RockShox-bult (Bottom Bolt) - tappad!! Hur är det ens möjligt...

MHGT86

Aktiv medlem
Ja, som rubriken antyder har jag förlorat bulten. Måste varit riktigt trött i handleden när jag drog åt den... Så nu behöver jag en ny. Helt omöjligt att finna när jag googlar runt. Någon som kan hjälpa mig? Se bild. Alternativt sida 82 i manualen för underbensservice: https://www.servicearchive.sram.com...l_2018-2020_judy_30_recon_english_rev_a_0.pdf

Det är en RockShox Recon RL 120mm Boost (2019 års modell). Har nya crushers och det är inte den sidan med hål i för adjustern. Så kanske om man hittar en bult som inte är original? Alla tips uppskattas :) Tack

1600850032069.png

Har du brickan som ska vara mellan skalle och crush washer kvar? Det är ingen vanlig bricka utan den har en fördjupning för crush washern, så den inte trycks ut åt sidorna. Skruven är annars en vanlig maskinskruv typ M6x20 om jag inte minns fel nu.

1600853890370.png

Jag har faktiskt en sådan till övers som någon annan happyit skulle lagt vantarna på men inte verkar vilja ha. Har säkerligen en lämplig skruv också. Hojta om det kan vara något..

Går det inte att använda en vanlig insexskruv? Ser ut som en M8 med mindre skalle. Kanske fel gängstigning? Om skruven på andra sidan har samma gänga kan du mäta upp den. Vanlig M8 har 1,25 mm stigning.

Har du brickan som ska vara mellan skalle och crush washer kvar? Det är ingen vanlig bricka utan den har en fördjupning för crush washern, så den inte trycks ut åt sidorna. Skruven är annars en vanlig maskinskruv typ M6x20 om jag inte minns fel nu.

Visa bilaga 443781

Jag har faktiskt en sådan till övers som någon annan happyit skulle lagt vantarna på men inte verkar vilja ha. Har säkerligen en lämplig skruv också. Hojta om det kan vara något..
Tjena! Jag har brickan och crusher så det är bara bulten som saknas! Jag har maskinskruv hemma (tror det är M7, eller jag mätte den till 7mm i alla fall) så testar det först. Annars är det ju fantastiskt om du har bulten :)

Går det inte att använda en vanlig insexskruv? Ser ut som en M8 med mindre skalle. Kanske fel gängstigning? Om skruven på andra sidan har samma gänga kan du mäta upp den. Vanlig M8 har 1,25 mm stigning.
Tjena! Tänkte testa det ikväll :) Osäker på stigningen men håller tummarna att det går. Man vågar ju inte chansa för mycket heller...

Tror det är vanlig m6 som sagt....
M7 finns väl knappt (åtminstone inte i normala butiker), mer special än så är svårt att finna.

Det var en m8 och jag tog en vanlig bult med rätt längd. Tyvärr mosades crusher washern sönder lite i och med att skallen är annorlunda. Läcker inte men får nog byta till en m8 insexskruv när jag köpt nya washers. Ingen som har ett gäng washers för m8-gänga och kan avvara (kan ju typ bara köpa helt service-kit eller 100-pack) :)

Du drog nog för hårt. Ska dras typ 6-ish Nm. Har du brickan kvar som jag markerade på bilden ovan så ska det funka även med hex skruv...

Det var en m8 och jag tog en vanlig bult med rätt längd. Tyvärr mosades crusher washern sönder lite i och med att skallen är annorlunda. Läcker inte men får nog byta till en m8 insexskruv när jag köpt nya washers. Ingen som har ett gäng washers för m8-gänga och kan avvara (kan ju typ bara köpa helt service-kit eller 100-pack) :)

Vänliga platta brickor eller? Hur många behöver du?

Har märkligt nog själv hamnat i denna sits, dvs avsaknad av samma bult (även crush washer o bricka saknas)! Lite bråttom med service pga resa så om någon vänlig själ har bult, bricka och washer och kan posta i kuvert så hade det varit fantastiskt!

Tillbaka
Topp