Ringklockans praxis: en global empirisk studie

Angående "gå till vänster" har jag alltid gjort så och som hundägare där man nöter in "gå fot" till hunden och det innebär att den (jycken) ska hålla sig på min vänstra sida så måste jag säga att jag faktiskt tycker det spelar roll vilken sida man går på. Rätt eller inte men det blir så mycket enklare och förhindrar så mycket bekymmer, särskilt med hund eftersom jag alltid har den mellan mig och andra trafikanter. --klipp klipp --
Försöker också efterleva och uppfostra "till fots till vänster" på cykel- och gångbanor när jag går eller springer. Uppskattar verkligen hundägare, och vuxna som går eller cyklar med barn, som ser till att ha djuret eller barnet mellan sig och kanten på sidan de går eller cyklar på. Som "mänsklig barriär" för nos-styrda eller hoppsiga/vinglande barn. Ingetdera är ju onaturligt, men om det går att försöka styra och skydda från incidenter, så bra! (Särskilt att styra vingliga småcyklister till ofarligare situationer borde ju vara en naturlig skyddsmekanism som vuxen ansvarig, skulle jag känna. Eller styra någon fyrbent som sitter fast i ett snöre som andra kan hindras av...)

Som plingare, delar tidigare erfarenheter. Plinga på vad man tror är lagom avstånd innan så situationen hinner sortera ut sig, men risken att man inte hörs. Plinga när man är närmare, risk att någon tycker sig bli skrämd. Nej, det blir alltid ett zickzackande, men förstår alla som cykelpendlar längre sträckor att det är påfrestande och frustrerande.
Som plingad på, när jag går till fots är det väl ingen dum idé att visa med en höjd hand eller något sätt att jag hört varningen, och håller min kurs.

Har ibland tänkt att man borde dedikera en cykeltur i månaden enbart till att säga åt folk. Cykla på GC-banor, stanna upp och rakt ut fråga alla som går på fel sida eller blockerar: hur tänkte du här? Tänkte du på att det kan komma cyklister bakifrån? Skulle du bete dig så här där det kör bilar? O.s.v.
Gör gärna det, filma med hjälmkamera samtidigt, och lägg upp på Youtube sen. Glöm inte skyddsvisir för ansiktet. ??

Glöm inte skyddsvisir för ansiktet. ??
För att lindra käftsmällen?

Inte för att jag hör till gruppen som raglar omkring när jag är ut och går, möjligtvis är jag djupt i mina tankar och absolut inte framför en skärm med sjusekunders Tiktok-trams...men om nån Messerschmidt med hjälmkamera dök upp så skulle det nog inte sluta positivt, då tar jag hellre ett knä i ryggen.

Men ja, jag kollar också videon när du länkat den...Tiktok?

För att lindra käftsmällen?

Inte för att jag hör till gruppen som raglar omkring när jag är ut och går, möjligtvis är jag djupt i mina tankar och absolut inte framför en skärm med sjusekunders Tiktok-trams...men om nån Messerschmidt med hjälmkamera dök upp så skulle det nog inte sluta positivt, då tar jag hellre ett knä i ryggen.

Men ja, jag kollar också videon när du länkat den...Tiktok?

B41F6B2E-DA4A-4DB4-AA21-0CBEB2726472.jpeg

Ibland finns torr gräsmatta bredvid cykelbanan, då cyklar jag där om folk går i bredd.

Det gör jag också ibland. En gång var det dock ett avbrutet skyltstolpsrör gömt i gräset.... fick sitta på gräsmatta och byta slang sedan....

Mupparna jag försökte köra om på insidan skrattade.... jaja - sånt är livet.

SmartSelect_20210320-112434_Photos.jpg

Jag tror på den här taktiken: gör det obekvämt att göra fel! När jag går på GC-bana brukar jag demonstrativt titta länge över axeln om jag tvingas byta till höger sida; i hopp om att den mötande ska förstå att man utsätter sig för trafik bakifrån på det sättet.

Har ibland tänkt att man borde dedikera en cykeltur i månaden enbart till att säga åt folk. Cykla på GC-banor, stanna upp och rakt ut fråga alla som går på fel sida eller blockerar: hur tänkte du här? Tänkte du på att det kan komma cyklister bakifrån? Skulle du bete dig så här där det kör bilar? O.s.v.
Du skulle bara komma 100m på en dag..
Det kommer inte att hjälpa. De flesta tycker tyvärr att cyklister är ett pack som ska veta hut och hålla sig borta från "deras" gångbana.
Läsa skyltar är inte folks starkaste sida.

Du skulle bara komma 100m på en dag..
Det kommer inte att hjälpa. De flesta tycker tyvärr att cyklister är ett pack som ska veta hut och hålla sig borta från "deras" gångbana.
Läsa skyltar är inte folks starkaste sida.
Larry David sade någon gång att hans rättshaveristiska alter ego i "Curb your enthusiasm" reagerar som Larry önskar att han vågade/kunde i verkligheten. Jag kanske får göra en TV-serie...

det är iaf totalt jäkla kaos på gc-banorna nu, när runt hälften anammat konceptet gå på vänster, resten kör höger som förr. sen byter vänstergångarna sida när banan hamnar nära vägbanan för då är det plötsligt 'trottoar'. och där är man upplärd att hålla höger och lär fortsätta med det.

en misslyckad 'reform'.

som man kunde räkna ut på förhand.

Där jag bor går en parkväg genom hela området, i grönområde med park, lekpark, 2 förskolor och i förlängning även en grundskola. Det är alltså en väldigt vältraffikerad väg för cyklister såväl som fotgängare.

Denna väg var, så länge jag kan minnas, en uppdelad G/C-bana med D7-1 och D7-2 skyltar samt vit skiljelinje i mitten. Tror även cykelbanan hade cyklar målade.

Med åren slets målningen ut tills den var nästan helt borta med enbart ett par korta sträckor där linjens tidigare existens kunde anas. Men de av oss som bott här länge mindes naturligtvis vilken sida som är vilket, och det framgick fortfarande av skyltningen.

Andra, som inte bott länge, inte var kapabla att läsa skyltar eller bara var på genomresa, visste såklart inte vilken sida som är vad och följde (nåja..) därför reglerna för gemensam GC-bana.

Det var lite kaos.

Sedan kom regeländringen. Nu har vi alltså
1. Folk som går på höger sida
2. Folk som går på vänster sida
3. Folk som går på den för fotgängare avsedda sidan (alltså vänster åt ena hållet, höger åt andra)
4. Folk som cyklar till höger
5. Folk som cyklar på den för cyklister avsedda sidan (alltså höger åt ena hållet och vänster åt andra)

Bonus:
Jag felanmälde målningen till appen (Tyck till?) hösten 2019 och fick beskedet att man till våren skulle se över och åtgärda dylika fel i hela området. Jag väntade med stor iver på att de äntligen skulle måla dit linjen och cyklarna igen så att kaoset kunde få ett slut. Men det skedde aldrig.

Jag var sånär redo att återigen felanmäla, eller försöka följa upp, när jag gjorde en fasansfull upptäckt. Man hade gjort en åtgärd. En nästintill osynlig åtgärd som till och med en paragrafryttare som jag själv inte hade upptäckt tidigare!

Man hade bytt ut alla D7-skyltar mot D6.

Så, förutom de olika typerna ovan har vi nu alltså därtill
6. Folk som tror att det fortfarande finns ett osynligt mittstreck
7. Folk som inte tror det, eller aldrig har trott det

Mer kaos åt folket!

Bonus #2:
Det finns en annan delvis parallel väg i samma grönområde. Denna har i princip fått samma behandling som den ovanstående med skillnaden att den faktiskt har ett vitt mittstreck. Som nu alltså saknar betydelse, fast folk inte vet det.

