Rollers eller trainer?

Rollers eller trainer?
Halloj! Behöver lite råd. Cyklar landsväg och vill kunna träna effektivt även under slask-och grussäsongen, det vill säga köra inomhus utan att behöva ödsla femton minuter på att klä på mig och trettio minuter på att klä av mig och sanera mig själv och cykeln. Det går väl an för långa pass på helgerna, men på veckomorgnar och -kvällar vill jag kunna gå ner och köra hårt någon timme utan så mycket ledtider.

Vad behöver jag - rollers (typ Tacx Antares) eller en trainer? Fördelar och nackdelar med båda?

Tror att jag framför allt kommer att köra olika slags intervaller. Längre pass med Zwift och dylikt lockar inte även om jag heller inte provat.

Om ni rekommenderar trainer, vad är bäst och vilka funktioner kan jag inte vara utan?

Har ingen jättebudget, och inte supermycket fysiskt utrymme, så att köra både-och är inte riktigt ett alternativ.

Tack på förhand!

Rollers eller trainer?
Du kan köra intervaller i zwift också. Går att bli trött rätt fort även där. Köp en direktdriven trainer. Typ Tacx Flux som är en av dom billigare.

Rollers eller trainer?
Köp en begagnad. Det krävs väldigt hög motivation för att köra trainer hela vintern. Det finns inget tråkigare. Tom Spinning är roligare.

Dock har jag inte provat zwift. Och jag vägrar.

Rollers eller trainer?
Jag tycker inte det är så farligt att köra inomhus. När det är tre grader, snålblåst, regnar och äg novembermörkt föredrar i alla fall jag en timme i vardagsrummet framför en timme ute (+på- och avklädningstid och tid för cykelvård).

Rollers eller trainer?
Bajker sa:
Köp en begagnad. Det krävs väldigt hög motivation för att köra trainer hela vintern. Det finns inget tråkigare. Tom Spinning är roligare.
Protip: skaffa ett riktigt stressigt jobb och du kommer längta efter en timme hårda intervaller på kvällen så du slipper tänka en stund.

Senast ändrad:
Rollers eller trainer?
Roller går lite småtrögt (det går ju iofs växla) och kräver tungan rätt i mun (både vad gäller balans som snabb ökning/minskning av effekt), men är mer realistisk cykling.
Med lite effektpengdaler/armar och annan elmätningsjox så funkar det på Zwift/Trainerroad/ oxå.
Men inte heller roller är överdrivet kul :-)

Rollers eller trainer?
emmer sa:
Roller går lite småtrögt (det går ju iofs växla) och kräver tungan rätt i mun (både vad gäller balans som snabb ökning/minskning av effekt), men är mer realistisk cykling.
Med lite effektpengdaler/armar och annan elmätningsjox så funkar det på Zwift/Trainerroad/ oxå.
Men inte heller roller är överdrivet kul :-)

Nej, inser det. Vad är nackdelarna med roller bortsett från trögt? Färre träningsmöjligheter? Ska man ha en Flux-trainer går det upp rätt rejält i pris jämfört med vad jag räknat på.

Rollers eller trainer?
För vissa av Elites rullar skriver de att man ska kunna trycka 600 watt på dem (vid 30 km/h). Räcker ju knappast för ett maxtest, men för en normalmotionär som kör lite längre intervaller borde det inte vara någon hård begränsning.

Rollers eller trainer?
Köp en direktdriven trainer. Sen kör du Zwift. Då kan du köra dina intervaller om du vill men framför allt kan du köra gruppträning och tävling vilket är skitkul ??

Rollers eller trainer?
Hej!

Jag kör med rollers, långa intervaller går bra på de, kortare intervaller då har jag fäste för framgaffeln, tar av framhjulet. Motståndet räcker mer än väl. Det bästa med rollers är att balans och kurstabilitet blir betydligt bättre, särskilt på tempocykeln. Jag trodde att det inte skulle märkas men det gör det för mig iaf.
RollerPoweVsSpeed_0.png

Rollers eller trainer?
En dimension som inte avhandlats är ljudnivå på rollers och trainers. Hur ser dina möjligheter ut att träna på en mer eller mindre högljudd manick?

Jag valde en trainer med låg ljudnivå (Elite Qubo Fluid) eftersom jag trots villa har begränsad yta att ställa upp utrustningen.

Btw, är det inte lite lurigt med balans på rullar när man är i vilofas mellan intervallerna? (dimmiga minnen från rullpass i ungdomen)

Mvh
Magnus

Rollers eller trainer?
Magnus K sa:
En dimension som inte avhandlats är ljudnivå på rollers och trainers. Hur ser dina möjligheter ut att träna på en mer eller mindre högljudd manick?

Jag valde en trainer med låg ljudnivå (Elite Qubo Fluid) eftersom jag trots villa har begränsad yta att ställa upp utrustningen.

Btw, är det inte lite lurigt med balans på rullar när man är i vilofas mellan intervallerna? (dimmiga minnen från rullpass i ungdomen)

Mvh
Magnus

Jag kommer att köra i cykelrummet i min BRF eller rentav i källaren, så ljudnivån är jag inte så orolig för. Att ställa upp den i lägenheten skulle min sambo knappast gå med på, och dessutom lär jag främst träna när hon sover. Med det sagt - är du nöjd med den du har? Är den märkbart tystare än andra, om du provat fler?

Rollers eller trainer?
Ska man vara i ”gemensamhetsutrymmen” så är väl vikt/transportbarhet viktigt?
Rollers är ju hyfsat fandliga för det, liksom enkla trainers med rulle.

Rollers eller trainer?
Jag kapar tråden lite, står i startgroparna för att klicka hem en smart trainer, väljer mellan Tacx Flow eller likvärdig och Tacx Flux som är vettigast prissatt för direktdriven trainer, den som lockar mest just nu men egentligen spräcker budget är ju Tacx Flux, det som inte talar för den dock är ju att den bara passar cyklar med kort bakväxel, kör en Scott Speedster 20 disc som kommer vara trainerhoj nr 1 men har även en Scott Spark Rc med Eagle och då är ju frågan, räknas Eagle Gx som kort eller lång bakväxel??

Rollers eller trainer?
Henrik_E sa:
Bajker sa:
Protip: skaffa ett riktigt stressigt jobb och du kommer längta efter en timme hårda intervaller på kvällen så du slipper tänka en stund.
Detta är dock lite väl arrogant, det finns en anledning till att cykelproffs får fixat till sig så att de inte behöver göra något mer än att träna. Att både sköta vardagen och träna regelbundet är betydligt hårdare än när man kan lägga upp dagen efter träning. Har haft perioder när det sista har varit möjligt.

Rollers eller trainer?
Jag fattar inte vad som var arrogant i det gamla inlägget? jag läste det som ett halvtaskigt skämt för att påvisa att det är bara och köra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp