Rose-tråden

Rose-tråden
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har alltid betalat med kort och exakt rätt
> summa i SEK dras.
>
Bra. Då vet jag att problemet ligger hos Paypal helt och hållet. Då får det bli kortbetalning i fortsättning när så är möjligt.

Rose-tråden
Garfunkah: roligt att höra att du uppskattade presenten! Den går att beställa via en text i meddelandefältet t.ex. "I would also like to order X Rose müsli cups with the internal itemnumber 1107443"

/ Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej,
Jag la en beställning på en root miller 2 igår och har ej fått någon bekräftelse..Under bearbetning står det. Är det vanlig gång eller har det gått fel?

Rose-tråden
Drakir: du kan kolla på ditt kundkonto om du valt "nej" i rutan vid frågan om du vill ha information om dina beställningar per e-post. Normalt får man en kopia av beställningen direkt man lagt den. När man beställt en cykel räcker det några arbetsdagar innan man får pdf-bekräftelsen, eftersom våra cykelförsäljare går igenom dem manuellt och bokar delarna till produktionen.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Ok. Jag har ju fått en bekräftelse på min beställning, men samtidigt kan man läsa att det kan vara slut trots att lagerstatusen visar grönt, inga pengar är heller dragna från mitt konto.
Med tanke på att ni nämner snabb ordergång, blir jag osäker
Mvh

Rose-tråden
Alpen: Maila ordernummern till mig så skall jag se vad jag kan göra.
Drakir: Maila ordernummern till mig så kollar jag upp det.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Rose Pro DX 2000/4400 Cross,

Går och funderar seriöst på en Rose Pro DX Cross (2000 eller 4000), då den verkar uppfylla mina önskemål & mitt tänkta användningsområde bäst.

Dvs en hyffsat snabb & fräsig pendlare (5 mil t o r) som klarar elak stockholmsvinter (läs: slask & en massa salt) och samtidigt är så förhållandevis lätt att den är rolig att cykla lite mer inspirerat på (både lvg, smiska grusväg & lättare stigar). Dvs inga CX-tävlingsambitioner än så länge..

Har grubblat en massa på cyclocross med skivbroms för/emot och lyckas oftast landa för skivbroms (trots att jag har bra hjul att hänga på om jag väljer cantilever/V-broms). Men nu är jag 'nästan' helt säker på skivbromsalternativet.... ;-)

Hursomhelst, en del frågor återstår:

1. Den intern vajerdragningen; fortsätter vajerhöjlet även inne i ramen? (orolig för fastfrysta växelvajrar, är detta ett problem öht?)

2. Vilka stänkskärmar är "bäst", Rose:s egna (från randoneurmodellen), SKS Blumels eller SKS Longboard? (endast för höst/vinter-bruk)

3. Hur "mycket" däck får man plats med (inkl. skärm) på Rose DX crossarna (32, 35 eller 37mm däcksbredd?)? (vill ha ordentliga dubbdäck i vinter)

4. Kan man välja styrstamslängd & styrbredd i Rose cykelkonfigurering? (har inte hittat någon sådan specifik funktion)

Det var fyra snabba frågor, hoppas att någon/några kan svara på dem - det kommer säkert ett par till frågor som jag glömt :-)

En sak till - ramstorlek:

Mina mått:

Längd: Nästan 1,80m (1,79 & en halv)
Innerbenslängd: 85 cm
Axelbredd: ~40-42cm (beroende på hur jag mäter, trivs väldigt bra med 40cm styre)
Armlängd: 70cm
Överkropp: 61cm

Rose tycker att ramstorlek 56 är rätt för mig (innerbenslängden), men när jag jämför med min nuvarande Scott CR1 lvg (54) så skiljer det en del på de flesta måtten (svårt det här). Hjälp!

Scott CR1 ramgeometri:
http://dfp2hfrf3mn0u.cloudfront.net/188/18863_original_1.jpg

Rose Pro DX 2000/4400 Cross ramgeometri (under fliken "Ramar"):
http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-4400-compact-612199/aid:612201

(det är väl samma ram på alla Rose DX crossar väl?)

Rose-tråden
Jag är 181 med 83 cm benlängd och har en pro sl i storlek 55. Hade valt en 56 om jag skulle haft en cross.... Ja, man kan bestämma styrstamslängd och styrbredd i konfiguratorn. Jag gjorde det iaf..

Rose-tråden
toker skrev:
> du ska välja stänkskärmarna och pakethållaren
> som är på randoneurmodellen.

Varför är de bättre än SKS (de brukar ju annars vara populära, skärmarna alltså)?

paha skrev:
> Jag är 181 med 83 cm benlängd och har en pro sl
> i storlek 55. Hade valt en 56 om jag skulle haft
> en cross.... Ja, man kan bestämma styrstamslängd
> och styrbredd i konfiguratorn. Jag gjorde det
> iaf..

