Rose-tråden

Butter

Ny medlem
Rose-tråden
Rose skrev:
------------------------------------------------------
>
> Ensamvargen: Varorna levereras till kundens dörr
> och om inte kunden är hemma tas paketet tillbaka
> till närmsta postombud. Kunden skall meddelas om
> utdelningsförsöket med ett avi och med avin kan
> man lösa ut paketet hos ombudet. Paketet skall
> ligga två veckor hos ombudet så det finns gott
> om tid att hämta ut det om man inte råkar att
> vara hemma när postiljonen försöker dela ut
> det.
>
> /Mats Ribacka, Rose

Det där stämmer åtminstone dåligt i mitt fall.
Jag hade tur som var hemma när DHL kom hit, hade jag inte varit hemma så hade paketet åkt tillbaka till närmaste DHL-central och det är inte samma sak som din närmaste DHL-service-Point ställe, allt enligt killen som körde bilen, och detta var ett vanligt paket. Jag hade åkt på en biltur på 12 mil om jag hade missat mitt paket!

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
Butter: Det finns ett undantag. Det förekommer när kunden beställt någon typ av farligt gods, som t.ex. kedjeolja, CO2-patroner eller liknande. I dessa fall tar inte Posten över distributionen, utan DHL sköter leveransen hela vägen och då kan det vara precis som du säger att DHL tar tillbaka paketet till sin närmsta "depå". Ursäkta mig för att jag inte kom ihåg att nämna detta i mitt föregående inlägg.

/Mats Ribacka, Rose

Butter

Ny medlem
Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Butter: Det finns ett undantag. Det förekommer
> när kunden beställt någon typ av farligt gods,
> som t.ex. kedjeolja, CO2-patroner eller liknande.
> I dessa fall tar inte Posten över distributionen,
> utan DHL sköter leveransen hela vägen och då
> kan det vara precis som du säger att DHL tar
> tillbaka paketet till sin närmsta "depå".
> Ursäkta mig för att jag inte kom ihåg att
> nämna detta i mitt föregående inlägg.
>
> /Mats Ribacka, Rose

Tack för ditt svar.

Jag hoppas inte att styre och cykeldatorer räknas som farligt gods, för det var vad jag hade beställt. ;-)

Jonas__S

Ny medlem
Rose-tråden
Fälgen Rose CR1900 - Vilken bred fungerar på denna fälgen? Max/Min? Vad svårt det ska vara att hitta information om cykeln man köpt DX2000 :)

spicata

Ny medlem
Rose-tråden
Hej Rose!

Nu har jag läst om rullmotstånd och andra fördelar med bredare däck till min nya hoj. Först var jag inne på att beställa conti 25mm,men nu kommer tankarna om inte rent utav 28mm vore bättre ( stilpolisen kan blunda nu)

Frågan är bara, passar dessa fetingar på min hoj? ( pro 2000 )

/Björn

pfjord

Medlem
Rose-tråden
Köpte tubdäck Continental giro 28*22mm. När leveransen kom står det 27*1 på kartongen. Själva däcket är märkt GIRO22mm.
Har jag fått rätt dimension eller har de skickat fel?

lindahl

Medlem
Rose-tråden
Jonas__S skrev:
> Fälgen Rose CR1900 - Vilken bred fungerar på
> denna fälgen?

Jag själv fick svar av mats på typ sida 53 i denna tråden :P

Rose skrev:
> rekommenderad däckbredd på 2000-modellens
> standardhjul Rose CR 1900 är 23-35 mm
> /Mats Ribacka, Rose

spicata skrev:
> Hej Rose!
>
> Nu har jag läst om rullmotstånd och andra
> fördelar med bredare däck till min nya hoj.

Har du lust att dela med dig av läsningen?

JockeS

Aktiv medlem
Rose-tråden
Är lite förbryllad över hur man tänkt att växlarna ska fungera på denna Root Millern?
Sitter XT Shadow plus bakväxel på svingen.
När den är i OFF-läge ligger växeln anliggande på svingen. Bild 1

När den är i ON-läge så går det inte ens att växla hela vägen. Växelns lilla vipparm tar emot i svingen när det är 4 drev kvar på kassetten.
Se bild 2

Så frågan är om något är felmomgerat eller om någon satt ditt fel prylar?

Cykeln är helt ny.

Bilagor

Senast ändrad:

JockeS

Aktiv medlem
Rose-tråden
Razzr skrev:
> Kan du ta en bild från sidan så ser man
> bättre,så kan jag jämföra med min

Blev irrterad på problem så jag gick ut o justerade den svarta delen som sitter mellan växelörat och växeln. Drog den uppåt några mm och nu ser det bra ut.
Om det är korrekt justering vet jag dock inte?

Rattnalle

Aktiv medlem
Rose-tråden
JockeS skrev:
> Razzr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan du ta en bild från sidan så ser man
> > bättre,så kan jag jämföra med min
>
>
> Blev irrterad på problem så jag gick ut o
> justerade den svarta delen som sitter mellan
> växelörat och växeln. Drog den uppåt några mm
> och nu ser det bra ut.
> Om det är korrekt justering vet jag dock inte?

Använde du justerskruven på baksidan så var det helt rätt. Försäkra dig om att den går fritt om växeln rör sig vid olika växelkombinationer bara.

Garaget

Ny medlem
Rose-tråden
Hej !
Ännu en fråga om storlek på en Rose hoj ,ska köpa en Xeon CRS 3000 ,är 183 och grenmått 86-87 ,får upp 57 cm i beräknaren, men vill inte ha för stort drop mellan sadel-styre ska jag gå på en större eller köra med alla spacer och få upp styret en bit ? Är lite stel i ryggen och vill inte ligga alltför utsträckt över cykeln .
Lars

JockeS

Aktiv medlem
Rose-tråden
Rattnalle skrev:
> JockeS skrev:
> -----
> > Razzr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan du ta en bild från sidan så ser man
> > > bättre,så kan jag jämföra med min
> >
> >
> > Blev irrterad på problem så jag gick ut o
> > justerade den svarta delen som sitter mellan
> > växelörat och växeln. Drog den uppåt några
> mm
> > och nu ser det bra ut.
> > Om det är korrekt justering vet jag dock inte?
>
> Använde du justerskruven på baksidan så var det
> helt rätt. Försäkra dig om att den går fritt
> om växeln rör sig vid olika växelkombinationer
> bara.

Justerskruv på baksidan? Utveckla gärna.

ipv6

Aktiv medlem
Rose-tråden
Rose skrev:
> Ensamvargen: Varorna levereras till kundens dörr och om inte kunden är hemma tas paketet tillbaka
> till närmsta postombud. Kunden skall meddelas om utdelningsförsöket med ett avi och med avin kan
> man lösa ut paketet hos ombudet. Paketet skall ligga två veckor hos ombudet så det finns gott
> om tid att hämta ut det om man inte råkar att vara hemma när postiljonen försöker dela ut
> det.

Då undrar man ju lite vad "Delivery of the shipment has been deferred at the customer's request. Arlanda, Schweden.", som det stått på min försändelse sedan i torsdags.

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
Butter: Skulle du kunna skicka din ordernummer åt mig så får vi undersöka detta lite mer i detalj.

pfjord: Det vore tacksamt med en bild på både däck och kartong tillsammans med ordernummer.

Garaget: Om du är 183cm i totallängd ser jag ingen risk i att det skulle bli stort drop på en 57:a. Välj 20-30mm spacers, så skall det funka. En 59:a skulle bli alltför stor för dig. Xeon Team CGF kan också vara ett alternativ. Den har högre styrhuvud jämfört med våra mer "traditionellt" måttsatta ramar: http://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-team-cgf-3000-2014/aid:679216.

JockeS: Du kan fixa justeringarna på B-skruven bakom/under växeln. I den här manualen på sidan 9 beskriver Shimano rätt inställningar: http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/dm/DM-RD0001-03-ENG.pdf

/Mats Ribacka, Rose
mats.ribacka@rosebikes.se

ipv6

Aktiv medlem
Rose-tråden
Rose skrev:
> ipv6: Kan du skicka ordernummern, så har vi
> någonting att gå på.

Jag fick ett brev idag, om att jag ska tala om vilken dag jag kan vara hemma mellan 9 och 13(!) för att ta emot paketet. Alternativt hämta det i Rosersberg av alla ställen. Som om inte det räcker påpekar DHL att de har rätt att ta ut avgift för terminalhyra fyra dagar efter att brevet skickats, dvs imorgon(!!).

Är det här något nytt, eller är det för att jag beställde en liten flaska kedjeolja? I vilket fall är det ju jättefånigt, och jag lär nog inte välja Rose i första hand för nästa inköp...

Mayhem

Aktiv medlem
Rose-tråden
ipv6 skrev:
> Är det här något nytt, eller är det för att
> jag beställde en liten flaska kedjeolja?

Ja det är något nytt, och ja det har antagligen med kedjeoljan att göra. Om du bara tittar på de senaste sidorna av tråden kommer du hitta flera som beklagar sig över detta. Ring DHL och be dem leverera till ditt jobb istället?

Nu är det nog väldigt länge sedan jag beställde den typen av produkt från just Rose men andra tyskar jag handlat av har mig veterligen inte skickat paketen på något speciellt vis oavsett vilka substanser jag har beställt. Men det kan också vara så att jag bara inte märkt det, då jag tar de flesta paket till receptionen på jobbet.

Supertramp

Aktiv medlem
Rose-tråden
Rose skrev:
> Härmed öppnar vi en Rose-tråd. Här kan ni
> diskutera Rose-cyklar och andra prylar. Vi kommer
> att följa med tråden och svara på frågor.
>
> Rose's svenska representanter
> Jenni & Mats Ribacka

hellyhansson

Ny medlem
Rose-tråden
Tänkte bara höra när pengarna brukar dras från kontot vid en beställning med kontokort?
Beställde i Söndags och än har inge pengar dragits. Har fått mail med kvittens på min beställning.

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
hellyhansson: Pengarna reserveras när beställningen görs, sedan dras pengarna när paketet skickas från oss i Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE

Långsam

Aktiv medlem
Rose-tråden
Angående problem med leverans av kedjespray. Är det sprayburkar kan förklaringen till problemen vara att det är ändrade regler för hur dessa får transporteras. Vi har stora problem på mitt jobb med detta. Vi beställer motorolja och kedjespray samtidigt och får oljan på ett par dagar. Kedjesprayerna tar en dryg månad att få levererad.

nikasp

Aktiv medlem
Rose-tråden
Hej, jag tänkte beställa Rocket Ron sulor och undrar om jag kan räkna med att ha dem till Sthlm på jobbet senast torsdag nästa vecka? Vill hoja på dem i påsk var planen. Någon som handlat nyligen som har koll på leveranstiderna.

PS. Hade tänkt handla lite kedjeolja också, inte spray. Ska jag hoppa över för att inte förlänga frakttiden?

Dede

Medlem
Rose-tråden
När dras pengarna om man beställt en cykel?
Såg att de var dragna nu men leveransen är inte beräknad förrän om två veckor.
Eller de dras när de börjar plocka ihop delarna?

nibergs

Medlem
Rose-tråden
Dede skrev:
> När dras pengarna om man beställt en cykel?
> Såg att de var dragna nu men leveransen är inte
> beräknad förrän om två veckor.
> Eller de dras när de börjar plocka ihop delarna?

Samma sak för mig, på kvittensen står det att montering är beräknad den 23/4 men pengar har dragits redan. Så antar att det är rätt..

Mayhem

Aktiv medlem
Rose-tråden
Precis som Rose redan svarat ett par inlägg upp så reserveras beloppet vid beställning men pengarna dras inte från kontot innan beställningen går iväg.

(Eller ja, så ska det fungera i teorin. Tyskarna hos Rose verkar tyvärr inte klara av att utföra kortbetalningar på korrekt sätt, de öppnar oftast en ny transaktion istället för att utnyttja den reservation som redan finns vilket resulterar i dubbelt uppbundet belopp tills den ursprungliga reservationen löper ut och släpps fri.)

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
Långsam: Ja, såna produkter som innehåller någon typ av gas klassas som farligt gods hos DHL och behöver specialbehandling. DHL levererar paketet till kunden, i övriga fall är det posten som levererar om man har valt DHL/posten som skall leverera paketet.

niklasp: Ja, om leveransen sker som den skall så har du paketet innan påsk om du beställer idag. Jag dubbelkollar kedjeoljan, men jag har förstått att den är ok.

Dede, nibergs: Reserveringen görs när cykeln går i produktion, sedan dras pengarna från kortet när cykeln skickas från Tyskland.

Mayhem: Vi ändrar reserveringarna till dragningar, men en del banker hinner inte med i svängarna och då finns reserveringen kvar ett tag tills banken har tagit bort den /eller om man ber banken ta bort reserveringen. Så det här beror helt på banken som kortet finns hos, inget vi kan påverka i Tyskland.

/Jenni Ribacka
ROSE

JockeS

Aktiv medlem
Rose-tråden
Finns det några dokument som visar hur hårt resp. bult/skruv får max dras åt?
Ska ta av bakdämparen på min Root Miller 2, för att fetta in bussningarna lite då dom är lite gnälliga

Dede

Medlem
Rose-tråden
Undrar lite hur ert leveranssystem fungerar.

Står fortfarande leverans om 2 veckor men under ett par dagar hade jag en länk till att följa ett paket. Dock hade ine DHL någon information om det.
Nu har den helt plötsligt försvunnit.
Beställde ett par pedaler utanför konfiguratorn så jag vet inte om det är dessa som ställer till det.

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
JockeS: Kollar med mina kollegor i Tyskland och återkommer till dig!

marr: de gula har en lite varmare färg än lime, som har en lite kallare gul ton.

Dede: Behöver ordernummer innan jag kan säga något om detta.

Indurain: Tyvärr finns inte dessa ekrar i vårt sortiment för tillfället.

/Jenni Ribacka ROSE

Gimli

Medlem
Rose-tråden
Tjena
Jag undrar varför man blir debiterad på sitt kort när man köper varor i Rose shopen och väljer att betala med poäng, alltså man har reserverat hela beloppet på mitt konto, samtidigt har man dragit bort poängen som skulle betala köpet, lite knepigt tycker jag....

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
JockeS: Det är 6-8Nm som gäller. Själv sätter jag även lite Loctite mutterlåsning i gängorna för att förhindra att saker och ting gängar upp av sig själv.

/Mats Ribacka, ROSE

JockeS

Aktiv medlem
Rose-tråden
Rose skrev:
> JockeS: Det är 6-8Nm som gäller. Själv sätter
> jag även lite Loctite mutterlåsning i gängorna
> för att förhindra att saker och ting gängar upp
> av sig själv.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Tack för hjälpen, Mats.

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
Gimli: Jo, det stämmer att hela summan har blivit reserverat på kortet. Reserveringen sker samtidigt som man beställer, vi ändrar priset manuellt när man använder poäng som betalning och då dras det rätta priset från kortet när paketet skickas från oss i Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer