Roliga delar

Roliga delar
Speciellt...

cw358s332.jpg

Roliga delar
"Det finns ju bromsbelägg med inbyggda bromsljus - de lyser bara när du bromsar!"

HAHA, första gången jag såg dem var i sommras, tycker det verkar ungefär lika nödvändigt som kamera i mobilen, men jag kanske har fel.

Roliga delar
Mavic > Mectronic Bakväxel
Bakväxeln är wirelös och har elektronisk överföring med digitalt kodade signaler så kallad WIN-teknologi, den är Shimano kompatibel och kan endast användas till 9-delade Shimano kassetter. Styrningen av växeln sker elektroniskt med kodade signaler unikt för varje växel. Alla tänkbara elektroniska störningar är testade såsom tåg, elledningar, pulsdatorer mm.

http://www.qualitybike.se/komp1/mektronik.jpg

Funktion och data:
- Kompatibel med 9-delad HG
- Total kapacitet är 30 kuggar
- Max antal tänder bak är 28
- Uppväxling 1 eller 3 steg
- Batterilivslängd är 2 år eller 3000 mil

Senast redigerad av en moderator:
Roliga delar
Den där elektriska bakväxeln vore något för oss Enduroägara då vajerdragningen inte är den bästa :)
Lite kostsamt när bakväxeln går sönder som det ofta gör för mig.

Roliga delar
Dom har tydligen bytt bild...

Model : Synchronized Braking System
Features:
.Automatically balance of braking force
.Synchrolized braking performance
.Anti-Lock braking system(ABS)
.Safety & stability
.Shorten braking distance
.Long life for braking shoes

ABS skulle vara nått de. slippa stå på öronen kontroll

Roliga delar
Back to the future

thumbie.inside.jpg

...to boldly go where no man has gone before

roadthumbie.jpg

9-speed thumbies till MTB och CX. Kommer snart till en democykel nära dig. ;)

Roliga delar
Mer information finns på http://www.paulcomp.com

Det är bara en monteringssats, man behöver också barcon växelreglage (Shimano 8, 9 och tom 10-delad (Dura-Ace) fungerar, kanske SunTour också). Första beställningen skickas från USA idag - cirkapris kommer att bli 430 kr.

Rippa - jag har för mig att senare Shimano barcon reglage har både klick och friction möjligheter. Jag har beställt ett par 2004 Ultegra 9-delad barcons för att undersöka saken!

Roliga delar
Viktigt att tänka på att dessa tum reglage är lite svåra att montera tillsammans med hydraulisk skivbromsar (växel fästet krockar med olje behållaren) eftersom fästpunkten sitter så långt ifrån styret, någon har föreslagit att montera dem under styret istället men det är inget jag har testat. Där fanns ett företag i England (har glömt namnet för tillfället) som nyligen la ner sin tillverkning av cykel delar som producerade en hållare där fäst punkten satt rakt ovanför styret vilket underlättade montering tillsammans med skivbromsar....... Nu kom jag på vad det Engelska företaget hette, Forge. Gjorde riktigt snygga saker synd att det inte fick fortsätta.
Hör gärna av dig Daner om du får det att fungera på ett bra sätt med skivbroms, nu ligger de nämligen bara och skräpar i projekt lådan.
-Åke

Roliga delar
Åke.. inte för att jag är tråkig ,, men ditt akademiska inlägg passar inte i denna tråd.... Tänkte bara lägga in lite roliga saker som folk får ha lite roligt åt.. som jag hittar lite då & då.. eller nån annan :-)

Roliga delar
Vad hände med den gamla goda lösningen spelkort mot ekrarna eller plastbit eller vad man nu kom över? Ojoj jag börjar bli gammal känner jag, dags att börja med rullator när jag fyller 18....

Roliga delar
När triggers kom ut var det ett gäng i USA som monterade deras thumbshifters upp-och-ner och baklänges för att kunna behålla funktionen med reglaget under istället för över styret. Jag kommer att undersöka om samma lösningen kan fungera för att få kombinationen Paul Thumbies mounts/Ultegra växelreglage/XT skivbromshandtag att fungera.

Jag har också pratat med Paul om problemet. Han lovade att undersöka möjligheten att ta fram en lösning i framtiden.

Roliga delar
Ledsen att jag missade meddelandet, men jag har ett par Thumbie Mounts för MTB (de finns också för 26,0mm styre för CX). Väntar för en Ultegra växelreglage från Shimano eftersom jag hade tänkt att montera allting på en demohoj, men om du vill ha dem (med eller utan växelreglage) det går att ordna.

Roliga delar
De tidiga modellar var värst, senare modeller har bättre "returdämpning".

Den största hindret på racersidan har varit att bakåtsträvarna på UCI bestämde år 2000 att alla racercyklar måste ha en sadelrör - samma regel som tog död på de här:

yfoil.jpg

Det har inte hindrat Softride och Zipp från att sälja bra till triathlon och ultra folk, men tortan där är inte tillräckligt stor för Trek.

Roliga delar
Åke Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det va väll en väldig tur att UCI gjorde det så
> slipper vi såna skapelser, inte va den snygg
> inte.

Det tycker inte jag.

Visst kan jag hålla med om att den inte var särskilt vacker (den första som kommenterades), men Trek varianten var rätt juste tycker jag!

Hur ska cyklarna kunna utvecklas om UCI ska bestämma hur en cykel ska se ut? I växlarnas begynnelse var det t.ex. inte tillåtet med växlar i Tdf (enligt fabbo oohans fina radioprogram). Tänkt om den regeln levat kvar? Då hade vi inte haft så välfungerande växlar på MTB-sidan heller.

Förstår inte varför prylarna ska begränsas i en prylsport... De skulle kunna ha krav på att cyklarna ska vara av löpande band-modell och ha ett maxpris, däremot. Dvs. jag ska kunna gå in i en affär och köpa en identisk cykel som den Armstrong har för en rimlig peng. Då börjar utvecklingen gynna cykelsporten.

Roliga delar
Jag håller med att UCI har varit alltför sträng när det gäller införandet av nya lösningar. Om jag minns rätt var deras resonemang att om det visades sig att de nya sadelrörlösa ramar var snabbare (tack vare minskad luftmotstånd) än vanliga ramar att det skulle medföra orimliga kostnader för cyklister från u-länder som hade inte råd med att byta till nya ramar.

Det är varken första eller sista gången UCI har gjort liknande. Läs mer här:

http://www.cinelli.it/eng/spinaci/storia/

Roliga delar
the_TNT skrev: Förstår inte varför prylarna ska begränsas i en prylsport

Det är väl just bara för att cykel INTE ska bli en prylsport som UCI har sina regler.
Cykel ska vara en kamp mellan människor och inte prylar. Det är inte den som har det bästa materialet som ska vinna. Det kan de andra sporterna hålla på med.

Dra paraleller till Formel 1. Där är det enbart materialet som styr. Hur kul är det. Nu har Skomakaren 8 segrar i år tack vare Ferraris tekniska överlägsenhet. Det är inte de andra förarna som blivit sämre i år. Det är snarare de andra stallen som inte kommit lika långt i materialutvecklingen som Ferrari.

Nä, cykelsporten ska inte bli en materialsport. Det ska vara möjligt för vem som helst att börja med cykelsporten utan att behöva betala en förmögenhet.

Fast många verkar ändå tro att de går att köpa sig snabb.
Men det motbevisar om inte annat denna tråd
http://happymtb.org/forum/read.php?1,47585

/Anders

Roliga delar
Ja ni ser ju hur roligt det blev när F1 cirkusen dominerades av ett team med allt för mycket resurser :-(
Tycker det blir mycket roligare racing i standard klasser.

Är för vissa begränsningar tex lägsta vikt eftersom det annars skulle bli en tok jakt på lätta cyklar vilket skulle resultera att de körde på en gångs cyklar som inte klarade en hel tävling. Tro att alla cyklarna på touren är lika bra vilket gör att den idrotsliga prestationen fäller avgörandet vilket i fall jag tycker är bra.

"Förstår inte varför prylarna ska begränsas i en prylsport... De skulle kunna ha krav på att cyklarna ska vara av löpande band-modell och ha ett maxpris, däremot. Dvs. jag ska kunna gå in i en affär och köpa en identisk cykel som den Armstrong har för en rimlig peng. Då börjar utvecklingen gynna cykelsporten."

Det är väll precis det de förspöker göra, eller?

-Åke

Roliga delar
Viktgräns kan jag gå med på. Utväxlingsgränser för juniorerna också. Även någon form av kontrol så att priserna blir inte alltför högt för folk som inte tävlar i högsta profsklass, men det är inte så att de som tävlar i TdF, Giro och Vuelta har inte råd med en ny ram då och då. Trek Y-Foil, Softride och Zipp var (är) inte dyrare än ramarna som alla tävlar på som har sadelrör, de är bara annorlunda och har mindre luftmotstånd.

Roliga delar
Bananskydd! Hahahahahaaaa! Jag skrattar ihjäl mig, det roligaste jag sett på länge! Helt säkert en mycket seriös tanke bakom, men herregud så kul.
När jag hade skrattat klart började jag fundera över hur det går till när man hittar sådana där pärlor på internet. Tobbe har väl knappast googlat efter "banana guard" eller?

Roliga delar
Thomas Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tobbe har väl knappast googlat
> efter "banana guard" eller?

Nej, inte den här gången :)

Har en bekant som fick ett i födelsedagspresent, han heter Emil här på forumet men är inte in speciellt ofta...

Tillbaka
Topp