Röd pickup som sotar cyklister

Bra att vara mentalt förbered om/när man blir omkörd av åbäket. Bäst är väl att vända och cykla åt andra hållet.

edit. Raderade att jag ville att någon ska ta headlock på tönten

Senast ändrad:
Att bli upprörd av att se cyklister och spruta ner dom med avgaser är ju totalt idiotiskt.
Att se ett videoklipp på internet och förespråka vandalism och misshandel är ju totalt idiotiskt.
Samma skrot o korn med olika åsikter.
Han kan bli anmäld för ofredande och det bör han bli, lämna det där.

Hoppas han inte har sina jaktvapen med i pickupen. :unsure: 🙂
"Ja, du kan absolut få dina vapen beslagtagna om du begår allvarliga trafikbrott. Polisen bedömer regelbundet vapeninnehavares lämplighet, och trafiksynder som avslöjar bristande omdöme kan leda till att du förlorar dina vapenlicenser. [1, 2, 3, 4]
De vanligaste orsakerna i trafiken som leder till beslag är:
  • Rattfylleri och grovt rattfylleri: Det visar på en uppenbar brist i omdöme och har i praxis blivit en mycket vanlig grund för polisen att omhänderta skjutvapen.
  • Vårdslöshet i trafik: Om körningen har varit grovt oaktsam och satt andras liv på spel.
  • Flera upprepade trafikförseelser: Kan sammantaget visa att du inte är tillförlitlig i nyktra och laglydiga sammanhang. [1, 2]"

"Ja, du kan absolut få dina vapen beslagtagna om du begår allvarliga trafikbrott. Polisen bedömer regelbundet vapeninnehavares lämplighet, och trafiksynder som avslöjar bristande omdöme kan leda till att du förlorar dina vapenlicenser. [1, 2, 3, 4]
De vanligaste orsakerna i trafiken som leder till beslag är:
  • Rattfylleri och grovt rattfylleri: Det visar på en uppenbar brist i omdöme och har i praxis blivit en mycket vanlig grund för polisen att omhänderta skjutvapen.
  • Vårdslöshet i trafik: Om körningen har varit grovt oaktsam och satt andras liv på spel.
  • Flera upprepade trafikförseelser: Kan sammantaget visa att du inte är tillförlitlig i nyktra och laglydiga sammanhang. [1, 2]"
Vore intressant att se statistik på det där.
Min känsla är att det bara är rattfylla som någonsin ger påföljd.

Att bli upprörd av att se cyklister och spruta ner dom med avgaser är ju totalt idiotiskt.
Att se ett videoklipp på internet och förespråka vandalism och misshandel är ju totalt idiotiskt.
Nej, inte alls samma skrot och korn. Den ena vill straffa människor som inte begår brott. Den andra vill straffa människor som begår brott (eftersom rättsväsendet troligen inte kommer göra det).

Nej, inte alls samma skrot och korn. Den ena vill straffa människor som inte begår brott. Den andra vill straffa människor som begår brott (eftersom rättsväsendet troligen inte kommer göra det).
Bra där, för mobb/pöbelmentalitet är rätt väg att gå.
Vad är nästa steg, fri jakt på cyklister som kör emot rött?

Jag försvarar verkligen inte kamelens beteende men samtidigt "två fel gör inte ett rätt."

Tänkte precis skriva samma sak att dom här på happy som skriver om misshandel och vandalism bör tänka sig för.

Det ni gör är olaga hot och ofredande och ni kan åka dit på det

Att förespråka något är inte att hota någon. "Jag tycker att..." har noll med hot att göra.

Att skriva "jag hade nog åkt dit och möblerat om hans bil med basebollträ" som du skrev är inte en allmän åsikt, det är ett konkret uttalande om att själv begå skadegörelse och motivera våld som lösning vilket jag anser är ett hot

Att sedan säga att "såna grisar måste avskräckas ordentligt" förstärker det budskapet.

Ja du... Kanske ska du försöka behärska dig lite mer innan du går lös på andras egendom.
Kanske du borde låta bli att dra helt knäppa slutsatser?

Att skriva "jag hade nog åkt dit och möblerat om hans bil med basebollträ" som du skrev är inte en allmän åsikt, det är ett konkret uttalande om att själv begå skadegörelse och motivera våld som lösning vilket jag anser är ett hot

Att sedan säga att "såna grisar måste avskräckas ordentligt" förstärker det budskapet.
Om jag hade blivit utsatt, vilket jag inte blivit. Det är alltså på intet sätt ett hot, bara ett konstaterande. Märkligt att man kan så totalt missförstå ett väldigt enkelt budskap.

Men visst, man kan knyta näven i fickan och vänta på att polisen ska lägga ner ärendet också så att grisen fortsätter.

Edit: Människor som roar sig med att trakassera andra är avskum och skall enligt mig behandlas som avskum. Du behöver inte hålla med.

Om jag hade blivit utsatt, vilket jag inte blivit. Det är alltså på intet sätt ett hot, bara ett konstaterande. Märkligt att man kan så totalt missförstå ett väldigt enkelt budskap.

Men visst, man kan knyta näven i fickan och vänta på att polisen ska lägga ner ärendet också så att grisen fortsätter.

Edit: Människor som roar sig med att trakassera andra är avskum och skall enligt mig behandlas som avskum. Du behöver inte hålla med.

Jag försvarar inte det killen i videon gör mot cyklisterna, men personer som du som skriver om misshandel och vandalisering är inte bättre än personen i videon enligt mig.

Jag försvarar inte det killen i videon gör mot cyklisterna, men personer som du som skriver om misshandel och vandalisering är inte bättre än personen i videon enligt mig.
Fast nog är det väl värre att misshandla någon än att skriva om det (utan att göra det), oavsett vad man har för inställning till skrivandet om det?

Idag blev även jag sotad söder om Kil på Bjellerudsvägen norr om Skåne av en svart A-traktor av Volvo kombi modell. Ett par km längre söderut mötte jag honom igen, denna gång utan rök. Kan inte påstå jag blev särskilt upprörd, mer förvånad att träffa på fenomenet irl i en sån lantlig inramning.

Jämfört med videons RAM 500 var effekten rätt fisig, i paritet med spolarvätska från omkörande bil, så det tog ett tag innan jag förstod vad det var. Hörde inget varvande utan det var konstant varvtal och nån anordning vid förarplatsen för att slå på och av det.

Kan väl på ett sätt förstå att grabbhalvorna tycker det är häftigt med rökmaskin, lite grann som klädnypa och hårdpapp på framhjulet för de riktigt små.

Att ens antyda det du förespråkar tyder på lösa skruvar enligt mig så nej jag tycker inte som du. Jag förespråkar att han borde bli anmäld för ofredande av dom utsatta cyklisterna.

Förhoppningsvis så tycker ingen att ni är idioter och väljer att ta lagen i egna händer, en dumstrut är inte mycket till skydd.

Just med A-traktorer Kil har en bit kvar till Årjängs nivå. :cool:
Idag på SVT Värmland.

1782834298457.webp

Att ens antyda det du förespråkar tyder på lösa skruvar enligt mig så nej jag tycker inte som du. Jag förespråkar att han borde bli anmäld för ofredande av dom utsatta cyklisterna.

Förhoppningsvis så tycker ingen att ni är idioter och väljer att ta lagen i egna händer, en dumstrut är inte mycket till skydd.
Läs mina inlägg en gång till, i tur och ordning, utan att ta i beaktande vad andra svarat mig.

Jag förespråkar inte att man ska ta lagen i egna händer eller göra ditten eller datten. Jag har skrivit att JAG skulle (kunna tänka mig att) göra det, om jag blev drabbad av idioten ifråga. Det är ingen uppmaning.
Därtill har jag skrivit att JAG tycker att grobianer gott kan behandlas som de själva behandlar andra. Inte heller det är en uppmaning till något. Bara ett uttalande som handlar om min rättsuppfattning.

Ja, jag är färgad av alla hundratals jävla rövhjärnor som drabbar mig varje vecka i trafiken. Är så less på människor med huvudet fullt av avföring som inte får de straff de förtjänar. Därför tänker jag inte behärska mig.

Idag blev även jag sotad söder om Kil på Bjellerudsvägen norr om Skåne av en svart A-traktor av Volvo kombi modell. Ett par km längre söderut mötte jag honom igen, denna gång utan rök. Kan inte påstå jag blev särskilt upprörd, mer förvånad att träffa på fenomenet irl i en sån lantlig inramning.

Jämfört med videons RAM 500 var effekten rätt fisig, i paritet med spolarvätska från omkörande bil, så det tog ett tag innan jag förstod vad det var. Hörde inget varvande utan det var konstant varvtal och nån anordning vid förarplatsen för att slå på och av det.

Kan väl på ett sätt förstå att grabbhalvorna tycker det är häftigt med rökmaskin, lite grann som klädnypa och hårdpapp på framhjulet för de riktigt små.
Viss skillnad på snoriga femtonåringar som inte vet hut, och en vuxen karl som åker runt i sin firmabil och beter sig som ett komplett rövhål.

Läs mina inlägg en gång till, i tur och ordning, utan att ta i beaktande vad andra svarat mig.

Jag förespråkar inte att man ska ta lagen i egna händer eller göra ditten eller datten. Jag har skrivit att JAG skulle (kunna tänka mig att) göra det, om jag blev drabbad av idioten ifråga. Det är ingen uppmaning.
Därtill har jag skrivit att JAG tycker att grobianer gott kan behandlas som de själva behandlar andra. Inte heller det är en uppmaning till något. Bara ett uttalande som handlar om min rättsuppfattning.

Ja, jag är färgad av alla hundratals jävla rövhjärnor som drabbar mig varje vecka i trafiken. Är så less på människor med huvudet fullt av avföring som inte får de straff de förtjänar. Därför tänker jag inte behärska mig.
Ja DU är samma skrot o korn. Du är inte den enda i tråden som som är samma nivå av idiot som bilföraren men du är den som svarar mig.
Det spelar ingen roll hur färgad du är av din omgivning du ska behärska dig.

Kan vi inte kolla mer noggrant på hur detta är brottsligt och vad man som utsatt bör anmäla för brott? Som vi alla vet är det straffskärpningar på gång som träder i kraft 1 augusti (?). Bland annat tas mängdrabatten bort. Innebär det tex att en klunga på säg 12 personer som blir utsatta utgör 12 enskilda brott av tex ofredande? Och om han dessutom gör andra olagligheter blir det ytterligare brott.

Här tror jag tråden gör störst nytta. Själv har jag sparat ner regnummer, ansikte, namn, adress, bolag osv så att det finns nära till hands om jag eller andra i min närhet skulle bli utsatta. Med en klunga som vittne tror jag inte man behöver ha allt på film ens för att det ska räcka för dom, eller vad säger ni? (Han kanske till och med filmar själv, det vore ju komiskt isåfall)

Finns det chans att han kan åka i fängelse för detta eller blir det bara väldigt dyra böter?

Fast nog är det väl värre att misshandla någon än att skriva om det (utan att göra det), oavsett vad man har för inställning till skrivandet om det?

Självklart är det värre i praktiken med fysisk misshandel. Det jag menar är att mentaliteten hos folk som sitter och fantiserar om att slåss eller vandalisera på ett forum är rätt skev den också. Man blir ju inte direkt bättre själv för att man möter idioti med hot om grova brott.

Tänk också på: Det är viktigt att kunna identifiera föraren när man blir utsatt för brott i trafiken. Har någon en kamera vänd bakåt kan det hjälpa till att identifiera att det var just han som körde. En annan sak man kan göra är att direkt ringa polisen och berätta var man blivit utsatt, hur bilen såg ut, var den tog vägen och om tex den här dåren utsätter en för något så kan man ju också skicka med adressen hem så kan polisen själva få fatt på föraren och se vem som körde. Tagen på bar gärning så att säga.

Självklart är det värre i praktiken med fysisk misshandel. Det jag menar är att mentaliteten hos folk som sitter och fantiserar om att slåss eller vandalisera är rätt skev den också. Man blir ju inte direkt bättre själv för att man möter idioti med hot om grova brott.
Precis. Att som föreslaget fylla sotröret med fogskum är ju tex en humoristisk och träffsäker respons. Kan säkert klassas som skadegörelse i någon mån, men är likväl en "gentlemannabestraffning" av det där beteendet.

Att gå loss med basebollträn är ju något helt annat.

Tillbaka
Topp