Rose-tråden

Rose-tråden
Finns det några planer på att tillhandahålla fler varianter av Sora FC-3550? Jag är specifikt intresserad av 46/34 tänder och 170mm vevarmslängd - med eller utan kedjeskydd.
Just nu finns bara det vanliga 50/34 kompaktvevpartiet i 175mm längd.

Rose-tråden
copytag: Det däck som du har idag är 54mm brett och det som du har länkat till finns i bredderna 28, 32 och 37mm för 28/29-tum (=622). Välj den bredden som bäst passar ditt användningsändamål och din fälg.

/Mats Ribacka, Rose

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> bojsänke: Vi kan beställa det här vevpartiet
> åt dig. Priset blir omkring 660kr (utan
> vevlager).
>
> /Mats Ribacka, Rose

Tack, men då det blir billigare för min del att köpa på annat håll, där det redan finns i lager.

Rose-tråden
Hej!

Beställde grejor i måndags och enligt er hemsida så är paketet skickat, men jag har inte fått någon bekräftelse via mail angående frakt & trackingnummer.
Ordernumret är 4077265, och mitt kundnummer 001537836.
Tack på förhand!

Rose-tråden
Man får tacka för möjligheten numera att välja annan speditör än DHL/Posten. Jag tickade UPS och det gick som en jäkla raket. Enl UPS-trackingen tog hela transporten fram till min dörr 2 dygn 3h. Ofattbart geschwinnt! Tfn som man får fylla i vid beställning står på fraktsedeln, men behövdes inte i mitt fall. Detta lovar gott för fortsättningen! (Var dock Bring som ringde på dörren)

Rose-tråden
Tjohoo, premiärpendling på nya höst/vinter/vår-pendlaren. Jäklar vad nöjd jag är, hela hojen andas kvalitet.
Den var snyggare i verkligheten än på hemsidan, med svarta detaljer lite varstans. Bromsarna gnisslar en del och tar ganska dåligt (inkörning av belägg förmodar jag, ska läsa på om Avid BB7).
[Edit] Efter ett par dagars pendlande (~10 mil) försvann gnisslet/skrikandet från bromsarna och de tog avsevärt bättre.

Lyckades plocka ut den från Postens filial trots att jag var 10 min sen (lycka!). Paketet var för stort för att skickas ut till Postens vanliga paketcenter (gräns på 1,50m, paketet var 1,60m).

Philips-lampa fram & Cateye TL-LD 1100, sedan blir det skärmar & ekerreflexer = rustad för höst/vinter.

image.jpg

(kass mobilbild)

Bättre bilder:

IMG_0597.jpg

Pendlarkittad med skärmar (testade om dubbdäcken rymdes = ok)

IMG_0598.JPG

Senast ändrad:
Rose-tråden
Så du valde DX Crossen till slut LilleNo, kul!
Hoppas du blir lika nöjd med den som jag är med min.

Mina bromsar tar bra, men låter något förjävligt när det regnar. Det positiva med det är väl att folk i alla fall hör när man kommer.

Rose-tråden
Arsozath skrev:
> Och där väcktes habegäret igen... Den är
> faktiskt riktigt snygg.

Kul! Jag ska försöka lägga upp lite bättre bilder så att detaljerna syns bättre.

emilh skrev:
> Så du valde DX Crossen till slut LilleNo, kul!
> Hoppas du blir lika nöjd med den som jag är med
> min.
>
> Mina bromsar tar bra, men låter något
> förjävligt när det regnar. Det positiva med det
> är väl att folk i alla fall hör när man
> kommer.

Nyss hemkommen från nattpasset, tog genvägen genom skogen (fina stigar). Riktigt trevligt med CX och ordentliga däck, dock blir Racing Ralph lite väl trögrullade på asfalt när man kommer upp i fart (suger sig fast).
Ska ta mig till ICA i eftermiddag, där väntar ett paket från BD med Conti 4 seasons + lite annat... :-)

Tack för all hjälp/input Emil, denna känns helrätt!

