Rose-tråden

Rose-tråden
Kryssningsfartyget Aidamar låg inne den 24/9 och Aida cruises har cykelturer på sina program, och de i sin tur använder Rose-cyklar (åtminstone på de fartyg jag sett).
Så en sekt med tyska kryssningsturister med cykelvurm. (Guider utspridda här och var i sekten)

Mathieu skrev:
-------------------------------------------------------
> Mötte säkert 50 personer på norr mälarstrand i
> Stockholm innan lunch som alla kom på nästan
> identiska rosecyklar och nästan alla hade en vit
> cykelhjälm. Kändes lite sektartat.

Rose-tråden
Tack,

Vill ha hydrauliska bromsra. Och har 88 i grenmått.

Dvs en 58 va? Hur lång leverans är de på den med hydrauliska nu i vit?

Vilken kassett ska man ha för pendling?

Mvh Filip

Rose-tråden
Är det helt kört med andra hjul till X-lite cwx modellerna?
Ni har bara 38 spline i konfigurationen. Det måste väl finnas fler hjul som klarar skivbromsar?

Mvh
Christer

Rose-tråden
Kaplan: Storlek 58 blir bra med 100 mm styrstam. Leveranstiden ligger på ca. 4 veckor. Exaktare leveranstid framgår i orderbekräftelsen

Razzr: Vilka cyklar tänker du på?

Sehlis: Är inte helt uppdaterad på alla val, men jag skulle anta att det kommer fler i konfiguratorn så småningom. Hittills har det varit lite svårt att hitta bra hjul till landsvägscyklar med skivbroms, men utbudet blir bättre hela tiden.

castrello: Helt nyutvecklad ram med svängbar sadelstolpe och andra hjul höjer baspriserna.

Städar_sällan: För en stund sedan: http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/racercyklar/triathlon/aero-flyer/

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Razzr: De cyklarna är utrustade med SRAM X0, som är 10-växlad. Naturligtvis får man byta till t.ex. XX1 också om man vill.

Setter: Alla cyklar och cykelmodeller finns inte i katalogen.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
>
> Sehlis: Är inte helt uppdaterad på alla val, men
> jag skulle anta att det kommer fler i
> konfiguratorn så småningom. Hittills har det
> varit lite svårt att hitta bra hjul till
> landsvägscyklar med skivbroms, men utbudet blir
> bättre hela tiden.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Om ni skulle ha dessa hjul, FFWD F6D, som option så har ni en köpare ;)
http://www.ffwdwheels.com/products/wheels/road-tubular/f6d/

Det behöver inte vara FFWD utan jag är ute efter hjul med en profil på ca 50-60mm.

/Christer

Rose-tråden
sehlis skrev:
> Rose skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Sehlis: Är inte helt uppdaterad på alla val,
> men
> > jag skulle anta att det kommer fler i
> > konfiguratorn så småningom. Hittills har det
> > varit lite svårt att hitta bra hjul till
> > landsvägscyklar med skivbroms, men utbudet
> blir
> > bättre hela tiden.
> >
> > /Mats Ribacka, ROSE
>
> Om ni skulle ha dessa hjul, FFWD F6D, som option
> så har ni en köpare ;)
> http://www.ffwdwheels.com/products/wheels/road-tub
> ular/f6d/
>
> Det behöver inte vara FFWD utan jag är ute efter
> hjul med en profil på ca 50-60mm.
>
> /Christer

+1

Rose-tråden
170 mm vevar på Rose aeroflyern och det går inte att byta ut ? eller kommer det att ordnas upp på hemsidan ?
hade köpt den om det hade suttit decent Wheels on.
Nu blir det nog att vänta tills december och jämföra.

Rose-tråden
.A.: Vi kan beställa FFWD-hjulen separat om du vill, men mig veterligen kommer de inte att komma som ett val i konfiguratorn. Nu har vi våra produktansvariga på resa hela den här veckan, så jag får inget svar från dem just nu, när de gäller vilka val som kommer att finnas till olika modeller i framtiden. Det kommer dock att komma fler alternativ i konfiguratorn till de flesta cyklarna inom de kommande veckorna.

Road_Runner: Se mitt svar till .A. ovan. Naturligtvis kommer man att kunna beställa andra vevarmslängder och hjul.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Tack för svaret, Mats. Om man hittar hjul som inte finns i konfiguratorn är det alltså möjligt att beställa andra hjul separat?

När kan man hoppas på leverans av aeromodellerna? Riktigt sugen på skivbroms.

Rose-tråden
Har nu på min senaste order stött på patrull pga. Nordeas nya kortregler och söker lite info.

Saxat från Nordea:
"Köp på Internetbutiker utan verifiering med Mobilt BankID eller kortläsare
Ska du handla på Internetbutiker som inte är anslutna till 3DSecure (Mobilt BankID eller kortläsare krävs ej) behöver du innan varje köptillfälle öppna ditt kort för Internetköp. Kortet är öppet 30 minuter och stängs sedan automtiskt."

Frågan blir således: Debiterar ni kortet inom 30min. efter lagd order? Har nu varit i kontakt med kundtjänst efter att ha försökt lägga samma order 2ggr, och det verkar som om det görs någon slags kvällskörning, men jag får inget riktigt svar.

Sker det inte inom de 30 minuter Nordea satt som gräns blir det en hel del merarbete både för er och för oss som kunder som jag ser det eftersom allt måste köra manuellt i efterhand och inom given tidsram.

Paypal fungerar ju bra så sett, men då kan man å andra sidan inte beställa varor som ej finns i lager just för tillfället.

Rose-tråden
Totalhavererad RockShox Reverb Stealth efter ca 6 månader. Är det rimligt/värt att göra någon sorts garantiärende av det eller är det bara att acceptera att grejerna inte håller bättre och lämna in på service? Satt original på min Root Miller.

Rose-tråden
Luthman Photography skrev:
> Har du testat att lufta?

Nej jag har inte gjort något alls och jag tvivlar inte på att en service löser problemet. Men jag såg i en annan tråd att någon hävdade att en havererad stolpe kunde gå som garantiärende... Så då tyckte jag det var värt att fråga i alla fall.

Rose-tråden
H. skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Har du testat att lufta?
>
> Nej jag har inte gjort något alls och jag tvivlar
> inte på att en service löser problemet. Men jag
> såg i en annan tråd att någon hävdade att en
> havererad stolpe kunde gå som garantiärende...
> Så då tyckte jag det var värt att fråga i alla
> fall.

Fast att lufta den är väl inte "service"? I min värld ingår det i den vanliga servicen man gör på cykeln.

Rose-tråden
HasseL skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har du testat att lufta?
> >
> > Nej jag har inte gjort något alls och jag
> tvivlar
> > inte på att en service löser problemet. Men
> jag
> > såg i en annan tråd att någon hävdade att
> en
> > havererad stolpe kunde gå som
> garantiärende...
> > Så då tyckte jag det var värt att fråga i
> alla
> > fall.
>
> Fast att lufta den är väl inte "service"? I min
> värld ingår det i den vanliga servicen man gör
> på cykeln.

Nu är jag inte alls insatt i hur stolparna funkar, men en plötslig "stuck-down" som föregåtts av en upplevelse att stolpen är "trög" i båda riktningarna och innan dess haft ett axiellt glapp på ca 5mm har jag svårt att se som direkt orsakat av luft i manöversystemet.

Edit: Det skulle iofs kunna vara lite av varje, får väl gå en omgång över den och prova lite. Men jag tycker RS förtjänar lite rejäl piskning, en så pass dyr grej ska hålla längre än ett halvår.

Edit2: Så här står det i manualen:

"If you are able to compress the Reverb Stealth without pressing the
remote actuator, the seatpost must be returned to an authorized
RockShox service center for repair. Do not attempt to disassemble
or service the seatpost."

Med tanke på att det var så den betedde sig strax innan den blev trög innan den slutgiltigen tvärfastnade i bottenläget så _ska_ den lämnas in på service.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Jaja, men eftersom ett fel, som rs själva säger är "no-no" att meka med själv, har uppstått efter sex månader så undrar jag alltså om det
a. är möjligt att ta det som ett garantiärende
b. är värt besväret förutsatt a.

Rose-tråden
.A.: Vi kan få tag i vissa hjul från våra leverantörer, även om de inte finns i vår konfigurator, eller nätbutik. Skicka en fråga till mig på mats.ribacka@rosebikes.se, så kan jag fråga våra inköpare om priser och leveranstider. När det gäller leverans av aeromodellerna har jag ingen exakt leveranstid ännu, men när det gäller nya kolfibermodeller brukar de vanligtvis dyka upp någon gång under februari-april. Först till kvarn... ;o).

mawa: Det är lite struligt med den här 30 minutersgränsen just nu. I de allra flesta fall så skall det inte orsaka några problem alls. Om det trots allt strular, ta då kontakt med oss och så kommer vi överens om en halvtimme när kortet är öppet och så gör vi debiteringen då.

H.: Kolla så att det inte är luft i systemet, precis som LuthmanPhotography säger. Kolla dessutom att lufttrycket i stolpen är rätt. Det skall vara 230-250psi. Du hittar ventilen i toppen av stolpen, under sadeln. Om det inte blir bättre med dessa tips, så kan det bli tal om en resa till RockShox, för stolpen alltså ;o).

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Kan man köpa de hjul som erbjuds till era cyclocross-modeller löst? Jag tänker främst på DT Swiss R23 eller R24 för skivbroms med 15mm thru axle för framhjulet. Jag hittar inte dem i er webshop, men de finns ju som sagt att köpa tillsammans med en del av era crossar.

Rose-tråden
McAdam: Ja, det går bra att köpa hjulen separat.
R24: ordernummer: 2150239, Pris: 3.465,00 SEK
R23: ordernummer: 2146166, Pris: 4.954,00 SEK

Ordernumren är interna och finns inte i webbshoppen, men du kan t.ex. vid din nästa beställning skriva i meddelandefältet på engelska att du även önskar betställa ett par hjul (skriv då modell och ordernummern).

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
En ide vore att sälja kompletta hjul matchade till cyklarna. Verkar vara många som vill ha ett par "finhjul" eller "vinterhjul" till sina CX tex. En början kan vara övriga hjul från konfiguration + dubbdäck.

/dradiels

Rose-tråden
Här kommer en fråga från en nybörjare. Har tittat på 2 hojar xeon team cgf-2000 och xeon crs-2000
Hur ska jag tänka kring dessa ? Förstår att den ena erbjuder en lite snällare sittställning . Kom igen och hjälp mig ,för och nackdelar.

Tack på förhand!

Rose-tråden
Claeshyttnas: Ja, du har helt rätt, CGF har en snällare sittställning och ramen är också designad för att vara så bekväm som möjligt och ta bort så mycket vibrationer från vägen som möjligt. Trots detta är ramen väldigt styv. Om du kommer att cykla långa sträckor rekommenderar jag Xeon Team CGF-2000 framför Xeon CRS-2000 (som är det "racigare" alternativet) båda cyklarna är trots allt lika snabba.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag vill minnas att det för ett tag sen pratades om instruktioner för hur man öppnade upp ett främre hål i gaffelkronas på Pro DX Cross av 2013 års modell. Detta för att kunna fästa skärmarna som då såldes till randonneurmodellen.

Finns dessa instruktioner att tillgå någonstans?

Rose-tråden
Gaffelkronan är i aluminium, bara att borra och gänga centrerat på den lilla runda upphöjningen där ett hål ser ut att passa. Se till att använda en ordentlig pelarborr dock, inte en chans att det blir snyggt med handhållen maskin!

Rose-tråden
Vilka åtdragningsmoment gäller för de olika bultarna i baksvingen samt på bakdämparen på min Granite Chief? Finns det någon dokumentation kring detta?

Rose-tråden
Mayhem skrev:
> Gaffelkronan är i aluminium, bara att borra och
> gänga centrerat på den lilla runda upphöjningen
> där ett hål ser ut att passa. Se till att
> använda en ordentlig pelarborr dock, inte en
> chans att det blir snyggt med handhållen maskin!

Var ungefär det jag ville veta, om pelarborr och gängtapp behövs eller om det var förberett bakom ett tunt skikt aluminium. Tyvärr inte alltså :)

Tillbaka
Topp