Roox eller FSA

Roox eller FSA
Sadelstolpe roox 78% - fsa 88%

Sryrtapp roox 85% - fsa 95%

Styre roox 90% - fsa 80% Easton 100%

Styrlaget roox 80% - fsa 80% Chris King 100%

Vevparti roox 100% fsa 00%

OBS mina preferenser...
dscf00014hz.jpg

Edit: lade till bild

Senast redigerad av en moderator:
Roox eller FSA
Pratar vi vevparti är RooX snyggare med ett hål i vevarmen. Barendsen är också snyggt gjorda och bulten är snyggt gömd. Jag skulle vilja sammanfatta det hela med att RooX gör tyngre, tåligare grejer medans FSA gör lätta (säger inte klena!!!) grejer. Detta är en uppfattning, har inte testat varken RooX eller FSA-komponenter.

Roox eller FSA
Är det märket generellt så klingar Roox lite finare, medans FSA är mer allemansprylar men ändå bra(om vi räknar bort ISIS lager då... :-D ) grejer och de tillverkar verkligen hela spannet från billiga till dyra saker.

/Leo

Roox eller FSA
Styre,styrstam och sadelstolpe.
FSA såg lite mera ut som desing och snyggt men jag har kört med roox sadelstolpe,styre och styrstam i 6år och har ingen vana ifrån något annat.

Roox eller FSA
FSA e snyggare
men RooX e ju från österike som ligger nära tyskland=)
men jag gillar FSA gör snygga saker å dom värkar ju hålla=)

Thomas "tysken" Karlsson aka: madcat

Roox eller FSA
MattiasE Skrev:
-------------------------------------------------------
> cykelcity säljer.
>
> ____________________
>
> ~One Of The Lost Once~

Japp, när jag väl hittade att det var qualitybike som hade distributionen i sverige så. =)

Roox eller FSA
Jag har inte hört någon klagar över kvalitetet när det gäller styre eller styrstam från Roox eller FSA, men en hel del har blivit uppmuntrade att välja en starkare sadelstolpe efter deras Roox har gått sönder (längst upp på stolpen, just under klämman). Har inte sett tillräckligt många FSA stolpar att bedöma dem.

Inköparen på Cykloteket bad mig att börja med importering/distribution av FSA, så jag tog kontakt med dem och frågade om det. "Visst, det går bra!" kom svaret från Italien, "Minimibeställningen är €5000."

Nej, tack!

Köpte ändå en Octalink Carbon Cross (36/46) vevparti till Moots CX democykeln. Klart bättre match än DA (39/53) som hade monterats från början.

MattiasE Skrev:
> Styre,styrstam och sadelstolpe.
> FSA såg lite mera ut som desing och snyggt men jag
> har kört med roox sadelstolpe,styre och styrstam i
> 6år och har ingen vana ifrån något annat.

Senast redigerad av en moderator:
Roox eller FSA
Jag köpte precis FSa:s biligaste stolpe med dubbelklämma, FR270 tror jag den hette. Den behöver bara hålla tills jag får råd med en thomson, men jag tror den kommer att hålla lite längre än så. Den är väldigt lik min cannondale elite-stolpe jag har på en annan hoj, och den verkar hålla bra.

/rikard

Roox eller FSA
har kört på roox styre, styrstam och kedjestyrare och tycker dom rockar stenhårt.. dock så vet jga att folk har haft ganska jobbiga garantiproblem.. detta brukar dock lösa sig genom att själv ta kontakt med inge på q-bike..

Roox eller FSA
Swerider: Vad har du kört med för ROOX vevparti som du ger 100%?

Mina erfarenheter av ROOX vevparti är..Sjukt mjuka och veka.Inget att ha om man kikar på XC-serien iallafall.Har krökt till 2 vevpartier sen gav ja upp.

Roox eller FSA
Jag har ett RooX Mxc octalink vevparti...
dscf00303jh.jpg

Har kört rätt vilt med det och väger in på 95kg.
Du må la ha Lance Armstrong's ben...

Ja jag SKA köpa nya, inte rostiga klingbultar och ett par eggvispar...

Roox eller FSA
Just nu sitter ett par Roox DHS vevar på min hojj.. de lite tråkiga e att DHS bara fanns med fyrkants vevlagerinfästning..men dom håller trots att dom suttit på huckhojj i några år.. bra grejer...

Roox eller FSA
RooX Skrev:
> Just nu sitter ett par Roox DHS vevar på min
> hojj.. de lite tråkiga e att DHS bara fanns med
> fyrkants vevlagerinfästning..men dom håller trots
> att dom suttit på huckhojj i några år.. bra
> grejer...

Det är väl oftast vevaxeln på lagret som går av när man kör hårt med "fyrkantsaxel", vevarna brukar klara sig.

/Leo

Roox eller FSA
Swerider: ja konstigt för det är exakt samma vevparti som jag har kört och lyckats boja till på ett fint sätt utan att ha dunkat in dem i stenar el nåt sånt. Pure power kanske men frustrerande. De är ju några år sedan nu sen ja körde dem så de kanske har förbättrats. Ca 5år sen.

Roox eller FSA
MattiasE Skrev:
> vilka är det som köper in fsa i sverige?
>
> ____________________
>
> ~One Of The Lost Once~

Cykelcity, det är en Anders i göteborgs butiken som har hand om det men det verkar tyvärr vara svårare att fåtag i honom än Usam.

Roox eller FSA
Trådkapning...
Knäckte en Roox S4 sadelstolpe igår... Skall bli intressant att se hur bra garantin funkar ?

Vad skall jag köpa om jag inte får en ny ?
Vill ju helst ha en som håller men om den inte skall hålla så föredrar jag att den blir lite bockad hellre än att den går tvärt av. Det va inte alls skönt att få den sylvassa sadelstolpsstumpen i magen. HAde kunnat gå riktigt illa med lite otur.

E ju en +100 kille men jag kör ju bara lite teknisk XC så man borde kunna få tag i något som håller.

Roox eller FSA
Jag har knäckt en RooX stolpe (också 100+ och kör rotigt o brötigt). Fick ny på garantin utan tjafs.

Vet två andra som knäckt eller böjt RooX stolpar. Dock uteslutande på HTs... Nu kör jag Thomson stolpe och vet att leverantören håller bra servicenivå, så jag är inte orolig om något skulle hända :) Rekommenderar därför Thomson istället för RooX.

Roox eller FSA
Kör en Roox på NRSen och är mycket nöjd med den. Funderar dock på att byta till en lättare.. en Thompson Elite.

FSA har jag på räsern. Sköna men lite intetsägande. Skulle vilja ha deras K-varianter i karbon på allt. (sadelstolpe, styrstam , styre)

Roox eller FSA
Roox gillar jag, dyra och lite tyngre men ruskigt fin kvalitet på de och min styrstam lär tåla mer än man ens skulle komma på att misshandla den med.

Roox 100% för mig om man bryr sig om kvalitet och inte om vikt. FSA är däremot fina, lite billigare och lite lättare, verkar ha bra kvalitet också men inget jag kan uttala mig mer om eftersom jag aldrig provat deras produkter.

Roox eller FSA
FSA har mer att välja på. Det finns prylar på alla prisnivåer, och jag är själv väldigt förtjust i dears styrlager. Dessutom har jag cyklat på några cyklar den senaste tiden med FSA´s carbonvevar och vevpartier som varit väldigt trevliga.

Roox har jag aldrig provat, men dom verkar betryggande fast inte så stort utbud. Så jag nöjer mig med att säga att från det lilla jag har koll på så är FSA bra.

Roox eller FSA
Rock skrev:

> > vilka är det som köper in fsa i sverige?
>
> Cykelcity, det är en Anders i göteborgs butiken
> som har hand om det men det verkar tyvärr vara
> svårare att fåtag i honom än Usam.

Det är Grahns som har FSA numera, lite mer komplett sortiment än vad Cykelcity hade också.

Roox eller FSA
Nu är jag ju kungligt duktig på att kapitlet "pisskass landnings-teknik" men:

Roox FRD Octalink vevparti - Gick av, och som någon sa tidigare... på tok för mjuka!

Roox Bomber 4.0 styre - Böjde sig!

Roox Tourqebar DH styre - Envisas med att köra dessa trots att de böjer sig (3 stycken böjda såhär långt), men vinklarna passar mig som handsken...

Roox FRD styrlager - Haft sönder 3 stycken, en av dom efter bara några timmar, trots korrekt montering av duktig mekaniker och trots korrekt efterjustering...

Roox S4 - Snygg stolpe och bra om man kör lite XC med dirt-moppen tack vare höjden, men ack så lätt den böjjer sig i en felbedömd landning...

Roox Commander 35mm styrstam - Utom vikten, den absolut stabilaste styrstam mänskligheten någon klämt ur sig... Bombproof och svajjar inte en millimeter!

Nu säger jag inte att Roox är dåliga grejjer, det är jag som inte kan cykla helt enkelt - allt jag säger är att andra tillverkare gör ännu bättre grejjer! ;-)

Roox eller FSA
Niko: Vad kör du med för delar nu efter du gjort sönder alla de? Förutom styret då som du borde få ut nytt eftersom det är bra garanti på det.

Roox eller FSA
Fick aldrig ut något nytt då jag inte kände till garantin när jag körde mitt första Bomber 4.0 utan bara slängde det... sedan köpte jag ett Tourqebar på Cykloteket vilket de vägrade ge mig garanti på och sade att jag inte använt det för "det tilltänkta bruket" då jag hoppat i trappor med det och kraschat... Köpte då, mot min vilja men behövde ett styre, ett nytt likadant på Cykloteket - när även det böjde sig (utan att krascha, blev bara mer och mer böjt med tiden tills det va nästan en centimeter skevt på ena sidan) så sket jag i cykloteket men var så frälst i vinklarna på styret att jag köpte ännu ett på CykelCity och tänkte, "äsch - styren är väl förbrukningsvara då..." men det började böja sig likadant men då hade jag redan hunnit slipa av färgen på den vilket antagligen omöjliggjorde några garanti-möjligheter. Det va mitt sista Roox styre.

Numer kör jag på Answer ProTaper DH, hade ett sådant i 25.4 men sålde det med förra hojjen (körde det dagligen i över ett år.) Och mu har jag ett likadant fast i 31.8 dimension... Answer-styret väger väl ungefär hälften av Tourqebar men är därefter klart flexigare med... Men det höll bra på förra hojjen så jag litar på det än så länge...

Vevparti kör jag Profile eftersom det kom gratis med ramen (Brooklyn) och styrlager Chris King Ti då jag aldrig haft några problem med mina CK-lager (Gått fler såna än nödvändigt då jag nästan alltid sålt med lagret med ramen/cykeln vid försäljning.)

Styrstam är numera en Hope DH p.g.a att jag har stort förtroende för Hopes delar. Men det ska sägas att styrstammen är rent skit då utan som greppar (ska greppa!) mot styrröret är typ polerat och bara glider runt styrröret vid en krasch eller om man sätter gaffeln mot ramen och vrider till på styret... (Har två stycken av dessa styrstammar och båda gör samma sak, så detta är inget måndags-ex.) Så nu är en Thomson Elite 4X beställd och hoppas den fungerar bättre...

Sadelstolpe är just nu en USE Alien Ti, har funkat trots en redig krasch där hela stolpen vred sig i ramen... men den är ett val kanske mer av rena vikt-skäl än hållbarhet...

Oj, nu blev det ett långt inlägg - men den som söker svar skall finna? ;-)

Roox eller FSA
Niko, vad har du för gaffel på din Brooklyn? Jag hade lite problem med vriden Thomson på min Avalanche DHF gaffel i början. Fick dra åt stammen lite mer än angivet momoent. Då fungerade den jättebra! Har hört att Avalanches styrrör är pyttelite mindre diameter än många andra.

Raceface Diabolus är väldigt tight och sitter bra enligt min erfarenhet, trots slät yta invändigt.

Roox eller FSA
Jag har en Fox 40RC2, ytan på gaffelröret är väldigt slät - men så är ju fallet på många andra high-end gafflar med - så jag tycker inte man kan skylla på gaffelns konstruktion då riktigt. Jag har, mot bättre vetande, dragit åt bultarna sjuhelsikes för kung och fosterland men ändå glider den utan allt för stort våld... Oroväckande lätt alltså...

Vad hade du för thomson-stam, har hört mkt skit om att dom Elite-stammarna med excentrisk åtspänning ska ha lätt för att glida runt?

Funderade på en Diaboulos med eftersom jag vet att den är grymt bra, men det skulle bara bli för icke-estetiskt när resten av cykeln är totalt befriad från logotyper, klistermärken och avslöjande företagsnamn... ;-)

Roox eller FSA
Det är en x4 stam jag har också. Funkar bra nu, bara man drar åt lite mer! Rekommenderat var 48in/lbs Jag fick dra ca 60-65.

Valde också silverfägat, så loggorna syns mindre... :)

Roox eller FSA
Fallet lite väl långt OT nu men kanske nån som är intresserad ändå... Jag sandpapprade upp ytan lite lätt på den ena Hope-stammen och provade att lägga röd loctite mellan med... Funkade klart bättre, inte helt bra då den fortfarande vred sig men den höll fast lite bättre...

Man undrar ju när den dagen kommer och tillverkarna ska komma överens om att splines även fungerar på styrrör/styrstammar?! ...jag menar, vill någon verkligen ha styrstammen i någon annan riktning än rakt framåt?

Tillbaka
Topp