Riktig dämpare till Cannondale F4 för 3500 pix?

muffin

Ny medlem
Hej,

jag köpte en Cannondale F4 för 1,5 år sedan på Cykloteket. Jag ville ha en cykel att pendla med och träna lite mtb på. Det mesta funkar bra med hojjen men dämparen är på tok för dålig att köra i skogen med. Hård och äcklig fjädring. Har vart inne och fyllt på den ett 5ggr gånger men nu har den pajjat så det är dags för service... tycker det är kassa att den skall pajja för att jag kört kanske 20 ggr i skogen och åker nästan varje dag till jobbet på den redan...

Dämparen som sitter på nu är en sk "Head shock", finns på den mer kända Bad Boy hojjen..

Men jag undrar om jag inte skulle ta och slå till på en riktig dämpare istället.
Den ska palla lite hopp när man har fart i spåret i Hellasgården, enkel och lite att serva.
Får jag en dämpare som är ok för en "hobby" mtb:are för 3500 pix?
Jag hojjar i skogen kanske två gånger i månaden i Ursvik.

Vad passar bra med min cykel och ser ok ut?

Senast redigerad av en moderator:
Du får definitivt inte en bättre framgaffel för 3.500. Det enda du får är en tyngre , sämre o flexigare gaffel!
MEN.. En gaffel måste servas minst en gång om året och så måste du skaffa en egen gaffelpump, så att du kan prova olika lufttryck o hitta något som du gillar.

/S

Jag har haft fler fattygafflar och de har varit bekymmerslösa i stort. Bara haft problem en gång när det var ngn packning som pajade, gaffeln höll inte trycket, sjönk ihop. Bytte packning och servade på Cykloteket för en billig penning och sen var det frid och fröjd igen.

Skaffa en gaffelpump om du inte har ngn, laborera med trycket, finns tabell att utgå ifrån:

http://gb.cannondale.com/tech_center/suspension/headshok.html

Sen är det en rejäl skillnad på Fatty och Lefty när man väl testat ;)

Tillbaka
Topp