Rose-tråden

Rose-tråden
Om jag knackar ur vevlagret på min Rose Pro DX Cross, kommer jag från vevlagerhuset åt insidan på sadelröret och/eller diagonalröret? (Om jag haft verktyg tillgängligt hade jag tittat efter själv, men det har jag inte, ännu.) Överväger ett byte av grupp till Shimano Alfine Di2 och funderar på hur man bäst gör med batteriet och kabeldragningen.

Hur sitter batteriet monterat på de Pro DX Cross som säljs idag med Di2? På Randonneur med Alfine Di2 såg jag nu att det under "Produktbild" syns ett externt batteri men på Pro DX Cross 3100 med Ultegra Di2 ser jag inget batteri, har den batteriet i sadelröret? Modifieras eller skiljer sig de ramar som säljs med Di2 på något vis (typ större hål för kabeldragning) eller går det hyfsat smidigt att installera i efterhand?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Funderar på om det finns skärmfästen på xeon dx-2000, och om man får plats med 28-30mm däck på den cykeln?

Kommer denna(eller någon) cykel hos er få shimanos nya 105 serie 5800 under 2014 och isåfall när?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hej!

Jag köpte en Rose-Pro-RS-4400 förra februari. Jag har bytt kedja en gång och siktar på att byta både kedja och kassett någon gång i sommar. Jag har nu 53/39 fram och en kassett 12-25 bak. Eftersom jag inte använder högsta utväxlingen (har bara testat någon enstaka gång i en maffig nerförsbacke), men däremot går ned på lägsta växeln ibland i rejäla uppförsbackar, funderar jag på att byta till exempelvis 16-27 http://www.rosebikes.se/artikel/shi...eed-cassette-youth-gradation-98482/aid:98484.

Jag har fattat det som att Sram och Shimano är utbytbara. Jag ser också varianter med 12-30 och 12-36. Vilka varianter är möjliga och vilka kan rekommenderas? Jag tänker mig att bakväxeln begränsar möjligheterna. Behövs längre kedja om största kransen bak blir 30? 36?

Idealet för mig skulle kanske vara exempelvis 14-28, men alla varianter finns väl inte?

:)

Rose-tråden
Mayhem: Först av allt, om jag skulle vara du skulle jag undvika Alfine Di2 så länge Ultegra Di2 finns att tillgå. Det skulle göra dig till en mycket lyckligare cyklist ;o). Batteriet sitter i sadelstolpen med Ultegra Di2 och för genomföringarna av kabel/vajer använder vi lite olika storlek beroende på om det är vajer eller kabel som skall in/ut ur ramen. Ramarna med och utan Di2 är identiska.

Drsnuggles: Det finns inga skärmfästen på Xeon DX, men dessa kan vara ett bra alternativ: http://www.rosebikes.se/artikel/sks-raceblade-set-mudguard-set/aid:50819. 28mm däck funkar. Angående 5800-seriens 105:a har vi inga bekräftade leveransdatum ännu.

perurban: Skulle du kunna skicka ordernummern på din cykel, så kan vi kolla upp vilken kapacitet bakväxeln har på just den cykeln. Maila gärna på mats.ribacka@rosebikes.se.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Först av allt, om jag skulle vara du
> skulle jag undvika Alfine Di2 så länge Ultegra
> Di2 finns att tillgå. Det skulle göra dig till
> en mycket lyckligare cyklist ;o). Batteriet sitter
> i sadelstolpen med Ultegra Di2 och för
> genomföringarna av kabel/vajer använder vi lite
> olika storlek beroende på om det är vajer eller
> kabel som skall in/ut ur ramen. Ramarna med och
> utan Di2 är identiska.

Okej. Men kommer jag åt insidan av rören från vevlagerhuset, eller hur drar ni kabeln mellan batteriet, kopplingsdosan och övriga komponenter? Ligger kopplingsdosan instoppad i diagonalröret eller kör ni en extern där kabelguiden annars sitter under vevlagret?

Prestandan blir säkerligen väldigt mycket bättre med Ultegra Di2. Denna cykel körs det dock inte cross med utan går bara fram och tillbaka till jobbet och då känns Alfine mer väderbeständigt. På sikt tänkte jag sedan flytta gruppen till en custombyggd ram med bältesdrift...

Rose-tråden
Rose skrev:
------------------------------------------------------
> Drsnuggles: Det finns inga skärmfästen på Xeon
> DX, men dessa kan vara ett bra alternativ:
> http://www.rosebikes.se/artikel/sks-raceblade-set-
> mudguard-set/aid:50819. 28mm däck funkar.
> Angående 5800-seriens 105:a har vi inga
> bekräftade leveransdatum ännu.

> /Mats Ribacka, ROSE

Det var synd. Hade varit skoj och när köp om du presenterat en lösning likt den trek har på sina domane cyklar. Kanske skulle kunna vara något att "kopiera". Eller göra en variant på.
Hade tänkt mig XeonDX som pendlare och höst och vinterträningscykel.

