Rose-tråden

Zvampen

Ny medlem
Rose-tråden
sflink skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag måste ge en stor eloge till Jenni och Mats
> för deras snabba svar och otroligt hjälpsamma
> attityd.
>
> / Staffan

+1

spicata

Ny medlem
Rose-tråden
Hej Rose!

Jag fick en kod att använda till nästa inköp. I mailet som skickades vid cykel köpet, så fick jag 10 euro, vid en beställning av minst 50 euro.

När jag loggar in på mitt konto och kollar, så är det istället 100 euro rabatt om jag handlar för 500 euro?

Samma kod som fanns i mailet.

Kan ni kolla upp vad som gäller, innan jag köper grejer för 5000kr.

Kundnummer :001681474

Dear Mr.Björn Nordin
Thank you very much for your subscription to our newsletter. We offer you a € 10,- voucher for your next purchase.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
* minimum purchase € 50,-

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
spicata: jo, det är ett tekniskt fel på kundsidan. Det är 10€ rabatt vid köp för minst 50€ som gäller, så är koden programmerad, även om det ser konstigt ut på sidan när sek och euro blandats ihop.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
Indurain: Skicka mig kundnummer och ordernummer på mailen så skall vi fixa detta.

/Mats Ribacka, ROSE
mats.ribacka@rosebikes.se

THT

Ny medlem
Rose-tråden
När dhl skulle lämna cykel paketet till mig så var jag ej anträffbar vid detta tillfälle. Hur vet jag vilken postterminal som har cykeln? lämnar de någon lapp i brevlådan eller står det på Rose sida eller på dhls sida?

Fondell

Ny medlem
Rose-tråden
Hej

Köpte följande hjul som kom med DHL igår. SHIMANO WH-R501 28"/700 C road wheel set.
Jag är rätt ny med att meka med min hoj o undrar om man skall ha rim tape, eller om det är den som sitter i hjulet så att det bara är att köra på.

HanneK

Ny medlem
Rose-tråden
Hej Rose!

Ramstorlek och längd på styrstam/sadelstolpe

Vilken ramstorlek skulle ni rekommendera till en tjej som har långa ben och mycket kort överkropp (och långa armar dessutom)? Jag är 166/83 cm (längd, innergren-mått). Enligt den mycket generella formeln borde jag ha en storlek 54 ram, men i de flesta butiker rekommenderar personal mig storlek 52.

Jag har tidigare haft strul med att behöva köpa en ny sadelstolpe för cyklar då jag behövt höja sadeln högre än vad maxgränsen tillåter. Det kluriga är att hitta en längd på överröret+styrstam där jag får plats med lårbenen utan att slå knäna i styret men som inte är för lång för min korta överkropp, där jag måste ligga dubbelvikt. Jag vill ha en någorlunda bekväm framåtlutad cykelposition utan att behöva ligga i en extrem vinkel som min korta rygg skulle må kasst av.

Skulle en 52:a kunna passa mig och finns det några regleringar ni skulle rekommendera? Alternativt välja en större ram t.ex. 54 och kortare styrstam?

bojsänke

Ny medlem
Rose-tråden
Fondell skrev:
> Jag är rätt ny med att meka med min hoj o undrar
> om man skall ha rim tape, eller om det är den som
> sitter i hjulet så att det bara är att köra
> på.

Det sitter redan tape i Shimanos hjul. Den är nog klarblå. Ser du inga hål i fälgbotten precis över ekrarna så är det bara att köra.

Mats65

Aktiv medlem
Rose-tråden
HanneK skrev:
> Hej Rose!
>
> Ramstorlek och längd på styrstam/sadelstolpe
>
> Vilken ramstorlek skulle ni rekommendera till en
> tjej som har långa ben och mycket kort överkropp
> (och långa armar dessutom)? Jag är 166/83 cm
> (längd, innergren-mått). Enligt den mycket
> generella formeln borde jag ha en storlek 54 ram,
> men i de flesta butiker rekommenderar personal mig
> storlek 52.
>
> Jag har tidigare haft strul med att behöva köpa
> en ny sadelstolpe för cyklar då jag behövt
> höja sadeln högre än vad maxgränsen tillåter.
> Det kluriga är att hitta en längd på
> överröret+styrstam där jag får plats med
> lårbenen utan att slå knäna i styret men som
> inte är för lång för min korta överkropp,
> där jag måste ligga dubbelvikt. Jag vill ha en
> någorlunda bekväm framåtlutad cykelposition
> utan att behöva ligga i en extrem vinkel som min
> korta rygg skulle må kasst av.
>
> Skulle en 52:a kunna passa mig och finns det
> några regleringar ni skulle rekommendera?
> Alternativt välja en större ram t.ex. 54 och
> kortare styrstam?

Jag har inget konkret tips för jag tycker inte att det går att säga generellt eftersom olika modeller, även inom samma märke, har olika typer av geometri. Dvs förhållandet mellan stack och reach. Jag har samma proportioner som dig, dvs benlängd är 50 % av total längd (fast jag är 192) och har konstaterat att det inte finns så gott om cyklar som passar. Hos Rose funkar tex DX Cross för mig, men deras toppmodeller för vanliga racer är alldeles för långa om de har en rimlig höjd.
Oftast är det de billigare/enklare modellerna som är höga i förhållande till längden. Troligen för att de är för dem som inte vill sitta dubbelvikta.
Det bästa är om du kan provcykla en hoj som känns hyfsat bra och sedan mäta upp stack och reach på den. Då har du ett utgångsvärde. Sedan får du räkna på vad olika styrstammar och spacers kan hjälpa till med. Stalltipset är att du behöver en kort styrstam och några cm spacers.

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
HanneK: Våra rekommendationer är: storlek 52, 30mm spacers och 80mm styrstam. 300mm eller 350mm sadelstolpe.

/Jenni Ribacka ROSE

nagge

Medlem
Rose-tråden
När kommer GP4000S II 23mm i svart in i lager egentligen? Beställde 3/3 och datumet som står som lev.datum nu är 29/4, stämmer det eller är det bara en gissning?

andmob

Medlem
Rose-tråden
Fråga ang. cykelbyxor med korta ben av Rose egna märke. Vad är egentligen skillnaden på de 11 produkter jag får upp när jag filtrerar på shorts med stoppning för män och av märket Rose?

Vissa har hängslen, andra inte. Så långt är jag med. Men annars verkar det mest som att alla har LYCRA, "leg-grippers", bra dämpning och bra ventilation/fukttransport. Lite svårt att förstå vad som skiljer den dyraste byxan från den billigaste och från den medeldyra, mer än design. Om det redan finns en sammanställning i klarspråk så får någon gärna länka. Orkar inte läsa igenom alla sidor i tråden. :)

Senast ändrad:

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
andmob: angående våra shorts, så får man mer för pengarna, ju dyrare byxor man köper, desto bättre är de. Ett litet smakprov:

Den billigaste serien: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-design-iii-bib-shorts/aid:561021 har rätt tunn och mjuk stoppning. Jag har använt de långa byxorna från den här serien rätt mycket och jag tycker att de funkar väldigt bra med tanke på priset.

Pro-serien är tillverkad av Giordana: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-ii-bib-shorts/aid:639888 och är bra.

Dessa har rätt tjock stoppning: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-top-bib-shorts/aid:313406

Den nya Race Pro-serien är de bästa byxorna: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-race-pro-bib-shorts/aid:688031 och http://www.rosebikes.se/artikel/rose-race-pro-fluo-bib-shorts/aid:712986

/Jenni Ribacka ROSE

JockeS

Aktiv medlem
Rose-tråden
Måste fråga även här.
Har ett litet glapp i navet bak på min Rose Root Miller.
Fick detta till svar via mail från Mats
"Cykelns hjulnav är Mavics QRM+ och lagerspänningen i dessa är justerbara. Tillsammans med cykeln levereras ett litet plastverktyg som det står Mavic på och detta kan du använda på bakhjulslagrets vänstra sida för att justera lagerspänningen."

Nu har jag ingen sån här nyckel han pratar om och vill gärna spänna lagret innan det blir några skador.
Hur löser jag det?

Mayhem

Aktiv medlem
Rose-tråden
JockeS skrev:
> Nu har jag ingen sån här nyckel han pratar om
> och vill gärna spänna lagret innan det blir

Är du säker på det? Verktyget borde se ut något åt det här hållet och med min Rose (som visserligen var en landsvägscykel) har jag för mig att de låg inuti tygmappen med manualerna:

JockeS

Aktiv medlem
Rose-tråden
Mayhem skrev:
> JockeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har jag ingen sån här nyckel han pratar om
> > och vill gärna spänna lagret innan det blir
>
> Är du säker på det? Verktyget borde se ut
> något åt det här hållet och med min Rose (som
> visserligen var en landsvägscykel) har jag för
> mig att de låg inuti tygmappen med manualerna:
>
> http://www.jensonusa.com/images/Default-Image/Zoom
> /113/TL248F00.jpg

Han jag köpte cykeln av skickade inte med något sånt verktyg tyvärr.

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
JockeS: Jag ber att få korrigera mig själv. Det är inte QRM+ på ditt hjul, utan QRM och till det navet finns det inget speciellt Mavic-verktyg. För tillfället håller jag på och söker info hur/om man kan spänna dessa lager i alla fall. Återkommer till dig per mail.

/Mats Ribacka, ROSE

JockeS

Aktiv medlem
Rose-tråden
Rose skrev:
> JockeS: Jag ber att få korrigera mig själv. Det
> är inte QRM+ på ditt hjul, utan QRM och till det
> navet finns det inget speciellt Mavic-verktyg.
> För tillfället håller jag på och söker info
> hur/om man kan spänna dessa lager i alla fall.
> Återkommer till dig per mail.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Toppen!

Razzr

Aktiv medlem
Rose-tråden
Byt ut hjulen mot 2014 det är ju samma på min igen efter att jag fått ett nytt om det är Crossmax vi pratar om?
Alltså har två hjul glappat upp efter ca 20-30 mil.
Har ingen lust att skicka hjulet till Tyskland och vara utan cykel ett par veckor.

Ramsne

Ny medlem
Rose-tråden

Zvampen

Ny medlem
Rose-tråden
Hej!

Har beställt en CX + lite andra saker 22/4. I ordererkännandet står det att
alla saker förutom cykeln skickas i en separat försändelse. Cykeln planeras att skickas om ca 5 veckor och det kanske är rimligt.
Men även det separata paketet kommer levereras 27/5. Jag kan inte se att några av dom saker jag beställt är restade. Tar det alltså fem veckor att skicka ett däck plus lite andra prylar?

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
Ramsne: Jag kollar med mina kollegor i Tyskland om det behövs extra grejor eller om Basil-väskan passar direkt på Xtreme-pakethållaren. Xtreme väskan är lite mindre än Basil-väskan.

Zvampen: Jag skulle behöva din ordernummer för att kolla om det är något som inte finns i lager.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Clue

Ny medlem
Rose-tråden
Rose skrev:
> Clue: Jag har cyklat en del på DX Cross i storlek
> 54 (mina mått: 170/81). Jag har upplevt den som
> lite för lång, men med en 80mm styrstam
> istället för 90 tror jag att den hade varit bra.
> Du har så långa ben så jag tror att 56 är
> bättre för dig, annars blir det trångt för
> knäna.
> Kassettvalet är mest smaksak, precis som du
> säger går du miste om 16-drevet med 11-25 och i
> vissa farter/vindar/terräng kan man sakna den
> växeln. Trots allt täcker det in det mesta.
>
> Med tobiascyklar's erfarenhet kanske du också
> borde välja en kortare styrstam om du väljer 56,
> och gå ner till 90mm istället för 100mm. Vi kan
> byta styrstam gratis inom 4 veckor från att du
> fått cykeln, om du tycker att den du valt känns
> för kort eller för lång.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Nu har jag haft tre veckor på mig och hunnit testat min DX CROSS-2000 en del. Och jag tror nog att 90mm styrstam skulle vara perfekt istället för den 100mm som var "standard" (och som jag dumt nog inte ändrade direkt vid beställningen). Går det bra att byta ut den? Och hur gör jag då i så fall?

Förutom det är jag VÄLDIGT nöjd med cykeln. Är sugen mest hela tiden på att ge mig ut på en ny tur. Det här kommer att bli en riktigt rolig cykelsommar. :)

garfunkel

Aktiv medlem
Rose-tråden
Jag tycker inte riktigt paddingen sitter som den ska på mina rosebibs, den åker fram, hela byxan då alltså, paddingen sitter ju fast :). Har jag för stor storlek tro?

Senast ändrad:

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
Ramsne: Jag tror inte att Basil-väskan är kompatibel med Xtreme-pakethållaren du har, men dubbelkollar detta ännu med mina kollegor i Tyskland och återkommer.

Clue: Det går bra att byta längd på styrstammen, maila mig så kan vi gå vidare med beställningen.

garfunkah: Vilka bibs har du?

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

MrCrlhm

Ny medlem
Rose-tråden
Hittade en Rose X-lite Cross Carbon 4400 som verkar intressant(http://www.rosebikes.se/bike/rose-x-lite-cross-carbon-4400-58cm-neurad/aid:717456/fromtopoffers:1), dock hittar jag väldigt lite info om den.... inga tester eller dyl. Någon som har någon åsikt om det är en ok hoj?
Går det att kränga på 28mm däck på de hjulen, Rose CR1900?
Den ska användas främst för att transportera mina 100kg till jobbet över 2km grusväg och 10km landsväg, verkar det vara ett vettigt val?

Dede

Medlem
Rose-tråden
Har problem med min bakbroms (Formula RX 180mm på en Dr Z 2)
Körde första rundan igår och försökte slita in den snällt.
Kvittar hur jag än justerar den så ligger den emot rejält.
Fram är inte alls samma problem.
Är det fler ni hört som har haft problem med detta?

Rose

Aktiv medlem
Rose-tråden
Ramsne: Basil-väskan passar om du fäster den i den nedre "stången" på pakethållare du länkade till.

garfukah: Byxorna är troligen för stora.

MrCrlhm: Den här modellen slutade vi tillverka 2011/2012, så du hittar inga "färska" test på den. 28mm däck är inga problem och cykeln är ett superbt val för ditt användningsändamål.

Dede: På Formulas bromsar ligger klossarna väldigt nära skivorna och det är lätt hänt att skivorna slår i klossarna. Min egen erfarenhet är att bromsarna kräver åtminstone mellan 5 och 10 mil för att "sätta sig" och desto fler hårda inbromsningar man gör, desto bättre. Om jag minns rätt tror jag att Formula rekommenderar 30 inbromsningar från "full fart" för att bromsarna skall bli inkörda. På vissa Formula-bromsok har toleranserna gjort så att gängorna på skruvarna som håller oket tar i oket och på det sättet vrider sig oket ur sin position när man spänner det sista på skruven. Har du kollat detta?

/Mats Ribacka, ROSE

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer