Ridley Grifn Alu

Longines

Aktiv medlem
Ridley Grifn Alu
Ridley Grifn Alu
XXL säljer ut de sista med 35% rabatt. Är det någon som har en sådan och vill skriva några rader? Rabatten gick inte igenom i söndags så jag tänkte avvakta lite men nu är det bara ett fåtal M kvar. Hjulen kan jag byta till ett par bättre.
Jag köpte ju den i kol i våras och är mycket nöjd med själva cykeln. Tycker den känns mer som en lvg-cykel än en gravel (lång stam osv), men är som sagt mycket nöjd. FÖr dom där pengarna bör det vara bra?

Ridley Grifn Alu
Jag köpte också den i kol i somras och det verkar vara en hel del mer än enbart rammaterialet som skiljer (jag har iofs inte jmf geometrin)
Men däcken är de samma och det var bland det första jag bytte
Vittoria Zaffiro Pro i 32 mm är möjligen slitstarka och bra som pendlardäck,
men dels klarar ram+gaffel närmare 40mm dels hade jag redan bredare och roligare däck
De var inte heller särskilt lätta för att vara 32mm
Vittoria Zaffiro Pro 32 mm(Grifn) - 20240801.jpg

Ridley Grifn Alu
Jag köpte också den i kol i somras och det verkar vara en hel del mer än enbart rammaterialet som skiljer (jag har iofs inte jmf geometrin)
Men däcken är de samma och det var bland det första jag bytte
Vittoria Zaffiro Pro i 32 mm är möjligen slitstarka och bra som pendlardäck,
men dels klarar ram+gaffel närmare 40mm dels hade jag redan bredare och roligare däck
De var inte heller särskilt lätta för att vara 32mm
Visa bilaga 732876
Tack, den i aluminium är kanske en budgetvariant med enklare hjul, sadelstolpe och styre? Hur rapp är den och/ eller är det något annat som kännetecknar den?

Ridley Grifn Alu
den i aluminium är kanske en budgetvariant med enklare hjul, sadelstolpe och styre?
+1
Hur rapp är den och/ eller är det något annat som kännetecknar den?
Det beror förstås på vilken strl, vad man jmf med och vad man är van vid
Med det sagt så tycker jag att min JAS (Gripen = Griffin = Grifn) map på kvickhet känns mer som en lvg-cykel jmf en gravel. Vilket för mig bara är bra, utifrån hur jag använder cykeln.
Men komfortmässigt är den mer närmare min gravel, vilket troligen till allra största delen beror på däcken. Jag har strl XL och den passar mig bra.
Men det är ingen lättviktare.
Jag har inte hittat ngt test av al-varianten men cf-varianten har testats ett par ggr, länk i mitt tidigare inlägg.
Jag har nu även kollat på geometritabellerna och det verkar skilja en del mellan al och cf-ramarna så mina intryck kanske inte stämmer för al-varianten särskilt inte med en annan strl.

Ridley Grifn Alu
+1

Det beror förstås på vilken strl, vad man jmf med och vad man är van vid
Med det sagt så tycker jag att min JAS (Gripen = Griffin = Grifn) map på kvickhet känns mer som en lvg-cykel jmf en gravel. Vilket för mig bara är bra, utifrån hur jag använder cykeln.
Men komfortmässigt är den mer närmare min gravel, vilket troligen till allra största delen beror på däcken. Jag har strl XL och den passar mig bra.
Men det är ingen lättviktare.
Jag har inte hittat ngt test (av al-varianten men cf-varianten har testats ett par ggr, länk i mitt tidigare inlägg.
Jag har nu även kollat på geometritabellerna och det verkar skilja en del mellan al och cf-ramarna så mina intryck kanske inte stämmer för al-varianten särskilt inte med en annan strl.
Haha! Om det är som ett JAS så blir jag nöjd, har redan ett Hercules (rentav en Hkp 4 kanske) , en SK 60 och nån gammal Draken och kanske rentav både Lansen och Flygande Tunnan i hangaren..
Jag har letat efter tester med al-ramen men inte funnit några sådana, cf finns det gott om, och de är överlag ganska positiva. Jag får kanske testa att klämma på en och om den känns tung och trög får jag lämna tillbaka den. Cykeln känns mer som lvg och jag har redan en pendlare med 46/30 så av det skälet finner jag 50/34 som positivt. Tack för hjälpen!

Ridley Grifn Alu
Jag har letat efter tester med al-ramen men inte funnit några sådana, cf finns det gott om, och de är överlag ganska positiva.
Recensioner finns det gott om, men många kallas tyvärr inte för det de är.
Men tester är det inte så gott om. Kolla länken jag postade i #3
Men vare sig recensioner eller tester av cf-modellen säger troligen inte så mkt om hur al-modellen upplevs

Jag får kanske testa att klämma på en och om den känns tung och trög får jag lämna tillbaka den.
XXLs generösa regler för öppet köp var en stor anledning till att jag vågade beställa min cfJAS i somras.
Även om den känns tung (eller snarare tyngre än min lvg) när jag lyfter den, känns den trots det definitivt inte trög när jag cyklar på den. Men jag har inte vägt den och kommer (troligen) inte att göra det.
Cykeln känns mer som lvg och jag har redan en pendlare med 46/30 så av det skälet finner jag 50/34 som positivt.
+1
Men för mer lvginriktad cykling tycker jag inte att 11-32 kassetten är den bästa,
jag har bytt till 11-28 och moddat 11-28 => 12-28 och om du är stark(are än mig) finns det även en 12-25 kassett för mindre än 412 SEK.
Men den finns ingen anledning att byta sådant redan innan/direkt vid leverans,
börja med de delar den levereras med och bilda dig en egen uppfattning om vad du behöver och vill ha.

Ridley Grifn Alu
Recensioner finns det gott om, men många kallas tyvärr inte för det de är.
Men tester är det inte så gott om. Kolla länken jag postade i #3
Men vare sig recensioner eller tester av cf-modellen säger troligen inte så mkt om hur al-modellen upplevs

XXLs generösa regler för öppet köp var en stor anledning till att jag vågade beställa min cfJAS i somras.
Även om den känns tung (eller snarare tyngre än min lvg) när jag lyfter den, känns den trots det definitivt inte trög när jag cyklar på den. Men jag har inte vägt den och kommer (troligen) inte att göra det.

+1
Men för mer lvginriktad cykling tycker jag inte att 11-32 kassetten är den bästa,
jag har bytt till 11-28 och moddat 11-28 => 12-28 och om du är stark(are än mig) finns det även en 12-25 kassett för mindre än 412 SEK.
Men den finns ingen anledning att byta sådant redan innan/direkt vid leverans,
börja med de delar den levereras med och bilda dig en egen uppfattning om vad du behöver och vill ha.
12-25 är inte min grej, tvärtom. Självklart ska jag känna på den innan jag byter saker. Jag har ett par skapliga nya hjul som jag köpte på Bikesters utförsäljning så det får bli det första (om jag behåller hojen). Den aktuella modellen har inte en integrerad cockpit så styrstammen är även den lätt att byta. Jo, jag har läst dina tidigare inlägg om cykeln.

Tillbaka
Topp