Rikta skev skiva?

Rikta skev skiva?
Jag tog skiftnyckeln och en trasa emellan som skydd. Resultatet blev hyggligt iaf. En 200mm skiva som fått ta en hel del stryk förtjänar väl att plinga lite ibland :)

Rikta skev skiva?
ett stort skruvstäd med slät inneryta borde väl kunna rikta till den också. Har för mig att det var så jag fixade tbx ett framdrev efter jag knycklat till det på en stubbe.

Kan vara värt ett försök i alla fall :)

Rikta skev skiva?
jag riktade min marta-skiva med skruvmejsel, stack in den och bände medan den satt kvar.
detta funkade mkt bättre än skiftnyckel som jag provade först! =D

Senast redigerad av en moderator:
Rikta skev skiva?
OJOJ va alla ska komplicera saker o ting.

Jag brukar använda tummarna.. kolla var/åt vilket håll din skiva är skev placera närmsta raka område i bromsen och nyp åt bromshandtaget med ena handen tryck på skivan med den andra upprepa tills du e nöjd.

Att fasa kanterna på hålen i skivan var det absolut mest korkade jag hört talas om på mkt länge.
Hålen är där och skall vara skarpa för att jusst skära av belagen som blir blanka antingen av värme( glasade) eller av föroreningar som gör dem hala. fasar man av kanterna så har alltså hålen ingen funktion längre.
Nu kommer garanterat nån säga att öhh de e ju där för att kyla skivan. nix.. räkna o se va som sker med ytan på skivan när du gör hål i den som har större diam än skivans tjocklek.. du får visserligen lite luft in som passerar bromsbelaget och möjligen kyler belaget pyttelite! men bromskraften försämras så du måste bromsa mer och med det få högre värme än om hålen inte vore där från första början. Dessutom får du mindre yta på skivan som kan kyla när skivan inte ligger mellan belagen så med det en varmare skiva.

Rikta skev skiva?
Någon som har provat en sådan? onödig?
spr_DT-2_200598_61713.jpg

http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=14&item=DT-2#

Rikta skev skiva?
Egil skrev:
-------------------------------------------------------
> OJOJ va alla ska komplicera saker o ting.

Efter att ha träffat dig är jag övertygad om att din filosofi är bättre, men somliga gillar att vara teoretiska analakademiker och lägga 1h service per timme cykling...

Rikta skev skiva?
Jag fick min bakskiva akut felriktad när jag var ute och körde i skogen - GBG-Granit är hårt och bromsskivor är mjuka.

Efter att ha fått "avancerad meckhjälp" och diagnosen att "det aldrig kommer att funka" så provade jag på egen hand. Riktade skivan mha en stor skiftnyckel, en hammare och en trasa.

Jag använde skiftnyckeln som tång, fixerade det böjda mha skiftnyckeln, knäckte tillbaks det böjda och fick en ganska bra snygg, (snugg), skiva som jag sedan fick hamra och fila lite på för att få bort vassa ytor. Den skivan satte jag i fram iom att bakbromsen är lite mer kinkig med passningen mellan skiva och bromsbelägg och satte därav bramskivan i bak och det fungerar jättebra.

Man har ju inte så mycket att förlora på att prova - men det känns skönt när det fungerar.

#Patrik.

Rikta skev skiva?
Egil skrev:
> OJOJ va alla ska komplicera saker o ting.

> Nu kommer garanterat nån säga att öhh de e ju
> där för att kyla skivan. nix.. räkna o se va
> som sker med ytan på skivan när du gör hål i
> den som har större diam än skivans tjocklek..

Dessutom får du mindre yta på skivan
> som kan kyla när skivan inte ligger mellan
> belagen så med det en varmare skiva.

osv.

Egil,

om du vill veta varför man har ventilerade skivor kan du fråga...

[Edit, note to self: Inte vara dryg för att du är uttråkad..]

Efter att ha sökt lite efter någon som formulerat sig så att man förstår så blev man ju hänvisad tillbaks hit... Cal kom till sanningen i slutet av tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/137264/137592#msg-137592
Utöver det kan bara tilläggas att hålen i skivorna ökar arealen på skivorna och förbättar deras avkylning. Att hålen matematiskt ofta ter sig för stora för ett idealt förhållande hålstorlek/areal motiveras av luftens ökade genomströmmning (läs avkylning), hålen ökar alltså friktionen mellan luften och skivan.... I extrema förhållanden, dvs överhättade skivor, tillåter även hålen skivorna att expandera och dra ihop sig utan att skeva sig kritiskt (men skeva blir de).

Rikta skev skiva?
Atlas..Tja.. jag har ju dock jobbat på ISR som enligt de flesta tillverkar världens bästa skivbromsar för mc så vet tyvärr för dig precis vad jag talar om men om du vill gå med skygglappar så får du.

Rikta skev skiva?
Egil skrev:
> Atlas..Tja.. jag har ju dock jobbat på ISR som

> skygglappar så får du.

Jag tror du bott på lidingö och att jag har köpt en intergralhjälm av dig för väldigt länge sedan? Väl mött!

Rikta skev skiva?
Jodå jag bodde där fram till för ~15 år sen men nån integralhjälm har jag nog aldrig sålt, ialf inte nån cyklehjälm.. skulle va en gammal Nolan MC hjälm typ -88?

Rikta skev skiva?
Egil skrev:
> Jodå jag bodde där fram till för ~15 år sen
> men nån integralhjälm har jag nog aldrig sålt,
> ialf inte nån cyklehjälm.. skulle va en gammal
> Nolan MC hjälm typ -88?

Spot on! Du har PM..

Tillbaka
Topp