var dess förutbestÀmda öde och orsaken till att jag köpte den).

20160602_130458_resized.webp

Bild frÄn katalogen 1994

1994 Alu Pro.webp

Har delar för en XL-BMX-beach-cruiser - exempelvis det nedre styret pÄ en kort styrstam:

20210611_163015_resized.webp

Funderar pÄ att strippa fÀrgen, polera allt och gÄ all-in-bling pÄ utrustningen! Flake-handtag och sadel i flake-vinyl - en sjÀlvklarhet (och jag har dessa delar).

20240217_121023.webp

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp