Rose Backroad - några frågor

TsUPeR

Aktiv medlem
Har spanat på Rose backroad ett tag men har lite frågor till er som har en,
1. Är den för stötig? Har läst en hel del recensioner och lite youtube reviews och många tycker den är rätt oförlåtande/stötig men snabb och styv. Har en aluram idag och tycker korsryggen får rätt mycket stryk. Sadelstolpe med dämpning kanske fixar det? Hur känner du som har en?

2. Ramen är stor/hög. Några påstår att den är "stor" i storleken. Fick ramstorlek 54 enl. rose webverktyg (173 lång / 80 ben). Följde du rekommendation och är nöjd?

1. Jag är kanske inte rätt person att svara på det här eftersom jag alltid cyklat landsväg på ganska hårda däck, men jag tycker den är styv och tillräckligt komfortabel.
2. Utgå från stack/reach på din nuvarande cykel istället. Jag har iaf en 54a och jag är 180 lång / 86 ben, men jag gillar också att ha ett stort saddle to bar drop och kör med en 130mm stam.

Tack för svar. Får ta och mäta lite. Håller med om att ett större sadel till topprörsdropp ser bättre ut (och kanske ger mer sadelstolpeflex)..

Jag kör med 42 mm dubbdäck på cykeln utan problem, så det ska inte vara någon fara.

Däremot undrar jag ifall det är nån som kör med 650b-hjul och däck på en Backroad? Börjar bli intresserad av att köra längre turer på grus, och de får därmed gärna vara lite bekvämare också.
Alternativet är att köra 42 mm-däck, men hade varit roligt att testa med ännu större luftvolym.

Jag kör med 42 mm dubbdäck på cykeln utan problem, så det ska inte vara någon fara.

Däremot undrar jag ifall det är nån som kör med 650b-hjul och däck på en Backroad? Börjar bli intresserad av att köra längre turer på grus, och de får därmed gärna vara lite bekvämare också.
Alternativet är att köra 42 mm-däck, men hade varit roligt att testa med ännu större luftvolym.
Jag har ingen erfarenhet av just Rose Backroad, men jag har laborerat en del med breda däck på Gravel/cross.
Jag kör på en Specialized Sequoia och har kör på allt från 38 upp till 50mm. iofs bara på 700 hjul
För mig personligen så går gränsen nånstans vid 40-42mm, bredare däck gör inte tillräckligt mycket för den allmänna komforten för att det ska väga upp trögare rull. (tycker jag)

650b är ju rätt ute så det skulle inte jag köpa.
Däremot... Kan man få en trevligare cykel med en bra stolpe med lite svaj i, lika med styre. Episkt stor skillnad säger jag.

Toppen! 650b är jag också nyfiken på. Har inte lyckats googla fram något svar. Någon som vet/mätt?

Tillbaka
Topp