Rose-tråden

Rose-tråden
Riktigt fina modeller till 2014! Soul Fire är ju grymt snygg och kan nog vara cykel för en som vill kunna cykla DH och stig med en hoj!

Men!? Det står inte vad den cykeln har för gaffelvinkel? samt vikt står ju inte på cyklarna!?
Kommer detta korrigeras på sidan?

Rose-tråden
Nu har jag haft en låång mailkonversation med Rose eftersom de skickade fel sak, trevligt och välvilligt men de kan liksom engelska ord, inte engelska språket. Jag kom att tänka på den här klassiska och (tycker jag) otroligt roliga reklamen:

Rose-tråden
johan44: det går också bra att kontakta oss på den svenska kundsupporten om man vill. info@rosebikes.se el tel. +358 45 3279 111

Mtboholic: jodå, vikten kommer också att anges på basmodellerna.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Jenni,

Fortfarande inte köpt crossen, men nu är det höst igen och löngre pendling än förra året.
En fråga: jag gillar inte roseskärmarna, de täcker inte tillräckligt bra, vill ha antingen sks bluemels eller longboard, och 30-35 mm dubbisar (schwalbe winter) med det.

Går det på?

Tack

Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> tobiascyklar:
> * SKS-skärmarna funkar bara med däckbredden
> 18-23, så vill du ha dubbdäck rekommenderar jag
> t.ex. våra egna skärmar som finns standard på
> Randonneur modellen, de kostar 60€ och är
> utvecklade för DX-ramen. OBS! Om du väljer att
> beställa dessa skärmar, så skriv i
> meddelandefältet vid beställning att du vill ha
> skärmarna monterade vid fabrik (eftersom de
> kräver en annan gaffel). Om du kikade på vår DX
> runner som vi hade i vår monter längst inne i
> hörnet (Cross med rakt styre) så hade den
> stänkskärmarna jag pratar om. Med de skärmarna
> kan du ha dubbdäck på 35mm om du har
> tillräckligt smal fälg.
> *Tunnaste slicksen beror på vilka hjul du vill
> ha, men om vi tittar på standardhjulen, Mavic
> Crossride disc wheels så rekommenderar Mavic inte
> smalare än 38mm däck, men Schwalbe Racing Ralf
> Evo PSC funkar även som 33mm på de här hjulen.
> Vill du ha smalare däck skall du välja ett annat
> hjulset, som t.ex. RR 585 fälg i kombination med
> Shimano XT-nav. Då funkar 19-35mm breda däck.
> * Styret var standard. Ett bekvämt alternativ som
> rätt många tycker om är 3T Ergonova:
> http://www.3tcycling.com/roadbars/ergonova.
> * Sadel är det alltid svårt att rekommendera,
> Fizik är de sadlar som minst bakar gillar och
> baserat på min erfarenhet är Prologos sadlar de
> som de flesta bakar gillar. Men detta är så
> väldigt individuellt så jag har svårt att ge
> råd.
> * Standardlängd på styrstammen på storlek 56
> är 100mm.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
tobiascyklar skrev:
> Hej Jenni,
>
> Fortfarande inte köpt crossen, men nu är det
> höst igen och löngre pendling än förra året.
> En fråga: jag gillar inte roseskärmarna, de
> täcker inte tillräckligt bra, vill ha antingen
> sks bluemels eller longboard, och 30-35 mm
> dubbisar (schwalbe winter) med det.
>
> Går det på?
>
> Tack
>

Nu är jag inte Jenni och jag vet heller inte exakt vilken cross du syftar på, men jag chansar på DX Crossen och kan då intyga att SKS Longboards (45 mm) passar på cykeln, även med 30 eller 35mm Schwalbe Winter.

Rose-tråden
tobiascyklar skrev:
> Hej Jenni,
>
> Fortfarande inte köpt crossen, men nu är det
> höst igen och löngre pendling än förra året.
> En fråga: jag gillar inte roseskärmarna, de
> täcker inte tillräckligt bra, vill ha antingen
> sks bluemels eller longboard, och 30-35 mm
> dubbisar (schwalbe winter) med det.
>
> Går det på?
>
> Tack
>
> Rose skrev:
> --------------------------------------------------

Har SKS Bluemels på min Pro DX Cross, det går alldeles ypperligt (inte mycket till marginaler över till något ännu bredare).

Edit: 53mm Bluemels.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Byraggarn skrev:
> Happy provade Thrill Hill tidigare i somras och
> rapporterade 115 mm fjädring, vilket lät
> intressant. Men i eran spec online så står det
> att det är 100 mm framgaffel. Vad är det om
> gäller?
>
> http://happymtb.org/wp-content/uploads/2013/08/Ros
> e-geo-Trhrill-hill-650b.jpg

Thrill Hillen har 115mm slag bak och 100mm fram..

/ Micke
http://mikaelkippila.blogspot.se/

Rose-tråden
Hej Jenni och Mats!

Jag letar efter en 29er hardtail för att cykla långlopp (Cykelvasan mfl i tävlingsklass) och tittar på Mr.Big 3 2014.

Jag har följande frågor

Vad har den cykel för ungefärlig vikt i grundutförandet?
Vilken storlek ska jag ha? Är 170cm lång med ett grenmått på 80cm. Jag landar in i gränslandet mellan S och M enligt storlekstabeller mm
Några andra råd hur jag ska nyttja konfigurering och anpassa cykeln?

Finns några Happyiter som har Mr.Big och kan ge sina erfarenheter kring storlek och andra tips på vägen?

/Niklas

Rose-tråden
Nickenike:
Jag är själv 170cm + 81 i grenmått och jag har cyklat på Mr Big i storlek S den här säsongen. Jag har också cyklat en del på Dr Z i storlek M, men tycker bättre om S (men då gillar jag små cyklar).
Du kan också byta styrstammen inom 4 veckor efter att du fått cykeln, om den känns för kort eller för lång. Jag har inga exakta viktuppgifter än, men den kommer att ligga på strax under 10 kg.

rularn: Vilken modell av Root Miller?

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Nickenike:
> Jag är själv 170cm + 81 i grenmått och jag har
> cyklat på Mr Big i storlek S den här säsongen.
> Jag har också cyklat en del på Dr Z i storlek M,
> men tycker bättre om S (men då gillar jag små
> cyklar).
> Du kan också byta styrstammen inom 4 veckor efter
> att du fått cykeln, om den känns för kort eller
> för lång. Jag har inga exakta viktuppgifter än,
> men den kommer att ligga på strax under 10 kg.
>
> rularn: Vilken modell av Root Miller?
>
> /Jenni Ribacka ROSE

tänkte root miller 3

Rose-tråden
rularn: Root Miller 3: 12,9kg, Root Miller 2: 12,5kg. (storlek M)
Nickenike: Mr Big 3 väger 9,7kg (storlek M)

Vikterna kommer att uppdateras på sidan med början idag.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
God afton.
Jag mitt nöt har kastat en fakturakopia/följesedel/kvitto på bland annat en dåligt fungerande Philipslampa. Finns det något sätt att få tag på detta igen?
Jag har PayPal transaktionens nummer t.ex.

Väl mött
Daniel

Rose-tråden
dr octagon: Om du har din kundnummer och kommer ihåg ungefär när du köpte den, eller e-postadressen som du har registrerat hos oss, så tror jag att vi hittar beställningen.

/Jenni Ribacka ROSE jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Det här kan kanske vara intressant för ngn
01_26102013_se.jpg

http://www.rosebikes.se

/Håkan

Rose-tråden
Hjulset med artikelnummer: 1912182 byggs med Dt Champion ekrar. Min fråga gäller om det går att få detta byggt med andra ekrar? DT Competition? DT Revolution? Hur går jag i så fall tillväga?

Rose-tråden
Hej Rose :)

Kan man få en ROSE PRO DX CROSS-3000 2014 med Schwable Winter och stänkskärmar, på en 50/34 Drev?

Har ni också foto på den svarta varianten (Verkar som den visas inte på webben, bara den vita har Bild?)

Tack på förhand!

//Damir

Rose-tråden
Pegorelli: skall inte vara några problem, skriv på engelska i meddelandefältet vilka ekrar du önskar (produktnummer).

DJ_Datte: Du kan titta på ramfärgen t.ex. här: http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-3000/aid:612142. Det går bra att välja vilka däck du vill ha, menar du dessa: http://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-winter-reflex-spikes-tyres/aid:709896 så funkar de i bredden 35mm, stänkskärmar är inte heller några problem. Du kan skriva dina specialönskemål på engelska i meddelandefältet vid beställning vad du önskar (artikelnummer), du kan också skriva att du önskar t.ex. skärmarna färdigt monterade på cykeln. Om du önskar vinterdäcken och inga andra däck, skriv också detta så att det blir klart.
Skärmarna som finns på Randonneur-modellen tycker jag har funkat bra även i ösregn: http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-3000-randonneur/aid:611464 dessa finns inte i vår webbshop, men du kan skriva i meddelandefältet att du önskar också stänkskärmarna som är standard på Randonneur-modellen, de kostar ca 60€.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jan Ullrich: Det beror på vilken cross du tänker på ;o) Om alla delar finns i lager är kön till produktionen ca 2 veckor nu och då har du cykeln hemma på 3 veckor. Du får ett uppskattat datum i en pdf-bekräftelse när cykeln beräknas vara klar att skickas några dagar efter att du har gjort din beställning.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jan Ullrich: Tror att det är svårt att någonstans få en skräddarsydd cykel+leverans snabbare än på tre veckor. Vissa DX Cross ramar (färger och storlekar) har vi i lager nu, och resten kommer i slutet av november.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Det skulle vara trevligt med mer info om däcken ni säljer. Som det är nu är det svårt att veta vilken modell det där. Vikt + länk till tillverkarens däcksida kanske?

Rose-tråden
Jag har sett att Rose kommer att vara representerade vid Bike Expo i Kista om ett par veckor. Kommer det att då finnas möjlighet att få klämma och känna på cyklarna, t. ex. Rose Xeon RS/Rose Xeon RS Woman?

Rose-tråden
Är det någon ide att försöka reklamera de dåliga batterierna som följer med philipslampan (gen 2) som jag köpt från er på Rose? Jag är nöjd med lampan men den går ner i sparläge efter 5 min med full kräm.

Rose-tråden
Städar_sällan: Tack för feedbacken, skickade den vidare till Tyskland.
Dr. Freak: Vi har beställt en Xeon RS till testområdet till mässan i Kista.
Foss: Så länge det inte handlar om laddningsbara batterier ser jag inte någon idé att reklamera dem, batterier är alltid batterier...

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Foss: kan du skicka beställningsdetaljerna (ordernummer/produktnummer) till mig, så kollar jag med mina kollegor i Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Vad skulle priset bli för ett bakhjul i storlek 26" med följande delar:

Nexus 8 art nr 946742
Mavic XM317 art nr 554145
DT Champion+mässingsnipplar (alltså enklast/billigast möjliga)

Och har jag förstått rätt att det ingår reglage, vajer+hölje och andra monteringsdetaljer med navet?

Rose-tråden
Rattnalle: Skulle du kunna PM:a eller maila mig (mats.ribacka@rosebikes.se) din kundnummer, så blir det enklare att göra en offert åt dig. Vill du även ha fälgband, innerslang och däck inkluderade? Växelreglage, vajer och andra monteringsdetaljer ingår i leveransen tillsammans med navet.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
zelit: Det går bra att beställa vilken landsvägscykel som helst och bygga om den till triathloncykel med aeropinnar och triathlon sadelstolpe när man beställer den. Jag kan också kolla upp möjligheten att ha aerobar istället för aeropinnar, om du har en speciell cykel du vill utgå ifrån.
Xeon CW kommer att få en egen framåtböjd sadelstolpe för triathlon.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Razzr: Om jag inte missminner mig, så går lagerspelet i Mavic Crossride att justera med hjälp av den plastnyckel som levererats tillsammans med din cykel. Spänn typ 1/4 varv i gången tills det känns tajt. Om jag minns fel och det inte var den här typ av lager så hör du av dig igen till mig.

Dexter: Vi har rabatterat olika modeller i vårt utbud ända sedan i somras och det mesta börjar vara slutsålt nu.

/Mats Ribacka, Rose

Tillbaka
Topp