Rose-tråden

Rose-tråden
Märkte att den ändrade läge när man spände så försökte också justera in det med ögat.
Får ut och köra ett gäng rejäla inbromsningar så hoppas jag det löser sig.

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Ramsne: Basil-väskan passar om du fäster den i
> den nedre "stången" på pakethållare du länkade
> till.
>
> garfukah: Byxorna är troligen för stora.
>
> MrCrlhm: Den här modellen slutade vi tillverka
> 2011/2012, så du hittar inga "färska" test på
> den. 28mm däck är inga problem och cykeln är
> ett superbt val för ditt användningsändamål.
>
> Dede: På Formulas bromsar ligger klossarna
> väldigt nära skivorna och det är lätt hänt
> att skivorna slår i klossarna. Min egen
> erfarenhet är att bromsarna kräver åtminstone
> mellan 5 och 10 mil för att "sätta sig" och
> desto fler hårda inbromsningar man gör, desto
> bättre. Om jag minns rätt tror jag att Formula
> rekommenderar 30 inbromsningar från "full fart"
> för att bromsarna skall bli inkörda. På vissa
> Formula-bromsok har toleranserna gjort så att
> gängorna på skruvarna som håller oket tar i
> oket och på det sättet vrider sig oket ur sin
> position när man spänner det sista på skruven.
> Har du kollat detta?
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Följdfråga på Formula-bromsarna då.
Jag har väl kört ca 30 mil i skog och kört jäkligt hårt måste jag säga med bromsarna.
Är det normalt/vanligt att dom ska skrika som om dom vore dyngsura trots 25 grader varmt i luften och cykla i gånghastighet?
Dom skriker rejält och för ett jäkla oväsen.
Är det formula i ett nötskal?

Rose-tråden
JockeS: Det låter som att du antingen har "förgiftade" bromsklossar och/eller bromsskivor som fått olja/fett på sig. Skivorna kan gå att fixa med lite bromsrengöring/avfettning på en trasa och klossarna kan gå att fixa med lite grovt sandpapper.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hm...

Har beställt ett par Conti GP4000S II 25mm och hade ett prel leveransdatum på 29/4. Nu står det att de finns i lager men samtidigt har mitt leveransdatum flyttats till 20/5??? Hur går det ihop undrar man lite.

Rose-tråden
Rose: Vad kan ni rekommendera för sadel till frugan? Vi var hos LBS och mätte fram 143mm. Tyvärr hade inte LBS passande sadel på hyllan, och sen har de inte behagat höra av sig.

Rose-tråden
Garfunkah
Om sittbensbredden är 143 så är det den plana ytan på sadeln som bör vara såpass bred, jag har enligt hemmamätning ungefär samma mått och har en selle itaila lady som funkar bra, velade mellan den och två olika terrysadlar med tillägget max bakom figura och butterfly?. Tror alla hade fungerat bra

Rose-tråden
LilleNo: Jag har kollat med mina kollegor i Tyskland, men de har inte fått något klart svar från Continental. Ett litet parti har vi fått, men de har blivit utskickade till kunder som beställt tidigare. Det enda jag kan säga att vi skickar ut dem så fort vi har fått dem till de som har beställt, i den ordningsföljd som beställningarna har kommit in.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Annahojt skrev:
> Garfunkah
> Om sittbensbredden är 143 så är det den plana
> ytan på sadeln som bör vara såpass bred, jag
> har enligt hemmamätning ungefär samma mått och
> har en selle itaila lady som funkar bra, velade
> mellan den och två olika terrysadlar med
> tillägget max bakom figura och butterfly?. Tror
> alla hade fungerat bra

Dvs ungefär samma som Jenni på Rose rekommenderade? :)

Rose-tråden
Undrar vad är skild mellan GP4000S 1 och "nya" med GP4000S II Läst någon att 2 lite bredare och nya design möjligheten att få en färgad kant på däcket? Såg inte fanns färgad på däck 700x25? Stämmer det bredare GP4000 2 700x23 som 700x25 och 700x25 som 700x28?

Rose-tråden
garfunkah skrev:
> Annahojt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Garfunkah
> > Om sittbensbredden är 143 så är det den
> plana
> > ytan på sadeln som bör vara såpass bred, jag
> > har enligt hemmamätning ungefär samma mått
> och
> > har en selle itaila lady som funkar bra, velade
> > mellan den och två olika terrysadlar med
> > tillägget max bakom figura och butterfly?.
> Tror
> > alla hade fungerat bra
>
> Dvs ungefär samma som Jenni på Rose
> rekommenderade? :)

ganska exakt så :-)

Rose-tråden
Jag vill göra en retur och ett byte till en dyrare produkt, som jag angett på invoice/return note:ens baksida. Där ombeds man även att uppge betalsätt, tex kreditkort med fullständiga uppgifter. Känner mig dock tveksam till att skriva ner detta på ett papper som åker iväg i ett paket till tyskland. Kreditnuffrorna finns ju redan lagrade på mitt konto, det enda som saknas mig veterligt är 'prüfnummer'. Skulle det räcka om jag endast fyller i detta fält på retursedeln, eller finns det nåt annat, gärna elektroniskt sätt, man kan lösa transaktionen på?

Rose-tråden
jonja: Om du använder samma kreditkort som du har på ditt konto, räcker det med CVC-koden, för att mina kollegor skall kunna dra pengarna från ditt kort. Vi sparar inte CVC-koden på vår server av säkerhetsskäl, därför behövs den alltid separat om man gör någon ändring i beställningen/ny beställning "manuellt".

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Ok, tack! Ett litet skönhetsfel tycker jag det är att det inte tycks gå att skicka en 'service point retur' (med DHL) med vändande post. Iaf om man ska tro på fraktsedel-infon som man printar ut, går det inte att lämna in ett returpaket samma dag som man printar ut fraktsedeln.

Rose-tråden
Hej Rose.
Vad kan ni rekommendera för cykel till mig.
En heldämpad 29" MTB. Jag är 186 cm lång och innerben 86 cm.
Så mycket cykel som möjligt för 10 - 15 000.
Har ni någon förra årets modell eller förrförra så går det lika bra.
Kan ni hjälpa så vore det uppskattat.

/samuel

Rose-tråden
Fider: Tyvärr finns det inga cyklar som passar dina önskemål av äldre modell/showroom cyklar. Dr Z 1, 2014 är den som matchar dina önskemål bäst: http://www.rosebikes.se/bike/rose-dr-z-1-29-2014/aid:651582. Storlek L blir bra åt dig.

Dede: Maila en bild till mig på nuvarande växelöra, så ger jag dig ett internt produktnummer, som du kan skriva i meddelandefältet nästa gång du beställer.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Mickes1:

Mr Ride 1, XL
Mr Big 3, M
Count Solo 2, M
Thrill Hill 3, L
Dr Z 2+fox, S
Crystal Stoke 1, S
Granite Chief 2, M
Root Miller 1, L
Pro DX Cross-3100, 56 (hydrauliska bromsar + Di2)
Cross Pro RS-2000, 53
Xeon Team CGF-3000, 57
Pro SL-2000, 57
Xeon CSL-2000, 55
Xeon CRS-4400, 53
Xeon CW-3000, L

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tack och lov att det finns in Rose tråd! :D

Har precis surfat runt på eran sida för att hitta en racer.
Eftersom detta kommer bli min förta racer och den är på postorder så har jag funderat mycket kring vilken ram storlek som skulle passa. Som jag har förstått det handlar det mesta om ramen på cykeln för att det ska kännas bra att cykla på. Vilket gör det hela klurigare.

Jag har följt era instruktioner för att mäta ut gren måttet vilket blev 82 cm. Om man då för över det till eran ramstorleks kalkylator så skall jag ha en ram på 54,1 cm för en racer. Då storlekarna finns i 53 och 55 cm så blir det att välja mellan dessa. Enligt Rose rekommendationer för ramstorleken om man har ett gren mått mellan 82-84 så ska jag välja en ram på 55 cm. Nu skiljer sig ramstorleken mycket från ram till ram på 55cm.

Jag valde att även göra bike fit testet på http://www.competitivecyclist.com.
Deras rekommendation är en ram (Top tube length) på 53.4 - 53.8 cm.

Frågan är då vilken ram ska jag välja? Jag vill inte ha en för kort och inte för stor.
Mina mått är:
Actual inseam: 82cm
Trunk: 60cm
Shoulder to shoulder: 47cm
Forearm: 34cm
Arm: 64cm
Thigh: 59cm
Lower leg: 55cm
Sternal notch: 142cm
Total height: 175cm

Sen undrar jag vilka mått på styrstam, vevparti och styrstång?
Om jag väljer 55cm och klickar vidare till varukorg så är 90mm på styrstam, 170mm på vevparti och 40cm på styrstång förinställt? Är detta redan beräknat utifrån ramen?

Vore tacksam för hjälp!!

Senast ändrad:
Rose-tråden
Ash2life: vilken modell är mest intressant? Om du är inriktad på Pro SL rekommenderar jag storlek 55, med standardmått (dvs. Styrbredd, styrstam och vevarmar enligt vad hemsidan rekommenderar till storlek 55). Men 42cm brett styre. Vi kan byta styrstam inom 4 veckor från att du har fått cykeln om 90mm känns för kort eller lång.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Jenni!

Den modell jag har tittat på är ROSE XEON CRS-2000 LTD som finns för nedsänkt pris på hemsidan.
Den finns just nu bara i storlek 55cm som lägst. Vilket jag hoppas skulle passa mig om jag utgår ifrån måtten?

Jag har jämfört med pro sl och de skiljer sig i ramstorleken om man tittar på 55cm.

När jag klickar vidare får jag standardmåtten, men du rekommenderar 42 cm styrstång istället för 40?

Rose-tråden
Både 53 och 55 funkar. 53 ser ut att finnas en 53a kvar i vit/grått, 53 är lite lägre i fronten och därmed lite mer aerodynamisk sittställning. 55an lite högre i fronten, men samtidigt lite längre överrör. En av mina kollegor i Tyskland har samma mått som du och han kör helst 53. Vi hade också en kund hos oss förra veckan som är 178cm lång som är inne på storlek 53 också. Standard styrbredd för storlek 55 är 42cm, så jag tror att du skall välja 42 även om du väljer storlek 53.

/Jenni Ribacka
ROSE

Rose-tråden
Hej!

Okej, kanon! Låter som att storlek 53 inte kan bli fel då...slipper jag fundera ihjäl mig :) och som du själv sa mer aerodynamisk sittställning.

Hur går jag tillväga om jag vill beställa cykeln i storlek 53 med 42 i styrbredd? för jag kan bara se 55cm på hemsidan?

Rose-tråden
Beställ en 55a och skriv i fälter för extra önskemål på engelska att du önskar en cykel i storlek 53. Kan vara ide att du om du lägger beställningen idag/imorgon så ringer du vår gratis hotline nr +800 22 77 55 55 imorgon och fråga efter någon på bike sales. När du har fått tag i någon där, säg ditt ordernummer och säg att du vill ha ramen i storlek 53, så du hinner få den sista ramen. Ifall den redan blivit såld är CSL-ramen exakt samma som CRS-ramen (bara komponenterna är olika), så den ramen kan också vara ett alternativ.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Jenni!

Cykeln blev beställd igår :) Vill passa på att tacka för all hjälp. Kunde inte ha blivit bättre än att jag hittade någon som jobbade för Rose som vet hur cyklarna är utformade! Grymt tack, bra service och trevlig helg.

Rose-tråden
Skit också. La just en order men hade inte uppdaterat min adress till min nuvarande sedan jag handlade sist. Stod att det inte går att ändra i efterhand. Är det helt omöjligt?

Rose-tråden
Rose skrev:
> Fider: Tyvärr finns det inga cyklar som passar
> dina önskemål av äldre modell/showroom cyklar.
> Dr Z 1, 2014 är den som matchar dina önskemål
> bäst:
> http://www.rosebikes.se/bike/rose-dr-z-1-29-2014/a
> id:651582. Storlek L blir bra åt dig.
>

Tack så mycket..
Såg nu att det tar 5 veckor att få den.
Det kan man väl ändå inte kalla snabb leverans som ni skriver på er hemsida. ?
jaja.. Går det att få den snabbare än så om man beställer?
Jag har en inplanerad tur den 30 maj.
Om man ska ha en vettig cykel med lite mera slaglängd på är det Root miller 1 som gäller då eller har du något annat tips?
Mvh Samuel

Rose-tråden
fposse: Om paketet har hunnit åka från oss i Tyskland så kan du göra en adressändring hos posten. Det finns blanketter att fylla i på postens hemsida och det är bara mottagaren som kan göra ändringen.

Fider: Jag måste säga att jag tycker att det är snabb leverans att få en skräddarsydd cykel hem till dörren inom 5 veckor från att man har lagt beställningen så här mitt i högsäsong. Just nu är det 4 veckors kö till produktionen.
Om du vill ha en 29:a med mer slaglängd än Dr Z, så är det Root Miller som gäller. Granite Chief är också ett alternativ ifall du är intresserad av 27,5" hjul.

Raggamuffin: Kan du skicka skärmdumpar till mig på det som inte funkar så kan jag kolla med mina kollegor på IT-avdelningen?

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Fjärdebrunn: Sorry, missade din fråga i mitt tidigare svar.
Vi har fått in en leverans av däcken som har skickats ut till de som beställt, tyvärr räckte de inte till alla som hade beställt och en del måste vänta till vår nästa leverans. Vi har inte fått någon information av Continental än hur många däck det finns i nästa leverans, och när vi kommer att få den. Så tyvärr har jag inget bra svar på din fråga, annat än att vi skickar dem så fort vi får dem i lager i den ordningsföljd som däcken är beställda.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Som så många andra lurar jag på en Pro DX Cross, men har tre frågor innan jag slår till:

1) Är mest sugen på 3000-modellen, men kommer mest att rulla på 25mm däck. Går det att få Xeon DX 1850-hjulen istället, även om de inte finns som ett alternativ i konfiguratorn?

2) Kommer någon av crossarna att få den nya hydraliska 105-systemet som släpps i juni som möjligt tillval inom den närmaste tiden?

3 Och så den obligatoriska storleksfrågan: Jag är 190 cm, har 94 cm i innerbenlängd och 65 cm axel till knuten hand när jag sträcker ut armen. Det tycks luta åt en 62 cm ram, men hur lång bör styrstammen vara? Jag har hellre en lite för tight än alltför utsträckt position, och landsväg kommer att vara det huvudsakliga användningsområdet.

Tack på förhand //Anders

Tillbaka
Topp