Risk med FÖR bra lås?

• Trådstartare Trådstartare ryo
  • Start datum Start datum

ryo

Medlem
Risk med FÖR bra lås?
Hej,

Finns det en risk med ett för bra lås där tjuven istället vandaliserar cykeln?

Jag har kollat på hiplock d1000 för 3000 kr. Alternativt ett abus granit bygellås + kedjelås för ca 3500 kr. Alternativt gps tracker 3500 kr (ca 5års kostnad) + abus varedo 500 kr

Fördel med gps är att det är större chans att tjuven åker dit, vilket skulle kännas bra. Dock större chans att cykeln blir stulen då jag har ett billigare lås. Köper jag hiplock så är det mycket osannolikt att cykeln försvinner. Däremot kanske den går sönder medan tjuven försöker. Och det kanske är värre försäkringsmässigt?

Vad tror ni är den bästa mellanvägen?

Risk med FÖR bra lås?
Den bästa mellanvägen kanske är ett vinkelslipsäkert lås, men inte riktigt lika överbyggt (och dyrt) som Hiplock:

Risk med FÖR bra lås?
Jag kör ett dyrare hiplock. Vad menar du med att tjuven vandaliserar cykeln? Om tjuven har en vinkelslip så får han med sig cykeln hem oavsett lås

Risk med FÖR bra lås?
Jag kör ett dyrare hiplock. Vad menar du med att tjuven vandaliserar cykeln? Om tjuven har en vinkelslip så får han med sig cykeln hem oavsett lås

Tjuvar är inte alltid de vassaste knivarna i lådan.

Jag har själv hämtat hem en upphittad lånecykel från cykelverkstaden där jag jobbat där hojen var kvaddad, men låst. Ett ganska enkelt bygellås, men tjuven hade försökt öppna det med en gatsten - med nedslående resultat. Cykel och lås var bara att slänga i återvinningen.

Risk med FÖR bra lås?
Man kan också fundera på vad man skall låsa sitt superlås i som är minst lika starkt som låset och i hiplocks (d1000) fall dessutom är ganska lättillgängligt och inte allt för tjockt.
Jag upplevde att jag kanske redan förra gången jag förbättrade min låssituation, för 10år sen med att gå till bordo 6500 (senare visade det sig kanske inte vara den säkraste lösningen men ändå), började hamna i situationer när jag antagligen låste i vekare grejer än själva låset.
Att tjuven tar sönder cykeln för att stjäla den känns däremot lite långsökt. Iaf om man stjäl för att sälja.

Senast ändrad:
Risk med FÖR bra lås?
Här har vi skolade småpluttar, med vaktmästarens huvudnyckel över axeln.. Kaxiga glin, som kantat gångbanan med yxhuggna ramar dessförinnan. Många gånger vill man inte få tillbaka cyklarna, då målet tycks vara att missunna de ursprungliga ägarna? Man har inofficiella swapmeets, där allt nytt skruvas sönder, nedanför lägenhetsfönstren.. Driftiga små företagare, snart med egna ettor.

Risk med FÖR bra lås?
Ja
Det hände mig för snart 9 år sedan utanför Älvsjö station. Inte icykelparkeringsgaraget utan på örbysidan, cykeln var fastlåst med både bygellås och vajer i en av stolparna längs gångvägen mellan mässan och stationen från morgon till kväll.
De/den försökte troligen stjäla cykeln, men det gick uppenbarligen inte då försökte de med hjulen, inte heller det gick
Då tog de det som gick att skruva loss:
- Sadel + sadelstolpe
-Bromsarna, som var XTR V-bromsar med parallellogram + utväxlingstrissor till STI-reglagen
Vid den tiden (2014) skedde enl uppgift ungefär en cykelstöld i veckan cykelparkeringsgaraget
Det skulle redan då finnas övervakningskameror där, men de var inte inkopplade!

Sadel + stolpe ersatte jag med andra delar från bra att ha lådan
Men bromsarna var jag tvungen att leta efter på ebay.
Även ena skärmen var förstörd, men de var från Biltema

Risk med FÖR bra lås?
Hört om fall där tjyven sågat sönder en svindyr ram för åt komma åt delarna , billigt DA-krafs.
Troligtvis har tjuven inte en aning om vad han stjäl, bara att han kan stjäla den

Risk med FÖR bra lås?
Jag tror ändå att ett bra synligt lås minskar risk för stöld, och även stöldförsöksrelaterad skadegörelse. En någorlunda seriös cykeltjuv med lite erfarenhet lär ju hellre ta cykeln bredvid om din ser besvärlig ut.

Risk med FÖR bra lås?
En bekant till mig fick cykeln stulen när den var låst med nåt ganska vekt, men de hade sågat av parkeringsstolpen istf. låset. En sån där Stockholms stad svart stål-stolpe med två öron/öglor varav ena var sågat och böjt.
IMG_20230303_173805.jpg

Risk med FÖR bra lås?
Den bästa mellanvägen kanske är ett vinkelslipsäkert lås, men inte riktigt lika överbyggt (och dyrt) som Hiplock:
Det här såg ju intressant ut, Hiplock känns ju lite väl dyrt men det här är ju inte lika farligt. Finns det några omdömen om hur det står emot vårt vinterklimat?

En cykel värd mer än 10k hade jag oavsett lås varit försiktig att parkera utomhus. Men visst hade det varit skönt att ha ett lås som klarar vinkelkap för att känna mig lite tryggare när jag parkerar min pendlare (värd 1500kr) offentligt.

GPS-tracker är jag lite skeptisk till då jag tror det i allmänhet är rätt kört om cykeln väl försvunnit.

Risk med FÖR bra lås?
Det här såg ju intressant ut, Hiplock känns ju lite väl dyrt men det här är ju inte lika farligt. Finns det några omdömen om hur det står emot vårt vinterklimat?

En cykel värd mer än 10k hade jag oavsett lås varit försiktig att parkera utomhus. Men visst hade det varit skönt att ha ett lås som klarar vinkelkap för att känna mig lite tryggare när jag parkerar min pendlare (värd 1500kr) offentligt.

GPS-tracker är jag lite skeptisk till då jag tror det i allmänhet är rätt kört om cykeln väl försvunnit.

Enligt någon recension så har låset ett välfungerade "vattenlås" vid nyckelhålet i alla fall. Det borde ju vara en bra start för vintertåligheten.

Risk med FÖR bra lås?
håller med om att inte parkera dyrgripar utomhus mer än någon kort stund, och inte återkommande på samma plats.

om man skaffar sig ett lås som inte rimligen forceras annat än med en kortare eller längre insats med batterivinkelslip, är det lämpligt att införskaffa en själv. för om buset saboterar låsöppningen i väntan uppbrytning t ex på kvällen har man knappast tid att shoppa runt.

det gäller att själv få med sig cykeln från platsen snarast möjligt.

Senast ändrad:
Risk med FÖR bra lås?
Ja
Det hände mig för snart 9 år sedan utanför Älvsjö station. Inte icykelparkeringsgaraget utan på örbysidan, cykeln var fastlåst med både bygellås och vajer i en av stolparna längs gångvägen mellan mässan och stationen från morgon till kväll.
De/den försökte troligen stjäla cykeln, men det gick uppenbarligen inte då försökte de med hjulen, inte heller det gick
Då tog de det som gick att skruva loss:
- Sadel + sadelstolpe
-Bromsarna, som var XTR V-bromsar med parallellogram + utväxlingstrissor till STI-reglagen
Vid den tiden (2014) skedde enl uppgift ungefär en cykelstöld i veckan cykelparkeringsgaraget
Det skulle redan då finnas övervakningskameror där, men de var inte inkopplade!

Sadel + stolpe ersatte jag med andra delar från bra att ha lådan
Men bromsarna var jag tvungen att leta efter på ebay.
Även ena skärmen var förstörd, men de var från Biltema
Precis samma hände mig med, och/men jag är ännu mer långsint mot tjuvarna, det var 1998.
Ordentligt fastlåst i ram och hjul vid ett räcke vid Trollhättans järnvägsstation, pinsamt nog en alldeles för fin cykel på den tiden för att cykla till stationen med, DBR Axis R.
Blev av med det som var snabbt bortskruvbart, sadel + sadelstolpe, XTR V-bromsar, pedaler, skärmar.
Sjukt snopet när man kommer tillbaka efter en arbetsdag och bara vill hem.

Risk med FÖR bra lås?
Enligt någon recension så har låset ett välfungerade "vattenlås" vid nyckelhålet i alla fall. Det borde ju vara en bra start för vintertåligheten.
Lite svårt att se på bilderna exakt hur det ser ut, kanske är en bra konstruktion. Problemet med de "skjutluckor" som är vanliga på andra bygellås är att de lätt fryser igen.

Risk med FÖR bra lås?
Tror på autovandalisering; båtfolket har tydligen börjat göra så med utombordsmotorer för att få behålla dom.

Rådet från försäkringsbolagen brukar vara att med sig drev och kåpa hem när du vinterförvararar motorn. De är så dyra att köpa separat att de förhoppningsvis väljer en annan motor. Jag tar hem drevet och brukar passa på att göra vinterservice på det hemma så det är win-win. Vid våra bryggor har det tack och lov inte varit några stölder, det är en liten brygga med rätt mycket gångtrafik i närheten och svårt att komma till med bil utan att märkas.

Risk med FÖR bra lås?
Lite svårt att se på bilderna exakt hur det ser ut, kanske är en bra konstruktion. Problemet med de "skjutluckor" som är vanliga på andra bygellås är att de lätt fryser igen.
Det är tydligen två silikonbitar soon bildar "läppar" som nyckeln ska igenom. Det man kan fundera på är hur silikonet beter sig när det är riktigt kallt.

Risk med FÖR bra lås?
Observant och kunnigt, ttfh! Helt off', så håller jag på och läser Saxe Runemester paa dansk, ca 1200 e Kr i latinskt original. Verserna är som om filmhjälten Yoda lärde sig konjunktiv, hihi!

Risk med FÖR bra lås?
Det går rätt bra. Typsnittet - ovanlig frakturstil - är jobbigare än orden. Verserna är en mycket liten del av texten, och jag slarvar med dem för det mesta. I löpande texten... Du måste gilla ordspråk för att ta dig igenom.För exemplifiering väljer jag dock en vers, slumpmässigt nästan, sida 91:
Mit Skjold nu fast er skaaret op
af Spyd og hvasse Egge,
med Haanden maa den gamle Krop
se til, den sig kan daekke;
det Fjenden dog at sande saar,
thi Syn for Gagn, jeg veed, her gaar.

Risk med FÖR bra lås?

Risk med FÖR bra lås?
Oftast är de väl gjorda för att klippa armeringsjärn som är vanligt mjukstål. Bättre lås fixar de sällan utan att käftarna pajar.

Risk med FÖR bra lås?
Hej,

Jag har kollat på hiplock d1000 för 3000 kr. Alternativt ett abus granit bygellås + kedjelås för ca 3500 kr. Alternativt gps tracker 3500 kr (ca 5års kostnad) + abus varedo 500 kr

Fördel med gps är att det är större chans att tjuven åker dit, vilket skulle kännas bra. Dock större chans att cykeln blir stulen då jag har ett billigare lås. Köper jag hiplock så är det mycket osannolikt att cykeln försvinner. Däremot kanske den går sönder medan tjuven försöker. Och det kanske är värre försäkringsmässigt?

Vad tror ni är den bästa mellanvägen?
Funkar gps om man sätter alufolie runt låset?

Tillbaka
Topp