Rose-tråden
Har haft min cross dx i över en vecka snart och är mycket nöjd! Allt från hjälpen av mats via mail till leverans och inte minst med cykeln. Leveransen från Tyskland gick rysligt fort. Posten ringde upp och bestämde en tid för leverans, väldigt bra service från början till slut.

Bilagor

• 2013-08-30 17.59.06.jpg
    2013-08-30 17.59.06.jpg
    63.9 KB · Besök: 43
Rose-tråden
Hur gör ni den interna vajerdragningen på Pro DX Cross i fabriken? Anledningen att jag frågar är att jag överväger uppgradering till Srams nya hydrauliska skivbromsar och då funderar på huruvida det kommer gå att dra slangen genom ramen eller om man gör bäst i att dra den externt.

Jag har bytt höljen en gång på cykeln (fåfänga, ville ha annan färg) och det var verkligen inte lätt att lirka igenom det heldragna bromshöljet. Kan det vara så att tricket är att plocka bort vevlagret för att på så sätt komma åt utloppet under cykeln från insidan?

Och när vi ändå är inne på intern vajerdragning, finns det något trick för dragning av det interna bromshöljet i överröret på Xeon RS? Själva in/utloppet ser ut att vara en separat del i plast, går den att plocka loss på något sätt? Efter lirkande med tråd och dammsugare fixade det sig senast men höljet blev lite repat i processen.

Rose-tråden
Har lite funderingar kring min "count solo"

Kan man ha en framgaffel med längre slag än 100mm?

Går det att gå upp i större än 160mm bromsskivdiameter bak? Vad tål ramen?

Tack på förhand!

Rose-tråden
SimonO: Eftersom ramen är designad för 100mm gaffel och max. 160mm bromsskivor, så rekommenderar vi inte andra mått. Om man experimenterar med andra mått gäller inte garantin för ramen längre. Så det är bäst att hålla sig till dessa standard mått.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hoztic: Cykelproduktionen har jobbat på högtryck den senaste tiden och vi har haft väldigt korta leveranstider, ca 2-3 veckor (om allt finns i lager).

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Mayhem: På fabriken använder vi oss av svetstråd som vi trär genom ramen. Sen fångar vi upp vajerhölje eller bromsslang med svetstråden och drar tillbaka.

Plastdelen är en genomföring for att skona vajerhöljet/slangen från slitage av ramen och denna går att ta loss.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> På fabriken använder vi oss av svetstråd som vi trär
> genom ramen. Sen fångar vi upp vajerhölje eller
> bromsslang med svetstråden och drar tillbaka.

Okej. I fallet Pro DX Cross antar jag att den träs in nerifrån och att man sedan får försöka sticka ner fingrarna i styrhuvudet för att försöka styra ut tråden på framsidan? Det var ungefär så jag gjorde men då direkt broms höljet och det var nästan helt hopplöst att hitta rätt. Med en tunnare ståltråd kanske den blir lättare men genomföringen för växelvajern är ju tunn...

Rose skrev:
> Plastdelen är en genomföring for att skona
> vajerhöljet/slangen från slitage av ramen och
> denna går att ta loss.

Detta antar jag gällde min fråga om Xeon RS. Hur får man ur plastdelen på enklast sätt? Är det någon hasp som måste tryckas in, eller är det bara att bända och i sådana fall åt vilket håll skall den dras? Tyckte den satt väldigt hårt när jag testade lite försiktigt senast så jag vågade inte ta i av rädsla för att deformera plastdelen.

Rose-tråden
Enligt trackingen försökte DHL lämna ett paket från Rose i fredags, därnäst 2 aviseringar. Synd att den som var hemma inte såg varken bil eller paket och att inga aviseringar kommit än, varken som snigelpost eller sms....

Rose-tråden
Mayhem: Plastdelen kommer bort om man lirkar lite på den fram och tillbaka och upp och ner. Den kan eventuellt behöva lite hjälp av en liten skruvmejsel ibland. Den fungerar lite som en gipsplugg på insidan, dvs. den expanderar.

/Mats Ribacka, Rose

Rose-tråden
copytag: Posten har scannat fel, därav detta meddelande. Inget att bry sig om, du skall inte betala något. Troligen finns paketet för upphämtning.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> toker: Jo,
> http://www.rosebikes.se/artikel/continental-tyre-s
> portcontact-reflex/aid:49631 passar på din cross,
> välj storlek 700x28C eller 700x32C.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Hej Jenni,

Plockar upp ett gammalt inlägg om landsvägsdäck på cross-cykel, är 700x28C det smalaste däcket man kan ha på ROSE ROSE CR1900 Disc hjulet, eller går det att använda 700x23C alt. 700x25C också?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Ser att Pro DX Multicross 2000 med rakt styre har hydrauliska Magura MT2 skivbromsar. Är slangen till bakbromsen dragen internt och har man i sådana fall gjort något extra med de ramarna eller är de identiska med Pro DX Cross utrustade med bockstyre? Sitter med fingret på köpknappen till en uppsättning Sram S700 skivbromsar och undrar om jag bör komplettera med klamrar för extern slangdragning eller ej... :)

Rose-tråden
Hej alla, vi kommer att åka på semester och är tillbaka på kontoret måndag 30.9.2013. Vid frågor kan ni kontakta våra kollegor i Tyskland (på engelska eller tyska):
Beställningar: bestellung@rose.de
Cyklar: radverkauf@rose.de
Teknikfrågor: techsupport@rosebikes.com
Eller så kan man ringa vår gratis hotline-nummer (engelska/tyska): +800 22 77 55 55.

/Jenni & Mats Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Hej alla, vi kommer att åka på semester och är
> tillbaka på kontoret måndag 30.9.2013. Vid
> frågor kan ni kontakta våra kollegor i Tyskland
> (på engelska eller tyska):
> Beställningar: bestellung@rose.de
> Cyklar: radverkauf@rose.de
> Teknikfrågor: techsupport@rosebikes.com
> Eller så kan man ringa vår gratis hotline-nummer
> (engelska/tyska): +800 22 77 55 55.
>
> /Jenni & Mats Ribacka ROSE

Lite sent men jag vill önska er en välförtjänt semester.

Mvh
/G

Rose-tråden
När jag väljer att betala produkter med mina Rose-poäng i webshoppen räknas inte summan ner. Vill inte godkänna en summa med mitt Visakort om den inte är rätt. Justeras totalsumman vid korttransaktionen eller har jag missat något?

Rose-tråden
Alpen skrev:
> När jag väljer att betala produkter med mina
> Rose-poäng i webshoppen räknas inte summan ner.
> Vill inte godkänna en summa med mitt Visakort om
> den inte är rätt. Justeras totalsumman vid
> korttransaktionen eller har jag missat något?

Kolla några inlägg upp. De är på semester till och med 30.9. Kontakta Tyskland.

Rose-tråden
Är det bara fälgbroms du har på den cykel ser jag inga problem med dom här hjulen. Cykelvasan är så pass lättcyklad att det inte kommer bli några problem.

//Källis

Rose-tråden
JockS: eftersom Jenni och Mats är på semester och är tillbaka på kontoret måndag 30.9.2013 så föreslår jag att du kontaktar deras Tyska kollegor på engelska eller tyska för ett snabbare svar.

Beställningar: bestellung@rose.de
Cyklar: radverkauf@rose.de
Teknikfrågor: techsupport@rosebikes.com
Eller så kan man ringa vår gratis hotline-nummer (engelska/tyska): +800 22 77 55 55.

//Källis

Tillbaka
Topp