returdämpning MX comp ETA

feffemannen

Aktiv medlem
Har precis köpt mig en MX Comp ETA eftersom min Duke race lagt av med sin returdämpning. Men nu hittar jag inte var returdämpningsinställningen är på MXCn. Handboken som man fick med är ju ett stort skämt (åtminstone om man jämför med Rock Shox's fina sprängskisser). Någon som vet var man skall stoppa in sin pinne? ;)

Förövrigt blev cykeln ett monster. Ett tum mer slaglängd och riser.. ojoj.. en totalt annan cykel. Bra eller dåligt får kvällens jungfrutur utvisa.

Det finns att ladda hem handböcker på:
<http://www.marzocchi.com>
Kolla på Technical Area. Jag tror inte det är samma som du fått med. Tråkigt att de snålar med att trycka upp riktiga manualer.

" Ett tum mer slaglängd och riser.. ojoj.. "

Hehe, kul! Nu blir du farlig i utförskörningarna! Var beredd på att det känns lite skumt när det går brant uppför i början, men du vänjer dig snart.

På gafflarna med utvändig justering sitter ju dämpningen i höger ben. Antar att det är samma på de med invändig.

/Per

Jag kör grundinställning på min ETA.

Jag upplevde att min hoj blev en järnhäst, helt bångstyrig, med
det längre slaget. Fick vända på styrtappen för kunna köra på den.
Med riser blir det väl en chopper...

Nilebiker

Tobe: Invåndig returjustering. Men om jag förstår manualen rätt så skall det gå att sticka in min långa hexagonpinne jag fick med gaffeln i ett av benen efter att man tagit bort "dust sealen", men jag kan inte hitta något hål... känner mig lite dum, men...

nilebiker: Chopper kan man lugnt kalla det. Men har du hittat hur du ställer in returdämpningen? Högerbenet består bara av en vanlig bilventil (under "dust seal") och vänsterbenet har bara eta. Finns inget hål för hexagonpinnen.

Har du lyckats lista ut vad de där metallgrejjerna som man fick med är till för? Två av varje, svårt att förklara hur de ser ut.

Jag är minst sagt förvirrad...

Släpp ut luften ur gaffeln, så att du kan trycka ihop den helt. Tar bort hela locket på non-ETA sidan (22mm nyckel tror jag). Sen stoppar du ner insexen i gaffelbenet och fipplar i mörkret tills du hittar rätt. Sen är det bara justera och provköra tills det känns bra.

Feffemannen,

Känner hur jag blir förbannat när jag läser ditt inlägg, minns mina egna försök med stor ilska och frustration. Har själv nämda gaffel fast utan ETA.

Hursomhelst, det är samma konstruktion, med den där jävla fippliga långa pinnjäveln som man skall fumla runt med. Själv stod jag o svår i över en timma med en pannlampa på huvudet, desperat letande efter "hålet". Min flickvänn trodde jag blivit galen.

Efter en jäkla massa försök lyckades jag (tror jag) justera returen. Men det vet e fan om det blev någon större skillnad. Hursomhelst känns den ganska lagom. Men jag är fortfarande inte säker på om det är min egen eller fabriksinställning som jag kör med.

Marre's instruktionsmanual är under all kritik i detta fallet.

@Rippa
Kan tänka mig att din flickvän trodde att du blev galen, när du letade en timme med pannlampan efter "hålet" ;-)

Sorry, kunde inte låta bli.

Men komprimera man gaffeln helt, är det inte såååå svårt att hitta rätt. Gå hellre efter känsla istället att försöka se vart pinnen ska gå. OK. det var väl åxå lite tvetydig förklaring. Men de är jo Fredag, eller??

Ok. Tack för svaren. Får ta och kolla på det i mellandagarna. Nu har jag i alla fall varit ute på en liten sväng med "monstret" ;). Helt annan grej än innan. Jäkligt kul faktiskt. Kunde köra på en hel del mer utför. Ska bli kul att testa på en liten längre sväng i mellandagarna.

Det var väl inte så himla svårt med den långa insexnyckeln? Hade i alla fall inga problem när jag ökade returen. Det har funkat lätt de två gångerna.

Är det någon som överhuvudtaget rör på returdämpningsjusteringen mer än vid första inkörningsrundorna? Jag har extern retur justering, men den är inställd på samma alltsom oftast. Skulle inte sakna den knappen egentligen...

/Leo

jag har en air. jag fick ej någon låspine... men vart kan man köpa en sån skulle vara bra med en sån.(jag har bara hafft min mtb i 2 veckor så är ganska ny. men jag upplever att den är ganska trög på returen ska den va det??cykeln är en kona kikapu deluxe.

Tyvärr kan pinnen bli svår att få tag på då Duells lagt ner sin MZ-agentur. Hör med din cykelhandlare om han kan kolla upp om det finns kvar. Jag fick själv tigga till mig en sådan av min handlare, han hade en liggande i en låda som tur var.

I övrigt ska din gaffel inte vara trögare i returen än nödvändigt. Din gaffel behöver nog dessutom lite inkörning för att mjukna till sig ordentligt. Ett oljebyte är att rekommendera också. Det finns hel del att läsa i Läsvärt, men det har du väl gjort eftersom du fick upp den här gamla tråden igen.

Ha det så kul på din nya hoj, det är en mycket trevlig leksak!

Gå tillbaka till butiken där du köpte cykeln och be att få den pinne som behövs för att ställa returen. Man får med den när man köper en lös gaffel och då kan man förvänta sig att man ska få med den med en ny cykel.

Nu är det min tur att justera returdämpningen. JAG HITTAR INGET HÅL !!
Vad skall man ta bort ? På luftsidan är det bara en bilventil som ej går att ta bort och på ETA-sidan är det ... inget hål ??!!

Feffe eller någon förklara !

//Skogling

Postat av: Hot Chili
Skriven: 19:e december, 2003

Släpp ut luften ur gaffeln, så att du kan trycka ihop den helt. Tar bort hela locket på non-ETA sidan (22mm nyckel tror jag). Sen stoppar du ner insexen i gaffelbenet och fipplar i mörkret tills du hittar rätt. Sen är det bara justera och provköra tills det känns bra.

Det har inte ändrad sig ;-)

Leo, tack för ditt ovärdeliga tips... Jag har lixom försökt... ;o)

Nåväl, här är luftsidan. VAR ÄR HÅLET !! Skall spettet ner i ventilen ?!
421e319a1fbde.jpg

//Skogling

Ahhh... vänta nu ! Skall man skruva bort prylen som ventilen sitter i också ? Hur vet man föresten i så fall hur returdämpningen är om man ej har luft i...? Måste man sätta ihop prylarna och sedan pumpa och prova för att sedan... ;o)

//Skogling

Skogling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jobbigt tycker Skogling...
>
>
> //Skogling

Det är därför det finns en pro-modell med extern justering också... ;-)

Skogling läser MArzocchimanualen:

421e388d0ae2f.jpg

//Skogling som gillar golvvärme...och det gör även Lance! Se så nöjd han ser ut !

Senast redigerad av en moderator:
10 Töm gaffeln på luft
20 leta fram 22mm-nyckel
30 bort med ventilen
40 tryck ihop gaffeln
50 ned med hexagonpinnen
60 rota runt tills du hittar hålet
70 skruva motsols minskar, medsols ökar returdämpningen men jag kände inte stor skillnad mellan min/max på MXC:n jag hade:-)
80 bort med pinnen
90 på med locket
100 pumpa
110 kör
120 goto 10

Tillbaka
Topp