Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
landen sa:AX3L sa:Underbart trevligt ställ! Men vad händer om du ska bygga hjul för mer än 2000? Varför har stället en gräns för hur dyra hjul det klarar?
Njae det va ursprungsfrågan, ville inte lägga mer pengar på själva stället. Kommer med största säkerhet bli många hjul över 2000kr! Detta kostade i slutändan runt 700kr inklusive mätklockan. Då slaktade jag två snabbkopplingar samt har inte räknat in min egen tid :)
Cannondale jekyl 1000 sa:Funderar på att uppgradera mitt enkla riktställ. Funderar på om man inte ska ha ett par klockor också men jag antar att man vill ha någon form av rulle eller boll för att inte repa kolfiberfälgar.
Om man nu skulle satsa på ett parktool med tillhörande klockor, var hittar man det till bästa pris idag?
Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
marr sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
Var hittar man ett sånt?
Var hittade du dom?Cannondale jekyl 1000 sa:Nu har jag hittat mätklockespetsar. Att den ena ska ha rulle är rätt givet men ska man välja rulle eller kula för den som ska sitta mot fälgen sida?
Mheel sa:Var hittade du dom?Cannondale jekyl 1000 sa:Nu har jag hittat mätklockespetsar. Att den ena ska ha rulle är rätt givet men ska man välja rulle eller kula för den som ska sitta mot fälgen sida?
Högerklick "Spara bild som" =)Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
Ser dåligt på bilden med är det rullar på klockorna?Cannondale jekyl 1000 sa:Mheel sa:Var hittade du dom?Cannondale jekyl 1000 sa:Nu har jag hittat mätklockespetsar. Att den ena ska ha rulle är rätt givet men ska man välja rulle eller kula för den som ska sitta mot fälgen sida?
Det var någon verktygsfirma men när jag fick höra priset så backade jag ur. Skulle kosta över 1500kr/st så jag köpte parktoolklockorna istället.
team_hink_racing sa:Högerklick "Spara bild som" =)Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
Ser dåligt på bilden med är det rullar på klockorna?Cannondale jekyl 1000 sa:Mheel sa:Var hittade du dom?Cannondale jekyl 1000 sa:Nu har jag hittat mätklockespetsar. Att den ena ska ha rulle är rätt givet men ska man välja rulle eller kula för den som ska sitta mot fälgen sida?
Det var någon verktygsfirma men när jag fick höra priset så backade jag ur. Skulle kosta över 1500kr/st så jag köpte parktoolklockorna istället.
Cannondale jekyl 1000 sa:marr sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
Var hittar man ett sånt?
Tillverkas på beställning. Du kan få numret på PM om du är intresserad.
marr sa:Cannondale jekyl 1000 sa:marr sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
Var hittar man ett sånt?
Kostade? Ser förjäkla trevligt ut :)
Cannondale jekyl 1000 sa:marr sa:Cannondale jekyl 1000 sa:marr sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
Var hittar man ett sånt?
Kostade? Ser förjäkla trevligt ut :)
1875kr. Parktoolklockorna får man köpa själv men fäste för dom medföljer.
Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
larsaw sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
Jisses va' fint!
Ett sånt där ska jag nog minsann försöka bygga mig ett själv :)
Eftersom jag saknar både svets och kunskaper (om svetsning), så tänker jag utgå från Jula's bilramp som jag ställer på höjd o därefter sågar bort allt onödigt på (med metallsåg).
Sen modda två såna där Jula-klockor samt fixa hjulinfästningen med två fräs/försänkningsdon uppspända med gängad stång/rör...
Alt. köpa allt från Fultema istället:
Bilramp
Indikatorklocka
Försänkare
Svårt att beskriva bättre i ord men en gedigen byggrapport lär komma när det väl blir dax... :)
+400 till en svarvgubbe i nederländerna + material. Säger fortfarande trä om man vill göra något själv och inte har tillgång till verkstadsutrustning.Henrik_E sa:400 spänn till någon svetsgubbe i boländerna borde ge ett stabilare ställ.
Cannondale jekyl 1000 sa:larsaw sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
Jisses va' fint!
Eftersom jag saknar både svets och kunskaper (om svetsning), så tänker jag utgå från Jula's bilramp som jag ställer på höjd o därefter sågar bort allt onödigt på (med metallsåg).
Sen modda två såna där Jula-klockor samt fixa hjulinfästningen med två fräs/försänkningsdon uppspända med gängad stång/rör...
Bilramp
Indikatorklocka
Försänkare
Svårt att beskriva bättre i ord men en gedigen byggrapport lär komma när det väl blir dax... :)
Kanske kan funka men om materialet är för tunt så blir det nog inte så stabilt om du sågar bort alla plåtar där bilhjulet är tänkt att köra på. 400kr räcker till mycket trä så jag skulle nog faktiskt föreslå trä om du ska bygga själv.
larsaw sa:Cannondale jekyl 1000 sa:larsaw sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
Jisses va' fint!
Bilramp
Indikatorklocka
Försänkare
Kanske kan funka men om materialet är för tunt så blir det nog inte så stabilt om du sågar bort alla plåtar där bilhjulet är tänkt att köra på. 400kr räcker till mycket trä så jag skulle nog faktiskt föreslå trä om du ska bygga själv.
Ehm, jo det har du kanske rätt i, vad vore bästa virket att bygga av? Ek, furu eller kanske MDF? Tänker mest ur virkets förmåga att förändras genom luftfuktigheten...
Man har antagligen aldrig provat ett riktigt ställ om man tror det.kais01 sa:enkelt och överlägset.
landen sa:Givetvis slog sig skivan i botten, bytte ut den mot en MDF inte alls samma tyngd och mycket fulare, men väldigt plant :)
En sak jag saknar när jag riktar och bygger hjul är möjligheten till att hålla koll på dish, på till exempel Park Tool och andra ställ så ser man ju det medan man bygger. Hur gör ni andra som har denna typen av ställ. Tar ni loss hela tiden och checkar av med externt dish-tool?
Velocipeden sa:landen sa:Givetvis slog sig skivan i botten, bytte ut den mot en MDF inte alls samma tyngd och mycket fulare, men väldigt plant :)
En sak jag saknar när jag riktar och bygger hjul är möjligheten till att hålla koll på dish, på till exempel Park Tool och andra ställ så ser man ju det medan man bygger. Hur gör ni andra som har denna typen av ställ. Tar ni loss hela tiden och checkar av med externt dish-tool?
Jag har fått bygget av ett riktställ i födelsedagspresent och nu är det klart. Det liknar ditt ställ Landen men med två linjaler som skjuts in för att kunna dish-a samtidigt, noggrannheten föll nog lite på träarmarna men kanske bättre än inget, har inte använt det så mycket än. Tanken från början var att bygga med en krumcirkel (ehh, ursäkta men ni vet "skallmätarverktyget") för att kopiera Park tools t.ex. Ts-2.2 men det föll också på exaktheten då krumcirkeln kunde "luta" sig åt endera hållet. Det är grymt bra att kunna dish-a utan att behöva ta bort hjulet från stället om de är riktigt fel eller nybyggda.