Röd pickup som sotar cyklister

Röd pickup som sotar cyklister
Hörde nån gång att de får till det där rykandet med att blanda i gammal olja i tanken.
Vet inte om det stämmer men är det så så kan det ju inte vara ok ur utsläppsynpunkt. Väl?
 
Röd pickup som sotar cyklister
Hörde nån gång att de får till det där rykandet med att blanda i gammal olja i tanken.
Vet inte om det stämmer men är det så så kan det ju inte vara ok ur utsläppsynpunkt. Väl?
Är nog snarare att man tar bort partikelfilter eller modifierar insprut via ECU eller med större injektorer.

Mer diesel i blandningen = mer svartrök
 
Röd pickup som sotar cyklister
Är nog snarare att man tar bort partikelfilter eller modifierar insprut via ECU eller med större injektorer.

Mer diesel i blandningen = mer svartrök
Det råkar tyvärr också vara så att mer diesel = mer effekt, så motorer som är hårt trimmade utan nån tanke på utsläpp kommer ryka satan när man trycker gasen i botten (kolla gärna på tractor pulling till exempel). I alla fall om de inte har partikelfilter, och har de det så lär det bli igensatt på nolltid.

Men, man kan givetvis köra en sån motor på ett rimligt sätt också så det bara småryker lite ibland. Här handlar det ju dock om en supertönt som gör det med flit.
 
Röd pickup som sotar cyklister
@Pfaff
Beror på hur mycket det rycker . Han i videon ligger väll på gränsen på vad som är lagligt men varenda epa har ju ställt upp pumpen.
A-traktorer går nog under egna regler. Jag orkade inte grotta ner mig för mycket men den här artikeln är lite mer än ett år gammal.
 
Röd pickup som sotar cyklister
@Pfaff
Beror på hur mycket det rycker . Han i videon ligger väll på gränsen på vad som är lagligt men varenda epa har ju ställt upp pumpen.
Jag har för mig att bilprovningen mäter diverse substanser i avgaserna och att om man inte ligger inom gränsvärdena blir det anmärkning. Och i förlängningen körförbud. Det bör ha med lagligheten att göra.
Men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Röd pickup som sotar cyklister
@Pfaff
Beror på hur mycket det rycker . Han i videon ligger väll på gränsen på vad som är lagligt men varenda epa har ju ställt upp pumpen.

Tjena!

På bilar där vi inte har värde så blir det anmärkning när det sotar påtagligt. Även på a-traktorer. En liten puff är alltså ok, men hänger det kvar ett moln när man gasar till så är det kört.

Om det är en bil med gränsvärde (typ allt nyare än 20 år) så kommer man aldrig igenom om det sotar, då är det redan långt över värdena.
 
Tillbaka
Topp