Där jag bor går en parkväg genom hela området, i grönområde med park, lekpark, 2 förskolor och i förlängning även en grundskola. Det är alltså en väldigt vältraffikerad väg för cyklister såväl som fotgängare.

Denna väg var, så länge jag kan minnas, en uppdelad G/C-bana med D7-1 och D7-2 skyltar samt vit skiljelinje i mitten. Tror även cykelbanan hade cyklar målade.

Med åren slets målningen ut tills den var nästan helt borta med enbart ett par korta sträckor där linjens tidigare existens kunde anas. Men de av oss som bott här länge mindes naturligtvis vilken sida som är vilket, och det framgick fortfarande av skyltningen.

Andra, som inte bott länge, inte var kapabla att läsa skyltar eller bara var på genomresa, visste såklart inte vilken sida som är vad och följde (nåja..) därför reglerna för gemensam GC-bana.

Det var lite kaos.

Sedan kom regeländringen. Nu har vi alltså
1. Folk som går på höger sida
2. Folk som går på vänster sida
3. Folk som går på den för fotgängare avsedda sidan (alltså vänster åt ena hållet, höger åt andra)
4. Folk som cyklar till höger
5. Folk som cyklar på den för cyklister avsedda sidan (alltså höger åt ena hållet och vänster åt andra)

Bonus:
Jag felanmälde målningen till appen (Tyck till?) hösten 2019 och fick beskedet att man till våren skulle se över och åtgärda dylika fel i hela området. Jag väntade med stor iver på att de äntligen skulle måla dit linjen och cyklarna igen så att kaoset kunde få ett slut. Men det skedde aldrig.

Jag var sånär redo att återigen felanmäla, eller försöka följa upp, när jag gjorde en fasansfull upptäckt. Man hade gjort en åtgärd. En nästintill osynlig åtgärd som till och med en paragrafryttare som jag själv inte hade upptäckt tidigare!

Man hade bytt ut alla D7-skyltar mot D6.

Så, förutom de olika typerna ovan har vi nu alltså därtill
6. Folk som tror att det fortfarande finns ett osynligt mittstreck
7. Folk som inte tror det, eller aldrig har trott det

Mer kaos åt folket!

Bonus #2:
Det finns en annan delvis parallel väg i samma grönområde. Denna har i princip fått samma behandling som den ovanstående med skillnaden att den faktiskt har ett vitt mittstreck. Som nu alltså saknar betydelse, fast folk inte vet det.
Tänk om det hade funnits en grundregel att hålla sig till när det kommer till att välja sida i trafiken. Att komplettera regeln om att anpassa hastigheten efter förutsättningarna med.

Tänk om det hade funnits en grundregel att hålla sig till när det kommer till att välja sida i trafiken. Att komplettera regeln om att anpassa hastigheten efter förutsättningarna med.
Ja. Jag har som sagt ingen preferens vad gäller vilken sida som ska vara rätt i någon specifik situation. Men jag kan tycka att det är lite sjukt att man har valt att ha dessa olika regler just för gående. Alla människor är ju fotgängare någon gång så vi pratar om regler som gäller största möjlig antal människor.

Alla andra trafikslag har entydiga regler. Och i nästan alla fall (alla jag kan komma på) är det höger som gäller när det överhuvudtaget går att välja. Det är väl bara spårbunden trafik som kör till vänster (undantaget spårvagnar)?

Vet inte om det fanns någon regel tidigare, men helt utan hade varit bättre. Då skulle jag slippa irritera mig över folk som gör fel.

Ja. Jag har som sagt ingen preferens vad gäller vilken sida som ska vara rätt i någon specifik situation. Men jag kan tycka att det är lite sjukt att man har valt att ha dessa olika regler just för gående. Alla människor är ju fotgängare någon gång så vi pratar om regler som gäller största möjlig antal människor.

Alla andra trafikslag har entydiga regler. Och i nästan alla fall (alla jag kan komma på) är det höger som gäller när det överhuvudtaget går att välja. Det är väl bara spårbunden trafik som kör till vänster (undantaget spårvagnar)?

Vet inte om det fanns någon regel tidigare, men helt utan hade varit bättre. Då skulle jag slippa irritera mig över folk som gör fel.
Att inte stifta lagar skulle dessutom tvinga fram pragmatik, och i viss mån rimligtvis även ett visst mått av hänsynstagande. Det vore fint tycker jag.
Visst skulle det rimligtvis växa framnågon form av praxis.Men den skulle antagligen bygga på logik och övriga trafikregler. Det skulle dessutom innebära ett effektivt motmedel gentemot paragrafrytteri. Det är nog på det hela taget ingen dum tanke.

Att inte stifta lagar skulle dessutom tvinga fram pragmatik, och i viss mån rimligtvis även ett visst mått av hänsynstagande. Det vore fint tycker jag.
Visst skulle det rimligtvis växa framnågon form av praxis.Men den skulle antagligen bygga på logik och övriga trafikregler. Det skulle dessutom innebära ett effektivt motmedel gentemot paragrafrytteri. Det är nog på det hela taget ingen dum tanke.
Jag är inte helt säker på att det skulle hjälpa trafiksituationen alls. Just fotgängare som trafikslag är ju så extremt flexibelt jämfört med allt annat att praxis inte behövs. Fotgängare accelererar till transportfart på någon sekund, kan stanna på mindre än en meter, vända på stället utan behov av framåtrörelse och så vidare så det finns helt enkelt inget behov av några regler.

Det är inte förrän man börjar blanda in hjul som problem uppstår. Som jag upplever det så beter sig fotgängare som grupp som om det inte fanns regler. De själva lider inte av det utan det är cyklister och andra som blir drabbade.

Med tanke på att de regler som finns efterlevs så dåligt så behövs någon åtgärd. Antingen frambringar man en förändring genom exempelvis informationskampanjer, målade instruktioner på vägarna eller poliser som kommer till skolorna och berättar för barnen som kan berätta för föräldrarna (barn kan vara rätt bra på det faktiskt).

Eller så avskaffar man reglerna. Det hjälper nog även om det inte är på det sätt man önskar sig. Jag skulle kunna vara en lyckligare cyklist om jag visste att gående inte har regler att följa, så om de går på ena eller andra sidan gör det inget. Slippa vara arg för regelvidrigt beteende helt enkelt. Tror också att många cyklister skulle ta det mer lugnt då.

Enda skillnaden på att cykla förbi någon som jag möter och någon jag kommer ikapp är huruvuda de uppmärksammar mig eller inte. Lyckligtvis finns ju (som tråden antyder) ett redskap för att göra sig upptäckt.

En grundregel som alla borde kunna hålla i huvudet är väl annars "Håll dig till kanten och se dig om ifall du ska byta sida".

Eller så avskaffar man reglerna. Det hjälper nog även om det inte är på det sätt man önskar sig. Jag skulle kunna vara en lyckligare cyklist om jag visste att gående inte har regler att följa, så om de går på ena eller andra sidan gör det inget. Slippa vara arg för regelvidrigt beteende helt enkelt. Tror också att många cyklister skulle ta det mer lugnt då.

Enda skillnaden på att cykla förbi någon som jag möter och någon jag kommer ikapp är huruvuda de uppmärksammar mig eller inte. Lyckligtvis finns ju (som tråden antyder) ett redskap för att göra sig upptäckt.

En grundregel som alla borde kunna hålla i huvudet är väl annars "Håll dig till kanten och se dig om ifall du ska byta sida".
Nu klipper jag lite i det du skriver. Jag håller med dig i ditt resonemang i övrigt också, men de här tre styckena tycker jag på utmärkt vis uttrycker och exemplifierar de fördelar jag ser med ett avskaffat regelverk på det här området.

Nu klipper jag lite i det du skriver. Jag håller med dig i ditt resonemang i övrigt också, men de här tre styckena tycker jag på utmärkt vis uttrycker och exemplifierar de fördelar jag ser med ett avskaffat regelverk på det här området.
Jag är ju rätt förtjust i regler. Kanske är det för att jag är halvtysk*. Kanske är det för att jag arbetar med mer datorer än människor.

Dock är jag också för pragmatiska lösningar. I det här fallet tror jag nog, trots allt, att det är bra mycket lättare att låta verkligheten skriva reglerna än tvärtom. Gående för gå som de vill, men med grundförutsättningen att lämna plats för varandra och andra vägbrukande trafikslag, samt allmän aktsamhet.

Se parkvägar (de med D6-skyltning) som gåendes hemmaplan som vi som cyklar också har förmånen att vistas på och nyttja, men på gåendes förutsättningar. D.v.s. anpassad hastighet, väjningsplikt (med ömsesidig hänsyn), och när så är möjligt, hålla till höger. (Högertrafiken blir alltså en regel kopplad till färdmedlet, inte till vägen.)

Lägg sedan lite resurser på att ge cyklister fler egna leder (regerrätta cykelvägar såväl som cykelbanor, D7-skyltade) där gående undabedes på samma sätt som på vägar där bilar rör sig. Och likställ cyklar med bilar på de gator och vägar där så är lämpligt (<50 km/h). Lite off topic kanske men en annan del av problemet med framkomlighet för cyklister (plingande eller inte) är väl att cykelvägar/banor inte alltid respekteras på samma sätt som en bilvänlig väg/bana.

* Varning: generalisering baserat på härkomst (men jag får det för jag är halvtysk)

Om nån sällskåp "blockerar" hela cykelbana eller stig , då skriker jag "nåt" ( oftast "ingenting" , bara högt ) när jag närmar mig . Om de flyttar sig inte trots skrikandet , använder jag massa polska svordomar och cyklar vidare . Annars tackar jag snällt på svenska .

det är iaf totalt jäkla kaos på gc-banorna nu, när runt hälften anammat konceptet gå på vänster, resten kör höger som förr. sen byter vänstergångarna sida när banan hamnar nära vägbanan för då är det plötsligt 'trottoar'. och där är man upplärd att hålla höger och lär fortsätta med det.

en misslyckad 'reform'.

som man kunde räkna ut på förhand.

Är det nån skillnad på beteenden före och efter reformen? Inte som jag märkt.
Grundorsaken är som den alltid varit, att gång-och cykelbanor inte är tydligt separerade. Och cykelbanor enkelriktade.
Den som försöker sig på att promenera på en cykelbana i Köpenhamn lär sig blixtsnabbt, jag lovar...

Är det nån skillnad på beteenden före och efter reformen? Inte som jag märkt.
Grundorsaken är som den alltid varit, att gång-och cykelbanor inte är tydligt separerade. Och cykelbanor enkelriktade.
Den som försöker sig på att promenera på en cykelbana i Köpenhamn lär sig blixtsnabbt, jag lovar...

Inte ett dugg, skillnaden är att man nu möjligen blir mer irriterad eftersom man förväntar sig att folk följer reglerna.
Samtidigt tänker jag att när de tog fram reglerna utan att informera allmänheten kanske det inte går att förvänta sig någon skillnad mot innan.

Ringklockan är jag också tveksam till, trots högt och vasst ljud verkar ingen bry sig om den alls?

Jag är ju rätt förtjust i regler. Kanske är det för att jag är halvtysk*. Kanske är det för att jag arbetar med mer datorer än människor.

Dock är jag också för pragmatiska lösningar. I det här fallet tror jag nog, trots allt, att det är bra mycket lättare att låta verkligheten skriva reglerna än tvärtom. Gående för gå som de vill, men med grundförutsättningen att lämna plats för varandra och andra vägbrukande trafikslag, samt allmän aktsamhet.

Se parkvägar (de med D6-skyltning) som gåendes hemmaplan som vi som cyklar också har förmånen att vistas på och nyttja, men på gåendes förutsättningar. D.v.s. anpassad hastighet, väjningsplikt (med ömsesidig hänsyn), och när så är möjligt, hålla till höger. (Högertrafiken blir alltså en regel kopplad till färdmedlet, inte till vägen.)

Lägg sedan lite resurser på att ge cyklister fler egna leder (regerrätta cykelvägar såväl som cykelbanor, D7-skyltade) där gående undabedes på samma sätt som på vägar där bilar rör sig. Och likställ cyklar med bilar på de gator och vägar där så är lämpligt (<50 km/h). Lite off topic kanske men en annan del av problemet med framkomlighet för cyklister (plingande eller inte) är väl att cykelvägar/banor inte alltid respekteras på samma sätt som en bilvänlig väg/bana.

* Varning: generalisering baserat på härkomst (men jag får det för jag är halvtysk)

Påbjuden gångbana (D6) får du bara leda cykeln på?

Om nån sällskåp "blockerar" hela cykelbana eller stig , då skriker jag "nåt" ( oftast "ingenting" , bara högt ) när jag närmar mig . Om de flyttar sig inte trots skrikandet , använder jag massa polska svordomar och cyklar vidare . Annars tackar jag snällt på svenska .
Det ljudlösa skriket, när man går en fasansfull död till mötes ensam i yttre rymden!

Generellt plingar jag så lite som möjligt, enbart om jag måste men det beror på situationen så klart. Försöker i första hand påkalla uppmärksamhet genom andra ljud, man kan göra lite ljud med handtagen, bromsen eller vad som helst. Sedan bör man plinga lite på distans, problemet är att annars riskerar man skrämmas och då är det inte helt ovanligt att personen i fråga tar ett steg i fel riktning av "chocken".

En orsak till detta att jag inte plingar så mycket är väl att jag tycker det är rätt irriterande att bli plingad på själv när jag är ute och går. ;-) Ska det plingas uppskattar jag om det görs lite på distans. Kan tycka det är rätt störande när folk öser på i 30-40km/h tex på Götgatan och plingar som f-n, det är sådant beteende som föder cyklisthat, när man "plöjer fram".

När jag springer och verkligen måste göra mig hörd och om det verkligen är en stor grupp som blockerar hela jäkla stigen eller vägen brukar jag klappa till med händerna, ibland när jag är elak/sur kanske jag gör det rätt nära. ;-) Prata orkar jag oftast inte, jag springer ju.

Ni som har ringklocka monterad på era stigvapen, hur använder ni den i skogen? Så fort ni ser fotgängaren, eller 5 meter bakom eller alldeles bakom? Hur verkar de påplingade tycka?
Är det ens någon vinst, någonsin, att plinga i skogen?
Jag tänker att de som går och vägrar flytta sig gör det för att jävlas, och inte för att de inte vet att man kommer bakifrån.. Men har inte hänt så många gånger att jag kan dra några slutsatser.

använder inte ringklockan till det ändamålet, utan stannar upp och hälsar.

men jag har ibland igång min bear bell, en liten koskälla mini som väcker leenden:)

21FCEC0F-5105-4044-9275-ECC9DD034860.png

Ni som har ringklocka monterad på era stigvapen, hur använder ni den i skogen? Så fort ni ser fotgängaren, eller 5 meter bakom eller alldeles bakom? Hur verkar de påplingade tycka?
Är det ens någon vinst, någonsin, att plinga i skogen?
Jag tänker att de som går och vägrar flytta sig gör det för att jävlas, och inte för att de inte vet att man kommer bakifrån.. Men har inte hänt så många gånger att jag kan dra några slutsatser.
Jag har ringklocka på skogscyklarna men använder den väldigt sällan i skogen däremot ibland när jag cyklar till eller från skogen.

Tillbaka
Topp