Rose-tråden

Rose-tråden
Foppasudd: "Normal" kö till produktionen är 4-5v men leveransdatumet sätt på den artikel som ligger längst bort i tiden, kan var en så enkel sak som färg på styrlinda, däck etc.. Eftersom vi inte får ändra på din beställning är det efter konfigurationen leveranstiden sätts.
Beloppet är endast Reserverat på ditt kort, normal dras summan ca 1,5-2 v innan leveransdatum.

Jag kollar upp din beställning och meddelar dig på mejl.

Mvh, Mikael Kippilä / ROSE

Rose-tråden
Nu på Lördag 2/7 mellan 10:00-14:00 har vi öppet vid Showroomet!
Aktuella modeller som finns på plats;

Root Miller 1
Granite Chief 1
Thrill Hill 3
Dr Z 2
Count Solo 1
Mr Big 3
The Tusker
PRO SL 1000
X-Lite CW 3000
X-Lite Team 8800
Xeon Team CGF 3100 Di2
Pro DX Cross 2000
Team DX Cross 4400

Vi stänger för semester v27,28,29,30

Mvh / Mikael Kippilä , ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
Foppasudd: "Normal" kö till produktionen är 4-5v men leveransdatumet sätt på den artikel som ligger längst bort i tiden, kan var en så enkel sak som färg på styrlinda, däck etc.. Eftersom vi inte får ändra på din beställning är det efter konfigurationen leveranstiden sätts.
Beloppet är endast Reserverat på ditt kort, normal dras summan ca 1,5-2 v innan leveransdatum.

Jag kollar upp din beställning och meddelar dig på mejl.

Mvh, Mikael Kippilä / ROSE

Tjena. Har du hunnit kolla upp min beställning, vad som förlänger
leveranstiden? /Lars

Rose-tråden
Hej.
Jag har en några veckor gammal PRO DX Cross-2000 med original Crossride-hjul och Racing Ralph-däck.
Nu vart jag lite sugen på att lägga på något mer lättrullat för asfalt medans det är bra väder och köpte därför ett par Sport Contact II.

När jag skulle byta så inser jag att det är tubdäck... men på bilderna på Schwalbes hemsida ser det ut som att det är däck som går att köra vanliga kanttrådsfälgar, går det att köra kanttråd på Crossride eller måste jag köpa ett par tubdäck?

Tacksam för svar.

Rose-tråden
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med lagerbyte i min Root Miller. Jag har bytt i bakdelen av svingen men vid vevhuset är det en genomgående bult som trilskas. Jag antar att bulten ska tryckas ut och sedan kan man ta bort svingen? Någon med Rose som lyckats med detta? Se bilder.

DSC_0727.JPG

DSC_0730.JPG

Rose-tråden
Beppo sa:
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med lagerbyte i min Root Miller. Jag har bytt i bakdelen av svingen men vid vevhuset är det en genomgående bult som trilskas. Jag antar att bulten ska tryckas ut och sedan kan man ta bort svingen? Någon med Rose som lyckats med detta? Se bilder.

Jag har lyckats få ut den, men det krävs våld... mycket våld. Jag vill minnas att jag satte ett bits i den blåa skruven och slog med en hammare, gummiklubba var för mjukt. Rengör och fetta in den rejält efteråt.

Rose-tråden
SalkinL sa:
Beppo sa:

Jag har lyckats få ut den, men det krävs våld... mycket våld. Jag vill minnas att jag satte ett bits i den blåa skruven och slog med en hammare, gummiklubba var för mjukt. Rengör och fetta in den rejält efteråt.

Tack för svaret! Vill gärna verifiera nivån av våldsbrukande innan man går loss.

mvh
Björn

Rose-tråden
Tack för förslagen Mikael.
Hur fäster jag Tubus Tara lowrider på gaffeln? Pro Dx har inga skärmöglor vid gaffeländen enbart mitt på gaffelbenen (håller dessa f.ö. för last?)

Kom gärna med förslag på att ihop det med en annan produkt eller val av infästning.

Rose-tråden
Hej, jag köpte
Jagwire Road Pro Complete Cable Kit red
Till min rose pro dx, och kablarna är för korta (bromsarna) och tror inte höljena passar heller för bromsarna (avid bb7).

Vilka specifikationer krävs på kablarna, och vilka rekommenderar ni?

Tack!

Rose-tråden
tobiascyklar sa:
Jagwire Road Pro Complete Cable Kit red
Till min rose pro dx, och kablarna är för korta (bromsarna) och tror inte höljena passar heller för bromsarna (avid bb7).

Vilka specifikationer krävs på kablarna, och vilka rekommenderar ni?
Vet inte riktigt vad du menar med att höljena inte skulle passa bromsarna? Allt bör fungera utmärkt för hojen, förutom då att du behöver köpa till en extra lång bromsvajer bak och lite extra hölje. Till nästa gång kom ihåg att du behöver ett Road Pro XL kit, det är just dimensionerat för att räcka hela vägen till skivbromsar.
http://jagwire.com/products/v/road_pro_xl

Rose-tråden
Ja precis. Höljena räcker inte till och bromsvajrarna är för korta.
Är det bara road xl med separata höljen som funkar då?
Då faller ju poängen med att köpa "alla kablar i ett" kit..

Nu behöver jag nya bromsvajrarna, inte ett nytt kit (om växelvajrarna funkar vill säga, gör de? ) så vad kan man tänka sig då?

Vilka är specifikationerna, hur mycket hölje och kabellängd krävs? Om jag undrar inte vill köpa exakt jagwire xl?

Tack!

Rose-tråden
tobiascyklar sa:
Vilka är specifikationerna, hur mycket hölje och kabellängd krävs?
Hmm, jag kollar på mina gamla anteckningar för hur långa höljen jag använde till min Pro DX Cross senast. Enligt dem körde jag 800 mm hölje till frambromsen och 1425 mm till bakbromsen. (Dessa siffror inklusive de silvriga inte fullt så styva höljena som är tänkta att användas i böjen under styrlindan.)

Jämför man med specarna hos Jagwire så borde du ha fått 1700 mm hölje samt vajrar som är 800 mm respektive 1650 mm. Den längre av vajrarna borde därmed fungera både bak och fram, medan den kortare blir några centimeter för kort. Vajrar kan du därmed köpa nästan vad som helst så länge den inte är så kort att den bara fungerar med fälgbroms fram. Om du inte börjat kapa det inkluderade höljet borde du kunna köra det till bakbromsen och då endast köpa ytterligare en meter till frambromsen.

Rose-tråden
Tänkte fråga om någon kunnig expert i tråden kan ge artikelnummer på bakre mech hanger till en 2016 Granite Chief, kändes lite halvt rörigt att försöka leta fram den på hemsidan. Ska beställa lite grejor och tänkte att det vore smidigt att få med ett extra "öra" i beställningen.

Tack på förhand :)

Rose-tråden
Snabbast är nog att dra ett mail till bestellung@rosebikes.com och be dem lägga till ett par öron till ordern.

Jag fick precis hem ett par men det finns inget produktnummer varken på beställningen eller på påsarna...

Finns en liten förbättringspotential här ;)

Khayman78 sa:
Tänkte fråga om någon kunnig expert i tråden kan ge artikelnummer på bakre mech hanger till en 2016 Granite Chief, kändes lite halvt rörigt att försöka leta fram den på hemsidan. Ska beställa lite grejor och tänkte att det vore smidigt att få med ett extra "öra" i beställningen.

Tack på förhand :)

Rose-tråden
Kom precis på att vi glömt att meddela här i tråden att vi är på semester i juli och att vi inte "bevakar" Rose-tråden under den tiden. Behöver ni hjälp är det bäst att maila oss på info@rosebikes.se (på engelska för snabbare hantering), så återkommer mina och Mickes kollegor så fort de kan.

Trevlig sommar!

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Khayman78: Växelörat till Granite Chief 2016 har artikelnr: 2146670 och du beställer det genom att skriva i kommentarsfältet i näst sista steget innan betalning. " I would like to order X pc derailleur hanger 2146670"

Mvh / Mikael Kippilä, ROSE

Rose-tråden
Hej, har ni nån lista på vad det sitter för lager i länkaget på en Uncle jimbo 2015 ?
Eller måste jag riva isär allt för att veta va jag ska beställa?
Mvh Andreas

Rose-tråden
Fr.o.m. vecka 33 (15/8) ändrar vi våra öppethållningstider i showroomet efter önskemål från våra kunder.
Vi kommer även att ha öppet några utvalda Lördagar under hösten som anslås här på sidan och på vår Facebooksida, https://www.facebook.com/ROSEBikesSE/

Nya Öppethållningstider
Måndag STÄNGT
Tisdag 10-15
Onsdag 10-15
Torsdag 10-19:30
Fredag 10-15
Vänligen Mikael Kippilä / ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
Fr.o.m. vecka 33 (15/8) ändrar vi våra öppethållningstider i showroomet efter önskemål från våra kunder.
Vi kommer även att ha öppet några utvalda Lördagar under hösten som anslås här på sidan och på vår Facebooksida, https://www.facebook.com/ROSEBikesSE/

Nya Öppethållningstider
Måndag STÄNGT
Tisdag 10-15
Onsdag 10-15
Torsdag 10-19:30
Fredag 10-15
Vänligen Mikael Kippilä / ROSE

Tror att det är helt rätt tänkt!

Rose-tråden
De extra växelöron som jag beställde för ett år sedan passar inte på min cykel. Så när jag skulle montera det idag så passade det inte. Avstånden mellan hålen stämmer inte alls och det får inte plats i ramen. Finns bilder

Hur kan jag få två nya som passar till min cykel så fort som möljligt. Min cykel är en ROSE MTB FS 13 JABBA WOOD 2 2013.

De beställdes i order nummer: 21308787. Vet inte om det helt enkelt plockats fel, eller om produktnumret jag fick var fel (1789557).

Tack på förhand
(Är skickat även till Jenni, men vet inte hur ni har semester så provar hör med :-) )

Rose-tråden
H. Du ska ha den som heter X12

"Maxle and X12 are different.
Maxle threads directly into the frame on the drive side, with the lever/expanding wedge on the brake side.
X12 uses a conical wedge on both sides of the frame, the axle threads into the drive side wedge and the tension locks it in place against machined surfaces on the frame. There are no threads at all in the frame itself"

Mvh / Mikael Kippilä ROSE

Rose-tråden
Hej, funderar på Root Miller eller Granite Chief. Förutom hjulen har jag svårt att förstå skillnaden. Användningsområdena måste väl vara snarlika? Ser att vissa reviews pratar om trail vs AM men är inte trail bara ett modernare ord för AM? Eller är AM lite mittemellan trail och enduro?

Tacksam om Rose eller nån annan kan hjälpa mig med detta!

Rose-tråden
PS sa:
Hej, funderar på Root Miller eller Granite Chief. Förutom hjulen har jag svårt att förstå skillnaden. Användningsområdena måste väl vara snarlika? Ser att vissa reviews pratar om trail vs AM men är inte trail bara ett modernare ord för AM? Eller är AM lite mittemellan trail och enduro?

Tacksam om Rose eller nån annan kan hjälpa mig med detta!

Root Miller är 29" och Granite Chief 27.5". Dessutom är det olika slaglängd.

Rose-tråden
Har lyckats tappa bort den där lilla pluppen som håller fast vajern då den leds in i ramen från baxväxeln.

Är detta en Rose-specifik del eller kan den finnas att köpa i lokala affärer?

Bilagor

• växel.vajer.png
    växel.vajer.png
    91.5 KB · Besök: 74
Rose-tråden
Hej! Finns det någon vänlig själ i eller nära Uppsala som har en Root Miller eller Dr Z som man skulle kunna få provsitta lite på? Tänker mest på geometri och storlek. Stl M (eller möjligen S) är aktuellt.

(Har via Mikael på Rose fått kontakt med en person ett par timmar bort, tänkte bara se om det gick att få napp på närmare håll :-) )

Tack på förhand! :-)

Tillbaka
Topp