Rockshox rs1 och merida bignine

mickethn

Medlem
Hej

Har en fulldämpad merida med en rockshox xx wordcup!

Funderar på att beställa en rs1a !

Kan någon hjälpa mig med luringen?!

Blir det bättre?

Måste ja köpa nya fälgar?

Happy rockar som vanligt, tack för svar!

// Micke

Nu är jag varken påläst eller expert men känns mer som ett påhitt för att sälja mer. Risken att repa gaffelbenen borde bli större, och har för mig jag läst att den inte är helt styv. Nya hjul ska inte behövas, kollar bara vilekn QR du har.
Men som sagt, har egentligen inte koll...köper gärna din WC om du byter:)

Japp bara att köpa då!

Hörde att det skulle vara en ny QR axel med mått som inte är standard?!

Kört med uppochner eller rätt vänt på mina cross enduro maskiner aldrig repat en
Gaffel på stålet!

Jag köpte en 2003 Shiver SC nyligen. Jag är helt såld på USD konceptet nu, och jag brukade vara ett styvhet nazi. Der är fantastiskt hur en sån konstruktion låter dig hålla linje genom stöket, särskilt på off camber. Den är säkert bättre än SID, särskilt med service intervaler.
Köp!

Rs1 är grym.
Du behöver ett predictive steering nav, tillverkas av dt swiss & sram. American classic & extralite håller på att ta fram egna nav har jag hört.
Det är ett 110mm nav så vad som helst passar inte. Man använder sig av maxle ultimate.
Frm har lättare maxle ultimate om det är viktigt.
Srams rise serie av hjul kan fås färdigt med ps nav.
Dt swiss så är det spline one som gäller, finns i xr & xm utförande.
Vore kul med ett wide lighting med ps nav.
Personligen suktar jag svårt efter sram rise 60 om man inte bygger själv dvs. Men då går bara de där mcfk fälgarna lös på mer än rise settet.

Ibland får man väl med nav har jag sett.

Gaffeln som sådan är grymt styv och skön men främsta anledningen om jag skulle köpa en är att den är så snygg.

I övrigt, lite tyngre än dyrare gafflar och som tidigare sagts vet man inte hur slitaget på gaffelbenen blir efter ett tag.
Flera tester som finns på nätet verkaf dock inte haft några större problem.

Jag har hört att motocross och MC-enduro inte ställer så höga krav på skydd mot slag på innerbenen, det är nog därför de uteslutande använder USD-gafflar.

Om din gaffel (den du har nu) är ok så kör istället på den (servar du den blir den som ny) och satsa istället pengarna på nästa cykel (och sikta på att den ska ha rs1). Bättre ekonomiskt tänkt imho.

Nytt hjul, rs1 gaffel...osv räcker ens 2000 euro?

Obs jag har ju inte kört den men ser nog rs1 som ett fantastisk sätt att lura pengarna ur trendheta cyklisters plånböcker....

Vet inte om det har någon praktisk betydelse när man väl sitter på hojen i skogen men denna video är ju inte så imponerande:

Vad gäller MX och enduromotorcyklars gafflar så har de ju alltid ett plastskydd framför innerbenen för att skydda mot stensprut etc. Borde väl funka att ha på RS-1 också.

Har en del polare i klubben som kör RS-1 och älskar den men själv är jag inte övertygad. Fast jag har ju bara provrullat med den......

Rompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns d ingen annan möjlighet med adapter från
> 15mm till denna gaffel?

Nopp, inte vad jag sett. Är ju bredare med.

Mcm-team - detta vi ser på videon spelar ingen roll, det är faktiskt en fördel i de flesta fall. För styv gaffel gör att varje stor sten knuffar dig ur balansen. Ju det känns inte så bra på parkeringen mellan man svänger, men på stigen känslan är magiskt.

Skydd på nedre ben i MX kommer från att det är lätt att få stenskott från motorcyklar som kör framför dig. Problem existerar inte i MTB för att även Nino Schurter har inte tillräckligt mycket kraft att kasta stenar från sin bakhjul för 20m bort. Man måste altid akta hur lägger man cykeln på marken eller sätter mot någonting. Jag tror inte att det är lättare att skrapa innreben på en USD gaffeln när man krashar.

Om 3-4år kommer jag att vänta som en gam fågel på happy köp&sälj och vänta för en RS-1 att dyka upp. Enligt mig som arkitekt är den det snygaste enkelkronad gaffeln någonsin och jag kräks av vara uttråkad när jag ser en svart Pike.

Senast ändrad:
Hej

Plockat bort den gamla drivlinan till xx1 idag!

Trodde ja kunde få ner den till 9.9 nope gick icke!

Skall kapa kedjan!

Gaffeln skall bytas så ja kan köra kolfiber fälg fram också!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    58.1 KB · Besök: 23
  • image.jpg
    image.jpg
    70.4 KB · Besök: 18
  • image.jpg
    image.jpg
    40.5 KB · Besök: 21
  • image.jpg
    image.jpg
    72.6 KB · Besök: 21
Nope jag vet tyvärr inte det!

Vägde in innan och fick 10.9 cirka

Ramen till min andra cykel väger 0.9

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    85.5 KB · Besök: 18
En fråga, är det cykeln som ska bli lättare? Då finns det lättare gafflar att byta till, eller andra saker att byta för att lätta cykeln. Eller vill du ha hjälp med just rs1an.
Det är en grymt fin gaffel som jag precis har börjat leka med. När snön försvinner är det nog lättare att få en uppfattning om hur den egentligen beter sig i olika situationer

Rompa skrev:
> Hmm, måste vara vansinnigt att göra en ny
> standard på framnav för en specifik gaffel...?

Beror på framtida planer, kanske det blir fler och fler. Någonstans måste de börja

...och wftersom rockshox också hör till sram numera och därmed också säljer hjul så är det en bra idé ekonomiskt. Sen om konsumenten blir frälst är en annan sak.

Problemet är nog snarare att den "förra" nya standarden som hittades på till xc- och stigcyklister, 15x100mm, inte är tillräckligt styv för att klara krafterna som genereras av en usd-gaffel.

Dessutom var det Shimano och Fox som hittade på den och mer eller mindre tvingade över Sram och alla andra, och jag skulle inte bli förvånad om Sram bara är glada att slippa den igen.

Samtidigt finns 20x110 som var den ursprungliga standarden för genomgående axlar, och kanske även tillräckligt styv för usd, men den är brännmärkt på marknaden som "pure dh" och jättetung och ohipp trots att det skiljer som mest ett handfull gram, men den är nog ändå död marknasföringsmässigt. Vad som finns kvar är då att utveckla en ny.

marran skrev:
> Problemet är nog snarare att den "förra" nya
> standarden som hittades på till xc- och
> stigcyklister, 15x100mm, inte är tillräckligt
> styv för att klara krafterna som genereras av en
> usd-gaffel.
>
> Dessutom var det Shimano och Fox som hittade på
> den och mer eller mindre tvingade över Sram och
> alla andra, och jag skulle inte bli förvånad om
> Sram bara är glada att slippa den igen.
>
> Samtidigt finns 20x110 som var den ursprungliga
> standarden för genomgående axlar, och kanske
> även tillräckligt styv för usd, men den är
> brännmärkt på marknaden som "pure dh" och
> jättetung och ohipp trots att det skiljer som
> mest ett handfull gram, men den är nog ändå
> död marknasföringsmässigt. Vad som finns kvar
> är då att utveckla en ny.

Bittergubbe ;)

Men jo, 20mm-axeln på min Revelation gör hela skiten rätt styv.

Jo det är nog dumt/onödigt/osmart att köpa rs1 (hade tänkt få lite enhetlighet i cyklar och hjul)

Menar då inte att rs1 är dålig men jag vill ha enhetlighet!

Happy kollektivet brukar bidra så jag mottager gärna tips på en gaffel (den jag har idag är qr 9 mm) som sagt enhetligt med fin och ful hjulen!

Förslag på gaffel mottages tacksamt:

Marran - Yes the fatter the axle the better for USD fork (and any fork) but 15mm axle would be stiff enough IF it was clamped like ones on most DH forks 4+1 bolts. But this is XC fork, targeted at all sorts of racers thus wheel installation/deinstallation must be quick, so wide, hard bolted clamp is a NO NO. 15mm was a PR project - industry wanted to introduce thru-axles to XC guys but they would never accept a standard coming from DH - to eat it, they needed their own thing. It doesn't matter if 15mm standard saves at best 50g on axle and hub - 20mm looks heavy - they needed a possibility to call it an XC thing. So from PR point of view and easyness of wheel removal RS-1 must have had 15mm axle. Now the only way to go around the fact of having stupid tool free clamp and thin axle, was creating a wide base for the hub - it's like with building a tower exposed to wind - if you can't add stability by it's diameter, if you are unable to provide deep and quality of foundation (bad soil?), you must make foundation as a wide plate.

All in all it came out really nice!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp