Rose-tråden

Rose-tråden
Utmärkt, tack! Vad har ni för åsikt om följande:
Håller på att bygger en CX som ska användas till vinterväglag, grusvägar av olika kvalité, lite skogsstigar (enkla sådana). Alltså absolut ingen hardcore körning, kommer köra med Cantibromsar om det gör någon skillnad.

Fungerar följande till ändamålet (dvs kommer de att hålla):

SHIMANO racing wheel set 28"/700 C WH-RS10-A
http://www.rosebikes.se

SHIMANO road bike wheel set 28"/700 C WH-RS30-A
http://www.rosebikes.se

MVH Johan

Rose-tråden
Staraction: För en lättviktare som du, skall hjulen hålla så länge inte stigåkande blir alltför inspirerat. Det skall fungera med växeln i den nya länken också.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
har ni slutat med elcyklar? hittar dom inte på hemsidan och alla google träffar går till "Sidan finns ej/produkten har utgått".

edit : det verkar finnas från den brittiska/tyska sidan men ej på den svenska :S

edit2: aldrig känns väntan så lång som n´är man vill beställa en cykel!!

Senast ändrad:
Rose-tråden
Försöker beställa en cykel...efter att jag klickar på "Till varukorgen" så händer inget...ser bara en "progress bar" och inget mer händer.

Nåt fel på web-gräsnittet? Någon annan som också har problem?

//Michael

Rose-tråden
Jag har problem på jobbet (gammal IE över Citrix), när "fönster-i-fönster skall visas på Roses sida (såsom vid kassa, konfigurering mm). Då står den bara & laddar.
Hemma med fräsch IE och Safari på Mac fungerar det bra.

Rose-tråden
Sorry! det är jag som blandar ihop månader och dagar, Jenni och Mats är inte på semester än :)
Jag får skylla mitt lilla misstag på mycket nattjobb ;)

//Källis

Rose-tråden
Hej min senaste beställning i från rose vart lite konstig. utnyttja min rose poäng och köpte ett däck och lite fler grejer men på kvittot står det att jag har betalat 251 kr men paypal har dragit 500kr. hur och vad gör man eller är det bara att vänta så kommer pengarna in på kontot ? någon som vet....

Rose-tråden
michaelk: Vilken webbläsare använder du? Har du testat någon annan webbläsare/dator?

toker: Vi har tagit bort de sista 2013 cyklarna från den svenska sidan och kommer att lägga upp dem igen när 2014 modellerna finns tillgängliga.

karem_21: Kan du maila beställningsuppgifterna till mig? Troligen är det PayPal som har krånglat till det, eftersom man betalar direkt och inte som med kreditkort först när varorna skickas.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
toker: återkommer när jag har fått svar från Tyskland. Nya cykelkatalogen kommer ut i november.

barton: Du kan t.ex. maila bilder och beskrivning av ärendet till mig på: jenni.ribacka@rosebikes.se

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej! Köpte en Sigma BC1609 av er för ett tag sedan (utan kadensmätare). Jag ser att det finns kadensmätar-kit att köpa. Jag gissar att jag även måste köpa en ny docka/hållare till styret.
Kan ni säga vad jag behöver köpa för att få kadensmätning att funka och om det är krångligt att installera/montera.

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> ol__: DESIGN III är nyare modell, lite tunnare
> tyg och fickorna bak kanske lite mer
> lättillgängliga.
> Dessa använder jag när det är för kallt att ha
> kortärmat. Thermal-tröjorna använder jag
> främst vintertid under en vindtät vinterjacka.
> Ofta när det är så kallt att man vill ha
> Thermo-tröjan så vill man också ha vindtätt
> (åtminstone jag). Ibland kan jag dock använda
> den också om det är för kallt för den
> "vanliga" långärmade tröjan. Svårt att ange
> temperaturer eftersom detta är väldigt
> individuellt.
> Troligtvis är XL bästa storleken, men eventuellt
> kan ärmarna bli för korta om du har långa
> armar. Du kan beställa flera storlekar och
> returnera (kostnadsfritt) de som inte passar.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Njae... XL var för kort i armarna och även något slapp (stor i kroppen). XXL var definitivt för slapp, hade fått plats med en fleecejacka under. Dumt nog beställde jag inte en L. Det hade ju definitivt varit kort i armarna, men det hade ju varit intressant att se hur stor den varit över kroppen.

Fler förslag? Jag skulle gärna vilja ha en långarmad tröja istället för att använda lösa armvärmare.

Rose-tråden
Just det, finns någon FAQ på returnering? Kollade bara snabbt igår och det kändes som att den lapp som följde med var på tyska? Kan ha sett fel dock...

Rose-tråden
toker: Fick svaret att de försöker ha allt tillgängligt vid fabriken när nya cykelkatalogen kommer ut. (dvs november).

Eng: Dubbelkollar detta med mina kollegor på teknikavdelningen, återkommer när jag fått svar.

ol__: Du kan ju testa beställa hem en i storlek L, jag vet flera kunder som är smala och långa har sytt till muddar i ärmarna på tröjorna (av t.ex. armvärmare), för att få tillräckligt långa ärmar och smal tröja. I våra köpvillkor finns info om retur + länk till retursedeln: http://www.rosebikes.se/innehall/info/koepvillkor

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Ok typiskt att när man väl bestämt sig så är det försent! Tar de skada av att cyklas med under vintertid? Kan förstå att man får sämre räckvidd men tänkte mer att någon del kanske ogillar minusgrader.

Rose-tråden
Nilfisk47: Det är alltid svårt att rekommendera klädstorlekar till någon som man inte träffat (även om man träffat dem är det svårt) men eventuellt kunde jag rekommendera XXL och XXXL och så returnerar du de som inte passar (gratis retur).

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej!
Jag lade min första beställning från Rose igår och undrar hur snabbt det normalt tar innan jag kan hålla paketet i min hand? Jag gjorde valet att Rose får bestämma speditör.

Jag beställde för ganska exakt 24 timmar sedan och på mitt konto står det nu "Försändelsen förbereds". Innebär det att den ännu inte skickats?

Hoppades lite på att prylarna skulle hinna komma innan helgen men nu är jag tveksam. :)

Rose-tråden
ginnfilt: du kan maila ordernumret till mig, så kan jag kolla så alla varor finns i lager och betalningen är ok. Normalt skickas beställningen inom 24h (vardagar)

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
fyfan va trött jag blir.

Medans reverben är i tyskland bestämmer jag mig för att lufta frambromsen (magura MT2) eftersom den blivit konstig sedan jag köpte cykeln.
Väljer att skruva loss handtaget från styret för att komma åt bättre och när jag lossar det så ser jag en att det är en tydlig oljefläck där det suttit.
När jag sedan börjar med själva luftandet så börjar det droppa olja från bromshandtaget och vid närmare inspektion så är det verkar det som att huvudcylindern läcker. Min teori är att den hållits ihop av att sitta fastskruvad på styret och därför inte börjat läcka ordentligt tidigare.

en snabb googling gav denna video som verkar visa exact samma fel.

Nu har jag också börjat fundera på om bakbromsen också läcker, det har varit en oljefläck där den suttit när jag tagit av den tidigare men har hela tiden trott att det är från när jag spillde olja på den medans jag luftade den. edit: bakbromsen funkar dock i alla fall nu som den ska

varför kan saker inte bara funka känns som att jag mekat med cykeln mer än jag cyklat

Senast ändrad:
Rose-tråden
Idag kom paketet men fina grejer (3 dagar tog det-sjukt snabbt)!!! Kul!

En fundering dock (spacers eller inte) gällande vevlagret jag beställde:

http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-tiagra-bottom-bracket-cups-sm-bb4600/aid:522246

Det följde inte med några spacers (mellan ram-lager), men det kanske inte ska monteras?
Fungerar det lika bra utan? Kan det skada ramen utan spacers. Just nu har jag enbart handdragit fast lagret.

Vevlagerhuset på min ram är mätt till 68mm.

Förslag? Vad tror ni? Rekommendation?

mvh Johan

Rose-tråden
aki: Tyvärr ingen fler demodag inplanerad i Stockholm i höst, men vi kommer troligen att ha en Mr Big i montern på Sweden Bike Expo i november.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Staraction skrev:
> Idag kom paketet men fina grejer (3 dagar tog
> det-sjukt snabbt)!!! Kul!
>
> En fundering dock (spacers eller inte) gällande
> vevlagret jag beställde:
>
> http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-tiagra-bot
> tom-bracket-cups-sm-bb4600/aid:522246
>
> Det följde inte med några spacers (mellan
> ram-lager), men det kanske inte ska monteras?
> Fungerar det lika bra utan? Kan det skada ramen
> utan spacers. Just nu har jag enbart handdragit
> fast lagret.
>
> Vevlagerhuset på min ram är mätt till 68mm.
>
> Förslag? Vad tror ni? Rekommendation?
>
> mvh Johan

Är det ett mtb vevparti så ska du ha 3spacers till en 68mm vevlagerhus. Hur shimanos lvg vevar är vet jag dock inte då ja aldrig ägt någon.

Rose-tråden
Sitter och funderar på om jag ska köpa en lös ram och bygga på delarna jag har, då kommer frågan..

Root miller hel cykel ( Billigaste ) - 15260:-
Root Miller ramset - 12483:-

Borde de vara såpass "Dyrt" att köpa en lös ram istället för en hel cykel?

/Shin

Rose-tråden
Hej!

Jag har följande lås : Abus U-lock Granit-X-Plus 54

Men har tappat bort fästet som man skulle fästa låset på ramen, hittar inget tillbehör på er hemsida för den. Finns det att få tag på?

Rose-tråden
Rose skrev:
> svurr: Syns det om det är någon spricka på
> insidan av bromsens fäste? Vilken ordernummer är
> det på cykeln?
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Inga sprickor, den läcker i skarven till insidan på fästet

ordernr: 3928037

edit: la till en bild på en annan broms ur samma serie. Eftersom min är helsvart så blir det lättare att förklara med denna

Den läcker alltså i skarven mellan det som på bilden är svart och vitt vid fästet till styret.

Bilagor

• magura.jpg
    magura.jpg
    61.6 KB · Besök: 47
Senast ändrad:
Rose-tråden
Alpen skrev:
> Min cykel har skickats och det finns paketnummer
> angivet för min order. Var kan jag följa
> försändelsen?

http://www.dhl.de/en.html
Fungerar dock endast fram till svenska gränsen, när svenska Posten tar över byter de till ett eget försändelse-id. Vill du ha det får du ringa och prata med Postens kundtjänst.

Rose-tråden
Shindou: Jo, så är det, det är sällan lönsamt att köpa ramar och delar separat, särskilt nu när våra fulldämpade cyklar är på rea. Då är det bättre att köpa den billigaste cykelmodellen och sälja antingen de gamla eller de nya delarna.

copytag: Tyvärr får vi inte tag i fästet till låset.

/Jenni Ribacka ROSE

Tillbaka
Topp