Rose-tråden
Mayhem: Skall erkänna att jag inte har haft öppnat något vevparti på någon Di2-cross ännu så jag vet inte heller hur det ser ut där inne. På den democykel vi har hemma sitter "kontrollpanelen" under styrstammen och från den går en kabel in i ramen. Någonstans därinne finns en förgrening, för sen kommer det ut en kabel till batteriet i sadelstolpen, och en kabel till vardera växeln.

Lyssna noga här nu ;o): Skall du ha en cykel för alla väder skall du inte ha Alfine Di2. Måste det vara Shimano skall det vara Ultegra Di2. Skall det vara navväxel är det Rohloff som gäller. En annan sak som lönar sig att ta i beaktande är att inga Di2-system fungerar så värst bra i temperaturer under -10 eftersom batterikapaciteten då sjuker drastiskt.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Raggamuffin: Har du öppnat munstycket och svängt
> innandömet?
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Förmodligen inte :D
Jag brukar gå från klarhet till klarhet. Får testa ikväll :).

Rose-tråden
I think I need a new chanring for my SRAM Red crankset, the large one. The one I got is called SRAM powerglide 50/34T and although the crankset is SRAM Red the front and rear derailleur is Force with a 10-speed cassette. I can’t really find exactly the one I got so any recommendations?

Bilagor

• Chainring.jpg
    Chainring.jpg
    154.1 KB · Besök: 40
Rose-tråden
Sabbath: We do not have the chainring in stock at the moment, neither has our distributor. But we can order it anyway and the estimated delivery time to our warehouse in Gremany is June 1st. The price is approximately 930 SEK. Please let me know your customer number in case you want to order the chainring.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,
jag är i slutfasen av att konfigurera ihop en Count Solo men är inte nöjd med de sadlar som finns att välja vid konfig av cykeln. Skulle vilja ha en av Selle Italias "Flow" modeller, har sett ut följande:
http://www.rosebikes.se/artikel/selle-italia-max-slr-gel-flow-saddle/aid:556263

Skulle det gå att ordna att få cykeln levererad med annan sadel? Jag tänker mig sadelstolpen "Ritchey WCS 1B Zero Offset 400mm".

Plus, har tänkt få cykeln levererad till min släkt i Italien vilket jag antar inte är något problem?

Tack på förhand för input!

/ Henrik

Rose-tråden
eri_hen: Vilken Count Solo-modell är det du utgår ifrån? Så kan jag kolla eventuell prisskillnad med mina kollegor i Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Har ni hört om det är fler som haft problem med RochShox gafflar?
Har problem med låsningen på min gamla cykel (RS Recon silver) och idag började även min SID RCT3 på Dr Z strula.

På SID:en så går den inte över i låst läge. Känns surt att även denna strular efter drygt 10 timmars användning.

Rose-tråden
Dede: För några år sedan var det rätt allmänt att låset på RockShox-gafflarna kärvade, men nu har i varje fall inte vi fått in några reklamationer på detta på länge. Vilka symptom har gaffeln/låset?

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
När jag ska låsa gaffeln så går inte vredet/ringen tillbaks utan att man hjälper till och drar i vajeränden på gaffeln.
Har inte lossat för att kolla hur det ser ut under eftersom jag inte vet hur det övre vredet sitter (motion controllen)

Rose-tråden
Aristoteles: något sådant har jag inte hört om.

flindra: Jag skickade detta vidare till vår konfiguratoransvarige, om du vill beställa cykeln med den stolpen kan du skriva i meddelandefältet/fältet för extra önskemål något i still med: "I would like the triathlon seatpost on my bike instead of the regular one."
CW-cyklarna har en aerodynamisk sadelstolpe som är specialdesignad för att passa ramen, så det går inte att ha vilken stolpe som helst.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tack för svar.

Nej precis, det var det jag insåg. Vad kostar den sadelstolpen? Man vill ju ha båda då i så fall, så man kan byta mellan tempo och linje lite när man känner för det.

Rose-tråden
Rose: har mailat men tar det här också så jag säkrar upp svaret :)
Har ett olidligt knarrande dom uppkommer i bakdämparen efter en stund cyklande i skogen.
Detta uppkommer lite då o då oberoende på väder och vind.

Har tidigare haft isär bussningar och rengjort och smörjt upp med silikon, och ljudet försvann en längre tid, men är nu åter tillbaka.

Bussningarna ser fräscha ut, men av ljudet att dömma låter det som om dom är 20 år gamla.

Lösning?

Rose-tråden
Dede: Vi kan börja med att du prövar att smörja reglaget och vajerhöljet där vajern kommer in i reglaget. Om det inte hjälper mailar du mig på mats.ribacka@rosebikes.se så skall vi se vad vi kan hitta på.

JockeS: Orsaken till missljud från länkaget kan vara många, men oftast är det inga stora saker som är problemet och lätta att fixa när man väl hittar dem. På en av våra democyklar hade vi nyligen lite liknande problem och det lät precis som att det var uppe vid dämparen den knarrade. Vid lite noggrannare felsökning kunde vi konstatera att det vara nere vid leden vid bakaxeln som missljudet uppstod. Du skulle kunna testa med att öppna länkaget på båda kedjestagen och kolla om det finns smuts mellan de båda ”halvorna”, torka rent och fetta in med någon typ av vaselin, spänn skruvarna till 7-8Nm och gärna med lite mutterlåsning i gängorna. Det är inte säkert att det är det här som är felet på din cykel, det kan också vara samma problem men vid någon annan av lederna. Använd hellre ett fett av hög kvalitet än silikonspray. Sprayerna är ofta så pass tunna och kan även vara fettlösande och således kan de ”dränera” ut fett ur lager ”i misstag”.

/Mats Ribacka, Rose

Rose-tråden
Vad trevligt, jag ser att man numera kan speca sin Xeon CW så att den blir en "fultempo", med både 77 graders sadelstolpe och clipon-bars. Funderar på en Xeon CW med elektriska växlar så att jag kan byta hejvilt mellan tempo och linje.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hej.

Jag har några frågor angående Rose Pro DX Cross.
Pakethållare: Går det montera fram/bak? Tillsammans med skärmar?
Storlek: 167cm/78inseam. 52'an har 524mm i överrör. Risk att den blir för stor?
Avsikten är hojen ska gå touring-semester för att sedan övergå pendlingscykel. Därav frågorna.

mvh//Tobias

Rose-tråden
Rose skrev:
> desmo:
> Ja, det går bra att montera pakethållare bak och
> skärmar på DX Cross, se Randonneur modellen:
> http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-ran
> donneur-2000-2014/aid:721780
> Jag är själv 170 med 82 i grenmått och jag har
> cyklat en del på DX Cross i storlek 54, den har
> känts lite lång, men med 80mm styrstam hade den
> varit perfekt. 52:an blir perfekt för dig.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Men, men, men... ahh. Hade inte en tanke på att leta under Fitness-cyklar. Tack.

Rose-tråden
Goddag, kanske står det nånstans i tråden, men vilka cyklar kommer man kunna pröva på er demodag i Göteborg nästa vecka, och vilka tider är det som gäller? Hur funkar det förresten med pedaler på sånt där, sitter det plattisar på eller är det något annat?

Rose-tråden
Jag är sugen på en CW-3100 Di2. Jag vill kunna växla sadelstolpe mellan linje och tempo och ta på och av tempopinnar samt då flytta elväxlarna när jag vill köra tempo. Så kan man väl göra?

Jag är typ 167-168 och har en inseam på 79-79.5 cm. Blir det XS jag ska satsa på eller S?

Rose-tråden
Orwar:
Så här i planeringsskedet har vi tänkt ta med oss:
Xeon Team CGF-3000
Xeon CSL-2000
Xeon CRS-4400
Xeon RS-3000
Pro SL-2000
Pro DX Cross-3100
Cross Pro RS-2000
Count Solo 2
Thrill Hill 3
Granite Chief 2
Root Miller 1
Dr Z 2 (fox)
Mr Big 3
Mr Ride 1
Crystal Stoke 1

Men vi har inte packat bilen än, så jag kan inte säga 100% att alla dessa ryms med.

Flindra:
Tekniskt sett skall det vara möjligt, praktiskt kan det bli problem med "uttagen", dessa borde täppas igen på något sätt när man inte använder tempopinnarna. Men jag kollar detta med mina kollegor i Tyskland och återkommer.

Jag är själv 170/82 och jag cyklade förra säsongen på en CW i storlek XS och med 80mm styrstam, så jag rekommenderar det samma till dig.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Orwar: sorry, missade en del av dina frågor. I Skatås är det kl. 15-19 som gäller. Vi har lite olika pedaler med oss, SPD, SPD-SL, crankbrothers, look keo och pedaler utan lås.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
flindra skrev:
> Jag är sugen på en CW-3100 Di2. Jag vill kunna
> växla sadelstolpe mellan linje och tempo och ta
> på och av tempopinnar samt då flytta elväxlarna
> när jag vill köra tempo. Så kan man väl göra?

Rose borde kunna byta den ordinarie kopplingsdosan SM-EW90-A med tre portar (som väl brukar sitta under styrstammen) till en SM-EW90-B med fem portar så att det enkelt går att utöka med temporeglage på dina clip-ons. Var noga med att alltid använda det medföljande verktyget när du sätter in och tar loss de små Di2 kontakterna, de är nog inte byggda för att tåla hur många halvsneda forceringar in och ut som helst...

68224-largest_1_3port_vs_5port.png

Tillbaka
Topp