Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Sunny: Jo, lite mer än Ground Control pga de
> större hjulen. Men årets Root Miller är
> trevligare uppför och på platt jämfört med de
> tidigare årsmodellerna.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Men ger inte de större hjulen bättre egenskaper på platt och uppför? Tänkte snarare att Root Miller hade mer AM-geometri jmf med Ground Control

Rose-tråden
Foxis skrev:
> Sant. :-)
> Apropå storlekar, har du/ni någon uppfattning om
> hur konsekventa Five Ten är i storlekar mellan
> olika modeller? Har en sko som sitter kanon och
> funderar på att köpa en annan modell i samma
> storlek...

Har två par five tens som jag kör med. De passar lika bra fast det är olika modeller så jag tror de är rätt konsekventa mellan modellerna.

Rose: Hade ni nåt fint sånt där tech sheet eller nåt där man ser bultar/Nm på hojen?

Rose-tråden
Per-Erik: Inga direkta dokument, men maila mig vilka det gäller så kollar jag.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rattnalle: Det är möjligt att vi beställer bromsoket, men kostnaden är nästan den samma som för hela setet. Kostnad för endast bromsok: € 35,44.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose. Försöker här då jag inte får svar på mail från Mats och Philipp (semester antar jag).

I mitten av juni beställde jag en uppsättning mtb hjul som sedan vid leverans visade sig vara felaktiga (fel fälg). Jag returnerade dem enligt era instruktioner i början av juli men för ca en vecka sedan kom samma hjul tillbaka till mig med DHL leverans. Jag trackade min retur och såg att de var nere i Helsigborg dit de skulle men ingen verkar ha hämtat ut paketet.

Så nu undrar jag hur vi kan lösa ut detta. Min semesterkassa vill ha tillbaka pengarna jag ligger ute med och mitt garage vill bli av med den stora kartongen.

Vänliga hälsningar
Anders Engström

Rose-tråden
Pahoehoe: Du kan fortsätta trackingen på dhl.de när paketet har kommit till Helsingborg.
Om du vill att jag kollar upp det med mina kollegor i Tyskland, behöver jag ordernummer och kundnummer.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Jenni. Paketet med hjulen returnerades alltså till mig och ligger nu i mitt garage. Jag använde retursedeln som din kollega Philipp skickade till mig och adressen på den var:

DHL Freight (Sweden) AB
605089
0003242DE Rose Bikes GmbH
Trintegatan 10
253 68 Helsingborg
SE

Rose-tråden
Jag returnerade de felaktiga hjulen med hjälp av den retursedel ni gav mig men hjulen kom tillbaka till mig igen efter ett par veckor. Därefter har jag försökt komma i kontakt med Mats och Philipp för att fråga vad som gick fel men inte fått svar. Hjulen finns alltså hos mig nu. Kanske enklast om vi tog detta på telefon, har du ett nummer jag kan nå dig på?

//Anders

Rose-tråden
Pahoehoe: OK! Då blev det klarare :) Skicka kundnummern och om du har ordernummern till mig på mailen: jenni.ribacka@rosebikes.se. Skicka också vilka hjul du fick och vilka hjul du beställt.
Mats är på jobbresa och har telefonen med sig där, det går bra att ringa +358 45 3279 111, men enklast om du mailar så har vi all info nedskriven och lättare för oss att kolla med tyskarna då.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Olmen skrev:
> xyz-saft skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Jag blev rekommenderad XL (187cm 95kg) och
> tycker
> > att jerseyn (design II) satt för löst. Så L
> är
> > nog vettigare om inte storlekarna ändrats
> > väldigt mycket.
>
>
> Beställde XL då rå. Tittade igenom Rose
> storlekstabeller och tog alla mått. Enligt dem
> skulla jag ha XXL. Blir provning när paketet
> dyker upp och i värsta fall tillbakaskickat med
> vändande post.

Då har jag provat tröjan och shortsen. Shortsen satt väldigt bra, däremot tröjan, STOOOR.
Är precis på väg att skicka tillbaka den. Byta mot en Large istället.

Vad gäller retursedeln, skall adressaten vara DHL i Helsingborg???
Jag trodde att man skulle skicka det till Tyskland.

Rose-tråden
Olmen: allt ok, DHL har en omlastningsstation i Helsingborg, paketet skickas vidare därifrån till Tyskland. Det går att följa med trackingen av paketet också på dhl.de när paketet kommit till Helsingborg (och skickats vidare).

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Olmen: allt ok, DHL har en omlastningsstation i
> Helsingborg, paketet skickas vidare därifrån
> till Tyskland. Det går att följa med trackingen
> av paketet också på dhl.de när paketet kommit
> till Helsingborg (och skickats vidare).
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Hej, bra men
returblanketten jag hade skrivit ut från er hemsida via DHL var inte giltig. Jag var nere på DHL Servicepoint och de försökte att skanna in den men det gick inte. Han pratade med DHL och de sa att jag var tvungen att få ett korrekt returnummer.

Hur skall jag göra nu?

Rose-tråden
> Hej, bra men
> returblanketten jag hade skrivit ut från er
> hemsida via DHL var inte giltig. Jag var nere på
> DHL Servicepoint och de försökte att skanna in
> den men det gick inte. Han pratade med DHL och de
> sa att jag var tvungen att få ett korrekt
> returnummer.
>
> Hur skall jag göra nu?

Det löste sig. Det tar tydligen en stund innan DHL hinner registrera shippingnumret. Nu när jag pratade med DHL så fanns det registrerat.

Rose-tråden
Det tar ett tag innan den fungerar, från det att man skriver ut den, har jag märkt. Så skrev du ut den samma dag som du försökte lämna in paketet så kan det vara anledningen. Pröva igen imorgon så funkar det nog! :)

Frid!

Rose-tråden
Olmen skrev:
> > Hej, bra men
> > returblanketten jag hade skrivit ut från er
> > hemsida via DHL var inte giltig. Jag var nere
> på
> > DHL Servicepoint och de försökte att skanna
> in
> > den men det gick inte. Han pratade med DHL och
> de
> > sa att jag var tvungen att få ett korrekt
> > returnummer.
> >
> > Hur skall jag göra nu?
>
>
> Det löste sig. Det tar tydligen en stund innan
> DHL hinner registrera shippingnumret. Nu när jag
> pratade med DHL så fanns det registrerat.

Det står någonstans på samma sida att man får vänta ett dygn efter utskrift innan paketet kan lämnas in.
Det kanske hänger ihop med Roses märkvärdigt slöa server?

Rose-tråden
Jag har lite frågor ,tacksam för svar
1. Vad är skillnaderna mellan Ground control och Granite chef?
2. När kommer det nya modeller inför 2016?
3. På er strlsberäknare på ground control går gränsen mellan S och M på 77cm. Mitt grenmått är 78cm o jag är 170cm lång. Bör jag ha M lr S
4. Hur ska Rose egetligen uttalas? :)

Senast ändrad:
Rose-tråden
Bajker:
1. Ground Control (130mm dämpning) är lite mer allround XC-AM, Granite Chief (150mm dämpning) är lite mer AM-Enduro.
2. Nya modeller presenteras för pressen denna vecka, vi hade även representanter från Happy, så jag kan tänka mig att vi snart får se en presentation här.
3. Smaksak, jag är själv 170/82 och jag hade valt S för jag gillar små MTB, men de flesta andra med samma mått väljer M. Båda funkar, men välj utgående från om du gillar större och stabilare eller mindre och smidigare.
4. Namnet ROSE kommer från grundarnas/ägarnas efternamn och uttalas [råse] med tyskt R.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
NickPick: I nuläget vet jag inget om kommande reor. Ibland reas vissa gamla modeller ut, ibland inte, ibland är de slutsålda väldigt tidigt på säsongen.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej, har ett par RS1400-hjul där bakhjulets lager inte låter så friska. Undrar vilka lager som passar och om det finns någon instruktion för hur man byter dessa

Mvh
David

Rose-tråden
Halloj!

Har nu behövt byta däck på min några månader gamla Xeon Team GF-3000 och då behöver man ju ta av bakhjulet också. Ett vanligt ingrepp i vardagen som cyklist. Men vilket jäkla jobb det var att få av och på det! Växelörat är liksom vänt åt andra hållet på något vis. Så när jag trott att jag fått på hjulet så vilar quickreleasen på ramen och öppningen för densamme ligger liksom på andra sidan av bakväxeln. Jag fick bända kedjan och hålla på och ta bort QR:en och till slut gick det. Men det måste ju finnas något bättre sätt? Har kollat på en massa videor på tuben men där sitter alltid växelörat åt andra hållet. Någon som stött på det här innan?

Rose-tråden
Caretta: Skulle du kunna skicka mig din kundnummer och ordernummern på hjulen till mats.ribacka@rosebikes.se, så skall jag kolla vilka lager det är som passar.

zeitmeister: Det är första gången jag hör om ett liknande problem. Skulle du kunna skicka några bilder så är det enklare att få en uppfattning om orsaken till problemet.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Det är inget fel på cykeln, det är nog snarare jag som inte vet hur man får av/på bakhjulet med den här sortens växelöra på bästa sätt. På Rose-cykeln ser det ut som på bilden ovan. Man ser att snabbkopplingen ligger bakom växelörat.

På alla andra cyklar jag sett så ser det ut som på den nedre bilden, snabbkopplingen ligger framför växelörat vilket gör ett bakhjultsbyte mycket enklare.

Jag vill alltså bara lära mig hur jag enklast får av/på bakhjulet, alla guider jag hittar så får man bara veta hur det enklast går till om det ser ut som på den nedre bilden. Hoppas jag är tydlig nog :P

Bilagor

• Rose bakväxel.jpg
    Rose bakväxel.jpg
    55 KB · Besök: 51
  • DSC06013.jpg
    DSC06013.jpg
    54.6 KB · Besök: 30
Rose-tråden
Caretta: Ok. Jag kollar och återkommer.

zeitmeister: Starta med att ha kedjan på den mindre klingan fram och på det minsta drevet bak. Släpp bromsen under vevpartiet, öppna hjulets snabbkoppling och stöd nedre delen av bakväxeln med handen genom att dra den lite neråt/framåt på samma gång du lyfter resten av cykeln uppåt. Då "faller" bakhjulet loss nästan av sig själv.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jo, det är ju så man får lära sig att man ska göra. Men problemet nu, i och med öppningen på växelörat blir ju att hjulet "fastnar" mellan kedjan och bakväxeln. Det finns liksom ingen plats för snabbkopplingen att falla loss då bakväxeln är i vägen. Förstår du vad jag menar? Det är lite svårt att förklara..

Rose-tråden
Nej, det går inte för om du tittar noga på den övre bilden så är öppningen på växelörat bakåt/nedåt istället för framåt/nedåt som på den nedra bilden. Det gör ju att snabbkopplingen, kassetten, ja hela hjulet, kläms åt mellan kedjan och bakväxeln.

Tro mig, jag har kollat på väldigt många youtubeklipp och försökt efterapa men med den här set-up:en så är det helt omöjligt (för mig iaf :P) att få hjulet att bara falla ner.

Rose-tråden
McAdam: Om allt går som planerat kan vi förhoppningsvis få upp Team DX Cross på hemsidan för beställning under hösten. Priserna är inte fastslagna ännu.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
zeitmeister skrev:
> Nej, det går inte för om du tittar noga på den
> övre bilden så är öppningen på växelörat
> bakåt/nedåt istället för framåt/nedåt som
> på den nedra bilden. Det gör ju att
> snabbkopplingen, kassetten, ja hela hjulet, kläms
> åt mellan kedjan och bakväxeln.

Horisontella dropouts, varför har man det på en vanlig LVG? (Det är väl annars för track-hojar som kör fixed där man behöver kunna spänna kedjan.

Edit: horisonten ligger ner.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose skrev:
> H.: Nej, vi använder inte vertikala dropouts på
> våra landsvägscyklar.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Menade horisontella, vilket det är på den första bilden.

Rose-tråden
Alla: Det skulle vara intressant att få feedback även från andra användare om det är fler som upplever detta som ett problem och om det är något som vi bör förbättra på framtida årsmodeller.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Vad är poängen med en sådan konstruktion när man kör med växel? Vertikala/standard-dropouts innebär ju en extra säkerhet om snabbkopplingen skulle fallera. Det där ser ju inte ut att ha några fördelar, men ett par uppenbara nackdelar.

Tillbaka
Topp