Rose-tråden

Rose-tråden
Back in business!

Alpen: Kan du maila kundnummer till mig så kan jag kolla upp ifall det är något lurt på ditt kundkonto?

JockeS: Har du fått svar från Tyskland?

jonikcalzone: Det är tyvärr inte möjligt på en Root Miller 2 i standardutförande. På en standard Root Miller 6 hade det varit möjligt, men delarna till 6:an är tyvärr slutsålda för det här året.

/Jenni Ribacka ROSE, jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Riktigt sugen på en uncle jimbo 1. Tänkte höra lite om strl.
Är 184 cm och har ett ben innermått på 88cm.
Är de L strl som jag ska köra på eller bör jag ha större ram.
Rock shox gaffel på den hojen 160 , är de olja/ fjäder eller är de olja/ luft dämpare?
Går de att lägga till extra och få en re bound sadel stolpe?
// Jocke//

Rose-tråden
Medan n7 var på semester ställde jag några frågor till den mail ni refererade till att använda. Jag ställde lite frågor om 2014 års elcyklar me fick bara svaret att rose inte säljer elcyklar till sverige??

Rose-tråden
Ris & Ros till Rose

Snabbt leverans, supertrevlig personal och bra priser- men när ni använder Dutsche Post och förmodligen företagspaket till Sverige och privatperson blir det knas. Det övergår då till Sverige Posten som i vissa fall är ganska fyrkantiga.

Jag fick ingen avi från dom utan fann på egen hand via Mailet från Rose och spårningslänken att paketet kommit fram och låg i posten terminal ute i Segeltorp, det går ej att få det utkört till ett ombud i närområdet ej heller byta leveransadress(jo mot en kostnad av 200kr och en blankett) så enda sättet att få tag i paketet är att försöka ta sig dit och hämta det.- vilket stog klart efter 3 samtal till deras kundtjänst då dom kommit med olika information.

Tråkigt slut på en annars trevlig köpupplevelse.

Rose-tråden
Pifo74: Jag rekommenderar storlek L åt dig. Jag har själv drygt 88cm grenmått och storlek M blir för liten, och XL definitivt för stor. Gaffeln är olja/fjäder.

Långsam: Vår danska representant Søren kommer att ställa ut i Roskilde.

copytag: För tillfället säljer vi inte elcyklar i Sverige. Vi tycker inte att vi kan garantera prestandan i vårt nordiska klimat ännu och dessutom är logistiken lite bökig med tunga elcyklar.

chollo42: Maila eller pm:a över detaljerna på din order så skall vi jaga berörda parter med blåslampan ;o), så att de bättrar sig i framtiden.

/Mats Ribacka, Rose
mats.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Hej!

Har också upplevt problem med Posten. De säger att de varit förbi hemma vid hyreshuset, men inte kunnat leverera pga låst port. Grejen är ju att vi har porttelefon, som fungerar och jag har varit hemma vid leveranstillfällena.

Finns det någonstans när man beställer i kassan att kunna skriva in ett telefonnummer för leverans eller välja leverans direkt till utlämningsställe?

Mvh
Anders

Rose-tråden
Tack för snabb feedback, Mats. Nu har jag varit o hämtat mitt efterlängtade paket ute på postterminalen- det gick visserligen smidigt när man väl var där.Optimala vore om man kunde välja leveranssätt, alt att ni styr upp i logistiken att det går som privatpaket. ett annat alt är ju att erbjuda postförskott- då blir det garanterat till lokalt utlämningsställe- det är ju dock ett lite dyrare sätt.. men det skulle jag vara beredd att betala en liten avgift för.

//Niclas

Rose-tråden
Rose skrev:

>
> copytag: För tillfället säljer vi inte elcyklar
> i Sverige. Vi tycker inte att vi kan garantera
> prestandan i vårt nordiska klimat ännu och
> dessutom är logistiken lite bökig med tunga
> elcyklar.

> /Mats Ribacka, Rose
> mats.ribacka@rosebikes.se

Alltså.... är detta på HELT RIKTIGT ETT SKÄMT???

Jag har frågat er flera gånger om elcyklar ni har snällt besvarat dessa väl.

Sen när jag väl kom till skott så var de försvunna från den svenska sidan.. Ni säger då att detta är på grund att de fasas och att det i november kommer nya elcyklar och att jag kan vänta tills dess för att beställa.

