Rock Machine Blizzard 90-27 baknav

JakeDale

Ny medlem
Har ägt denna cykel i ett år och den har fungerat bra fram tills nyligen då kassetten bak kändes trög. Idag demonterade jag axeln och frihjulet och upptäckte att frihjulet hade skurit och gjort märken i axeln. Liknande problem finns beskrivet i den här tråden: https://happyride.se/forum/threads/mystisk-lageraetande-hub.3538659/

Navet är ett ONE KT CL 12x148 mm.

Hela problemet beror enligt mig på att det inte finns en distans mellan lagren i navet vilket gör att man riskerar att spänna lagren mot varandra om inte hylsan på bromssidan är exakt justerad. Trycker man ihop lagren slits dessa ut med haveri som följd. Det finns tydligen olika versioner på navet och ett modkit med en hylsa/axel som motverkar att man trycker ihop lagren men det är inte helt lätt att veta vad som behövs eftersom de anges i version 1, 1.5 & 2. Dessutom behövs nya ändhylsor om jag monterar ny axel och de finns också i olika versioner.

Har jag version 1?

Vilken version ska jag köpa?

Bilagor

• IMG_20210703_203522.jpg
    IMG_20210703_203522.jpg
    330 KB · Besök: 14

Eas87

Ny medlem
Jag har en lika dan RM, mina växlar har strulat ett tag, bytte tyvärr bakväxel, växelöra och Wire innan jag insåg att min kassett skevar några mm. rengjort och monterat men problemet kvarstår, och det verkar vara bodyn. Så för min del blir det nytt bakhjul då jag inte hittar någon body till navet och fälgen är bucklad. Har du löst ditt problem? Mvh

JakeDale

Ny medlem
Hade exakt samma problem och min body hade totalt lagerhaveri. Mejlade bikefun i Tjeckien men fick inget svar så jag ringde dem. De hänvisade till en generalagent i Jönköping som jag kontaktade. De i sin tur hörde av sig till cykelkraft som kontaktade mig för bild på eländet. Det är tre dagar sedan och de har inte hört av sig än.
Navet är en KT från Taiwan men jag har inte hittat någon parts list på navet och kan inte cykelkraft hjälpa mig så lutar det åt ett nytt hjul från wheelproject. Tycker om cykeln men verkar inte vara helt lätt med reservdelar...

Eas87

Ny medlem
Hade exakt samma problem och min body hade totalt lagerhaveri. Mejlade bikefun i Tjeckien men fick inget svar så jag ringde dem. De hänvisade till en generalagent i Jönköping som jag kontaktade. De i sin tur hörde av sig till cykelkraft som kontaktade mig för bild på eländet. Det är tre dagar sedan och de har inte hört av sig än.
Navet är en KT från Taiwan men jag har inte hittat någon parts list på navet och kan inte cykelkraft hjälpa mig så lutar det åt ett nytt hjul från wheelproject. Tycker om cykeln men verkar inte vara helt lätt med reservdelar

Navet är en KT från Taiwan men jag har inte hittat någon parts list på navet och kan inte cykelkraft hjälpa mig så lutar det åt ett nytt hjul från wheelproject. Tycker om cykeln men verkar inte vara helt lätt med reservdelar...

Hehe jag har mailat kt Taiwan men ej fått svar. cykelkraft kunde inte titta på mitt ärende förens i augusti. Jag kontaktade även Egons som säljer RM och dom hade ingen aning heller, dåligt att ingen svensk åf har koll på detta tycker jag. Ja i övrigt är det en jätte trevlig cykel, har inga planer på att byta ut den på ett tag👍

JakeDale

Ny medlem
Nu har cykelkraft svarat att de kontaktat BFI i Tjeckien och inväntar svar från dem. BFI hade ingen aning om det fanns reservdelar när jag pratade med dem.
Konstigt att de ger olika svar när vi kontaktade dem i samma ärende.

Om det blir en lösning så tänkte jag lägga ut info om delar så att inte fler blir stående.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer