Rose-tråden

Rose-tråden
Fick ett nyhetsbrev av er häromdagen som utlovade fri frakt. På hemsidan nämns dock ingenting om detta och fraktkostnad läggs till trots att jag har varor för en bra bit över 990 SEK i korgen. Vad gäller för denna kampanj?

Edit: Nu någon timme senare verkar någon ha upptäckt detta och aktiverat den fria frakten. Dags att beställa alltså…

versandkostenfrei_301117_se_1.jpg

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hej Rose,

Tittar på Rose Backroad el Rose XEON Cross Gravel, hittar inte vilka däck de kan ta max (med och utan skärm). Tänker mig lite en robust långdistansräcer som kan köra lite offroad. Är det samma eller liknande ram, vilken bör passa bäst?

Är det någon annan skillnad mellan cyklarna man ska tänka på?

Tack på förhand!

Rose-tråden
DJ_Datte
Båda modellerna är baserad på samma ram, så i ditt fall skulle jag rekommendera Backroaden som är utrutad med lite "finare" Zipp komponenter. Du kan få plats med 42mm däck i ramen, det är dock en sanning med modifikation eftersom även fälgbredd och däckstillverkare spelar in (faktisk bredd vid kedjestag ca 50mm). Ska du köra med dubbdäck och skärmar så sitter begränsningen hos skärmen och då 35mm.
Sist och slutligen är det väl vilken färg som tilltalar dig ;)
Har du fler frågot eller funderinar går det bra att mejla mig på mikael.kippila@rosebikes.se

Vänligen / Mikael Kippilä, ROSE

Rose-tråden
DJ_Datte sa:
Hej Rose,

Tittar på Rose Backroad el Rose XEON Cross Gravel, hittar inte vilka däck de kan ta max (med och utan skärm). Tänker mig lite en robust långdistansräcer som kan köra lite offroad. Är det samma eller liknande ram, vilken bör passa bäst?

Tack på förhand!

Bara min input angående dubbdäck:
En person i min familj kör på en T30/40-ram motsvarande XEON Cross Gravel.. Schwalbes Marathon Winter 700x40c får plats även med skärmar med marginal.

Rose-tråden
.A. sa:
DJ_Datte sa:
Hej Rose,

Tack på förhand!

Bara min input angående dubbdäck:
En person i min familj kör på en T30/40-ram motsvarande XEON Cross Gravel.. Schwalbes Marathon Winter 700x40c får plats även med skärmar med marginal.

Tack A! :)

Rose-tråden
Nu finns PIKES PEAK och X-LITE 2 i showroomet!
Välkommen in på kaffe och pepparkaka, på torsdag har vi kvällsöppet till 19:30 och bjuder på glögg!

/ Micke ROSE

Bilagor

• x-lite_2.jpg
    x-lite_2.jpg
    125.6 KB · Besök: 78
  • pikespeak3.jpg
    pikespeak3.jpg
    59.4 KB · Besök: 76
Rose-tråden
Har en Rose Team dx 4400 med thru axle. Kom till min kännedom om att frun beställt en Wahoo kickr, är dessa kompatibla (vet att de stödjer QR och även 12x142 samt 12x148 thru axel)? Om inte, vet någon om man kan ordna det på något sätt?

Tack på förhand!

Rose-tråden
Jeejk sa:
Har en Rose Team dx 4400 med thru axle. Kom till min kännedom om att frun beställt en Wahoo kickr, är dessa kompatibla (vet att de stödjer QR och även 12x142 samt 12x148 thru axel)? Om inte, vet någon om man kan ordna det på något sätt?

Tack på förhand!

Hej! Ramen på Team DX Cross har axelstandarden 10x135 men är även kompatibel med standard 5x135 mm snabbkoppling, så den fungerar utmärkt med Wahoo. Dropouts är formade så att ett qr-nav också sitter rätt i ramen, och Kickr är ju i princip som att fästa ett qr-nav på cykeln. Det enda man behöver skaffa skilt är en längre snabbkoppling. Då ramen är designad för thru axle är den lite bredare vid axeln än med vanlig snabbkoppling. Vi har snabbkopplingen i lager, men tyvärr inte synlig i nätbutiken. Produktnummer 2175991, 4,99 € med tysk moms = lite över 50 kronor med svensk moms. Om man beställer nåt annat på samma gång, så kan man skriva i meddelandefältet vid beställning "I would also like to order 1x item 2175991". Då lägger orderhanteringen med en snabbkoppling i beställningen.

H. Mika Pensas, ROSE

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose sa:
Jeejk sa:

Tack på förhand!

Hej! Ramen på Team DX Cross har axelstandarden 10x135 men är även kompatibel med standard 5x135 mm snabbkoppling, så den fungerar utmärkt med Wahoo. Dropouts är formade så att ett qr-nav också sitter rätt i ramen, och Kickr är ju i princip som att fästa ett qr-nav på cykeln. Det enda man behöver skaffa skilt är en längre snabbkoppling. Då ramen är designad för thru axle är den lite bredare vid axeln än med vanlig snabbkoppling. Vi har snabbkopplingen i lager, men tyvärr inte synlig i nätbutiken. Produktnummer 2175991, 4,99 € med tysk moms = lite över 50 kronor med svensk moms. Om man beställer nåt annat på samma gång, så kan man skriva i meddelandefältet vid beställning "I would also like to order 1x item 2175991". Då lägger orderhanteringen med en snabbkoppling i beställningen.

H. Mika Pensas, ROSE

Tackar för ett utförligt svar! Men jag har komplicerat det något...

...i min iver att få cykla så blev jag less och drog till xxl och köpte Tacx neo, den skulle funka med en konverter som de hade... åkte hem, glad i hågen, kopplade upp allt för att sen upptäcka att deras konverter inte alls funkade... blev lack igen, läste på mer om Thru axle, lärde mig att det fanns e-Thru axle (med gänga i slutet)... gick in på rosebikes, hittade till min lycka en konverter (1706, för e-thru axle 135 mm) som "suitable for all Tacx indoor trainers", slog mig idag att den troligen inte alls funkar.. får se imorgon då jag tänkte hämta ut den på posten.

Sitter nu med en Tacx neo, en Wahoo kickr samt ett gäng konverters som inte passar...samt en fru som är less på att jag lagt ca 25k på saker som inte funkar, sen är jag spritfet efter jul. Olycklig.

Rose-tråden
@Jeejk Tyvärr fungerar inte axeln T1706 med Neo. Om du inte behöver den så går den att returnera. Det är en ganska jobbig röra faktiskt, då det finns flera olika gängor, axellängder och navstandarder. Kombinationen Tacx Neo + Team DX Cross fungerar nog, men kräver adaptern Tacx T2840: https://www.rosebikes.se/artikel/tacx-t28352840-neo--flux-thru-axle-adapter/aid:876365
Alternativt kan du också använda den långa snabbkopplingen jag nämnde tidigare. Den fungerar med Tacx Neos originalinställningar för axeln.

H. Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
@Jeejk Tyvärr fungerar inte axeln T1706 med Neo. Om du inte behöver den så går den att returnera. Det är en ganska jobbig röra faktiskt, då det finns flera olika gängor, axellängder och navstandarder. Kombinationen Tacx Neo + Team DX Cross fungerar nog, men kräver adaptern Tacx T2840: https://www.rosebikes.se/artikel/tacx-t28352840-neo--flux-thru-axle-adapter/aid:876365
Alternativt kan du också använda den långa snabbkopplingen jag nämnde tidigare. Den fungerar med Tacx Neos originalinställningar för axeln.

H. Mika Pensas, ROSE

Tackar för svar, insåg att jag lät lite väl uppgiven igår :)

Har köpt T2840 å får det inte att funka, "ändbulten" passar inte i ramen med gängorna, bulten är för bred? Gör jag något fel?

Rose-tråden
Jeejk sa:

Har köpt T2840 å får det inte att funka, "ändbulten" passar inte i ramen med gängorna, bulten är för bred? Gör jag något fel?

T2840 borde nog fungera med Team DX Cross. Ändbulten på sidan där snabbkopplingens "handtag" sitter har lite större diameter än bulten på andra sidan av snabbkopplingen. Snabbkopplingen går alltså endast att montera så att handtaget sitter på vänstra sidan av cykeln. Gängorna gör att ändbulten på högra sidan måste ha en lite mindre diameter än 10 mm.
T2840 borde alltså se ut så här: https://tacx.com/wp-content/uploads...ckage_135x10_best_bike_accessory_gallery2.jpg

H. Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
Jeejk sa:

T2840 borde nog fungera med Team DX Cross. Ändbulten på sidan där snabbkopplingens "handtag" sitter har lite större diameter än bulten på andra sidan av snabbkopplingen. Snabbkopplingen går alltså endast att montera så att handtaget sitter på vänstra sidan av cykeln. Gängorna gör att ändbulten på högra sidan måste ha en lite mindre diameter än 10 mm.
T2840 borde alltså se ut så här: https://tacx.com/wp-content/uploads...ckage_135x10_best_bike_accessory_gallery2.jpg

H. Mika Pensas, ROSE

Bägge ändbultar har samma diameter :( Så får inte in den bult där gängorna sitter.

Däremot funderade jag på om jag kan använda medföljande qr nu när du säger att mitt nav tillåter qr? Medföljande qr är precis lika lång som T2840.

Tack på förhand!

Rose-tråden
Oki, svarar delvis på mig själv. Satte tillbaka original-sakerna men med extra ring för 135 mm qr, det verkar funka förutom att själva qr är för kort (kan gänga några millimeter på ändbulten, inte tillräckligt för att spänna qr handtaget. Är er snabbkoppling längre?

Jakob

Rose-tråden
Hej!

Jag har en Xeon CDX Cross Gravel och är sugen på att köpa ett par nya hjul, men det är en djungel med thru axle, snabbkopplingar är enklare att ha ordning på :)

Nu sitter det ett par Rose DX1650, ramen är T30/40.

Vad behöver jag tänka på när jag letar vad gäller storlek på axel och fästen för skivbromsar?

Helskotta så nöjd jag är över cykeln för övrigt. Nu sitter det Marathon Winter 40 mm på, riktigt roligt att cykla med även när det fryser ute!

Rose-tråden
Jeejk: Ja, Produktnummer 2175991 ska vara längre och således passa bra.
Mika beskrev tidigare hur du kan beställa en sådan.

Vänligen / Mikael Kippilä ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
Jeejk: Ja, Produktnummer 2175991 ska vara längre och således passa bra.
Mika beskrev tidigare hur du kan beställa en sådan.

Vänligen / Mikael Kippilä ROSE

Den nya snabbkopplingen gjorde susen, stort tack! Sjukt kul att köra zwift på Tacx neo med den sk "road feel". Lycklig å 2 kg lättare :)

Rose-tråden
Pfaff sa:
Mickes1 sa:
Tack nikasp, blir till och beställa sådana och lista ut ett bra sätt och byta dessa utan specialverktyg.

En bit kraftig gängstång, muttrar och rejäla brickor som täcker lagren brukar räcka långt.

Skruvtving och brickor fungerar också. Men ärligt talat är det sååååå mycket smidigare (och mindre svettigt) att montera med för ändamålet avsett verktyg.

Rose-tråden
NLC sa:
Pfaff sa:
Mickes1 sa:
Tack nikasp, blir till och beställa sådana och lista ut ett bra sätt och byta dessa utan specialverktyg.

En bit kraftig gängstång, muttrar och rejäla brickor som täcker lagren brukar räcka långt.

Skruvtving och brickor fungerar också. Men ärligt talat är det sååååå mycket smidigare (och mindre svettigt) att montera med för ändamålet avsett verktyg.

Men det var ju just det TS inte ville ?

Rose-tråden
Om man beställer Sram Red 22 växlar komponenter från er idag, får man då fortfarande den gamla grafiken (exempelvis fram- respektive bakväxel) eller har man bara inte uppdaterat produktbilderna till det nya utseendet som lanserades samtidigt som eTap?

Rose-tråden
Mayhem: Ursäkta dröjsmålet, men vi väntar fortfarande på svar från våra kollegor i Tyskland. Återkommer så fort vi har infon vi behöver.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag väntar på paket. Enligt söktjänsten så ligger det hos DHL i Helsingborg på grund av felstavad gatuadress och felaktigt postnummer, DHL vägrar att ändra när jag pratar med dom, avsändaren måste göra det.

Helt otroligt att det alltså sitter någon på lagret hos Rose och skriver in adresserna manuellt i etikettmaskinen efter att ha läst på ordern, och inte kan skriva rätt.

Ingen reaktion på mailet jag skickat till Rose-kundtjänst.

Rose-tråden
Spacekitty: Vilken är ordernummern så skall vi kika på det? Ibland när det gäller liknande ärenden, är det så enkelt att adressetiketten blivit skadad under transporten, och därför är adress eller liknande info oläslig.
På vilket sätt / vilken adress har du använt för att kontakta vår kundtjänst? Om du inte fått svar skall vi naturligtvis undersöka om detta är ett tekniskt eller "mänskligt" problem.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!

Jag har en Rose Xeon CDX Cross 3000 Gravel med mekanisk ultegra. Säg att jag hittar ett uppgraderingskit till Di2, det är inga problem med den ramen va? Eller är ramen specifik för Di2 och jag i så fall borde köpt en elektronisk variant redan från början?

Rose-tråden
skokartong: Vi använder samma ram för Di2-modellen som för mekaniska Ultegra, så det skall inte vara några problem.

Tomas Gustafsson: Ingen kommentar ;) (...än)

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,

Har en pro dx cross 2000 2016 års modell. Jag vill byta Vevparti på den. sitter ju en shimano 5800 på som jag har satt på en 1X klinga från wolftooth på. Men det va lite temporärt så nu är jag sugen att byta till riktigt vevparti som är med en klinga och typ 42T. Exempelvis SRAM Force 1 eller Rival 1.

Har ni nåt bra som passar mitt existerande vevlager SM BB72-41 eller måste jag byta vevlager också och vad ska jag köpa i så fall?

Vänligen
Tommy

Tillbaka
Topp