Nu säger ni att det inte längre går?!?!

Rose-tråden
copytag skrev:
-------------------------------------------------------
> Rose skrev:
>
> >
> > copytag: För tillfället säljer vi inte
> elcyklar
> > i Sverige. Vi tycker inte att vi kan garantera
> > prestandan i vårt nordiska klimat ännu och
> > dessutom är logistiken lite bökig med tunga
> > elcyklar.
>
> > /Mats Ribacka, Rose
> > mats.ribacka@rosebikes.se
>
>
> Alltså.... är detta på HELT RIKTIGT ETT
> SKÄMT???
>
> Jag har frågat er flera gånger om elcyklar ni
> har snällt besvarat dessa väl.
>
> Sen när jag väl kom till skott så var de
> försvunna från den svenska sidan.. Ni säger då
> att detta är på grund att de fasas och att det i
> november kommer nya elcyklar och att jag kan
> vänta tills dess för att beställa.
>
>
> Nu säger ni att det inte längre går?!?!

Buhu.

Träna lite och kör med egen motor istället.

Rose-tråden
Hej på er

Jag står och väger mellan en Root Miller eller en Dr Z och har svårt att bestämma mig. Har läst mycket av trådarna på Happy och på andra ställen så jag har nog en ganska god uppfattning om vad det är för cyklar, men ändå...

Cyklar mest stig i Gbg-området. Gillar när det är lite mer tekniskt. Har anmält mig till Cykelvasan (för första året, som motionär) så vill ju ha en cykel som funkar för det, men vill inte köpa en cykel som BARA funkar för det.
Har nu en sliten HT som väl börjar närma sig 15 år med en 80mm gaffel fram.

Det jag är tveksam till DrZ är om jag kommer ångra att jag inte köpte mer dämpare.
Det jag är tveksam till Root Miller är om jag kommer tycka den är overkill (och tung) för de stigar jag kör samt för Cykelvasan.
Tacksam för råd.
//Jon

Rose-tråden
Hej alla,

När ni har problem med era leveranser, maila eller pm:a er kundnummer och ordernummer åt oss så att vi får något konkret att klaga på hos DHL och Posten. Enligt vår erfarenhet fungerar det bäst när slutkunden själv klagar hos någon (chef) på det lokala postkontoret.

jonikcalzone: Personligen skulle jag tycka att Root Miller är för "grov" för Cykelvasan och Dr.Z klarar mer än man först tror när det kommer till teknisk terräng. Oberoende kommentarer välkomnas i diskussionen.

/Mats Ribacka, Rose

Rose-tråden
Jon; kör på Root Miller. Den är inte lika optimal för CV men jag tror skillnaden blir marginell för en motionär (Som jag också är). Jag satt och fingrade på köpknappen på Rose 2013 men innan jag sålt min gamla mtb var XL ramarna på RM slut och så började jag fila på DrZ konfig men kände att jag ville ha mer slag och det blev en Giant Trance 29 och efter att ha testat mer slag här hemma i Gbg känns det rätt.

Hade jag t.ex bott i Eksjö där jag cyklat en hel del hade valet varit svårare; i den terrängen är Trancen lite onödigt mycket för det mesta och min 100mm Trek HT 29 räckte till. I slutänden hade jag även Giant Anthem 29 och Trance 29 på listan; de motsvarar ju RM och DrZ.

Rose-tråden
swedo: Vi får in nya sändningar DX Cross-ramar i slutet av oktober och i slutet av november. Jag vet inte vilka storlekar och vilka färger som kommer när, men i slutet av november borde alla storlekar finnas på lager. DX Cross-ramen kommer att förbli likadan 2014 som den var 2013.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Razzr skrev:
> Sjukt irriterande när bakbroms slangen ligger och
> vibrerar i utgångshålet nere vid
> vevpartiet.några tipps på att få tyst på det ?
> Root Miller

Sätt buntband runt slangen vid ingångs- och utgångshålen i ramen. Spänn banden så att slangen blir spänd inne i ramen. Funkade jättebra på min Root Miller.

Rose-tråden
Razzr skrev:
> Funkar ju men själva grejen med invändig
> dragning är ju för att slippa ha nått på
> utsidan

Hur då menar du? Du har ju i vilket fall en slangstump utanför ramen i båda ändar. Att lägga till 1cm buntband syns ju knappt.

