[Roast-tråden] Håna ditt mest överskattade köp

Jag får fortfarande mardrömmar från tiden med en Reverb, men det var många år sedan nu (kanske fem..).

Är det för att Gravitydroppern är ful som stryk och har för liten slaglängd (typ 125 mm) som gör att den aldrig nämns i dropper-trådarna? Min verkar vara odödlig, även om den just nu behöver ny bussning då den kärvar en aning. Den är säkert fem år gammal, dock för lite cyklad på för att jag ska kunna säga så mycket egentligen.

Det känns som typ Kinnarps borde kunna komma med lite tips till sadelstolpstillverkarna, dom lär ju ha sålt några miljarder gasdämparenheter. Iofs så går ju sällan kontorsstolar i lera och minusgrader..

kais01 sa:
tryckmätare topeak d2, på tips av sixten. visar iofs konsekvent 0,5 bar för lite. orkade inte reklamera, den åkte rakt ned i en skrotlåda i väntan på tips hur man kan kalibrera den.

Tack trodde det bara var jag som inte kunde använda den, köpte en när jag skulle börja åka i skogen men efter att ha pumpat hockey pucks hårt några ggr så kör jag på pumpens mätare istället.

Crocko sa:
kais01 sa:
tryckmätare topeak d2, på tips av sixten. visar iofs konsekvent 0,5 bar för lite. orkade inte reklamera, den åkte rakt ned i en skrotlåda i väntan på tips hur man kan kalibrera den.

Tack trodde det bara var jag som inte kunde använda den, köpte en när jag skulle börja åka i skogen men efter att ha pumpat hockey pucks hårt några ggr så kör jag på pumpens mätare istället.

Jag har samma tryckmätare och det är nog det bästa köpet jag har gjort. Systematiskt fel är helt ointressant och det viktiga är att man får samma värde varje gång (intermediär precision) så att man kan klura ut när man måste ha för att inte punktera. Det är jättestor skillnad i absolutvärde mellan olika tryckmätare, men det är helt ointresant. Använd bara samma mätare så är det inte ett problem.

jofahjalm sa:
Crocko sa:
kais01 sa:

Jag har samma tryckmätare och det är nog det bästa köpet jag har gjort. Systematiskt fel är helt ointressant och det viktiga är att man får samma värde varje gång (intermediär precision) så att man kan klura ut när man måste ha för att inte punktera. Det är jättestor skillnad i absolutvärde mellan olika tryckmätare, men det är helt ointresant. Använd bara samma mätare så är det inte ett problem.

Helt öppen för att omvärdera hur den bör användas om du kan förklara hur det kommer sig att den är så fantastiskt mycket bättre är en mätare som både fungerar och visar korrekt tryck :)

Peth sa:
SKS longboards var ju bara skräp, stänkte vatten och skit lite varstans. Helt värdelösa var de dock inte då stänklapparna donerades till ett par Velo Orange-stänkor.
+1
Har alltid haft Longboards och efter V O Zeppelin så inser jag vilket billigt skit det är.

n3wton sa:
Jag får fortfarande mardrömmar från tiden med en Reverb, men det var många år sedan nu (kanske fem..).

Är det för att Gravitydroppern är ful som stryk och har för liten slaglängd (typ 125 mm) som gör att den aldrig nämns i dropper-trådarna? Min verkar vara odödlig, även om den just nu behöver ny bussning då den kärvar en aning. Den är säkert fem år gammal, dock för lite cyklad på för att jag ska kunna säga så mycket egentligen.

Det känns som typ Kinnarps borde kunna komma med lite tips till sadelstolpstillverkarna, dom lär ju ha sålt några miljarder gasdämparenheter. Iofs så går ju sällan kontorsstolar i lera och minusgrader..
Både och skulle jag tro.

Min Kinnarps på jobbet sjunker också. Men det tar någon månad innan det är tillräckligt mycket för att jag ska märka nåt och höja den igen.

glitch sa:
@Crossmax:

- poängen är inte vilken ända man börjar i, poängen är att det är idioti att använda en plupp man måste skruva på vajern med noggrannhet och göra två snitt i vajern istället för ett vid reglaget

- absolut man kan reviva med en insexa, men då kan man ju återigen undra varför mr engineer skulle skicka med ett "specialverktyg" - jo för att det känns så bra ingenjörsmässigt.

Men varför skulle du använda en plupp?
Använd en vanlig växelvajer och låt den förgjutna plupen fasta vid stolpen, så som det är tänkt och görs på alla stolpar med vajer. Jag förstår faktiskt inte problemet? Varför skulle du använda den löstagbara pluppen vid stolpen?

Det är väll jättebra att ha möjlighet att fästa "specialverktyget" permanent i stolpen om man vill?

Min revive är ett halvbra köp. Jag skulle köpt 180an o inte 160an. Köpte inte trigger utan har istället köpt ett billigt brand-x/trans-x-reglage; billig ?, kort slag för tummen. Whats not to like.

Men sämsta cykelrelarerade var nog några latexslangar till cx/racern, de tänjdes på fälg (band)sidan så att jag fick punka nästan så fort jag satte mig på cykeln med de på. Värdelöst.

AddeN sa:
glitch sa:
@Crossmax:

- poängen är inte vilken ända man börjar i, poängen är att det är idioti att använda en plupp man måste skruva på vajern med noggrannhet och göra två snitt i vajern istället för ett vid reglaget

- absolut man kan reviva med en insexa, men då kan man ju återigen undra varför mr engineer skulle skicka med ett "specialverktyg" - jo för att det känns så bra ingenjörsmässigt.

Men varför skulle du använda en plupp?
Använd en vanlig växelvajer och låt den förgjutna plupen fasta vid stolpen, så som det är tänkt och görs på alla stolpar med vajer. Jag förstår faktiskt inte problemet? Varför skulle du använda den löstagbara pluppen vid stolpen?

Det är väll jättebra att ha möjlighet att fästa "specialverktyget" permanent i stolpen om man vill?
Pluppen på en växelvajer passar inte riktigt. Iaf inte på min. Men det funkar att köra så ändå.

glitch sa:
@Crossmax:

- ja torx finns på multi-tool men jag mekar sällan med multi tool hemma, i regel klarar man det mesta med insexpr mellan 3-6mm.
Allt annat på styret dras med insexor, allt annat i området kring sadeln / stolpe dras med insex i regel, varför envisas med nåt annat? Jo för att anal ingenjörstysken har ett uppdämmt behov av egna lösningar som är "ingenjörsmässigt överlägsna".
Sen är väl torxen som paddeln fästs med mindre än t25 vill jag minnas. Har inte cykeln här nu men kikar man på bilden ser den mindre ut än torxen för klammern.
Alltså det du kallar för ”specialverktyg” är inget annat än en liten 4 mm insex-nyckel. Det finns ingenting som hindrar dig från att skicka den åt fanders och använda en vanlig insexnyckel om du har någon inbyggd aversion mot den. Jag har aldrig använt den själv kan jag tillägga. Ser faktiskt inte problemet öht.

Ser inte problemet med vajerdragningen heller, du kan ju välja om du vill ha pluppen kvar, ha den vid stolpen eller reglaget, eller knipsa av den. Om det här är de stora bekymmer du brottas med så har du det ganska bra får man säga!

Ok, jag har inte behövt byta vajer än utan bara monterat med medföljd vajer. Och där passade det ju bra med förgjutna pluppändan vid stolpen.

Det har blivit en del dumma köp genom åren, delvis beroende på att jag har lite ww-tendenser. Här är tre ”smarta idéer” (läs lätta) jag kommer på direkt.

- Hope Headdoctor, tror jag den hette. Ett sätt att spänna styrlagret under stammen utan tung stjärna. Spändes upp med en typ 2,5mm stålskruv i alugänga som jag strippade vid första försöket till montering.
- Eclipse innerslang, en föregångare till Tubolito. Kostade typ 500:- spänn styck och jag köpte tre. De var alla punkade på två veckor, kan iofs ha berott på att jag använde den tillsammans med...
- Schwalbe Thunder Burt Evo? 2.1. Lätta med bra rull. Det levererade dem, men jag har aldrig punkat eller halkat omkring så mycket.

Tre produkter som gjorde mig rejält besviken, kan ju dock teoretiskt fungera för andra applikationer än jag försökte mig på.

Rattnalle sa:
n3wton sa:

Både och skulle jag tro.

Min Kinnarps på jobbet sjunker också. Men det tar någon månad innan det är tillräckligt mycket för att jag ska märka nåt och höja den igen.

att tänka på att i båda fallen är höjningsfunktionen, 'fjädringen' är skiljd från själva låsfunktionen. i fallet kontorsstol är låsningen vad jag förmodar mekanisk, i fallet dropper oftare hydraulisk.

dvs höjden låses med hjälp av fördelningen av hydraulvätska på två sidor om en kolv avgränsade av en ventil. om ventilen eller kolvtätningen läcker kan stolpen komma att höjas med tiden vid obelastat stillastående, eller tvärtom sjunka vid användning/belastning. om det kommer in gas i systemet blir låsningen degig, men höjden påverkas inte nödvändigtvis. revive har alltså en ventil för släppa ut sådan gas.

själva manövreringen av ventilen för hydrauliska låsningen är ett separat tredje system, och sker med vajer, hydraulslang (reverb), trådlöst (magura), och/eller med ett manöverdon direkt på stolpen

Rattnalle sa:
Den här revive-roasten är på ungefär samma låga nivå som Maktens GT-roast. Läs på dåligt och följ inte instruktioner, gnäll sedan.

Hur menar du att Gore-Tex blir bättre om man följer instruktionen? Det måste impregneras för att vara tätt, vilket gör det värdelöst om man behöver tvätta det en gång i veckan. Det är helt enkelt inte hållbart att hålla på och impregnera för jämnan. Dessutom har jag aldrig fått till nåt som ens är i närheten av att likna fabriksimpregneringen. Andningen kan också starkt ifrågasättas när man blir helt genomsvettig även i "Active"-varianten som ska andas bäst.
Det är klart att Gore-Tex fungerar i vissa sammanhang, men det lever i mitt tycke inte upp till marknadsföringen och hajpen. Inte ens i närheten faktiskt. När yttertyget väl blivit blött kan man lika gärna ha galonkläder på sig, så slipper man i alla fall betala 5000:- för en jacka som inte funkar.

Du kan också få förklara hur Revive-reglagets värdelösa funktion blir bättre av att man läser instruktionerna. Ändras utväxlingen helt magiskt då?

Köpte ett stort cykelverktygs-set bara för att komma igång att fixa cykeln själv och byta ut vissa krånglande delar. De flesta av verktygen passade dock inte min cykelmodell utan fick köpa till enskilda verktyg efter hand. Man lär sig

Topeak Transformer-ställ, helt värdelöst. Kostade typ 500-600:- och jag använde (försökte i alla fall) det ett par gånger bara. Förstår inte riktigt till vilken slags cykel den är tänkt till, men inte ens till min Roadlite kändes den vettig, så då lär den ju inte vara vettig till någon annan cykel heller. Ostabil skitprodukt.

Knog Oi ringklocka. Egentligen ångrar jag inte köpet då jag ville ha något snyggt och diskret, men som ringklocka betraktat fyller den noll funktion. :D

Sen jag började cykla i April har jag ju köpt en jävla massa prylar, cyklar och kläder, men för det mesta tycker jag det är ganska roligt och tycker mig använda allt, även om alla köp kanske inte varit livsavgörande. :P

Sjukt kul med en tråd där alla går i försvarsställning, direkt!

Revive verkar vara den heliga graalen. Den får man ikke pissa i.

Haha, nä men lite underligt är det ju när vissa monterat dem "fel" och klagar på det.

Sen är det en sänkstolpe, inget magiskt trollspö. Så har man förväntningar att den är guds gåva och ska förändra din cykling jämfört med andra sänkstolpar så lär man ju så klart bli missnöjd.
USPen är ju trotts allt att man ytterst enkelt kan serva den själv direkt på stigen. Inget mer.

Köpte en Muc-Off kedjetvättmackapär med tillhörande tvättmedel. Funkade fint som fan.

1 vecka senare kom jag på att vax var den ganska heliga graalen att smörja kedjan med.

Då behöver man inte tvätta kedjan längre.

Har gjort några försök med kolfiberfälgar, men aldrig lyckat få någon att överleva 6 månader. :(
Kanske dags för ett nytt försök, nu när det finns lätta inserts? :)

Makten sa:
Rattnalle sa:
Den här revive-roasten är på ungefär samma låga nivå som Maktens GT-roast. Läs på dåligt och följ inte instruktioner, gnäll sedan.

Hur menar du att Gore-Tex blir bättre om man följer instruktionen? Det måste impregneras för att vara tätt, vilket gör det värdelöst om man behöver tvätta det en gång i veckan. Det är helt enkelt inte hållbart att hålla på och impregnera för jämnan. Dessutom har jag aldrig fått till nåt som ens är i närheten av att likna fabriksimpregneringen. Andningen kan också starkt ifrågasättas när man blir helt genomsvettig även i "Active"-varianten som ska andas bäst.
Det är klart att Gore-Tex fungerar i vissa sammanhang, men det lever i mitt tycke inte upp till marknadsföringen och hajpen. Inte ens i närheten faktiskt. När yttertyget väl blivit blött kan man lika gärna ha galonkläder på sig, så slipper man i alla fall betala 5000:- för en jacka som inte funkar.

Du kan också få förklara hur Revive-reglagets värdelösa funktion blir bättre av att man läser instruktionerna. Ändras utväxlingen helt magiskt då?
Du har ju redan fått förklarat för dig i en lång egen tråd att du måste tumla goretex när vattnet slutar pärla sig, men det verkar du inte ha tagit till dig. Sen funkar det inte för alla heller av lite oklara skäl, så har det alltid varit, åtminstone på internet.

Reglaget är långt ifrån bäst. Det förstår den läskunnige efter att ha läst en recension eller två. Enda anledningen öht att köpa den är om man ser ett värde i Revive-funktionen. Annars bör man köpa något som är bättre på typ alla de andra sakerna. Så visst finns det befogad kritik mot stolpen men förväntningarna här verkar ju ha varit helt skeva utifrån vad den lovar att faktiskt göra.

Har inte riktigt sett denna hype av gore-tex i cykelkläder. Den fanns i början av 90 talet i friluftskläder, lågintensiv aktivitet där det också fungerar bra.
Men att det skulle fungera på högintensiva sysselsättningar kan väl ingen faktiskt ha trott?

AddeN sa:
Haha, nä men lite underligt är det ju när vissa monterat dem "fel" och klagar på det.

Sen är det en sänkstolpe, inget magiskt trollspö. Så har man förväntningar att den är guds gåva och ska förändra din cykling jämfört med andra sänkstolpar så lär man ju så klart bli missnöjd.
USPen är ju trotts allt att man ytterst enkelt kan serva den själv direkt på stigen. Inget mer.

Hur menar du att glitch monterat den fel?

marr sa:
Sjukt kul med en tråd där alla går i försvarsställning, direkt!

Revive verkar vara den heliga graalen. Den får man ikke pissa i.

Jepp, god forbid. ?
Kul att det tas på blodigt allvar också.

@crossmax, japp jag har det rätt bra som kan lägga energi på viktiga i-landsproblem.

@rattnalle, reverb borde aldrig hittat ut på marknaden ?

Jag säger inte att oneup är "the holy grail" heller, tvärtom de jag har / haft har andra svagheter. Däremot tycker jag personligen det är rätt gött att kunna köpa en sluten cartridge när det skulle gå så långt och trycka i. Snabbt, smidigt, fritt från kladd och gjort på 5 minuter. Men det är också bra att man själv kan välja hur svårt man vill göra det för sig, gillar man överkurs verkar Thomson vara grejen?

@lundatok +1 på longboards men sen har de väl aldrig varit så hype:ade? Mer att man "önskade" att de skulle funkat bra.

Fan också. Jag är ju ganska nöjd med mina Longboards, nu får jag se till att inte prova något annat så jag slipper inse hur bra bra saker är...

+1 på jingleys Knog-spaning. Jag har en jag skulle kunna sätta på nya cykeln, men det blir nog fasen så att jag hittar en annan ringklocka istället.

nisseson sa:
Fan också. Jag är ju ganska nöjd med mina Longboards, nu får jag se till att inte prova något annat så jag slipper inse hur bra bra saker är...

Det är det jobbiga med happy, allt kommer upp till ytan haha. Jag tyckte mina longboards var okej tills allt eroderade bort och sen man läst för mycket på happy fick man förklaringen varför byxbenen alltid vad blöta ändå trots främre kompislapp?

Crocko sa:
jofahjalm sa:
Crocko sa:
kais01 sa:

Helt öppen för att omvärdera hur den bör användas om du kan förklara hur det kommer sig att den är så fantastiskt mycket bättre är en mätare som både fungerar och visar korrekt tryck :)

Jag litar mer på en digital mätare som är konsekvent än diverse golvpumpar tänker jag.
Köpte en kvalitetspump och den visar samma värde som min tryckmätare. Det var bra.

det är ändå en mekanisk tryckgivare i grund och botten. att digitalisera den ger sämre noggrannhet, inte bättre.

ergonomin på topeak- mätaren är ganska bra. det kassa mätresultatet skämmer dock onödigtvis produkten. den får ligga i sin skräplåda...

Rattnalle sa:
Du har ju redan fått förklarat för dig i en lång egen tråd att du måste tumla goretex när vattnet slutar pärla sig, men det verkar du inte ha tagit till dig. Sen funkar det inte för alla heller av lite oklara skäl, så har det alltid varit, åtminstone på internet.

Tur att du vet vad jag haft för mig sen jag skrev den tråden. Eftersom jag skriver exakt allt jag gör här på forumet:-))
Kortversion: Det funkar inte även efter torktumling. Och då har jag impregnerat skiten enligt konstens alla regler i tvättmaskin.

Reglaget är långt ifrån bäst. Det förstår den läskunnige efter att ha läst en recension eller två. Enda anledningen öht att köpa den är om man ser ett värde i Revive-funktionen. Annars bör man köpa något som är bättre på typ alla de andra sakerna. Så visst finns det befogad kritik mot stolpen men förväntningarna här verkar ju ha varit helt skeva utifrån vad den lovar att faktiskt göra.

Det är inte reglaget i sig det är fel på, utan den totala utväxlingen mellan tumrörelse och öppnandet av ventilen i stolpen. Det kommer inte hjälpa att byta reglage eftersom de flesta andra reglage har ungefär samma utväxling.
Det märkliga är att ingen utom Glitch har nämnt denna skitdesign, förmodligen för att de som köper dyra saker nästan aldrig vill erkänna att dessa saker har några brister. Jag är lyckligtvis inte en av dem som måste intala sig att allt som är dyrt och man lagt pengar på, är bra.

I övrigt bör du inte blanda ihop mina åsikter om stolpen med trådskaparens. Jag har INTE klagat på revive-funktionen, infästningen av sadeln eller något annat.

varför skulle man behöva tumla goretex?? verkar att att utsätta membranet för ett onödigt slitage, och goretexplagg torkar på ingen tid alls direkt på galgen.

har jag alltså aldrig gjort och har heller inga problem med goretexfunktionen. impregnerar aldrig. däremot har många moderna tvättmaskiner helkass sköljning, skölj gärna en gång extra. och undvik svårlösta tvättmedel och förstås djävulens påfund sköljmedel.

Som det skrivits ung 100ggr här på forumet nu. Man värmer plagget för att återaktivera ytlagrets vattenavstötande funktion.
Fö läste jag någonstans (kan det varit testfakta eller någon sån site) att torktumling stod för 10% av slitaget på plagg (om man tumlade då) och tvätt var typ resten upp till 50 om jag kommer ihåg rätt.

man köper väl goretex och undviker polyuretanmembran för att en gång för alla slippa sånt meck;)

Raggamuffin sa:
Har inte riktigt sett denna hype av gore-tex i cykelkläder. Den fanns i början av 90 talet i friluftskläder, lågintensiv aktivitet där det också fungerar bra.
Men att det skulle fungera på högintensiva sysselsättningar kan väl ingen faktiskt ha trott?

Jag har massor med kompisar eller bekanta som tror att Gore-tex är super till alla slags sportaktiviteter för det ”andas” ju så bra. Lyckad marknadsföring hur som helst.

Köpte ett par vattentäta shorts från speschzialižed. Dom var inte vattentäta, och de tejpade sömmarna fallerade ganska snabbt.

NickPick sa:
Crocko sa:
jofahjalm sa:
Crocko sa:
kais01 sa:

Jag litar mer på en digital mätare som är konsekvent än diverse golvpumpar tänker jag.
Köpte en kvalitetspump och den visar samma värde som min tryckmätare. Det var bra.
Min Topeak d2 visar exakt rätt och fungerar kanonbra. Däremot visar min Lezyne trackpump som var riktigt dyr konsekvent 0,3 bar för lite... Biltemapumpen är faktiskt bättre.

Makten sa:
Det märkliga är att ingen utom Glitch har nämnt denna skitdesign, förmodligen för att de som köper dyra saker nästan aldrig vill erkänna att dessa saker har några brister. Jag är lyckligtvis inte en av dem som måste intala sig att allt som är dyrt och man lagt pengar på, är bra.
Det skulle kunna vara så att det bara är vissa användare som ser detta som ett problem. Det är väldigt få (om några) recensioner som klagar på detta (men motbevisa mig gärna om jag har fel), och jag har personligen aldrig ens reflekterat över det. Antingen försöker alla låtsas om att detta grava fel inte existerar.... eller så skulle det kunna vara så att det är en personlig preferens hur man vill att remoten ska agera, kanske styrt av inarbetad vana från andra stolpar.

Crossmax sa:
Makten sa:
Det skulle kunna vara så att det bara är vissa användare som ser detta som ett problem. Det är väldigt få (om några) recensioner som klagar på detta (men motbevisa mig gärna om jag har fel), och jag har personligen aldrig ens reflekterat över det. Antingen försöker alla låtsas om att detta grava fel inte existerar.... eller så skulle det kunna vara så att det är en personlig preferens hur man vill att remoten ska agera, kanske styrt av inarbetad vana från andra stolpar.
Jag har inte heller märkt av just det. Dock typ samma på Reverb som jag hade innan. Men hade gärna haft ett reglage med mindre eget motstånd. Och mekanismen i botten av stolpen behöver en dusch dry lube då och då för att gå smidigt.

Crossmax sa:

Naturligtvis, men det finns ju ingen som helst fördel med att göra utväxlingen så låg som den är. Spaken nere i botten av stolpen går hur lätt som helst att aktivera med bara fingrarna, så ett reglage med större utväxling (eller om det sker inne i stolpen) hade inte givit ett nämnvärt trögt reglage.

Jag tror att man helt enkelt inte provat ordentligt innan man spikat designen. Ett mycket vanligt misstag inom R&D generellt.

Tillbaka
Topp