Hittade det i slutet när jag lekte runt lite. Dock hittar jag ingen möjlighet att välja kassettomfång i steg-för-steg-konfiguratorn.

Rose-tråden
toker skrev:
> Jag har aldrig testat SKS men väl rose's. De
> sitter bra, skramlar inte. Är inte i plast.
> Snygga tuffa och hårda.

Låter lovande, men jag tycker att det ser ut som att de är väldigt öppna åt sidorna (ej kupade över däcksbredden). Har det varit något problem i vattenpölar etc? Sedan har de ingen gummilapp (Ego/Kompis), klarar den av att skydda vevpartiet/klingorna mm. (tänk saltstänk/vinter)?

Själv har jag monterat ett par SKS på dotterns hoj och är inte odelat positiv till dem, hoppas att Rose:s variant kanske är bättre.

Inga som har några tankar till mina övriga frågor i det tidigare inlägget?

Senast ändrad:
Rose-tråden
LilleNo skrev:
> Låter lovande, men jag tycker att det ser ut som
> att de är väldigt öppna åt sidorna (ej kupade
> över däcksbredden). Har det varit något problem
> i vattenpölar etc? Sedan har de ingen gummilapp
> (Ego/Kompis), klarar den av att skydda
> vevpartiet/klingorna mm. (tänk
> saltstänk/vinter)?

De skärmar som Rose kör på Randonneur är inte egenutvecklade utan är Curana C-Lite i 35 mm bredd. De är mycket riktigt ganska så platta, men på bilderna hos annan återförsäljare nedan ser det ut som att de bredare varianter som finns kanske är lite mer kupade. Faktiskt inte kört min hoj i skitväder så vet inte hur effektiva skärmarna är ännu. Snygga och lätta är de i alla fall!

http://www.bike-components.de/products/info/p28405

Rose-tråden
Magnus V Nilsson: Vi behöver lite mer info om vad som har hänt cykeln, kan du maila lite mer ingående uppgifter?

LilleNo:
Har inte hört att frusna växelvajrar skulle vara ett problem.
Däckbredden beror på vilka fälgar du väljer samt också vilka stänkskärmar du väljer. Ramen är inte den begränsande faktorn här.
du kan välja kassett på "första sidan" direkt under cykeln. Men, jag håller med kassettvalet borde också finnas i steg för steg konfigureringen. Skickar feedbacken vidare till Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Mayhem & Jenni: Tack för svar (& länken).

Jenni: Vad kostar nämnda skärmar samt pakethållare i samband med cykelköp hos er & kommer de monterade på cykeln?

Rose-tråden
LilleNo: Pakethållaren och skärmarna kostar kring 59€ vardera och om du skriver i meddelandefältet på engelska att du önskar dem monterade vid fabriken så monteras de.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
LilleNo: Nu har jag ingen aning om vad Bike-Components har för skärmar och hur de passar med våra cyklar. Priset för våra skärmar är ca 59€ inkl. montering (om man skrivit detta i meddelandefältet).

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Kollar lite på eran DX cross 2000 och där står att storlek 52cm är tillgänglig. Betyder det att den är leveransklar i standardutförande eller att ni har alla saker hemma för att kunna börja bygga cykeln?

Vad är det för leveranstider på era cyklar.

Rose-tråden
Hej, när jag går in på en Granite Chief 2 och ändrar i konfiguratorn så ökar helt plötsligt priset bra mycket mer än vad det står att det ska göra. Är det för att man frångår basen eller är det någon rabatt som strular i konfiguratorn?

Rose-tråden
Nilfisk47: alla våra cyklar byggs för hand enligt beställning. Vi har ca 2-3 veckors kö till produktionen för tillfället. Vi har några svarta ramar kvar i storlek 52.

jblo: Kan du berätta lite mer i detalj vad du menar?

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Har nu gjort min första beställning hos Rose.
Lite diverse smådelar + ett Thule cykelställ för takräcke.
Lite erfarenheter och synpunkter.

Det positiva :
Bra priser.
Smidig beställning.
Prylarna uppfyllde mina förväntningar.
ok leveranstid.
ett extra + för välkomstpresenten som följde med. :-)

Tyvärr så har jag även negativa saker att säga. :-(
Rose delade upp 1 beställning i 2 leveranser (som kommer att påverka senare)
Varför, varför väljer man posten företag som leverantör till privatpersoner ???
Självklart leveransförsök mitt på dagen (när folk i arbetsför ålder oftast inte är hemma utan är på arbetet)
Fastän jag lämnat telefonnummer till Rose så kan inte posten ringa före och kontrollera om någon kan ta emot det utan gör bara ett misslyckad leverans.
Eftersom beställningen splittades så levererades den 2 olika dagar.
Ena till mitt lokala postombud och den andra till Posten logistic AB som ligger i en annan stad. :-(
Vilket innebär att det måste bli bil dit för att få tag i paketet.
Självklart har dom bara öppet till 17:00 så det blev inget paket ikväll.
Dåligt :-(

Funderar på att eventuellt köpa en cykel hos Rose och med tanke på erfarenheter så kommer nog den också att hamna i en annan stad.
Och eftersom jag har en bil som jag troligen inte kommer att kunna rymma en cykelkartong i så blir det nog tvunget att riva ut den ur kartongen för att montera ihop den hjälpligt för att lasta den på cykelstället (som jag ska hämta i en annan stad imorgon).
Känns sådär att behöva göra det på postens utlämningsställe istället för hemma.

Blev mycket negativ text men är förutom leveransen nöjd med köpet hos Rose.
Vad gällande leveranser så borde dom studera IKEA.
Där rings det före och bestäms tid för leverans och det bärs in på hallmattan där överlämningen görs.
Praktexempel hur man levererar hem till privatkunder.

Rose-tråden
Tror det är svårt för Rose att påverka hur leveranser ser ut på svenska sidan. Känns som att alla leveransföretag är mer eller mindre kantiga när det gäller leverans på dagen mm.

Jenni: Sorry för otydlig förklaring. Här är ett specifikt fall: Om jag går in på Granite Chief 2 så står det att den kostar 14362,56 sek. Om jag sedan ändrar vevparti till Race Face Respond 24/36/Bash 10-fach står det att det ska kosta +17 sek, men då ändras totalpriset till 16683,53 sek. Dvs 2320,97 sek dyrare :)

Det blir inte samma problem om jag gör det med Granite Chief 1.

Rose-tråden
jblo skrev:
> Känns som
> att alla leveransföretag är mer eller mindre
> kantiga när det gäller leverans på dagen mm.
>

Nej, så är det inte.
Har beställt bla. möbler, markiser och vitvaror och då har transportföretaget ringt före och ex sagt "vi planerar att leverera imorgon mellan 9 & 11 på dagen, är det någon hemma och tar emot ?".

Rose-tråden
När jag beställde från Rose fick jag välja om jag ville ha leverans med Posten eller UPS, eller att låta Rose bestämma.

Sen vet jag att UPS inte heller brukar ringa, men brukar vara lättare att prata med för att få alternativ leveransadress, etc.

Rose-tråden
Tycker det är lite orättvist att jämföra transporter från Rose mot svenska företag. Eftersom transporten sker från utlandet och antagligen byter fraktfirma så är det större risk att telefonnumret eller specialinstruktioner faller bort på vägen. Sverige är väl inte heller det enda landet Rose skickar till så det blir väl också svårare att hålla reda på vilka fraktbolag man bör använda sig av i det enskilda fallet.

Imorgon får dock gärna DHL ringa på dörren med min nya hoj :)

Rose-tråden
fastforward skrev:
> Tycker det är lite orättvist att jämföra
> transporter från Rose mot svenska företag.
> Eftersom transporten sker från utlandet och
> antagligen byter fraktfirma så är det större
> risk att telefonnumret eller specialinstruktioner
> faller bort på vägen.
>

Ok, det får jag väl hålla med om.

Men vad jag vill ha sagt är att det känns lite kymigt att jag ex beställer en ny cykel för säg 15k och vet redan nu att den kommer troligtvis att levereras till mig på ett sådant sätt att det innebär med största sanolikhet att jag kommer att vara tvungen att hämta den själv i en annan stad och för att få hem den måste jag packa upp den på postens industritomt istället för hemma.

Känslan för Rose utmärkta web butik och det suveräna kundbemötande som Ribacka erbjuder sänks pga det bolag som Rose väljer att anlita för leveranser (kan inte välja UPS).

Det är ju synd.

(kommer troligtvis ändå att handla cykel därifrån)

Senast ändrad:
Rose-tråden
Andeds: Vi är medvetna om problemen med posten och har jobbat en tid på olika sätt att lösa dem. En lösning är att vi kan erbjuda UPS på en del ställen, men som sagt vi jobbar vidare på det. Lite knepigare är det precis som fastforward skriver, när paketet kommer från Tyskland och vi inte kan välja fritt vilket fraktbolag i Sverige vi vill anlita.
Måste också säga att det funkar suveränt bra de flesta gånger när posten levererar.
Har du möjlighet att lägga leveransadress till jobbet? Eller till någon bekant som är hemma dagtid?
Angående delleverans så kan du välja detta i beställningsskedet, om du vill att allt skickas på en gång när alla varor finns i lager, eller delleverans så att de varor som finns i lager skickas direkt och resten när de finns i lager.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Ni måste ju skicka en hel del cyklar som hamnar i postens händer?

Där jag jobbar har vi tom fått till att om vi skickar ett paket på måndagen, SKA den va framme före 10:00 på tisdagen, annars får vi transporten gratis..

Visserligen skickar vi rätt mycket paket, 130~ kostnadställen runtom, men borde inte vara så svårt för Rose att ta kontakt direkt med Posten Logistics och upprätta ett bra avtal som gynnar sina kunder heller, jag har turen också att jag känner och cyklar med killen som kör ut företagspaketen här hos mig så han lägger paketet inne på min veranda om jag inte är hemma..

Rose-tråden
Shindou: Vi levererar ca 7000 paket/dag runt om i Europa. Problemet är att vi på Rose inte kan lyfta luren och ringa posten och upprätta nya avtal, utan det måste gå via DHL i Tyskland, och det är en hel del byråkrati som skall malas.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
jblo: Ser ut att vara nåt som inte står rätt till där! Ärendet har skickats vidare till IT-avdelningen. Om du vill kan du skicka den konfiguration du vill ha så kan jag kolla upp priset med våra cykelförsäljare i Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Måste också säga att det funkar suveränt bra
> de flesta gånger när posten levererar.

Kan tyvärr inte hålla med. Där jag bor är det ungefär 50-50 chans att chauffören ska sumpa utkörningen och ljuga om att han varit hemma hos mig och 'försökt leverera'. Detta loggat på ca 10 leveranser (utspritt på rose och bike-discount). Om de hade tickat rutan 'jag hann inte' eller 'jag sket i det för jag var så less' så hade kanske statistiken kunnat användas för att förbättra rutinerna, men när de tickar i 'mottagaren ej anträffbar' eller 'mottagarens port var låst' så försöker de bara skylla på mottagaren när det är de själva som inte håller måttet.

Vid misslyckad leverans går paketet tillbaks till ingångterminalen Segeltorp åsså körs den en ny vända. Man undrar hur stor andel paket det är som passerar Segeltorp 2 ggr pga postens chaufförer som inte hinner/orkar levererar till dörr. Det borde vara en skaplig overhead om de andra distrikten är lika slöa som mitt.

Senast ändrad:
Rose-tråden
jonja: Jo, jag vet att det finns områden där leveranserna inte funkar särskilt bra, men med tanke på alla paket vi levererar så funkar största delen utan några problem. Har du kontaktat någon chef vid ditt lokala postkontor? Jag vet fall när detta har gjort susen!
Verkligen tråkigt när det är så här!

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
fastforward skrev:
>
> Imorgon får dock gärna DHL ringa på dörren med
> min nya hoj :)

Det var visst Posten som skötte transporterna i Sverige och de verkar inte så pigga på att göra något med paketet, har varit i Malmö i två dygn nu. Utredning pågår. Jag visste att det var dumt att sälja gamla hojen innan nya hade anlänt.

Rose: ingen åtgärd behövs från er sida (ännu), ville bara gnälla lite :)

Rose-tråden
Rose skrev:
> Har du möjlighet att lägga leveransadress till
> jobbet?
Nix.
Eftersom Posten inte meddelar när dom levererar så skulle det innebära att paketet skulle hamna hos våra vaktmästare/transport och dom litar jag inte på så mycket att jag skulle låta dom hantera mina dyra privata paket.

> Eller till någon bekant som är hemma
> dagtid?
Lämnar posten ut paket till någon annan än mig ?

> Angående delleverans så kan du välja detta i
> beställningsskedet, om du vill att allt skickas
> på en gång när alla varor finns i lager, eller
> delleverans så att de varor som finns i lager
> skickas direkt och resten när de finns i lager.
>
Nu fanns allt på lager och skickades samma dag men förmodligen var det att 1 del i beställningen var skrymmande.
Det är ju helt ok.
Men att posten inte kan meddela före när dom ska leverera till privatpersoner och att paketen hamnar på olika ställen för att jag sen måste köra runt och hämta upp dom själv känns mindre bra.

Jag vet att ni på Rose inte kan alltid bestämma hur leverantörer sköter sig.
Men eftersom jag betalar er för frakten och ni lejer ut den till valfri firma där det inte fungerar bra (enligt kunden) måste ni få information om det.
Se det som konstruktiv kritik.
Skickar ni ut 7000 paket dagligen till DHL och en del av dom går vidare till posten så har ni med all säkerhet större möjlighet att påverka hur posten sköter om era leveranser än det jag kan göra som ensam kund som beställer ett fåtal gånger hos er.
Det jag kan göra är att informera er (det gör jag nu) och hoppas att ni tar åt er av det.

Är fortfarande väldigt nöjd med mina få (än så länge) beställningar hos er och grymt imponerad över eran serviceanda (tro inte annat).

Nåja, nu har jag varit runt och hämtat upp mina paket så nu känns det helt ok.

Tillbaka
Topp