Rose-tråden

Rose-tråden
Inget tracking nr på hemsidan och inte fått något mail...
På hela ordern står det "Din beställning har skickats"

På varje produkt står det:
"Leveransstatus: Skickad
förväntad leverans: gett till leveransservice"

Får väl kolla upp det på måndag låter det som...

Rose-tråden
Edarion: Vi gjorde en större mjukvaru-uppdatering förra helgen och det innebar störningar för en del av de ordrar som kom in under förra veckan. Om du vill veta mer om vad som händer med din order, kan du maila din kundnummer åt mig på mats.ribacka@rosebikes.se.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Det är ingen i Göteborgsområdet som råkar ha en Granite Chief i S eller M man skulle kunna få provsitta? Jag är 172cm och hamnar ju i princip mitt emellan :) Rekommendationen blir en S men finns möjligheten hade det varit fint att kunna prova...

Rose-tråden
...man får inte ha brådis när man shoppar och väljer vanligt frakt. Lade ordern 25:e, den hämtas upp av UPS den 30:e.
Ok att det tar tid under själva frakten, det här är bara för vekt.

Rose-tråden
Kort fundering till de kunniga.

Gjorde en beställning på en Granite Chief och en del annat smått 23/5 och i måndags, alltså efter en vecka fick jag ett mail om att allting förutom cykeln har skickats.

När jag går in på beställningen och kollar så finns där inget som helst datum vid "förväntad leverans" på cykeln. Hur brukar detta fungera, ni som har beställt cykel från Rose? Brukar det komma ett förväntat leveransdatum och hur lång tid kan det rimligen dröja? Eller får man bara snällt vänta på att det kommer ett mail om att cykeln är skickad.

Gnäller inte då det stod att cykeln kunde ta 4-5 veckor att få levererad....men otålig som man är vill man gärna ha ett ungefärligt hålldatum att se fram emot :)

Tack på förhand för input.

Rose-tråden
Det har nog avhandlats ganska många gånger i den här tråden nu men förväntat leveransdatum för cykel bör stå i den orderbekräftelse du skall ha fått via mail strax efter beställningen.

Rose-tråden
Scale60 sa:
En svartgrå Pro SL-2000 är nu beställd, lite oklart om leveranstid men det ska ju vara en färdigbyggd cykel så jag hoppas den kommer snabbt :D.

Har inte fått något bekräftelsemail än men loggar jag in på webbsidan står det "förväntat leveransdatum 1 vecka men det kan ändras". En vecka (om det håller) är helt ok leveranstid för ett så skrymmande paket men jag får väl se nästa vecka hur det gick.

Rose-tråden
Scale60 sa:
Scale60 sa:
En svartgrå Pro SL-2000 är nu beställd, lite oklart om leveranstid men det ska ju vara en färdigbyggd cykel så jag hoppas den kommer snabbt :D.

Har inte fått något bekräftelsemail än men loggar jag in på webbsidan står det "förväntat leveransdatum 1 vecka men det kan ändras". En vecka (om det håller) är helt ok leveranstid för ett så skrymmande paket men jag får väl se nästa vecka hur det gick.
Leveranstid är när paketet skickas, inte när det kommer fram. Just saying.
Du kommer dessutom få maila med bekräftelse och minst ett till med sändningsinformation innan det går iväg.

Rose-tråden
Lade min beställning den 20/5, snart två veckor sen. Kryssade i att jag ville ha allt samtidigt men igår (31/5) dök en del av grejerna upp, saknas fortfarande grejer. Haft idog kontakt med kundtjänst som konsekvent hänvisar till den uppdatering de gjorde för snart två veckor sedan och att man ska vänta några dagar till.

Har fått ett mail om att ordern är lagd men inga bekräftelser överhuvudtaget och min ordersida har inte uppdaterats alls sen den 23:e. Detta har varit den absolut sämsta upplevelse jag haft av näthandel och då har jag ändå handlat en del genom åren. Det största problemet är inte att jag måste vänta, utan att jag svävar i total ovisshet om statusen på min order trots kontakten med kundtjänst.

Lite konstruktiv kritik: folk är ofta ok med att vänta om de får lite detaljerad information om vad som händer med den specifika ordern man frågar om. Att upprepa den generella information ni har fått av ROSE är inte att tjäna kunden, det är rätt uppenbart Att man måste vänta, det är knappt ett svar ens. Tycker dessutom att det är konstigt att kundtjänst inte kan/vill kontakta det företag de jobbar för, för att kolla vad som står på. Känns rätt tröstlöst just nu.

Rose-tråden
eketjall sa:
Scale60 sa:
Scale60 sa:

Du kommer dessutom få maila med bekräftelse och minst ett till med sändningsinformation innan det går iväg.

Aha ok då har jag cykeln mest troligt om 2-3 veckor, jag får harva vidare på min Speedster S30 2012 några veckor till.

Rose-tråden
La beställning i tisdags morse och min beställning står fortfarande som "Försändelsen förbereds". Vad jag kunde se så fanns alla saker jag beställde i lager.
Någon som sett detta tidigare?

Rose-tråden
Alla: Vi dras fortfarande med lite störningar efter uppdateringen men vi kommer förhoppningsvis att vara tillbaka på normal nivå efter denna vecka. Vi ber om ursäkt för strul och förseningar.

nieves: Vanligtvis kommer det alltid lite fett ut från det nedre lagret. På våra democyklar som vi tvättar rätt ofta har vi nästan varje sommar styrlagerproblem även om det inte blir så många mil per cykel och säsong. Styrlagret är FSA Headset No. 44E/CF SL 1 1/8-11/4, med artikelnummer 20558000, pris 49.95€ med tysk moms. Vill du beställa anger du artikelnumret i kommentarfältet i fjärde och sista steget av beställningsprocessen eftersom lagret inte finns som en produkt i nätbutiken.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Tidigare tycks jag minnas att grejerna gick iväg samma dag om man beställde på morgonen, men den snabbheten tycks ha försvunnit. Resultat av växtvärk eller bättre IT-system?

Rose-tråden
jonja: Vi har fortfarande som mål att skicka iväg alla beställningar inom 24h, men just nu dras vi med lite förseningar. Hoppas att ni kan ha överseende med detta några dagar till.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
nieves: Vanligtvis kommer det alltid lite fett ut från det nedre lagret. På våra democyklar som vi tvättar rätt ofta har vi nästan varje sommar styrlagerproblem även om det inte blir så många mil per cykel och säsong. Styrlagret är FSA Headset No. 44E/CF SL 1 1/8-11/4, med artikelnummer 20558000, pris 49.95€ med tysk moms. Vill du beställa anger du artikelnumret i kommentarfältet i fjärde och sista steget av beställningsprocessen eftersom lagret inte finns som en produkt i nätbutiken.

/Mats Ribacka, ROSE
Så på en cykel som rullat april och maj förväntas det att styrlagret kan gå sönder?
Låter som ni gjort ett dåligt val av komponent, hoppas resten av grejerna håller. Jag har varit hos mekaniker i Frankrike (är här för att cykla) och fått lagret bytt. Det blir till att köpa ett bättre än FSA när jag kommer hem.

Rose-tråden
Skulle ha en fråga gällande storlek. Har varit redan en längre tid intresserad av en 29er. Har problem att välja rätt storlek, då jag har cyklat landsväg för det mesta. Längd 180cm, grenmått 86cm.

Är intresserad av en Rose The Uprising, har svårt att bestämma mig mellan storlekerna M och L. Kanske storleken M skulle vara ett säkrare val? Styrstam går ju alltid att byta till lite längre.

Rose-tråden
Keke-: Du ligger som sagt i spannet för en M (173-182 cm) men en L rekommenderar vi upp till 192 cm så det beror på lite vilken karaktär du vill ha på cykeln? Rent spontant skulle jag säga att en M med eventuellt en längre styrstam (100mm) skulle vara ett bättre val då en för stor cykel blir klumpig i skogen. Vi erbjuder 30 dagars bytesrätt på styrstammen så du kan ju testa dig fram.

Om du har tillfälle att komma ner till vårat showroom i Barkarby så har jag en Mr Big i Medium som du kan testa och den har likvärdiga mått på Tobtube, Reach och Stack..

/ Mikael Kippilä, ROSE

Rose-tråden
Meine Rose ist überagend! (den har styyrlinda och plan sadel nu!)

//F

Bilagor

• rose.jpg
    rose.jpg
    465.6 KB · Besök: 55
Rose-tråden
Scale60 sa:
eketjall sa:
Scale60 sa:
Scale60 sa:

Aha ok då har jag cykeln mest troligt om 2-3 veckor, jag får harva vidare på min Speedster S30 2012 några veckor till.

Ser ut som Rose Pro SL-2000 cykeln är på gång, nu står det leveransstatus=sändningsförberedelse och leverans=snart på cykeln och leveransstatus=skickat på rose kartongen. Så med lite tur har jag den innan helgen annars i början på nästa vecka.

Ser även ut som jag var ute i sista ögonblicket eftersom lagerstatus på både pro sl-2000 och 3000 nu visar slutsålt.

rose_pro_sl.jpg

Sen hittade jag en bild på en pro sl-3000 ute i naturen, enda skillnaden mellan pro sl-3000 och pro sl-2000 är ultegra istället för 105 gruppset annars ser dom likadana ut - vilken schnügg shückel :D.

DSC03442-Medium.jpg

-EDIT-

Nu är den definitivt på väg, ser att den skickades i torsdags och verkar nu vara på gränsen att passera gränsen. Förmodligen blir det lite "unpacking" bilder i "visa din rose" tråden nästa vecka :D.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hej,
Vi tänkte kolla intresset för att ha Showroomet öppet Lördagen 2:a Juli innan vi stänger för semester.
Lämna gärna din åsikt!
Micke / ROSE Bikes

Rose-tråden
Tjena. Har tänkt beställa en CGF och funderar vilka hjul jag ska välja. Om jag byter standardhjulen dt swiss r23 mot r20, funkar det lika bra med 25 mm däck då? Funderar även på hur komforten påverkas av att fälgarna är ett par mm smalare.?/ Lars

Rose-tråden
Foppasudd: 25 mm är inga som helst problem på R20 heller. Jag skulle inte tro att man märker skillnaden i fälgbredd överhuvudtaget, förutom i teorin där man generellt sett kan säga att en bredare fälgbana är styvare, men sen påverkar ju ekringen av hjulet osv. också på hur styva hjulen blir. Lägre vikt är ju någonting som man enklare känner av och där har ju R20 definitivt en fördel i jämförelse med R23.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag gjorde en beställning av 10 st. små saker (däck, kedja, hjälm, mm) den 5 juni och har inte fått någon bekräftelse att det har skickats! Allt fanns i lager vid beställningen.

Leveransstatus: beställningen bearbetas

Vad har hänt?

Rose-tråden
Hej!

Jag köpte kassett, kedja och drev i början av maj och lämnade in delarna till min lokala cykelhandlare för montering på cykeln. Nu, cirka 150 mil senare, ser tänderna på stora drevet ut som på bilden. Ser ett nytt drev ut så? Eller har min cykelhandlare gjort ett misstag och helt enkelt inte bytt stora drevet? Tänderna på det lilla ser betydligt bättre ut. (Jag var ganska tidigt fundersam över hur tänderna såg ut, men nu måste jag kolla upp det ordentligt.)

20160613_172909.jpg

Tack på förhand!

Rose-tråden
Ok, tack! Att tänderna inte är identiskt slipade syntes på sidan du länkade till. Visste inte om att det fanns något som hette recess.

Eftersom kedja och drev nötts tillsammans under cirka 800-1000 mil borde det kanske inte passa bra med ny kedja på gammalt drev, ANTAR jag. Rätta mig om jag har fel. Tycker ändå att lilla drevet ser så mycket nyare ut. Men de första milen med nytt drev kanske sliter mycket. Har åkt 99,99% av tiden med stora drevet sedan bytet.

Rose-tråden
Om du lät byta hela paketet med drev, kassett och kedja i maj så finner jag det rätt osannolikt att det har slitits såååå mycket såvida du inte heter Steven Abraham ;-) Framdrev håller normalt sett rätt länge och det du har på bilden visar inte några "hajtands"-tendenser utan mer att det är lite kosmetiskt skav på tänderna. Tycker jag.

Se även t.ex. http://cyclingtips.com/2009/03/how-to-check-for-chain-wear/ och

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hej
Lyckades med en smärre crash på gårdagens träningspass med påföljden att ramens överrör fick en buckla med ett jack i mitten. Cykeln är en Rose Mr Ride 29" 2013 med ALU ram. Är det någon fara att fortsätta köra runt i skogarna med denna tro? Bifogar en bild om det hjälper något för en bedömning.
/Ola

Bilagor

• DSC_0040.JPG
    DSC_0040.JPG
    103.1 KB · Besök: 47
Rose-tråden
OlaH: Det ser inte ut att vara några problem att fortsätta cykla på den..
Om du har möjlighet att komma förbi och visa upp den så kan jag göra en bättre bedömning av skadan.
Jag är på plats vid vårt Showroom i Barkarby , öppettider finns på vår Facebooksida https://www.facebook.com/ROSEBikesSE/

Mvh / Mikael Kippilä , ROSE

Rose-tråden
Klart impad av Rose.
La en beställning på småprylar i förmiddags och nu ser jag att beräknad leverens är iförrgår. Har kollat i repan på jobben, men inga grejer där. :)

Rose-tråden
Tjena. Jag beställde en CGF di2 storlek 53 och lite annat smått i dag. Cykeln såg ut att finnas i lager och skulle vara tillgänglig om en vecka. I orderstatusen står det nu att leverans ska ske cirka 26/9, att cykeln är klar om cirka 14 veckor??? Vad innebär detta? / Lars

Bilagor

• Screenshot_20160623-191510.png
    Screenshot_20160623-191510.png
    87.3 KB · Besök: 41
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp