Riktställ som klarar alla hjul för max 2000kr? (numera träslöjd-byggtråd)

landen

Aktiv medlem
Har senaste halvåret lagt lite väl mycket pengar på att rikta hjul och tänkte investera i ett ställ och några timmar youtube för att lära mig göra det själv, även kanske bygga egna hjul på sikt. Vill kunna bygga/rikta både MTB och LVG-hjul. Vill helst inte lägga mer än 2000kr, men får man avsevärt mycket mer för pengarna så kan jag tänka mig att gå upp lite i pris. Vad har ni för tips?

Senast ändrad:
Jag gick i samma tankar och kom fram till följande:

X-tools riktstället från CRC för ca 1000kr, lockande men går inte att kalibrera men det är ok om man även köper separat dishverktyg.

Tillverka ett själv.

Eller att hosta upp 500 kr extra och köpa ett park ts-2 från Tyskland för ca 250 euro och få ett erkänt bra proffsställ som räcket livet ut.

Jag valde det sista alternativet. Många billiga riktstället är i princip att släga pengarna i sjön då de funkar lika bra/dåligt som ett egentillverkat ställ av en spillbit trä. De flesta slutar med ett ts-2 till slut ändå.

Jag har haft mitt ts-2 utlånat och har Mc Gyvrat ihop ett "nödställ" och byggt 2 hjul med gott resultat. Tog lite längre tid bara..
20160513_221559.jpg

Har byggt flera hjul i displayställ som man har i cykelbutiker.

Riktar gör jag oftast på cykeln mha ett buntband som man zippar på gaffelbenet/sadelstaget och vrider in så man får en referenspunkt.

Dish-ningen kollar man genom att vända på hjulet.

Går dock och drömmer om ett Parktool. :)

Köpte ett begagnat park tools ts 8 för 600 spänn.
Saknar att inte ha möjlighet att rikta från båda håll. Man får vända på hjulet då helt enkelt.
Behövs ingen adapter, det räcker att lägga hjulet på endcapsen till axeln har jag för mig.

Bygg ett själv! Mussons bok har all info du behöver inkl exakta ritningar och massor av tips. Extremt väl investerade pengar.
Byggde mitt av MDF-board från slaktat Ikea-skåp. La väl ut 50 spänn på lite skruv och bult.
Har byggt 2 par hjul och riktat en massa.

http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

Angående adaptrar tycker jag de är löjligt dyra för vad man får samt att det ändå går bra att bygga hjul utan.

En 20 mm axel ligger precis i klykorna och ligger aningens löst men i mitt tycke tillräckligt fixerat för kunna jobba med.

Hrm det kliar lite i fingrarna i och med tanken på att bygga ett eget, men då i metall. Är ju inte precis någon superavancerad konstruktion. Gärna med någon smart konstruktion så man slipper adaptrar etc för olika navtyper. Hittade lite inspiration som jag samlade här: https://se.pinterest.com/eriklanden/truing-stands/

Senast ändrad:
MartinC sa:
Bygg ett själv! Mussons bok har all info du behöver inkl exakta ritningar och massor av tips. Extremt väl investerade pengar.
Byggde mitt av MDF-board från slaktat Ikea-skåp. La väl ut 50 spänn på lite skruv och bult.

Det blir ett eget i trä till en början med! Använde du 20mm eller tunnare? Det brukar ju finnas massa på Ikeas fyndavdelning. Står ju i ritningen att 18mm fungerar.

Jag har byggt ihop ett antal hjul direkt på cykeln. Fälgbromsarna funkar som riktmärke för att få hjulet centrerat.

MartinC sa:

+1
Stället man bygger blir jäkligt bra! Tar lite plats att förvara bara.
Sedan är pdf-boken han säljer riktigt bra och pedagogisk!

Kan fota lite på det jag byggde om du är intresserad.

Senast ändrad:
Köpte boken, bra med ritning. Stannade på Bauhaus och högg denna för 300kr. Tänkte att 27mm massivt trä borde blir stabilt.

bauhaus.jpg

Kunde inte hålla mig utan gick direkt på med cirkelsåg, hyvel och såg. Eller jag åkte hem till en vän som råkade ha allt lite mer tillgängligt. Väldigt tillfredställande ytor man kan åstadkomma med bara en hyvel :)

DSC_4775.jpg

DSC_4778.jpg

DSC_4779.jpg

DSC_4788.jpg

DSC_4791.jpg

DSC_4797.jpg

DSC_4798.jpg

En sak jag funderar på är om jag kommer kunna rikta 29" hjul i denna utan att ta av däcken, eller behöver jag höja den då, hittar inte den infon någonstans.

Senast ändrad:
Wow! Fint som snus! Blir kanon det där. Vet att man kan ha däcken kvar på, iaf lvg och touring 622-or. Riktigt grova 29-däck passar jag på... Det visar sig.

landen sa:
Köpte boken, bra med ritning. Stannade på Bauhaus och högg denna för 300kr. Tänkte att 27mm massivt trä borde blir stabilt.

Kunde inte hålla mig utan gick direkt på med cirkelsåg, hyvel och såg. Eller jag åkte hem till en vän som råkade ha allt lite mer tillgängligt. Väldigt tillfredställande ytor man kan åstadkomma med bara en hyvel :)

En sak jag funderar på är om jag kommer kunna rikta 29" hjul i denna utan att ta av däcken, eller behöver jag höja den då, hittar inte den infon någonstans.

Så här löste jag det.
image.jpeg

Just ja, min tanke va att fräsa ut så att metallbläcken kommer ligga jäms med trät. Lite svårare att göra justerbart då, är det värt att ta i lite extra från början eller blir arbetshöjden problematisk då med mindre hjul, om axeln alltid hänger så den klarar 29" hjul med däck?

Blir lite svårare att få klossarna som används vid riktning att lira om hjulet kommer för högt. 2 lägen som jag har är en bra kompromiss.

landen sa:
Just ja, min tanke va att fräsa ut så att metallbläcken kommer ligga jäms med trät. Lite svårare att göra justerbart då, är det värt att ta i lite extra från början eller blir arbetshöjden problematisk då med mindre hjul, om axeln alltid hänger så den klarar 29" hjul med däck?
Nu vet jag ju inte hur hela konstruktionen ser ut, men vad skulle skillnaden bli? En 29"-fälg och en 700c-fälg är ju båda 622mm.
Varför då inte bara se till att man har frigång för 29"-däck när man ändå bygger själv om man nu vill ha det?

Henrik69 sa:
Så här löste jag det.

Hur mycket skulle du säga behövs att bläcket sticker upp för att man ska få plats med ett 29" hjul med däck? Tänker då även större typ 2,3" Chunky Monkey, Hans Dampf eller liknande. Enligt ritningen så har man 40 mm fri gång under ett 29" hjul. Fälg till bottenplattan. Ska man slänga på att man har 80mm fritt, då borde väl alla hjul passa?

Senast ändrad:
landen sa:
Henrik69 sa:
Så här löste jag det.

Hur mycket skulle du säga behövs att bläcket sticker upp för att man ska få plats med ett 29" hjul med däck? Tänker då även större typ 2,3" Chunky Monkey, Hans Dampf eller liknande. Enligt ritningen så har man 40 mm fri gång under ett 29" hjul. Fälg till bottenplattan. Ska man slänga på att man har 80mm fritt, då borde väl alla hjul passa?
Jag har 39cm från plattan till centrum hjulaxeln.

SAM_1775.JPG
SAM_1774.JPG
Byggde Roger M. ställ i 20mm MDF board(Finns i mindre bitar på Bygg Max). Köpte klockorna+ stativen på Jula. Metallbläcken på Bauhaus. Funkar väldigt bra.

Stiligt, jag beställde precis metallbläck från http://www.argonarostfria.se/ skulle kosta 350kr, men ligger ju fortfarande en bra bit under tänkt budget. Sen höjer jag själva sidorna istället för att alltid klara av 29" hjul med feta däck, ser ingen större anledning till att ha det justerbart. Jag hittade klockor på biltema jag tänkte använda, någon som vet hur de står sig mot Julas?

landen sa:
Stiligt, jag beställde precis metallbläck från http://www.argonarostfria.se/ skulle kosta 350kr, men ligger ju fortfarande en bra bit under tänkt budget. Sen höjer jag själva sidorna istället för att alltid klara av 29" hjul med feta däck, ser ingen större anledning till att ha det justerbart. Jag hittade klockor på biltema jag tänkte använda, någon som vet hur de står sig mot Julas?
Hur ser bläcken ut?
Är priset inkl frakt?
Ska bygga ett eget riktställ snart. Min grund kommer vara en gammal testrigg från jobbet.

Såhär gjorde jag bläcken, tyckte det kändes lite B med bara ett skruvhål.

Skarmavbild2016-09-12kl.23.18.37.png

Hann även med att hyvla lite mer idag :) Ska dra av alla kanter men fräsen, måste bara bestämma mig för vilken fasning jag vill ha.
Tanken är även att försänka alla skruvar i trät och givetvis skippa vingmuttrar till fördel för insex i mässing.

14329169_10153848894451596_2134125045_o.jpg

14329210_10153848894211596_805719970_o.jpg

14339397_10153848894371596_73632253_o.jpg

Senast ändrad:
landen sa:
Såhär gjorde jag bläcken, tyckte det kändes lite B med bara ett skruvhål.

Hann även med att hyvla lite mer idag :) Ska dra av alla kanter men fräsen, måste bara bestämma mig för vilken fasning jag vill ha.
Tanken är även att försänka alla skruvar i trät och givetvis skippa vingmuttrar till fördel för insex i mässing.

Snyggt. Jag funderar på om man ska förlänga bläcket lite och ha ett hål på var sida t.ex 10mm på ena och 5mm på andra. Så man kan vända på det beroende vilken axel man har. Sen kan man ha ytterligare en uppsättning där man har 15mm resp 20mm hål på. Vad tror du om det?

Senast ändrad:
@landen @melfat

Vafan?! Ser alldeles über-premium ut! Mycket fint.

Betyg: 5 nipplar av 5

Underbart snygga lösningar, vackert! Att jag byggt ett otal hjul med enbart ramen som hjälp känns helt plötsligt som ett hån mot sporten, jag lovar bot och bättring.

Mheel sa:
Snyggt. Jag funderar på om man ska förlänga bläcket lite och ha ett hål på var sida t.ex 10mm på ena och 5mm på andra. Så man kan vända på det beroende vilken axel man har. Sen kan man ha ytterligare en uppsättning där man har 15mm resp 20mm hål på. Vad tror du om det?

Jag tänker att det funkar med en och samma QR för alla. Vanlig QR (LVG hjul) vilar i bläcken. Alla med genomgående axel låter man bara vila på axeln sedan låter bläcken låsa mot ändhylsorna.

Senast ändrad:
Så här ser min rigg ut. Kvar att fixa är bleck samt borra hål i främre och bakre skena för att kunna reglera bredden.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    349.8 KB · Besök: 89
Nu börjar det snart bli klart. Har fräst ut för bläcken och ska bara hitta några korta träskruv för att fästa dom. Sen är tanken att fräsa ett spår i botten av den delen man flyttar för att den alltid ska hamna rakt. Sedan fästa denna med ett par stiliga snabbkopplingar istället för vingmuttrar eller dyligt. Någon som har bra tips på premium ekernycklar i de vanligaste storlekarna?

På bilden är ett Hans Dampf 29" och det fick plats med någon centimeters marginal.

index2.jpg

index.jpg

Riktigt snyggt bygge.
Själv blev det ett i metall med olika svarvade axlar och genomborrning för snabbfäste

Bilagor

• 20161104_185031.jpg
    20161104_185031.jpg
    199.9 KB · Besök: 72
Tackar o bockar! Lutar lite åt att fräsa ner en metallplåt i bottenplattan underifrån så att foten till mätklockan kan fästas, men osäker på om magneten klarar det, ska testa på en spillbit först. Andra alternativen är att bara fräsa på ovansidan och sänka ned en plåt där, men vore schysst om den inte syntes.

Nu blev jag väldigt sugen på att låsa in mig i verkstaden och bygga ett ställ. Det där var porrigt snyggt gjort. Jag är helt ointresserad av att bygga hjul, men kände ett stort begär av att ha ett lika snyggt ställ ståendes på soffbordet.

landen sa:
Sådär. tog ett tag men nu kan jag börja bygga hjul.

Det kanske i praktiken inte är nåt problem med de frästa spåren tvärs fiberriktningen fast det borde bli starkare om de låg längsmed?

Men oj så snyggt alltså, man blir glad bara av att se det. :)

Så sjukt snyggt! Jag hade gärna haft ett sådant! :D

Har ett ParkTools nu men det tar ju inte mina 27.5+ med däck vilket är lite tråkigt.

Underbart trevligt ställ! Men vad händer om du ska bygga hjul för mer än 2000? Varför har stället en gräns för hur dyra hjul det klarar?

AX3L sa:
Underbart trevligt ställ! Men vad händer om du ska bygga hjul för mer än 2000? Varför har stället en gräns för hur dyra hjul det klarar?

Njae det va ursprungsfrågan, ville inte lägga mer pengar på själva stället. Kommer med största säkerhet bli många hjul över 2000kr! Detta kostade i slutändan runt 700kr inklusive mätklockan. Då slaktade jag två snabbkopplingar samt har inte räknat in min egen tid :)

Tillbaka
Topp