Vet inte hur man skulle kunna lösa det enbart inne i ramen. Möjligtvis om det fanns en fördragen slang inne i ramen som var vadderad typ.

Rose-tråden
Tjenare.

Tänkte höra lite med er som köp rose hojar.
Hur lång brukar leveranstiden vara från de att man klickar på "köp" i datorn och tills den levereras till mig?
//jocke//

Rose-tråden
pifo74: för cyklar som har alla delar i lager är leveranstiden ca 2-3 veckor just nu. Kön till produktionen är väldigt kort nu på hösten och ofta går cyklarna in i produktion veckan efter att de blivit beställda (eller ibland t.o.m. samma vecka). Allt beror förstås på vilka delar man väljer till sin cykel och om alla delarna finns i lager, eller om det räcker någon vecka innan vi har alla delar i lager.

Edit: När man har gjort beställningen får man någon vardag senare ett pdf-dokument där det står ett uppskattat datum när cykeln beräknas vara klar monterad.

/Jenni Ribacka ROSE

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose skrev:
> pifo74: för cyklar som har alla delar i lager är
> leveranstiden ca 2-3 veckor just nu. Kön till
> produktionen är väldigt kort nu på hösten och
> ofta går cyklarna in i produktion veckan efter
> att de blivit beställda (eller ibland t.o.m.
> samma vecka). Allt beror förstås på vilka delar
> man väljer till sin cykel och om alla delarna
> finns i lager, eller om det räcker någon vecka
> innan vi har alla delar i lager.
>
> Edit: När man har gjort beställningen får man
> någon vardag senare ett pdf-dokument där det
> står ett uppskattat datum när cykeln beräknas
> vara klar monterad.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Låter toppen de!!!
då väntar jag med spänning!
//jocke//

Rose-tråden
Razzr skrev:
> ok du menar att jag spänner buntbandet bara runt
> slangen och inte ramen?

Ja, bara runt slangen. Då får du ett stopp som gör att slangen inte kan gå längre in i ramen eftersom hålet är för litet. När man gör det i båda ändar så kan man på så sätt hålla slangen spänd inne i ramen.

Att spänna inne i ramen fattar jag inte hur man gör, Supersonic får gärna förklara.

Rose-tråden
Bra priser på landsvägsramset just nu, men den jag vill ha säljs dumt nog inte löst. Ge mig ett bra pris på den sista Xeon X-Lite ramen i storlek 55 cm så tar jag den! ;)

Rose-tråden
Rose skrev:
> Tyvärr säljer vi inte X-lite som ramset.

Mjo, jag har sett det, men tänkte det skadar inte att fråga... Har idag en Xeon RS som stegvis uppgraderats till max, skulle gärna fortsätta köra Rose men kan inte motivera köp av en komplett cykel när det bara är ramen kvar att ta steget upp. Xeon X-Lite eller Xeon CW Team hade varit trevligt som ramset men när de inte säljs löst måste det antagligen bli en Canyon tyvärr...

Rose-tråden
Mayhem: oftast blir det ändå billigare att köpa hela cykeln och sälja antingen en hel gammal cykel eller nya/gamla delar. Garantierna är också bäst om man köper hela cyklar (2 år på alla delar, 10 år på ramen).

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> oftast blir det ändå billigare att köpa hela cykeln
> och sälja antingen en hel gammal cykel eller nya/gamla
> delar. Garantierna är också bäst om man köper hela
> cyklar (2 år på alla delar, 10 år på ramen).

Visst är det så. Nu har jag dock redan uppgraderat den gamla cykeln hela vägen till Sram Red, Quarq effektmätare och hjul från Zipp. Att köpa en ny cykel med motsvarande delar på kostar en mindre förmögenhet! Okej om X-Lite hade gått att köpa med instegsutrustning (105/Apex) som man kunde skifta över till den gamla ramen och sälja, men nu startar ju prisnivån för den "billigaste" konfigurationen strax under 40 lakan. Verkligen synd att ramen inte säljs lös för de €1699 som det står i katalogen att den i sådana fall skulle ha kostat...

Rose-tråden
Skulle köpa Cross däck 700x32 till Rose pro DX 2000
Hos Cykloteket säger att det funkar inte till ROSE CR1900 Disc den är för small fälg 622x14
Blir bara förvånade på er hemsida står funkar med cross däck 700x33?
På den hjul CR1900 till för 700x28 inte mer?

Tillbaka
Topp