Rival växel med Ultegrareglage?

• Trådstartare Trådstartare pMr
  • Start datum Start datum
Sorry om jag trådkapar lite, men om den kombinationen fungerar borde det gå med tvärt om också, sram reglage och shimano framväxel?

/Johan

joohan skrev:
-------------------------------------------------------
> Sorry om jag trådkapar lite, men om den
> kombinationen fungerar borde det gå med tvärt om
> också, sram reglage och shimano framväxel?

Jag läste nyligen att en del cyklister i SRAM-sponsrade stall kör just så för att de tycker att SRAM-framväxlarna är för dåliga.

joohan skrev:
-------------------------------------------------------
> Sorry om jag trådkapar lite, men om den
> kombinationen fungerar borde det gå med tvärt om
> också, sram reglage och shimano framväxel?
>
> /Johan

när det gäller framväxel så spelar det ingen roll om det är shimano reglage med sram framväxel o vise versa. funkar åt båda hållen. det ä bara bakväxeln där det skiljer.

shimano dura-ace 7900 ska dock ha en annan vajerutväxling än andra shimano grupper, så där kan det ställa till lite problem, säger i alla fall shimano. sen om det är så i verkligheten är väll en annan femma. tänker själv köra sram force reglage och DA 7900 framväxel, sägs funka bra enligt dem som testat på lite olika forum. 7900 har inget trimläge på framväxeln, vilket alla andra shimano grupper har. därför är korgen lite bredare för att inte få något kedjeskrap. sram har väll heller inte trimlägen. alltså kan möjligen en 7800 framväxel möjligen ha lite smalare korg än en sram växel (dock aldrig mätt, så behöver inte vara så), o det kan skrapa lite mer om reglaget inte har trimläge, men tror det är marginellt och troligen bara i ytterlägena.

Tillbaka
Topp