Rose-tråden

Rose-tråden
Måste ge Rose och deras svenska arbetare lite beröm, jag beställde en Pro Sl-2000 för ett några månader sen, trots den långa leveranstiden, ett faktum som de var väldigt öppna med(blev 6 veckor även om de hotade med 8 veckor från början). Hur som helst, de svarade snabbt på de frågor jag hade både före och efter beställning trots att de flesta av frågorna var mer eller mindre idiotiska. Det är jag tacksam för!

Jag har cyklat 3 rundor på min Pro Sl-2000 och den känns bra(trots att sista rundan var i hagel och spöregn, är det Rose's fel? och isåfall hur kräver jag pengar tillbaka?). Hursomhelst så är min första racer så jag har ingen som helst aning om den är bra för mig, men trevliga och ärliga har Rose varit så det ska det ha beröm för.

Rose-tråden
Belio: du har antagligen en äldre modell av vår cross som inte är designad för att höljet skall gå hela vägen genom ramen. Höljet skall alltså stoppa vid ingånge och endast vajern går in i ramen.

Apelson: Tyvärr går det inte att konfigurera Pro SL-2000 då det är en "Bikenow-modell". Meningen är att Bikenow-modellerna byggs färdigt i lager för korta leveranstider, men för tillfället är åtgången så stor att de flesta färgerna och storlekarna bara kan erbjudas med lite kortare levernastider än normalt. Lagerstatus för olika storlekar och färger hittar man under produktbilden. De cyklar som finns i lager kan skickas inom en vecka efter beställning. Om cykeln inte finns färdigt byggd i lager så borde leveranstiden vara cirka fem veckor.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Buhu. Rosebikes har, enligt DHL, missat att printa mitt namn på försändelsen, så nu får jag vänta på att speditör och handlare reder ut vem paketet ska till. Som om inte helgen var nog väntan. Nu åker jag och tröstköper lite slang.

Rose-tråden
Jag vill ha en ny pendlar hoj men vill ha den med hydraulliska bromsar. Nu tycker jag att ca 20 000 är lite mycket för en pendlare, därav frågan:

Har ni någon aning hur mycket billigare hydraulliska bromsar på cx cyklarna kommer att vara nästa år?

even skrev:
-------------------------------------------------------
> Buhu. Rosebikes har, enligt DHL, missat att printa
> mitt namn på försändelsen, så nu får jag
> vänta på att speditör och handlare reder ut vem
> paketet ska till. Som om inte helgen var nog
> väntan. Nu åker jag och tröstköper lite slang.

Att vänta på paket är det värsta. Hoppas att det iaf inte var en ny hoj.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Jädra skit! :( Mitt paket har med största sannolikhet tappats bort av Postnord. Rose skötte sig bra som vanligt men den här gången har jag åkt på otur. Kommer jag någonsin att få se mitt mekställ tro?

Tyvärr kommer jag ju dra mig för att beställa av Rose igen om mina grejer nu är borta eftersom mitt förtroende för postnord är borta. Eller hur är det, kan man få någon annan leverantör i Sverige och går det få expressleverans?

mvh
Daniel

Rose-tråden
Mitt paket lämnade Rose den 22/6 och hamnade då i DHL:s sortering i Dorsten, där verkar det ha fastnat enligt DHL:s trackingservice - har inte rört sig på en vecka.... Suck

Säger som Sverker; ska det vara så? Speditionsföretag verkar ju generellt ha en viss förbättringspotential

Rose-tråden
urbnil skrev:
> Mitt paket lämnade Rose den 22/6 och hamnade då
> i DHL:s sortering i Dorsten, där verkar det ha
> fastnat enligt DHL:s trackingservice - har inte
> rört sig på en vecka.... Suck
>
> Säger som Sverker; ska det vara så?
> Speditionsföretag verkar ju generellt ha en viss
> förbättringspotential

Har du kollat postens hemsida? När den kommer till sverige tar posten över. Använd trackingnumret och sök på posten.se

Rose-tråden
urbnil skrev:
> Mitt paket lämnade Rose den 22/6 och hamnade då
> i DHL:s sortering i Dorsten, där verkar det ha
> fastnat enligt DHL:s trackingservice - har inte
> rört sig på en vecka.... Suck
>
> Säger som Sverker; ska det vara så?
> Speditionsföretag verkar ju generellt ha en viss
> förbättringspotential

Väntar också på ett paket som tydligen har hamnat på någon hylla hos DHL i Dorsten i väntan på bättre tider.

