Riktningspil

• Trådstartare Trådstartare Q&D
  • Start datum Start datum

Q&D

Aktiv medlem
Riktningspil
Ska man tro på den märkningen?

.

Bilagor

• 20150715_000138.jpg
    20150715_000138.jpg
    59.9 KB · Besök: 27
Riktningspil
Tänkte väl att det måste vara fel.
Det är en Clarks som är köpt av Chainreaction. Får meddela dem. Det kan ju bli allvarliga olyckor med en sådan felmärkning

Riktningspil
Nu får du förklara, hur skulle det bli olyckor? Jag tycker det känns rätt och det sitter så på min hoj.
Som det är märkt blir det bara dragspänningar i ekarna och det känns mycket tryggare än om det skulle vara tryck.

Riktningspil
Ashima hade liknande för några år sedan. De konstaterade att det var helt okej men när skivorna gjordes om något år senare pekade pilen åt andra hållet.

Riktningspil
frippegubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu får du förklara, hur skulle det bli olyckor?
> Jag tycker det känns rätt och det sitter så på
> min hoj.
> Som det är märkt blir det bara dragspänningar i
> ekarna och det känns mycket tryggare än om det
> skulle vara tryck.

Alla andra kör nog tryck av en anledning. Men vad vet jag jag är inte ingenjör. Bromsytan ser ut att matcha pilen bra.

Riktningspil
frippegubben skrev:
> Nu får du förklara, hur skulle det bli olyckor?
> Jag tycker det känns rätt och det sitter så på
> min hoj.
> Som det är märkt blir det bara dragspänningar i
> ekarna och det känns mycket tryggare än om det
> skulle vara tryck.

Min analys:
När bromskransen(bromsytan) är riktigt tunn kan den vika sig vid bromsning. De "medvinklade" ekrarna bidrar då till att dra ihop bromskransen.
Med "motvinklade" ekrar så är effekten motsatt, dvs de spänner ut bromskransen och risken för att hela disken ska kollapsa minskar.

Riktningspil
Nej, den förklaringen köper jag inte, har den blivit så tunn så är det definitivt dags att byta.
Vid tryck är risken stor för sk knäckning , dvs att den viker ut åt nåt håll. Krafterna att orsaka knäckning är betydligt mindre än att den skulle gå av vid dragning. Jämför kraften i att trycka eller dra i en eker tills den kollapsar.
Jag skulle använda skivan som den är märkt, alla gånger.

Riktningspil
Pilen är väl rätt för man vill väl inte att en pinne ska fastna mellan "ratcheten" på ytterdiametern och bromsoket eller gaffeln. Monterad enligt pil så puts ju pinnar och så bort så fint, och mot pilen fångas de in.

Riktningspil
Q&D skrev:
> Min analys:
> När bromskransen(bromsytan) är riktigt tunn kan
> den vika sig vid bromsning. De "medvinklade"
> ekrarna bidrar då till att dra ihop bromskransen.
>
> Med "motvinklade" ekrar så är effekten motsatt,
> dvs de spänner ut bromskransen och risken för
> att hela disken ska kollapsa minskar.

+1
Jag gör ungefär samma analys. :)

Frid!

Riktningspil
Halvt OT, när min framskiva blir varm
börjar den ta i oket och "plinga" bör ja vara orolig?ä,eller går det att justera? (först trodde jag att det var en eker som hade gått av)

Riktningspil
Mmm, jag ser det...
Är inte övertygad ändå. Många av designerna verkar vara mer design än funktion. T ex så skulle man ju tycka att ett utseende som tar hjälp av centrifugalkraften för att få bort smuts och fukt vore smart, men några av dem har istället ett mönster som drar in det igen.
Och inte heller skulle jag vilja ha en en skarp kant som går in mellan klossarna nästan vinkelrätt, hellre en som går med flack vinkel. Och för att vara en sport som jagar gram så borde man verkligen jobba på att optimera designen och inte bara göra den cool.

Riktningspil
frippegubben skrev:
> Nej, den förklaringen köper jag inte, har den
> blivit så tunn så är det definitivt dags att
> byta.
> Vid tryck är risken stor för sk knäckning , dvs
> att den viker ut åt nåt håll. Krafterna att
> orsaka knäckning är betydligt mindre än att den
> skulle gå av vid dragning. Jämför kraften i att
> trycka eller dra i en eker tills den kollapsar.
> Jag skulle använda skivan som den är märkt,
> alla gånger.

Jag håller med att intuitivt så skulle man vilja ha "medvinklade" ekrar.
Men grejen är att man måste välja mellan drag i ekrarna och tryck i bromskransen eller vice versa.
Då bromskransen både kan bli överhettad och sliten så är det nog där man vill ha dragpåkänningar för att undvika knäckning.

Riktningspil
Men kraften i själva skivan blir ju alltid som störst precis där klossarna håller fast den, och då är det tryck på den sidan som är på väg in mellan klossarna och drag på den sidan som passerat klossarna, oavsett hur ekarna ser ut.
På resten av varvet är nog krafterna obetydliga jämfört med det.

Riktningspil
Detta är vad Hayes skriver om det:
"The reason for the spoke design is that there are two sources of stresses in the rotor. The first is mechanical stresses due to torque and the second is thermal stresses within the rotor. As the braking surface heats up, it expands. The inner portion of the rotor near the hub is comparatively much cooler. With the outer braking surface expanding with higher temperature and the temperature of the center remaining largely unchanged a thermal stress is imparted on the spokes. The spoke design is specified such that the mechanical stresses and the thermal stresses occur in opposite orientations, attempting to cancel each other out and lowering the total stress in spokes as opposed to adding together. The result is the “sweeping forward” spoke pattern."

http://www.bikeforums.net/bicycle-m...-spokes-why-they-all-leading.html#post9934282

Riktningspil
Q&D skrev:
> Ang design så borde det inte finnas någon
> fördel med böjda ekrar(pga knäckbelastning)

Svepta ekrar är nog primärt av termiska orsaker. När skivan blir varm kan den exandera genom att vrida sig gentemot navet. Med raka ekrar kommer bromsytan att buckla sig när den blir varm.

Riktningspil
frippegubben skrev:
> Men kraften i själva skivan blir ju alltid som
> störst precis där klossarna håller fast den,
> och då är det tryck på den sidan som är på
> väg in mellan klossarna och drag på den sidan
> som passerat klossarna, oavsett hur ekarna ser
> ut.
> På resten av varvet är nog krafterna obetydliga
> jämfört med det.

Det antagandet bygger på att ekrarna kan ta upp böjspänning. Då kan det bli både tryck framför bromsklossen och draspänning bakom. I verkligheten så blir det (med "motekrar") dragspänning i hela bromskransen även om det säkert varierar en aning i storlek beroende på position.
Tänk som att ekrarna är ledade i varje infästning så de kan ta upp tryck men inte böjbelastning.

Tillbaka
Topp