Ilves
Aktiv medlem
Roliga gravelramar?
Efter att ha insett att det inte skulle vara värt det att grejvla till min pendelcykel - det är ju inte bara att slänga på ett bockstyre och ett one by-vevparti - och inte riktigt hittat någon färdig cykel som har fångat mitt intresse så har jag börjat fundera på alternativet att bygga en själv. Men finns det några roliga ramar? Kraven jag har är:
- Fästen för skivbroms (det kanske inte ens finns gruscyklar med fälgbroms, jag vet inte)
- Thru axle fram- och baknav (100 x 12 resp 142 x 10)
- Jag är 178 cm lång
- I kolfiber, aluminium eller titan
- Sedan tycker jag att det är trevligt om de som har byggt cykeln inte riskerar att hamna i omskolningsläger om de säger vad de tycker, så inga ramar tillverkade i Kina (eller andra odemokratiska länder). Jag har en oförklarlig förkärlek för italienska produkter. (Italien har en... eh... intressant demokrati. Och det ger absolut inget mervärde att köpa italienska produkter. Snarast tvärtom!)
- Klatschiga färger? Kul, men inget krav
- Kan jag tänka mig att köpa begagnat? Absolut.
Om ni har några tips eller förslag så vore det kul!
- Fästen för skivbroms (det kanske inte ens finns gruscyklar med fälgbroms, jag vet inte)
- Thru axle fram- och baknav (100 x 12 resp 142 x 10)
- Jag är 178 cm lång
- I kolfiber, aluminium eller titan
- Sedan tycker jag att det är trevligt om de som har byggt cykeln inte riskerar att hamna i omskolningsläger om de säger vad de tycker, så inga ramar tillverkade i Kina (eller andra odemokratiska länder). Jag har en oförklarlig förkärlek för italienska produkter. (Italien har en... eh... intressant demokrati. Och det ger absolut inget mervärde att köpa italienska produkter. Snarast tvärtom!)
- Klatschiga färger? Kul, men inget krav
- Kan jag tänka mig att köpa begagnat? Absolut.
Om ni har några tips eller förslag så vore det kul!
Senast ändrad: