Rose-tråden

Rose-tråden
Hej! Jag har en granite chief 2016 och skulle vilja köpa extra växelöron. Problemet är att jag inte kan hitta vad det är för några eller var jag kan köpa dem!

Rose-tråden
Hej,
Jag har en Pro DX CROSS-2000 2016 års modell som jag vill köpa nya hjul till. Har du något bra tips på vad man kan uppgradera till för max 3-4000kr Tänkte använda crossride hjulen jag har idag som vinterhjul till dubbdäcken. Så är är ute efter lättare hjul för finpendligen på sommaren. kör 99% asfalt.
Lite bökigt är att det är olika infästningar fram och bak. Bak är den gamla varianter på snabbkoppling och fram är en genomgående axel.

Vänligen
Tommy

Rose-tråden
Hej,
Ett populärt alternativ är DT Swiss R24: https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-r-24-spline-db-disc-road-wheels/aid:863156
Framnavet passar direkt på din cykel då det är 15x100 mm standard, men bak behöver du byta end caps på navet till de här: https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-2403503-pawl-5x135mm-qr-road-conversion-kit/aid:2670507

Om du vill ha MTB-hjul är det viktigt att kolla att baknavet passar för 11-delade landsvägskassetter. De är bredare än 11-delade MTB-kassetter.

H. Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
Hej,
Ett populärt alternativ är DT Swiss R24: https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-r-24-spline-db-disc-road-wheels/aid:863156
Framnavet passar direkt på din cykel då det är 15x100 mm standard, men bak behöver du byta end caps på navet till de här: https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-2403503-pawl-5x135mm-qr-road-conversion-kit/aid:2670507

Om du vill ha MTB-hjul är det viktigt att kolla att baknavet passar för 11-delade landsvägskassetter. De är bredare än 11-delade MTB-kassetter.

H. Mika Pensas, ROSE

Tack, ska kolla in det

//Tommy

Rose-tråden
Nu går jag in på tredje veckan utan grejer från Rose. Tycker det är dålig stil o luras med att grejer ska finnas i lager när dom inte gör det. Vem väljer att köpa nåt som INTE finns i lager liksom? Internethandeln funkar 99% av gångerna super, dock inte hos Rose

Rose-tråden
Frågade för ett tag sedan men fick inget gehör, så jag frågar igen.
Kommer Thrill Hill att uppdateras till 2018 eller får den kanske en ersättare?

Rose-tråden
skogsvakt sa:
Nu går jag in på tredje veckan utan grejer från Rose. Tycker det är dålig stil o luras med att grejer ska finnas i lager när dom inte gör det. Vem väljer att köpa nåt som INTE finns i lager liksom? Internethandeln funkar 99% av gångerna super, dock inte hos Rose

Vilken vara och vad står det ang lagerstatus nu?

Jag väntade ju på däck... Men när dom väl skickades så tog det 2 max 3 arbetsdagar så var dom framme. Snabbaste frakten hittils från germanien / regnland.

Rose-tråden
@skogsvakt Har du varit i kontakt med vår kundsupport för att kolla vad som gått fel? Om produkterna finns i lager skickar vi dem senast nästa arbetsdag. Observera också att vår nätbutik visar lagerstatus för både våra Biketown-butiker och nätbutiken. Ibland tittar kunder i misstag på fel lagerstatus. Det kan också löna sig att kolla skräpposten, ibland hamnar mail angående problem med betalningen dit.

Många väljer att köpa grejer som inte finns i lager. Om det är nåt man inte har så bråttom med är det ju praktiskt att få det senare hemlevererat utan extra fraktkostnader om man väljer delleverans. Och t.ex. med nya produkter går det att reservera så man är först i kön.

@TM Nuvarande Thrill Hillen börjar nog ha några år på nacken. Nya cyklar utvecklas hela tiden, men för tillfället kan jag inte berätta något noggrannare.

H. Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
@Capra ibex: Ditt fall låter bekant, så jag antar att jag redan har mailat åt dig. Du beställde en styrlinda som inte fanns i lager och valde att allt levereras i ett paket. Därför tog det ett par veckor innan beställningen kunde skickas. Sedan har du ännu haft oturen att DHL har tappat bort paketet. Senaste märkningen i spårningen är från 13.7 så nåt har tydligt gått fel. Om det tar mer än två arbetsdagar mellan två händelser i spårningen får man alltid ta kontakt med oss, för det börjar vara en onormalt lång tid. Jag har rapporterat paketet som försvunnet till logistikavdelningen.

H. Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Tråkigt att höra att du är så missnöjd med vår service! Jag vill ändå påpeka att det är DHL, inte vi som har tappat bort beställningen. Och att paketet naturligtvis inte kunde skickas direkt då du beställt en produkt som ännu hade två veckors leveranstid till oss.

H. Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Hej
Är detta missljud något att bry sig om?
Är rose xeon cdx som rullat ca 750 mil......
Vad göra......
Mycket nöjd för övrigt med cykeln ?
Mvh
Anders ödman

Rose-tråden
Vi var visst i kontakt angående det här redan via Facebook. Hoppas det räcker med att putsa och smörja frihjulet. Cykeln börjar ha några mil bakom sig, så det kan snart vara dags att byta lagren också.
Kul att höra att du har varit nöjd med cykeln!

H. Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Finns nån här som har testat en Team DX med 650b hjul och lite bredare däck, t.ex. WTB ByWay eller Horizon (båda 47 mm)? Rose finns tyvärr inte med på denna lista: https://www.wtb.com/pages/road-plus

Enligt mina mätningar borde däcken få plats, men jag skulle vilja att någon som har testat bekräftar att det fungerar innan jag skaffar ett 650b hjulpar.

Rose-tråden
Rose tar nya höjder av usel leverans. 24 dagar efter lagd order på en punkasprej, smörja o styrlinda har ännu inget levererats. Nu skickar dom dock bara smörjan. Högst oklart varför. Det var ju styrlinda som inte fanns i lager (påstår Rose själva) Självklart har dom tagit betalt för hela ordern. Har handlat cykelgrejer på nätet sen 2008 och det har aldrig strulat som Rose.

Rose-tråden
Hej Capra,

Jag mailade för en stund sen åt dig. Styrlindan du har beställt har tyvärr ganska dålig tillgänglighet för tillfället. Den var slut ur lagren när du gjorde beställningen och vår nätbutik sade tydligt att det är två veckors leveranstid på den till oss. Då du inte valde delleverans så kunde inte resten av beställningen heller skickas. Det borde inte vara nåt oklart med det. Om man vill ha produkterna snabbt så lönar det sig tyvärr inte att beställa saker vi inte har i lager.

Sedan var det ju ytterst tråkigt att DHL/Postnord har tappat bort paketet. Du förstår säkert att vi inte har så stor inflytelse på leveransen då den köps av ett fraktbolag. Det hanterade vi dock snabbt och en ersättande order skapades dagen efter att du kontaktat oss. Tyvärr är styrlindan i fråga igen slut ur lagren på grund av dålig tillgänglighet från leverantören. Punkasprayn hade också tagit slut och båda produkterna har två veckors leveranstid till oss nu. Det här borde vi naturligtvis ha märkt före vi skapade den nya ordern. Jag erbjöd åt dig per mail några alternativ, bl.a. att vi nu helt annullerar ordern i fråga.

Det som har försenat ordern är alltså det att du har beställt produkter som inte finns i lager, valt att få allt levererat i en leverans och att DHL har sedan tappat bort leveransen. Jag ber om förståelse, fast det naturligtvis är mycket tråkigt att sånt här händer.

H. Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Bra jobbat. I bästa fall har jag min styrlinda, spray o smörja 8 veckor efter lagd order. Det handlar inte om mycket pengar. Nu blir det mer av en sport att se hur lång tid Rose ska ta på sig för en enkel order. Märk väl att det är Rose som påstår att lindan inte fanns i lager. Själv är jag säker på att den fanns. Vem väljer en styrlinda som ej finns i lager liksom? Illa skött!

Senast ändrad:
Rose-tråden
Capra ibex sa:
Bra jobbat. I bästa fall har jag min styrlinda, spray o smörja 8 veckor efter lagd order. Det handlar inte om mycket pengar. Nu blir det mer av en sport att se hur lång tid Rose ska ta på sig för en enkel order. Märk väl att det är Rose som påstår att lindan inte fanns i lager. Själv är jag säker på att den fanns. Vem väljer en styrlinda som ej finns i lager liksom? Illa skött!

Läste du ens vad Mika skrev eller?

Rose-tråden
Capra ibex sa:
Styrlindan fanns inte i lager när du beställde enligt rose. Av någon anledning Är dom mer trovärdig än vad du är.
"hem väljer en styrlinda som inte finns i lager liksom?" det var ju tydligen du.;)

Att dhl sabbar paket är inget att gnälla på. Hade du gått ner till din lokala cykelbutik så hade du löst problemet... För 4 veckor sedan då dom bara saluför saker som finns i butik och framlagt.

