Riktställ som klarar alla hjul för max 2000kr? (numera träslöjd-byggtråd)

Väldigt stiligt ställ. Jag förespråkar dock också att det skulle vänts 90 grader kontra basplattan. Inte så mycket för frässpårens skull men för att hålla styr på träets fuktrörelser. Som det är nu så sitter "styrplankan" 90 grader tvärs botten, är den limmad i basplattan så finns det risk att den ploppar av eller skevar till våren/sommaren när det blir högre luftfuktighet och basen kommer bli bredare. En 90 graders vändning hade gjort att den följer med basen i fuktrörelserna.

Tack för allt berör :) Får återkomma med hur det står/slår sig, men fiberriktningen va beroende av den avlånga skivan jag hade från start. Fanns inte möjlighet att få längden på andra hållet utan att limma.

landen sa:
AX3L sa:
Underbart trevligt ställ! Men vad händer om du ska bygga hjul för mer än 2000? Varför har stället en gräns för hur dyra hjul det klarar?

Njae det va ursprungsfrågan, ville inte lägga mer pengar på själva stället. Kommer med största säkerhet bli många hjul över 2000kr! Detta kostade i slutändan runt 700kr inklusive mätklockan. Då slaktade jag två snabbkopplingar samt har inte räknat in min egen tid :)

Haha förlåt, det var ett försök till torr happy-humor. Det låter i rubriken som att det är hjulen som får kosta max 2000, inte stället :)

En annan variant är att slakta en gammal ram. Borra två hål på sidorna för bultar och vecka till en metall bit för att kontrollera om hjulet är cirkelformat.

Snabbt, stabilt och jätte-jättebra.

Bilagor

• DSC_1696.JPG
    DSC_1696.JPG
    209.3 KB · Besök: 70
  • DSC_1697.JPG
    DSC_1697.JPG
    158.2 KB · Besök: 67
Funderar på att uppgradera mitt enkla riktställ. Funderar på om man inte ska ha ett par klockor också men jag antar att man vill ha någon form av rulle eller boll för att inte repa kolfiberfälgar.
Om man nu skulle satsa på ett parktool med tillhörande klockor, var hittar man det till bästa pris idag?

Cannondale jekyl 1000 sa:
Funderar på att uppgradera mitt enkla riktställ. Funderar på om man inte ska ha ett par klockor också men jag antar att man vill ha någon form av rulle eller boll för att inte repa kolfiberfälgar.
Om man nu skulle satsa på ett parktool med tillhörande klockor, var hittar man det till bästa pris idag?

Det hjälper egentligen inte dig, men jag köpte på Bikester i höstas, dom hade nedsatt, +15% rabatt och en 100kr rabattkod så gav jag 2600kr...ångrar bara att jag inte slog till på klockorna senare då dom låg för 1100...Men det kändes överkurs då jag inte ens öppnat riktstället än...

Tror tyvärr båda delarna är tillbaka på fullt pris nu...

Edit: Såg att bara stället ligger på 2500ish här https://www.athleteshop.se/park-tool-ts-2-2-professional-wheel-truing-stand och klockorna för lite drygt 1200.

Senast ändrad:
Jag köpte mätklocka på biltema, sätter en liten tejpbit längst ut när jag bygger finhjul. 280kr tror jag att jag betalade, finns det anledning att betala mer när det kommer till att rikta hjul, oerhört enkel konstruktion på en sådan sak. Känns som att till och med Biltema kan få till det ;)

Varför man skulle behöva två stycken förstår jag inte riktigt, har iofs bara byggt 5 hjul i mitt ställ än. Kanske kommer på det snart.

Är det vanliga mätklockor som man kan sätta i ett vanligt mätklockeställ på parktoolstället?
Funderade lite på att skaffa två vanliga klockor men efter att ha sökt igenom hela internet efter mätspetsar med rulle utan att hitta något inom EU så blir man rätt uppgiven. Någon som vet var det finns?

Nu har jag hittat mätklockespetsar. Att den ena ska ha rulle är rätt givet men ska man välja rulle eller kula för den som ska sitta mot fälgen sida?

Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.

Bilagor

• DSCF0068.JPG
    DSCF0068.JPG
    395.9 KB · Besök: 71
Mheel sa:
Nu har jag hittat mätklockespetsar. Att den ena ska ha rulle är rätt givet men ska man välja rulle eller kula för den som ska sitta mot fälgen sida?
Var hittade du dom?

Det var någon verktygsfirma men när jag fick höra priset så backade jag ur. Skulle kosta över 1500kr/st så jag köpte parktoolklockorna istället.

Skaffade mej ett BN-ställ. Det är nog det enda som verkligen uppfyller rubrikens krav och som är stadigt nog.
Högerklick "Spara bild som" =)

Mheel sa:
Var hittade du dom?

Det var någon verktygsfirma men när jag fick höra priset så backade jag ur. Skulle kosta över 1500kr/st så jag köpte parktoolklockorna istället.
Ser dåligt på bilden med är det rullar på klockorna?

team_hink_racing sa:
Högerklick "Spara bild som" =)

Mheel sa:
Var hittade du dom?

Ser dåligt på bilden med är det rullar på klockorna?

Det är "parktoolklockor". Sidorullen är lagrad. Underrullen är fast. Trodde den skulle vara lagrad men den var alltså fast.

marr sa:
marr sa:

Var hittar man ett sånt?

Tillverkas på beställning. Du kan få numret på PM om du är intresserad.

Kostade? Ser förjäkla trevligt ut :)

1875kr. Parktoolklockorna får man köpa själv men fäste för dom medföljer.

marr sa:
marr sa:

Var hittar man ett sånt?

Tillverkas på beställning. Du kan få numret på PM om du är intresserad.

Kostade? Ser förjäkla trevligt ut :)

1875kr. Parktoolklockorna får man köpa själv men fäste för dom medföljer.

Hit me med kontaktuppgifter tack :)

Jisses va' fint!
Ett sånt där ska jag nog minsann försöka bygga mig ett själv :)

Eftersom jag saknar både svets och kunskaper (om svetsning), så tänker jag utgå från Jula's bilramp som jag ställer på höjd o därefter sågar bort allt onödigt på (med metallsåg).

A13EFF17-9197-4CAF-9E8F-CADFC1586012-3175-000002F648681E0C_tmp.png

Sen modda två såna där Jula-klockor samt fixa hjulinfästningen med två fräs/försänkningsdon uppspända med gängad stång/rör...
Alt. köpa allt från Fultema istället:
Bilramp
Indikatorklocka
Försänkare

Svårt att beskriva bättre i ord men en gedigen byggrapport lär komma när det väl blir dax... :)

larsaw sa:

Jisses va' fint!

Eftersom jag saknar både svets och kunskaper (om svetsning), så tänker jag utgå från Jula's bilramp som jag ställer på höjd o därefter sågar bort allt onödigt på (med metallsåg).

Sen modda två såna där Jula-klockor samt fixa hjulinfästningen med två fräs/försänkningsdon uppspända med gängad stång/rör...
Bilramp
Indikatorklocka
Försänkare

Svårt att beskriva bättre i ord men en gedigen byggrapport lär komma när det väl blir dax... :)

Kanske kan funka men om materialet är för tunt så blir det nog inte så stabilt om du sågar bort alla plåtar där bilhjulet är tänkt att köra på. 400kr räcker till mycket trä så jag skulle nog faktiskt föreslå trä om du ska bygga själv.

Sen när man byggt klart sitt ställ med 17 klockor och auto-dishning så kommer någon förstå-sig-på-are och säger att ekerspänningen måste vara exakt lika på alla ekrar. Om inte hjulet är runt, rakt och allt det där med jämn ekerspänning så är fälgen ändå kass. ;-)

larsaw sa:

Jisses va' fint!

Bilramp
Indikatorklocka
Försänkare

Kanske kan funka men om materialet är för tunt så blir det nog inte så stabilt om du sågar bort alla plåtar där bilhjulet är tänkt att köra på. 400kr räcker till mycket trä så jag skulle nog faktiskt föreslå trä om du ska bygga själv.

Ehm, jo det har du kanske rätt i, vad vore bästa virket att bygga av? Ek, furu eller kanske MDF? Tänker mest ur virkets förmåga att förändras genom luftfuktigheten...

larsaw sa:
larsaw sa:

Jisses va' fint!

Bilramp
Indikatorklocka
Försänkare

Ehm, jo det har du kanske rätt i, vad vore bästa virket att bygga av? Ek, furu eller kanske MDF? Tänker mest ur virkets förmåga att förändras genom luftfuktigheten...

Så lång tid behöver du nog inte på dej för att rikta dina hjul så att du behöver bry dej om formstabilitet vid olika luftfuktigheter. Ta något som är billigt och lätt att jobba i. Gran av bra kvalitet duger säkert utmärkt.

Skarmavbild2017-10-09kl.23.52.40.png

Givetvis slog sig skivan i botten, bytte ut den mot en MDF inte alls samma tyngd och mycket fulare, men väldigt plant :)

En sak jag saknar när jag riktar och bygger hjul är möjligheten till att hålla koll på dish, på till exempel Park Tool och andra ställ så ser man ju det medan man bygger. Hur gör ni andra som har denna typen av ställ. Tar ni loss hela tiden och checkar av med externt dish-tool?

vi gör som 99 procent av alla privata hjulbyggare och riktar på plats i cykeln.

enkelt och överlägset.

avd perfekta lösningar på icke existerande problem?

vad är det som behöver optimeras? att rikta ett nybyggt hjul är klart på typ en halvtimme oavsett riktställ eler inte.

tycker bland det viktigare för att underlätta när man färdigriktar hjul är att göra en tydlig markering på fälgen så man lätt i farten ser vid vilket klockslag man ska justera.

sedan att förstå att de fyra grupperna av ekrar har olika uppgifter och att dessa vid uppspänning av hjulet bör hanteras var för sig.

inte försöka justera diameter samtidigt med kast.

osv:)

landen sa:
Givetvis slog sig skivan i botten, bytte ut den mot en MDF inte alls samma tyngd och mycket fulare, men väldigt plant :)

En sak jag saknar när jag riktar och bygger hjul är möjligheten till att hålla koll på dish, på till exempel Park Tool och andra ställ så ser man ju det medan man bygger. Hur gör ni andra som har denna typen av ställ. Tar ni loss hela tiden och checkar av med externt dish-tool?

Jag har fått bygget av ett riktställ i födelsedagspresent och nu är det klart. Det liknar ditt ställ Landen men med två linjaler som skjuts in för att kunna dish-a samtidigt, noggrannheten föll nog lite på träarmarna men kanske bättre än inget, har inte använt det så mycket än. Tanken från början var att bygga med en krumcirkel (ehh, ursäkta men ni vet "skallmätarverktyget") för att kopiera Park tools t.ex. Ts-2.2 men det föll också på exaktheten då krumcirkeln kunde "luta" sig åt endera hållet. Det är grymt bra att kunna dish-a utan att behöva ta bort hjulet från stället om de är riktigt fel eller nybyggda.

Velocipeden sa:
landen sa:

Jag har fått bygget av ett riktställ i födelsedagspresent och nu är det klart. Det liknar ditt ställ Landen men med två linjaler som skjuts in för att kunna dish-a samtidigt, noggrannheten föll nog lite på träarmarna men kanske bättre än inget, har inte använt det så mycket än. Tanken från början var att bygga med en krumcirkel (ehh, ursäkta men ni vet "skallmätarverktyget") för att kopiera Park tools t.ex. Ts-2.2 men det föll också på exaktheten då krumcirkeln kunde "luta" sig åt endera hållet. Det är grymt bra att kunna dish-a utan att behöva ta bort hjulet från stället om de är riktigt fel eller nybyggda.

Jag precis, jag har faktiskt använt just linjal manuellt för att slippa plocka bort. Kanske ska installera någon sådan lösning permanent. Har du någon bild på hur din funkar?

Första idéen var som denna bild illustrerar. Två rörliga stativben och en arm med Krumcirkel i mitten. Som sagt Krumcirkeln kan slå åt endera sidan, funderade på en linjal att fälla upp eller ner för att "nolla" den mot men där någonstans övergavs den idéen.

Bilagor

• DSC_0255.JPG
    DSC_0255.JPG
    133.8 KB · Besök: 49
Det färdiga stället! (Tack Pappa!).
Armarna är skjutbara beroende på däck och hjulstorlek, de är bara instuckna och klämda, samma sak med linjalerna (ja en är uppoch ner...). Här räcker det med ett flyttbart stativben. Det är ca. 2-5mm inexakt troligtvis beroende på armarnas skevhet och trä i stort (ingen skugga över snickarn!). Om axelhållaren (V-na) är lite sneda slår det väldigt mycket ute vid fälgen, men de är inmätta mellan axeln och linjalerna. Jag har inte hunnit mer än testa det men det verkar funka bra, det går ju att få en feeling för hur många mm det är snett och anpassa linjalerna till det, så är det dishat och klartt!

Bilagor

• DSC_0252.JPG
    DSC_0252.JPG
    150.8 KB · Besök: 59
  • DSC_0251.JPG
    DSC_0251.JPG
    163.8 KB · Besök: 72
Tillbaka
Topp