Rose-tråden
danboo skrev:
> Tyvärr kommer jag ju dra mig för att beställa
> av Rose igen om mina grejer nu är borta eftersom
> mitt förtroende för postnord är borta. Eller
> hur är det, kan man få någon annan leverantör
> i Sverige och går det få expressleverans?

+1 Varenda gång jag har beställt från Rose det senaste året har det blivit fel med posthanteringen. Ingen av gångerna har det berott på Rose.

Rose-tråden
Hej! Ursäkta att det tagit lite längre än normalt att hinna svara på era frågor.

Till att börja med kan det vara bra för alla att veta att DHL har haft strejker i Tyskland under de senaste veckorna, vilket tyvärr har påverkat en del leveranser. Speciellt större leveranser har i vissa fall haft flera dagars förseningar.

Vraket: Kul att höra att du har varit nöjd med vår service och med cykeln! Det känns alltid bra med lite positiv feedback, och vi vill ju förstås att alla våra kunder skall vara nöjda :)

Even: Om det inte går att reda ut med DHL så kan du även kontakta mig, så kan jag se om det finns något jag kan göra.

Swedo: Vi har inga fastställda priser ännu, men det kommer att finnas lite förmånligare alternativ tillgängliga hos oss både från Shimano och Sram nästa säsong. Om rakt styre är okej för dig så kan jag ju rekommendera t.ex. Multistreet-300 och Multicross-2000. Multistreet är lite mer pendlarinriktad och Multicross lite mer sportig. Båda har fästen för stänkskärmar och pakethållare.

Danboo: Vi utreder för tillfället möjligheten att erbjuda expressleveranser. Tyvärr är det så att det på många håll i Sverige inte finns några bättre alternativ till Postnord. De är DHL's samarbetspartner i Sverige så även om man skickar paket med DHL så är det oftast Postnord som levererar paketet. Om våra kunder vet om bättre alternativ så tar vi gärna emot föreslag. Vi vill ju föstås att vår service skall vara så bra som möjligt.

Urbnil: Du kan också kontakta mig så kollar jag upp från vår logistikcentral om de har noggrannare uppgifter om din beställning. Det kan tyvärr hända att DHL's strejker har påverkat leveransen.

Hille: Det är tyvärr möjligt att även din leverans har påverkats av strejkerna. Om du vill kan du kontakta mig så kollar jag upp om vi kan ge noggrannare information om försändelsen.

Hobonoa: De här borde fungera, men de är gjorda av aluminium: http://www.rosebikes.se/artikel/shaman-chainring-bolts-set-of-four/aid:561076 Tyvärr har vi inga bultar gjorda av stål.

H. Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Hej ROSE!

Jag har beställt 2 gånger från er, och det har funkat utmärkt båda gångerna!
Nu senast köpte jag ett paket med Shimanos hydrualiska racer-bromsar/reglage
( http://www.rosebikes.se/artikel/shi...mbination-with-br-rs785-disc-brake/aid:742883 ) och lite annat.

Allt är monterat, och funkar (nästan) utmärkt.

Det bakre bromsoket verkar läcka bromsolja från insidan. Det syns oljiga ringar på bromsklossarna från bromskolvarna. Och det har sannolikt kommit olja på klossarnas insida också eftersom broms-verkar på bakbromsen är dålig. Fram är den super dock.

