Rose-tråden

Rose-tråden
Det är alltså horisontella dropouts jag har menat när jag skriver att växelörat är vänt åt andra hållet. Min inkompetens som skapat eventuell förvirring. Men ja absolut, jag skulle föredra om det förekom standard-dropouts som är betydligt smidigare att jobba med.
Har nu hittat guider för hjulbyte även med horisontella men man kommer inte undan att behöva kladda med kedjan.

Rose-tråden
Sambon har horisontella dropouts på sin mtb av annat märke då den har utbytbara dropouts med möjlighet till singlespeed. Det är faktiskt fantastiskt värdelöst när man kör med växel. Jag har också svårt att se någon egentlig fördel. Men väl en större risk om hjulet inte sitter fast ordentligt.

Rose-tråden
Caretta: Du kan beställa bakhjulslager till RS1400 genom att ange artikelnumren 1200926 (vänster) och 1200908 (höger) i meddelandefältet i fjärde och sista steget av beställningsprocessen. Detta förutsätter dock att du beställer något annat samtidigt. Om du endast vill beställa lagren, kan du höra av dig till mig på mats.ribacka@rosebikes.se, så fixar vi en "manuell" beställning åt dig.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
H., Road_Runner, fredrik186, zeltmeister m.fl: Först av allt, vi har naturligtvis vertikala dropouts på våra landsvägscyklar. Det var måndag igår och horisontellt och vertikalt verkade vara svåra begrepp för mig att hålla isär så här efter semestern :o).

Jag kontrollerade orsaken till den "udda" designen av 2015 års GF/CGF med vår designer och orsaken är att annars får man inte loss hjulet om man använder den hydrauliska fälgbromsen från SRAM. Till 2016 års modell använder vi endast bromsar med Direct Mount och går tillbaka till "vanlig" design på dropoutsen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Road_Runner: smidigaste är kreditkort, se bara till att det inte finns någon spärr/gräns på kortet, att det finns tillräckligt med pengar på kortet. Paypal strular ibland, men kreditkort funkar bra bara alla siffror blir rätt :)
/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Det är jäkligt knepigt att välja svenska och SEK här.
Menyn för språk borde laddas över texten, inte tvärtom.

Använder chrome på en Smartphone.

Bilagor

• Screenshot_2015-07-30-16-20-25.png
    Screenshot_2015-07-30-16-20-25.png
    44.3 KB · Besök: 34
Rose-tråden
Hej!

Är ute efter en ny cykel. Har en Scott spark för tillfället 26 tum. Den har jag varit nöjd med, men vill ha nytt. Har kikat på Ground control, drz och root Miller. Vilken tror ni är mest lik? Önskemål är att man kan låsa fram och bakdämpare samtidigt. Jag är 170 cm lång med ett grenmått på 83.

Rose-tråden
masala86: Känner inte Scott Spark 26" i detalj, men antar att det är den med 120mm fjädring? Ground Control och Root Miller är gjorda för lite stökigare terräng än traditionella XC-cyklar. Dr.Z är en XC-cykel i aluminium, men vill man ha den allra snabbaste (och lättaste) fulldämpade XC-cykeln från ROSE så är det Thrill Hill som gäller. För att få så stum låsning som möjligt rekommenderar jag dämpare och gaffel från DT Swiss, men det är värt att nämna att det är många som inte gillar känslan i DT Swiss eftersom de inte är så känsliga för små ojämnheter som t.ex. Fox Kashima.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Scotten är med 120 i slag. Thrill hill har jag inte kikat på. Men helt klart ett alternativ. Kan man få både drz och thrill hill med dtswiss eller fox? Det finns ingen lösning från rockshox med låsning för båda?

Tack för svaren!

Rose-tråden
masala86: Dr.Z 2 har DT Swiss dämparkomponenter som standard och kan i konfiguratorn uppgraderas med Fox: http://www.rosebikes.se/bike/rose-d...IA-121IB-121IC-121ID-121IE-121IF-1B82b-1D4Fo. I nuläget går inte Thrill Hill att få med Fox. Det finns "låsning" både på Fox och RockShox, men den blir inte lika stum som hos DT Swiss. Dock har kinematiken och själva dämparna blivit så bra att oönskat gungande inte är så stort problem längre. Åkte själv en RockShox Pike 150mm främst på lätta stigar och grusväg igår och hade den öppen hela tiden, utan att störas av att den skulle gunga så mycket i onödan.

ZXNinja: Priserna är inte satta ännu. Skulle tro att de dyker upp i oktober/november någon gång. Leveranstiden är inte heller bekräftad, men nya kolfibercyklar börjar vanligen levereras typ i februari/mars.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag går och suktar efter en rose pro sl.

Verkar som att modellen får lite uppgraderingar 2016, http://www.bikeradar.com/road/news/article/rose-unveils-2016-road-bike-range-44836/ .

Så frågan är, brukar rose ha utförsäljningar av förra årets modell?

När kan man förvänta sig att 2016 års rose pro sl kommer och när kan man förvänta sig att utförsäljning börjar av 2015 års modeller? Och ungefär hur många procent rabatt man kan förvänta sig?

Det är priset som avgör helt, kan jag spara lite pengar så kan det kanske bli en 2015, annars blir det en 2016.

Tanken är att köpa en cykel som jag kan cykla på under nästa år, så jag har inte så bråttom. :)

Senast ändrad:
Rose-tråden
nasso: Det där är väldigt svårt att svara på, måste säga att jag har ingen aning, ibland säljs äldre modeller ut, ibland inte, ibland är de slut innan säsongen ens har börjat. Jag vet inte heller något om pris och specs på 2016-modellerna. Pro SL 2016 kommer att få en lite modernare ram, men geometrin kommer att förbli den samma.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> nasso: Det där är väldigt svårt att svara på,
> måste säga att jag har ingen aning, ibland
> säljs äldre modeller ut, ibland inte, ibland är
> de slut innan säsongen ens har börjat. Jag vet
> inte heller något om pris och specs på
> 2016-modellerna. Pro SL 2016 kommer att få en
> lite modernare ram, men geometrin kommer att
> förbli den samma.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Ok, kanon. Då får jag helt enkelt vänta och se. Tack för svaret. :)

Rose-tråden
Hej!

Har lite problem och vet inte riktigt hur jag ska göra.

Jag köpte en Uncle Jimbo 2 i maj. När jag fick den tyckte jag att det var ganska mycket friktion i Pike-gaffeln, dvs att den inte gick mjukt utan fastnar lite när man gungar den i det nedre partiet, dvs när den inte är så komprimerad. Jag lät det gå och tänkte att det släpper nog om jag kör med den ett tag. Nu har jag kört den 40-50 timmar och det har inte släppt. Så igår gjorde jag en underbensservice (Har alltså inte servat luftfjäder eller dämpare, bara underbenen), följt instruktionerna här:
https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...n_0000000004461_rev_c_2014_-_present_pike.pdf

Och främst den här som bara går igenom underbensservice...

Ps. Min gaffel åkte inte ihop lika fint (Typ inte alls) som i denna video när jag tömde luften och jag orkade inte komprimera ihop den fullt vid ihopmonteringen som han gör. Kanske kunde komprimera den till 70-80% med en hand när jag monterade tillbaka den.

Servat den med ny RockShox 0W30-olja och PM-600 Military Grease vid bustningarna. Rengjort med Isopropanol där i mellan. Men efter att jag satt ihop den igen är det fortfarande mycket friktion/motstånd. Så pass mycket att jag får lyfta upp cykeln och dra ut de sista 5-10% på gaffeln med handen. Så har den varit/betett sig från början.

Det gör att jag har haft det svårt att ställa in den med rätt "sag" och tryck.

Ringde till Rose Tyskland nyss för "technical advice" och de sade att ingen kunde hjälpa mig och att jag skulle kontakta Rockshox direkt - Men de verkar inte ha någon slutanvändarsupport gällande sina produkter - de vill att man ska gå via sin butik.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med min Rockshox Pike RTC3 och inte lyckas få bort problemen jag upplever med den?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Thrill hill-fråga:
Baksvingen har ett ganska konkurrenskraftigt 115 mm slag, men framgaffeln finns bara med 100mm.
Kommer ni sälja i en 120mm version också framöver/nästa år? ex DTs 120mm's verison av gaffeln som finns till T.H.2?
Eller ha den (eller liknande) som alternativ i konfiguraton?

Rose-tråden
Jag är 169,5cm lång och har beninnermått 79-80 ( lite beroende hur hårt man kör upp vattenpasset i skrevet )
Vilken storlek rekommenderar svenska rose mig att ha på en granite chief? Er strlsberäknare säger M men när jag mäter mot min canyon HT 29 i strl M tycker jag den har mer liknande mått storlek S.

Senast ändrad:
Rose-tråden
HenrikMolker: DrZ 2013: 1708507.

Adam K: Ramgeometrin är gjord för 100mm gaffel, så cykeln skulle bli väldigt "märklig" med 120mm gaffel fram. Om du vill ha mer fjädringsväg kanske Ground Control kunde vara ett alternativ?

Bajker: Nya Granite Chief är rätt liten i geometrin. Jag är själv 170 med grenmåttet 82 och jag föredrar fullysar i storlek S, har dock inte cyklat nya Granite Chief i rätt storlek. Jag gillar små MTB och min erfarenhet säger att de flesta med samma mått som jag, väljer M istället för S. Du kan cykla på båda, det är mer vad du föredrar, en mindre och smidigare cykel eller en större och stabilare cykel.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Oomph: Det interna produktnumret för växelörat är: 1695267, vi har valt att inte lägga ut dem i webbshoppen, eftersom det finns så många som är väldigt lika varandra.
Du kan i samband med din nästa beställning skriva något sådant här i meddelandefältet i beställningens slutskede: "I would also like to order X rear derailleur hanger(s) to my Pro SL-2000 with the internal itemnumber 1695267."
Om du betalar med kreditkort funkar det att lägga till varor genom meddelandefältet, det funkar inte om man betalar med PayPal.
Det kan vara en idé att beställa flera på en gång, så har du i reserv.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Oomph: Det interna produktnumret för växelörat
> är: 1695267, vi har valt att inte lägga ut dem i
> webbshoppen, eftersom det finns så många som är
> väldigt lika varandra.
> Du kan i samband med din nästa beställning
> skriva något sådant här i meddelandefältet i
> beställningens slutskede: "I would also like to
> order X rear derailleur hanger(s) to my Pro
> SL-2000 with the internal itemnumber 1695267."
> Om du betalar med kreditkort funkar det att lägga
> till varor genom meddelandefältet, det funkar
> inte om man betalar med PayPal.
> Det kan vara en idé att beställa flera på en
> gång, så har du i reserv.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Hur gör jag om jag endast vill ha växelörat då, utan att behöva beställa annat?

Rose-tråden
Oomph: Det enklaste är om du beställer typ en slang eller liknande. Annars kan du maila mig så ordnar vi det manuellt.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Hej!
Jag är på jakt efter en Rockshox Reba 29" med 15mm axel och rak 1 1/8 styrstång och jag såg att ni på Rose hade en i webbutiken men den var tyvärr slutsåld, vet ni om den kommer in igen och vad kommer priset att vara?

Mvh...
Elias

Rose-tråden
Hej!
Tänkte bara undra en sak...
Efter senaste turen med min Uncle Jimbo upptäckte jag att det gnisslade från framnavet.
Började mecka lite och kom fram till att det är lagerna som framkallar ljudet. Smorde upp det jag kom åt utan att plocka ur lagerna.
Beror detta på att dom är kassa eller kan det vara smuts emellan?
Vad säger garantin om detta?
Har inte haft cykeln i ett år ens.
Hjulen i fråga är Spank Spoon 32 26".

MVH Dag

Rose-tråden
Bajker: nya cykelkatalogen kommer ut i mitten av oktober, då borde de flesta cykelmodeller finnas ute på nätet. Leverans beror på modell och komponenter. De första modellerna (bl.a. Team DX Cross) finns för leverans redan i höst.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Går det att eftermontera en av de nya främre slangklämmorna ni kommer ha på de nya modellerna för att motverka slangrassel i ramen på en granite chief 2015?

Rose-tråden
Mawa: Nej, tyvärr går det inte att eftermontera detta. Orsaken är att genomföringen sitter på ett helt annat ställe i ramen från 2016.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> De första modellerna (bl.a. Team DX
> Cross) finns för leverans redan i höst.

Vet ni om Team DX-geometrin förändras något jämfört med den befintliga Pro DX-modellen? Nån känsla för komponentalternativ? Samma-ish som nu, eller nån stor revolution?

För övrigt utgår vi alla från att priserna inte skjuter i höjden efter er justering i maj! ;)

Rose-tråden
Jeccou: Bifogar bild på geometritabellerna. Exakta priser och specar är inte satta ännu, men kommer i och med katalogen.

/Mats Ribacka, ROSE

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    62.8 KB · Besök: 44
Rose-tråden
Har ni planer på något rose event inplanerat under hösten i Stockholmstrakten? Har en kollega som gärna skulle vilja klämma och känna lite på någon touringhoj?

Rose-tråden
Där dök det upp lite mer spec bland bilderna från Eurobike.
105 med nya hydrobromsarna för 1.899,-€, tolkar jag det som.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    46.3 KB · Besök: 41
Tillbaka
Topp