Skrapande skivor! Flexande hjul eller något annat?

emigus

Aktiv medlem
Köpte ett par avmonterade nya hjul som jag satte på min Orbea Ocam för att slippa adaptrar till boost som de gamla hjulen hade.

Tyvärr märker jag att bromsskivorna går i när jag svänger lite mer rejält, typ bearms.

Skivorna går fritt annars, kan det vara hjulen som flexar?

Känner inga lösa ekrar eller så men har inte mätt upp spänningen med eker-tensiometer.

Hjulen är Syncros X30SE 29” Boost.

Har du dragit åt axlarna tillräckligt hårda?

Om skivan fram eller bak låter bara när du svängar åt ett håll och inte åt annat håll behöver du centrera öket bättre.

Skivorna monteras på navet och påverkas inte om fälgen flexar. Se till att kontrollera axlarna och skruvarn till bromsoken.

Får dra åt axlarna igen. Är center lock skivor och jag drog åt hårt men utan momentnyckel.

Får försöka centrera oken en gång till, svårare med större skivor tycker jag.

Om det skrapar enbart när du svänger så är det något som flexar i axel, infästning i gaffel eller i gaffeln (eller kedjestag om det skrapar bak). Flex i ekrar, fälg eller däck ger inte bromsskrap.
Du kommer troligen inte fixa det genom en vanlig centrering för det säkerställer bara att skivan inte skrapar obelastad. Du måste flytta oket LITE i sidled så att spelet mellan skiva och broms ökar på den sida som det skrapar. Troligen räcker det med att flytta oket någon tiondels millimeter.
Att det är svårare med större skiva är helt naturligt då lite flex i axel, infästning i gaffeln eller gaffel ger lite mer lite mer sidorörelse av broms relativt skivan.

Om det skrapar enbart när du svänger så är det något som flexar i axel, infästning i gaffel eller i gaffeln (eller kedjestag om det skrapar bak). Flex i ekrar, fälg eller däck ger inte bromsskrap.
Du kommer troligen inte fixa det genom en vanlig centrering för det säkerställer bara att skivan inte skrapar obelastad. Du måste flytta oket LITE i sidled så att spelet mellan skiva och broms ökar på den sida som det skrapar. Troligen räcker det med att flytta oket någon tiondels millimeter.
Att det är svårare med större skiva är helt naturligt då lite flex i axel, infästning i gaffeln eller gaffel ger lite mer lite mer sidorörelse av broms relativt skivan.

Köpte ju boost för att få mindre flex 😂

Att en bromsskiva skrapar ibland är lätt hänt. Centrera oken bäst du kan manuellt mot en ljus bakgrund brukar funka rätt bra. Men ibland blir det inte helt hundra t ex om skivan inte är helt spikrak längre. Då får man försöka lyssna mindre noga istället.

Om din cykel flexar så pass mycket från axeln till skivans kant (ca10 cm) att det börjar skrapa så är det nog något som inte står rätt till med ramen. Om axel och ok sitter fast som de ska.

Får försöka centrera oken en gång till, svårare med större skivor tycker jag.
Det finns ju verktyg för att göra centrerandet enklare och förhoppningsvis mer exakt.
Jag har en sådan här
98-23972_1080x.jpg

Onödigt dyr, men den har gjort bromsjusterandet en hel del lättare för åtminstone mig.

Det finns ju verktyg för att göra centrerandet enklare och förhoppningsvis mer exakt.
Jag har en sådan här
98-23972_1080x.jpg

Onödigt dyr, men den har gjort bromsjusterandet en hel del lättare för åtminstone mig.
Jag har ngt liknande som jag använde 1 ggn. Tycker att det är för mkt känsla i hur man fixerar oket för att "bara" bromsa eller använda shims.
Letede ett tag på allvar efter planingsverktyg till kontaktytorna ( förvatt jag gillar ferfektion) och med svinraka ytor 90 gr mot skivan kanske det är baggis.
Tycker att man behöver känsla på samtliga cyklar hittills dock.

Nu testar vi tipsen i mitt mycket exklusiva mekställ av körsbärsträd, rekommenderas!

Får svänga kraft till stranden och se om det hjälpte!

Bilagor

• IMG_20250718_171233.webp
    IMG_20250718_171233.webp
    1 MB · Besök: 50
Tillbaka
Topp