Har ni några tankar om detta?

mvh / Alex

Rose-tråden
Efter att fått lägga massa tid och bensin på att jaga fram ett paket som till slut visade sig finnas runt 55 mil fel så blev det även min sista beställning tills något alternativ till postnord erbjuds.

Rose-tråden
Pirx: Tråkigt att höra att bromsen läcker. Skulle du kunna skicka några bilder åt mig per mail så kan vi reda ut det tillsammans med teknikavdelningen? Antagligen kan vi byta ut till en ny broms åt dig.

Raggamuffin: Väldigt trist att inte leveranserna har fungerat för dig! Under den här veckan har DHL's och Postnords tracking haft problem så paketspårningen har inte fungerat som den normalt borde. Dessutom har DHL haft strejker i Tyskland under de senaste månaderna flera gånger vilket kan eventuellt ha bidragit till dina problem, åtminstone genom att förlänga leveranstiden med några dagar. Skulle du kunna maila till mig ditt kundnummer och vilka beställningar du har haft problem med? Vi brukar samla in information om misslyckade leveranser och ta det vidare med DHL.

Och om du vet om något bättre alternativ i din region så är det bara skicka feedback t.ex. åt mig om vilket fraktföretag du skulle hellre använda. Jag kan ta det vidare till vår logistikavdelning. Tyvärr är det så att det inte finns så många alternativ i största delen av Sverige om man vill hålla fraktkostnaderna på en rimlig nivå. De flesta konkurrenterna skickar också sina leveranser med Postnord i Sverige.

Ha en riktigt trevlig helg!
Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Rose skrev:
> Pirx: Tråkigt att höra att bromsen läcker.
> Skulle du kunna skicka några bilder åt mig per
> mail så kan vi reda ut det tillsammans med
> teknikavdelningen? Antagligen kan vi byta ut till
> en ny broms åt dig.
>

Tack för svar, jag skickar mail med bilder!
Mvh Alex

Rose-tråden
Rose skrev:

> Raggamuffin: Väldigt trist att inte leveranserna
> har fungerat för dig! Under den här veckan har
> DHL's och Postnords tracking haft problem så
> paketspårningen har inte fungerat som den normalt
> borde. Dessutom har DHL haft strejker i Tyskland
> under de senaste månaderna flera gånger vilket
> kan eventuellt ha bidragit till dina problem,
> åtminstone genom att förlänga leveranstiden med
> några dagar. Skulle du kunna maila till mig ditt
> kundnummer och vilka beställningar du har haft
> problem med? Vi brukar samla in information om
> misslyckade leveranser och ta det vidare med DHL.
>
> Och om du vet om något bättre alternativ i din
> region så är det bara skicka feedback t.ex. åt
> mig om vilket fraktföretag du skulle hellre
> använda. Jag kan ta det vidare till vår
> logistikavdelning. Tyvärr är det så att det
> inte finns så många alternativ i största delen
> av Sverige om man vill hålla fraktkostnaderna på
> en rimlig nivå. De flesta konkurrenterna skickar
> också sina leveranser med Postnord i Sverige.
>

Det är i Sverige det har åkt vilse, jag har rätt många beställningar så har inte på minnet vilka andra som har varit ute på äventyr. Jag mailar.

Skäll på DHL så får de skälla på postnord :)

Rose-tråden
Hej Rose! Jag bestälde lite delar från er här för ca 2 veckor sen. Köpte bla ett fälgset från Shimano. Shimano mt35 27,5" rättare bestämt. Monterade ihop bakhjul o allt var lugnt. Skulle börja med framfälg och ser att navet inte är vanliga 9mm qr utan 15mm istället. Har det blivit något fel eller säljs det i 15mm på framnavet bara? Fanns ingen tydlig info om detta på hemsidan och utgick från bilderna att det var 9mm qr både fram o bak.

H// Jonas

Rose-tråden
pirx skrev:
> Rose skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pirx: Tråkigt att höra att bromsen läcker.
> > Skulle du kunna skicka några bilder åt mig
> per
> > mail så kan vi reda ut det tillsammans med
> > teknikavdelningen? Antagligen kan vi byta ut
> till
> > en ny broms åt dig.
> >
>
> Tack för svar, jag skickar mail med bilder!
> Mvh Alex

For the record, tack Rose/Mika för utmärkt support i ärendet! :)

Rose-tråden
Hej
Jag köpte dessa av er: Xtreme Road wheel set 28"/700C R-490 / Shimano FH-/HB-RS400.

Pga krasch har jag behov av nytt framhjul, går det att köpa endast framhjul?

Mvh

Rose-tråden
Hej.

Tänkte beställa en XEON CDX-4400.
När jag skulle välja vevparti så fanns inte 52/36 kvar.

Är den slut eller kan man lägga till den i meddelandefältet?

Rose-tråden
Holobo: Det var ju beklagligt. Vad jag vet så har vi inte ens till salu MT35-hjul med 15 mm framnav. Det kan ju förstås hända att ett fel hjul har lagts i hyllan hos oss, eller t.o.m. kommit redan fel packat från leverantören. Skulle du kunna maila mig ditt kundnummer och ordernummer med ett par bilder av hjulen så kan vi reda ut det?

Pirx: Kul att höra att du är nöjd med vår service! :)

Senator: Det går även att beställa endast ett framhjul. Du kan t.ex. skriva i meddelandefältet (i fjärde steget i köpkorgen) vid din nästa beställning "I would also like to order only a front wheel from wheel set 1145407" (med vit fälg är produktnumret 1145416). Om du vill ha exaktare prisinformation så kan jag kolla upp det från Tyskland. Du kan då fast maila mig. Jag skulle gissa att det är runt 500-600 kronor.

Olmen: Jag beklagar att inte vevpartiet finns tillgängligt i nätbutiken, det är ett fel i konfiguratorn. Jag skickar vidare info om det till IT-avdelningen. Vevpartiet finns ändå tillgängligt. Om du vill beställa före det uppdaterats i nätbutiken så kan du skriva i beställningens meddelandefälte att du vill ha 52/36.

Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Rose skrev:
> Holobo: Det var ju beklagligt. Vad jag vet så har
> vi inte ens till salu MT35-hjul med 15 mm framnav.
> Det kan ju förstås hända att ett fel hjul har
> lagts i hyllan hos oss, eller t.o.m. kommit redan
> fel packat från leverantören. Skulle du kunna
> maila mig ditt kundnummer och ordernummer med ett
> par bilder av hjulen så kan vi reda ut det?
>
> Pirx: Kul att höra att du är nöjd med vår
> service! :)
>
> Senator: Det går även att beställa endast ett
> framhjul. Du kan t.ex. skriva i meddelandefältet
> (i fjärde steget i köpkorgen) vid din nästa
> beställning "I would also like to order only a
> front wheel from wheel set 1145407" (med vit fälg
> är produktnumret 1145416). Om du vill ha exaktare
> prisinformation så kan jag kolla upp det från
> Tyskland. Du kan då fast maila mig. Jag skulle
> gissa att det är runt 500-600 kronor.
>
> Olmen: Jag beklagar att inte vevpartiet finns
> tillgängligt i nätbutiken, det är ett fel i
> konfiguratorn. Jag skickar vidare info om det till
> IT-avdelningen. Vevpartiet finns ändå
> tillgängligt. Om du vill beställa före det
> uppdaterats i nätbutiken så kan du skriva i
> beställningens meddelandefälte att du vill ha
> 52/36.
>
>
> Mika Pensas, ROSE
> mika.pensas@rosebikes.fi

Absolut MIka. Har mailat dig nr o allt samt några bilder på fälgen.

Rose-tråden
Jag har mailat tyska Rose om order 501970, utan att fått svar, så jag prövar har istället.

Ordern innehåller Jumbo Jim, som ju tycks vara restad till döddagar. Jag vill inte vänta så länge på resten av grejorna i beställningen, så ta gärna bort däcket och skicka övriga rader i ordern. Ser naturligtvis även att pengarna för Jumbo Jim sätts tillbaka på kontot.

Kundnummer 001322546

Tack på förhand

Rose-tråden
Hej!

Jag är lite sugen på att beställa en X-Lite CRS 3100 Di2 med ett par Cosmic SLS-hjul (för att få en bra och lätt cykel men ändå med bra aerodynamik eftersom Stockholmsområdets klättringsmöjligheter är minst sagt begränsade).

Jag vill ha den i matt svart och i storlek 59 eller 62.

Vad kan jag vänta mig för leveranstid på en sådan?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hallå.

Tänkte beställa Rose Jersey och Bib shorts. Normalt brukar jag ha L i storlek men enligt era tabeller så bör jag nästan beställa XXL. Har ni några råd?
Jag är 188 cm ganska normalt byggd 82 kg.

Jag har tittat på Rose Design III Jersey och Bib shorts.

Tackar

Rose-tråden
Hej

Sitter och letar efter en ny bra allround hoj till och från jobbet, träning samt att jag drar cykelvagn med barn till och från dagis.
Har fastnat för denna ROSE PRO DX CROSS-4400 med SRAM Force
Är det någon som har en sådan för eller emot?
Eller skall man välja med Ultegra 3000 Hydraulic?

Vill ha en hoj som fungerar i ur och skur samt levererar!

/Håkan

Rose-tråden
hookswe skrev:
> Hej
>
> Sitter och letar efter en ny bra allround hoj till
> och från jobbet, träning samt att jag drar
> cykelvagn med barn till och från dagis.
> Har fastnat för denna ROSE PRO DX CROSS-4400 med
> SRAM Force
> Är det någon som har en sådan för eller emot?
> Eller skall man välja med Ultegra 3000
> Hydraulic?
>
> Vill ha en hoj som fungerar i ur och skur samt
> levererar!
>
> /Håkan

Jag vet att vissa tycker att det är så himla onödigt, men fy fasen vad gött att jag bytt till hydrualiska bromsar på min pendlare. I och med att en sträcka till jobbet sannolikt innehåller fler stop, rödljus, fotgängare etc etc än en lvg-runda, och man vill ju cykla på "ganska snabbt" då också... så...

Rose-tråden
Bojsänke: Det var tråkigt att höra men tyvärr kan jag inte lova någon ersättning om Postnord inte har gjort en utkörning åt dig. Vi brukar kunna beställa en ny utkörning i sådana här fall om kunden kontaktar vår kundsupport, men nu var ju paketet redan levererat.

Velovin: Tråkigt att höra att du inte har fått svar från Tyskland. Jag ber orderhanteringen ta bort däcket ur din beställning, det ser ut att ha ännu en uppskattad leveranstid på 8 veckor till oss. Jag mailar dig när det är fixat. Ordern debiteras från kortet som först när den skickas så vi behöver inte ta betalt för däcket.

Veee: Lagersituationen för X-Lite CRS-3100 ser bra ut för tillfället. Den borde just nu ha en leveranstid på 5-6 veckor.

Olmen: Jag skulle rekommendera storlek XL åt dig. Själv är jag 182 cm/85 kg och har storlek L av nästan alla ROSE-kläder. Om du vill ha jätte tajta kläder så passar nog L på dig också, men jag skulle tro att XL blir bekvämare.

Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Vad är nästa steg efter Dr Z mot AM, Ground Control? Jag tyckte efter ett test att Dr Z var för mycket XC och vill alltså ha något som hanterar "stök" lite bättre än Dr Z utan att vara som en blysläde på allt annat.

Rose-tråden
Hej Rose.

Jag undrar om man kan droppa i lite olja i nedre fästet för baksvingen på en Uncle Jimbo 2015. Emellanåt knakar och knäpper det riktigt mycket därifrån och det slutar när jag skruvar ur och tillbaks den blå skruven som svingen sitter fäst i, alltså skruven/fästet som är direkt ovanför vevlagret.

Olja kanske löser upp ev bussningar så det kanske är bättre med fett?

Är det nåt moment som den blå skruven ska dras med också?

Rose-tråden
Hej!

Senaste rundan jag var ute och cyklade på min cross upptäckte jag att det hade börjat knaka från vevpariet.

Tog därför bort vevarmarna och upptäckte då att det såg ut så här:
IMG_9636.jpg

Det ser inte riktigt ut som naturligt slitage i mina ögon, vad kan ha blivit fel? Cykeln är inte mer än 6 månader gammal.

Rose-tråden
Källis skrev:
> Sunny skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är nästa steg efter Dr Z mot AM, Ground
> > Control? Jag tyckte efter ett test att Dr Z var
> > för mycket XC och vill alltså ha något som
> > hanterar "stök" lite bättre än Dr Z utan att
> > vara som en blysläde på allt annat.
>
>
> Kanske en Root Miller...
> http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/mtb/all-m
> ountain--tour/root-miller/
>
>
> //Källis

Är inte Root Miller mer AM än Ground Control? Alltså segare uppför och på platten utan stök?

Rose-tråden
Sunny: Jo, lite mer än Ground Control pga de större hjulen. Men årets Root Miller är trevligare uppför och på platt jämfört med de tidigare årsmodellerna.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
>
> Olmen: Jag skulle rekommendera storlek XL åt dig.
> Själv är jag 182 cm/85 kg och har storlek L av
> nästan alla ROSE-kläder. Om du vill ha jätte
> tajta kläder så passar nog L på dig också, men
> jag skulle tro att XL blir bekvämare.
>
>
> Mika Pensas, ROSE
> mika.pensas@rosebikes.fi

Jag blev rekommenderad XL (187cm 95kg) och tycker att jerseyn (design II) satt för löst. Så L är nog vettigare om inte storlekarna ändrats väldigt mycket.

Rose-tråden
xyz-saft skrev:

>
> Jag blev rekommenderad XL (187cm 95kg) och tycker
> att jerseyn (design II) satt för löst. Så L är
> nog vettigare om inte storlekarna ändrats
> väldigt mycket.

Beställde XL då rå. Tittade igenom Rose storlekstabeller och tog alla mått. Enligt dem skulla jag ha XXL. Blir provning när paketet dyker upp och i värsta fall tillbakaskickat med vändande post.

Rose-tråden
Olmen + andra: Ni kan också beställa flera storlekar på en gång, testa hemma vilka som passar bäst och returnera de som inte passar. Om man beställer en storlek och byter räcker det några veckor innan man fått hem den nya storleken.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Olmen + andra: Ni kan också beställa flera
> storlekar på en gång, testa hemma vilka som
> passar bäst och returnera de som inte passar. Om
> man beställer en storlek och byter räcker det
> några veckor innan man fått hem den nya
> storleken.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Det var ju en bra taktik, skall tänka på det till nästa beställning.

Just nu väntas det olidligt till min Xeon CDX-4400 levereras.
Förhoppningsvis i mitten av September. Förväntad byggstart mitten av Augusti...?

Rose-tråden
Rose skrev:
> Olmen + andra: Ni kan också beställa flera
> storlekar på en gång, testa hemma vilka som
> passar bäst och returnera de som inte passar. Om
> man beställer en storlek och byter räcker det
> några veckor innan man fått hem den nya
> storleken.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Men hur är det, returfrakten är väl gratis även vid ånger? Så rimligtvis borde man kunna beställa en storlek, och om det blir fel returnera den och direkt beställa en annan storlek..?

Rose-tråden
Sant. :-)
Apropå storlekar, har du/ni någon uppfattning om hur konsekventa Five Ten är i storlekar mellan olika modeller? Har en sko som sitter kanon och funderar på att köpa en annan modell i samma storlek...

Tillbaka
Topp