#jagkännermigkränkt

Rose-tråden
Har en Pro RS Cross 2012 med delvis intern växelvajer. Kan man bara dra ut de befintliga och hoppas på att det bara är att peta in nya eller måste man krypa in i ramen och dra runt.

Rose-tråden
@Capra, DHL har nu hittat den ursprungliga leveransen och enligt spårningen kan den levereras idag eller imorgon. Jag skickade ett mail med lite info åt dig.

Angående betalningar, så görs det först en reservering av kortet när kunden gör beställningen. Sedan debiterar vi bara det som skickas, så t.ex. vid delleverans görs det två skilda debiteringar. I det här fallet har hela beställningen skickats redan ett par veckor sen, så hela beställningen hade naturligtvis då debiterats.

@Lewe, det borde finnas ett tunnare hölje runt vajern inne i ramen. När du drar ut gamla vajern ur ramen kan du se till att höljet kommer med ut 1-2 cm. Det underlättar jobbet när du träder in nya vajrar och höljet minskar också på eventuella ljud som vajrarna kan orsaka om de slår mot ramen. Här hittar man nytt hölje i vår nätbutik: https://www.rosebikes.se/artikel/keine-marke-teflon-casing/aid:119647

H. Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
@Lewe, det borde finnas ett tunnare hölje runt vajern inne i ramen. När du drar ut gamla vajern ur ramen kan du se till att höljet kommer med ut 1-2 cm. Det underlättar jobbet när du träder in nya vajrar och höljet minskar också på eventuella ljud som vajrarna kan orsaka om de slår mot ramen. Här hittar man nytt hölje i vår nätbutik: https://www.rosebikes.se

Tack Leif

Rose-tråden
Hej!

Sonderar terrängen efter en gravelbike & det står på er hemsida att ni bygger hjul som passar till oss tyngre cyklister i samband med cykelköp.
Om jag skulle vilja ha motsvarande era 1650-hjul (max systemvikt 110 kg) men som passar mina 105kg + vikten av cykel (62cm ram) & utrustning vad skulle det då kosta & väga?

Mvh...
Elias

Rose-tråden
Hemsidans system för att skapa en returetikett verkar vara trasigt. Matar in min adress i formuläret hos DHL men får aldrig någon etikett, bara ett generiskt felmeddelande att applikationen inte är tillgänglig för tillfället eller något i den stilen. Försöket ett par gånger under eftermiddagen igår samt nu under förmiddagen.

ScreenShot2017-08-09at11.04.09.png

Rose-tråden
Hej det verkar som om mitt frihjulslagring gått åt skogen. Det låter som en kaffekvarn när jag slutar att trampa. Jag behöver därför köpa ett nytt och vill ha det rätt, vågar inte köpa från hemsidan då det fanns fler alternativ.
Jag har dom Mavichjul som beställdes I denna order 5362155, finns det ngn garanti som täcker, ordern är lagd 2015 november?

PS. Det är ultegra 11sp kassett

Senast ändrad:
Rose-tråden
nieves sa:
Hej det verkar som om mitt frihjulslagring gått åt skogen. Det låter som en kaffekvarn när jag slutar att trampa. Jag behöver därför köpa ett nytt och vill ha det rätt, vågar inte köpa från hemsidan då det fanns fler alternativ.
Jag har dom Mavichjul som beställdes I denna order 5362155, finns det ngn garanti som täcker, ordern är lagd 2015 november?

PS. Det är ultegra 11sp kassett

Troligtvis räcker det att smörja plastbussningen. Det är ett vanligt problem på Mavic-hjul. Se tips om hur man gör i slutet på denna tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3036216/3168385

Rose-tråden
Hej Rose

Suktar efter ny cross och undrar vad skillnaden är mellan ROSE PRO CROSS 105 och ROSE PRO CROSS 105 MB?
Vad jag kan se är det bara bromsarna eller? Känns som lite för stor prisskillnad bara...
OCh vad skiljer PRO CROSS mot PRO DX CROSS?

Rose-tråden
SteffoN: Enda skillnaden mellan ROSE PRO CROSS 105 och ROSE PRO CROSS 105 MB är att MB-modellen har mekaniska skivbromsar, och den andra hydrauliska.

PRO DX Cross är en äldre generation som kommer att försvinna och PRO CROSS är ersättaren. Lite uppdateringar när det gäller geometri, bromsinfästningar mm. PRO CROSS är även förberedd för stödfot.

/Mats Ribacka, ROSE

Tillbaka
Topp