Roliga gravelramar?

Ilves

Aktiv medlem
Roliga gravelramar?
Efter att ha insett att det inte skulle vara värt det att grejvla till min pendelcykel - det är ju inte bara att slänga på ett bockstyre och ett one by-vevparti - och inte riktigt hittat någon färdig cykel som har fångat mitt intresse så har jag börjat fundera på alternativet att bygga en själv. Men finns det några roliga ramar? Kraven jag har är:
- Fästen för skivbroms (det kanske inte ens finns gruscyklar med fälgbroms, jag vet inte)
- Thru axle fram- och baknav (100 x 12 resp 142 x 10)
- Jag är 178 cm lång
- I kolfiber, aluminium eller titan
- Sedan tycker jag att det är trevligt om de som har byggt cykeln inte riskerar att hamna i omskolningsläger om de säger vad de tycker, så inga ramar tillverkade i Kina (eller andra odemokratiska länder). Jag har en oförklarlig förkärlek för italienska produkter. (Italien har en... eh... intressant demokrati. Och det ger absolut inget mervärde att köpa italienska produkter. Snarast tvärtom!)
- Klatschiga färger? Kul, men inget krav
- Kan jag tänka mig att köpa begagnat? Absolut.
Om ni har några tips eller förslag så vore det kul!

Senast ändrad:
Roliga gravelramar?
Det mesta i kol är väl tillverkat i Kina.
Är Taiwan OK har du plötsligt en uppsjö av alu, titan och stålramar att välja på :)

Mason använder ju italienska rör men vete sjutton var de är svetsade:

Vet inte heller hur det är med Fairlight (svetsas väl i Asien?) och Brothers?

Senast ändrad:
Roliga gravelramar?
Det mesta är väl tillverkat i Kina.
Så om du ska utesluta Kina / Taiwan är det inte så mycket kvar.

Mason använder ju italienska rör men vete sjutton var de är svetsade:

Vet inte heller hur det är med Fairlight (svetsas väl i Asien?) och Brothers?
Varför skulle han utesluta Taiwan?

Roliga gravelramar?
Veloheld IconX Titan. Kan fås i vilken jäkla färg som helst (för ett påslag på priset då). Deras stålramar kommer från Taiwan, vet inte om denna gör det, men det går ju att fråga.

Roliga gravelramar?
Efter att ha insett att det inte skulle vara värt det att grejvla till min pendelcykel - det är ju inte bara att slänga på ett bockstyre och ett one by-vevparti - och inte riktigt hittat någon färdig cykel som har fångat mitt intresse så har jag börjat fundera på alternativet att bygga en själv. Men finns det några roliga ramar? Kraven jag har är:
- Fästen för skivbroms (det kanske inte ens finns gruscyklar med fälgbroms, jag vet inte)
- Thru axle fram- och baknav (100 x 12 resp 142 x 10)
- Jag är 178 cm lång
- I kolfiber, aluminium eller titan
- Sedan tycker jag att det är trevligt om de som har byggt cykeln inte riskerar att hamna i omskolningsläger om de säger vad de tycker, så inga ramar tillverkade i Kina (eller andra odemokratiska länder). Jag har en oförklarlig förkärlek för italienska produkter. (Italien har en... eh... intressant demokrati. Och det ger absolut inget mervärde att köpa italienska produkter. Snarast tvärtom!)
- Klatschiga färger? Kul, men inget krav
- Kan jag tänka mig att köpa begagnat? Absolut.
Om ni har några tips eller förslag så vore det kul!

Basso, de är tillverkade i Italien och inget fulspel som "monterade" utan designade, tillverkade och monterade helt för hand av Italiernarna.

Annars finns Orbea, deras nya Terra är ruskigt fin men tror inte Orbea tillverkas i Spanien.

Roliga gravelramar?
Din budget vore intressant att veta.

Men du kanske vill ha en Prova Mostro?
1647642870673.png

Eller en Bastion?
1647643006485.png

Eller mitt all-time-favorite paintjob på en Pursuit Allroad
1647643172152.png

Roliga gravelramar?
Väldigt många (alla?) taiwanesiska märken har (åtminstone delar av) tillverkningen i fastlandskina.
Precis. Taiwan blir skitbra, det är ett fantastiskt land. Jag älskar Taiwan. Men sedan tillverkar en del taiwanesiska företag sina produkter i Kina, och när jag skriver till dem och frågar varför de har sin tillverkning i ett land vars regim hotar att invadera dem så svarar de inte. Så förvånande att de inte svarar. (Vilken ironi!)

Roliga gravelramar?
Min budget? Nu ser det ut som att jag får skatteåterbäring, och då har jag ju litet större budget, men... Alltså, max 15 000. Tror jag. Det är mer än vad jag egentligen tycker är rimligt, men är det verkligen just rätt ram så kan jag nog sträcka mig så långt. Men jag vet inte. 15 000 kanske är lågt räknat för en bra ram? Jag köper bara konstiga ramar och lämnar in hittecyklar till Polisen så att jag får dem gratis (när jag får dem).

Senast ändrad:
Roliga gravelramar?
Min budget? Nu ser det ut som att jag får skatteåterbäring, och då har jag ju litet större budget, men... Alltså, max 15 000. Tror jag. Det är mer än vad jag egentligen tycker är rimligt, men är det verkligen just rätt ram så kan jag nog sträcka mig så långt. Men jag vet inte. 15 000 kanske är lågt räknat för en bra ram? Jag köper bara konstiga ramar och lämnar in hittecyklar till Polisen så att jag får dem gratis (när jag får dem).

15tkr är alldeles för lågt för en europeiskt tillverkad ram. Tänk på att en ram tillverkad i Europa inte är tillverkad för slavlöner och obefintlig QC. Basso Palta är en av de billigare och ligger runt 20tkr.

För 5 till 15 tkr så kan man köpa Kinaramar.

Roliga gravelramar?
15tkr är alldeles för lågt för en europeiskt tillverkad ram. Tänk på att en ram tillverkad i Europa inte är tillverkad för slavlöner och obefintlig QC. Basso Palta är en av de billigare och ligger runt 20tkr.

För 5 till 15 tkr så kan man köpa Kinaramar.
Ah, får kanske ta och prioritera om. Tack för svaret!

Roliga gravelramar?
Peru ligger visserligen inte i Europa, men en Marino känns väl inte helt fel?

Äsch, jag missade materialkravet.

Roliga gravelramar?
Peru ligger visserligen inte i Europa, men en Marino känns väl inte helt fel?

Äsch, jag missade materialkravet.
Kul ändå med en peruansk cykeltillverkare! Finns väl såklart cykeltillverkare över hela världen, men det är sällan de letar sig hit.

Roliga gravelramar?
Vet inte om Turkiet hamnar på din icke-lista, men jag följer denna tillverkar på IG och tycker inte fabriken verkar så dålig https://soulrider.bike/

Verkar dessutom ligga i en stad som heter "Harem", måste vara ett plus?

Jag köpte precis en Ti-ram från Waltly, är väl Kina eller nåt, men aja.

Roliga gravelramar?
Vet inte om Turkiet hamnar på din icke-lista, men jag följer denna tillverkar på IG och tycker inte fabriken verkar så dålig https://soulrider.bike/

Verkar dessutom ligga i en stad som heter "Harem", måste vara ett plus?

Jag köpte precis en Ti-ram från Waltly, är väl Kina eller nåt, men aja.
Har du fått ramen? Nöjd? Har själv varit i kontakt med Sumi på Waltly om en gravel ram

Roliga gravelramar?
Jo blev en nästan likadan - ändrade reach lite samt di2-hål. Kan dela geo, inga problem :)

Bara höra av dig med andra frågor.

490DC845-7C29-4719-B953-E8995D5B40B8.png

Roliga gravelramar?
Geon är i princip kopierad från Fairlight Secan... :) Men bredare däck-clearance. Gick dock ifrån 2.3 till 2.1 på nya, kommer inte köra så feta ändå.

Tillbaka
Topp