Rollamajig

Micke L

Medlem
Rollamajig
Är det någon som har erfarenhet av Avids, rollamajig. Märker man att bakväxeln växlar bättre pga av rakare vajerdragning o kortare hölje? Är det inte risk för sämre funktion pga utsatt läge vid tex dåligt väder som regn och lera?

Rollamajig
Ett tips; Köp vajerhölje i metervara och dra ett helt vajerhölje från växelreglage till bakväxel. Fast höljet med buntband där fästena sitter i ramen. Se till att dra allt så smidigt som möjligt, det är inte ett måste att dra den "normala" vägen.
Växlingarna kommer att gå smidigt i många mil ;-)

Kan bli lite bökigare att ställa in vajerspänningen eftersom man inte har någon vajer att ta på. Jag brukar göra såhär:

Skruvar in ställskruven i reglaget till drygt hälften så jag kan spänna mer än vad jag kan släppa.
Lägger bakväxeln på den näst största kransen, och reglaget som om det skulle vara på den största.
Spänner vajern (inte hårt men bestämt...) och drar fast den.
Efter detta krävs det sällan några justeringar på reglagets ställskruv.

Funkar med RR bakväxel, med RF borde det funka likadant fast tvärtom (näst minsta, minsta).....

Senast redigerad av en moderator:
Rollamajig
Hade strul med bakväxeln och innan jag hann konstatera vad felet var så hade jag köpt en Rollamajig, inget jag ångrar dock, kostade under 100-lappen. Ett klart plus är att man slipper en stor böj vid bakväxeln.

Chansen för bättre funktion är större än risken för försämrad funktion. :)

Haft den en säsong nu och inte ens tänkt på att den sitter där trots en hel del 'geggig' körning. Tycker jag är ett gott betyg.

Rollamajig
Har använt min rollamajig i flera år, och kan varmt rekommendera den.

En riktigt smart liten grunka som eliminerar den värsta källan till seg bakväxling, smuts i "kröken" av höljet. Det är alltså inte själva längden / krökningen på höljena som gör skillnad. Jag har aldrig varit med om att rollamajig:en störts det allra minsta av gegga och väta.

/Dag

Rollamajig
Tack för alla svar. Bra tips och förklaringar. Använde förut en xtr rapidrise( tror den heter så,den gamla med bakvänd funktion) som funka perfekt vid torr väderlek men ballade ur precis så fort det började regna. Köpte sen en vanlig xtr-bakväxel som funkat perfekt. Trodde därför att när vajern ligger öppet som den verkar göra med en rollamajig skulle kunna bli problem vid lerigt underlag. Jag har också sett i tidigare trådar att en del kör med vajerhölje hela vägen från växlereglaget. Men om smutsen kommer "nerifrån" upp i böjen vid bakväxeln kan det väl inte spela någon roll om vajerhöljet är draget hela vägen. Det verkar i varje fall som det är värt att testa en rollamajig. Jag saknar ibland ljudet (smällarna) som jag har på racern (campa mirage). På mtb´n har jag xt-reglage och jag tycker nästan dom växlar för tyst och fint. Ibland känner jag inte att växlarna går i när inte känner den distinkta (smälliga) känslan som man har med campa reglage. Jag växlar ofta ner två växlar istället för en. Är det någon som vet om sram-triggerreglage är mer "distinkta" än shimano? (ny tråd kanske?)

Rollamajig
Skall man ha heldraget hölje skall man se till att köpa bra hölje, typ gore. Annars blir friktionen för hög och växlingarna dåliga....

/rikard

Rollamajig
rikard Skrev:
-------------------------------------------------------
> Skall man ha heldraget hölje skall man se till att
> köpa bra hölje, typ gore. Annars blir friktionen
> för hög och växlingarna dåliga....

Jag använder Shimano höljen och vajrar. Funkar kanon. Vet inte vad som skulle motivera kostnaden för ett par Gore höljen?!?

Rollamajig
jtl Skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag använder Shimano höljen och vajrar. Funkar
> kanon. Vet inte vad som skulle motivera kostnaden
> för ett par Gore höljen?!?

Gore var bara ett exempel på ett bra hölje. CO-s bowdenhölje är ett exempel på ett dåligt hölje.

/rikard

Rollamajig
Kolla med Cykelcity, tror de har haft den någongång. Annars får man passa på och köpa den samtidigt med något annat kul, så blir inte frakten ett problem. :-) Finns även på Chainreactioncycles, frakt 70kr.

/Leo

Rollamajig
Själv köpte jag min på Cykelstället i sommras. Det var iofs deras sista då men det är väl inte omöjligt att dom har tagit hem nya.

/Oscar

Rollamajig
Angående postkostnaderna på cyclecomponets....

CC brukar som oftast bara ta 30 kr för mindre prular som de kan skciak i ett brev tex och som håller sig under vissa standardmått.... Titta under deras sida för mer info...

Med tanke att jag fick min pulskllocka hem för 30 kr hem därifrån som var ganska så stor tyckte jag, iaf större än en Rollamajig så skulle jag mcyket väl tro att de tar endast 30 kr för den med. Maila och fråga!

Rollamajig
Fråga: Jag hade tänkt köpa en Rollamajig. Eftersom den inte är så dyr blir
frakten en betydande del av priset. Får den plats i ett brev, och blir då
fraktkostnaden endast 30kr?

Svar från cyclecomponents: Vi skickar den med brev och portot blir ca 43 kr.

//staffan

Tillbaka
Topp