Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Är du även Helldén-freak?? har du läst Martin
> Rörbys avhandling om Helldén? Jag var med i samma
> radioprogram som Martin och pratade om hans
> gärning för ett par år sedan, jag kan en del själv
> nämligen. Rörby hade en stadsvandring i Hökarängen
> i somras genom den nya Konsthall C:s försorg.
> Mycket intressant och välbesökt. Han påstod att
> Helldén var inspirerad av Ragnar Östberg vilket ju
> är märkligt då Östberg avskydde funktionalismen.
> Ja, det kan man ju gagga mer om privat, ska inte
> plåga stackars happymänniskor här.
Intresserad amatör är nog mest vad jag är. Jag jobbar (till största delen) med vår lokala kulturhistoria och det börjar bli mer och mer (mycket snarare) kultur privat också. Utan privatintresse är mitt jobb nog rätt omöjligt också. Just arkitektur (och annat "kreativt") är det som jag saknar mest här i Lysekil jämfört med Stockholm.
Ragnar Östberg var väl lite knepig att ha att göra med om jag har förstått det rätt?
> Starta en tråd och efterlys lite gammalt Hammarby
> MTB-folk så kör vi en sväng i våra gamla hjulspår
> och gråter en nostalgitår! Tyvärr blev ju min Haro
> Extreme stulen i Gubbängen en vinterdag 1995 -
> saknar den fortfarande ibland - så jag har inget
> tidstypiskt att åka på. Annars vorde det ju
> faktiskt kul om man kunde köra en tidstypisk
> retrocykling i Hellas:-) Amerikanerna skulle vara
> med också. Vad hette de nu igen? Ledaren bodde i
> Skarpnäck. Har glömt namnet..Jim!
Det där låter som en kul idé. Jim som du nämner är väl Jim Schlichter. Jag har inte träffat Jim på länge, men jag sprang på honom på gatan i Stockholm för några år sen och då jobbade han på Internationella Skolan (Johannesgatan) så han går nog att få tag i. John ? var den andre amerikanen och han har väl skött mekandet på Cykling på Frejgatan, åtminstone förr. Sen finns det ju en del andra. Staffan Alfvén (Zebran), post-Kjelle och hans grabb Kristoffer, Daniel Lardeck (som knäckte tre Specialized Stumpjumper-ramar i rask takt en säsong...), Tompa Johnsson (DH-åkaren. Körde en gång större delen av den (då?)rätt stökiga stigen norr om Hellasjön utan framhjul p g a punka...), Håkan Westerlund (körde Mälaren runt som träning, på Selle Italia Flite utan stoppning och med vita mjuka Onza Porcupine för att det blev bättre träning då...), Bosse Dertell (som vi plågade med toktekniska stigar), Tommy ? (som hade en av Sveriges första Yeti FRO), Peter Thidholm som sagt och massor av andra som jag väl inte ska lista upp nu kanske.
Synd på Haron, men om du hade haft den kvar hade du säkert gjort dig av med den ändå så här dags. Själv har jag min "Hellas-rigg" kvar utan större ändringar:
http://www.fjallstal.se/cykel/CR7/index.htm :)