Rose Pro DX 2000/4400 Cross,
Går och funderar seriöst på en Rose Pro DX Cross (2000 eller 4000), då den verkar uppfylla mina önskemål & mitt tänkta användningsområde bäst.
Dvs en hyffsat snabb & fräsig pendlare (5 mil t o r) som klarar elak stockholmsvinter (läs: slask & en massa salt) och samtidigt är så förhållandevis lätt att den är rolig att cykla lite mer inspirerat på (både lvg, smiska grusväg & lättare stigar). Dvs inga CX-tävlingsambitioner än så länge..
Har grubblat en massa på cyclocross med skivbroms för/emot och lyckas oftast landa för skivbroms (trots att jag har bra hjul att hänga på om jag väljer cantilever/V-broms). Men nu är jag 'nästan' helt säker på skivbromsalternativet.... ;-)
Hursomhelst, en del frågor återstår:
1. Den intern vajerdragningen; fortsätter vajerhöjlet även inne i ramen? (orolig för fastfrysta växelvajrar, är detta ett problem öht?)
2. Vilka stänkskärmar är "bäst", Rose:s egna (från randoneurmodellen), SKS Blumels eller SKS Longboard? (endast för höst/vinter-bruk)
3. Hur "mycket" däck får man plats med (inkl. skärm) på Rose DX crossarna (32, 35 eller 37mm däcksbredd?)? (vill ha ordentliga dubbdäck i vinter)
4. Kan man välja styrstamslängd & styrbredd i Rose cykelkonfigurering? (har inte hittat någon sådan specifik funktion)
Det var fyra snabba frågor, hoppas att någon/några kan svara på dem - det kommer säkert ett par till frågor som jag glömt :-)
En sak till - ramstorlek:
Mina mått:
Längd: Nästan 1,80m (1,79 &
en halv)
Innerbenslängd: 85 cm
Axelbredd: ~40-42cm (beroende på hur jag mäter, trivs väldigt bra med 40cm styre)
Armlängd: 70cm
Överkropp: 61cm
Rose tycker att ramstorlek 56 är rätt för mig (innerbenslängden), men när jag jämför med min nuvarande Scott CR1 lvg (54) så skiljer det en del på de flesta måtten (svårt det här).
Hjälp!
Scott CR1 ramgeometri:
http://dfp2hfrf3mn0u.cloudfront.net/188/18863_original_1.jpg
Rose Pro DX 2000/4400 Cross ramgeometri (under fliken "Ramar"):
http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-4400-compact-612199/aid:612201
(det är väl samma ram på alla Rose DX crossar väl?)