Rose-tråden

Rose-tråden
Hej!
Jag har en CDX Gravel & tänkt skaffa en ny bakaxel utan fast vred (som på framgaffeln) för när jag kör med min grusuppsättning av hjul så hamnar vredet snett uppåt/bakåt.
Så jag undrar bara vad det är för gängstorlek på bakaxeln då det finns flera dimensioner från DT swiss i 142 mm att välja på & jag vet inte hur jag mäter det.

Mvh...
Elias

Rose-tråden
Rätt säker på att man på alla DT Swiss axlar går spaken att dra rakt ut och repositionera. På senare årsmodeller går spaken även att helt plocka bort om man tar i ordentligt.

Rose-tråden
Hireliath: Jag vet inte om det gäller alla axelmodeller, men i varje fall den som sitter på din cykel skall vara en sådan (om jag inte är felinformerad).

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Verkar ju some Rose är aktiva i tråden så testar att ställa en fråga här :)
Möjligen beror det på mig men jag begriper ingenting av era nya leveransalternativ och vad de innebär i praktiken.
Jag kan välja mellan
DHL Parcel International
UPS
DHL Europaket
DHL Parcel (denna verkar kosta extra)

Framgår inte överhuvudtaget vad dessa betyder. Vad kan man förvänta sig för leveranstider med de olika alternativen?
Mina sista beställningar från er har varit en ren katastrof så är benägen att betala om det betyder att jag får grejerna innan säsongen är slut.

Sen undrar jag över den leveranstid ni redovisar på er sida där det i de flesta fall står 3 dagar.
Är det tiden ni tar på er att skicka iväg grejerna? Antar det eftersom den totala leveranstiden rimligen borde bero på vilket leveransalternativ man väljer senare i processen......

Rose-tråden
Hireliath sa:
Det var bara att dra ut & ompositionera vredet.
Du kan tom ta loss vredet och lämna det hemma (för att minimera risken att det "skakar" loss).
RWS_3.png

Åtminstone om du har ett multiverktyg med 6mm insex med dig.

/Håkan

Rose-tråden
Berget sa:
Möjligen beror det på mig men jag begriper ingenting av era nya leveransalternativ och vad de innebär i praktiken.
Jag kan välja mellan
DHL Parcel International
UPS
DHL Europaket

Framgår inte överhuvudtaget vad dessa betyder. Vad kan man förvänta sig för leveranstider med de olika alternativen?
Mina sista beställningar från er har varit en ren katastrof så är benägen att betala om det betyder att jag får grejerna innan säsongen är slut.

Sen undrar jag över den leveranstid ni redovisar på er sida där det i de flesta fall står 3 dagar.
Är det tiden ni tar på er att skicka iväg grejerna? Antar det eftersom den totala leveranstiden rimligen borde bero på vilket leveransalternativ man väljer senare i processen......

Det brukar gå på ca 4 dagar oavsett hur man gör...
Har tyvärr också haft otur, mitt senaste paket skickades 28 maj...men ingen vet vad det är och det är lite synd för det innehåller tre cykelhållare som jag behöver för att ta med cyklarna till halvvättern till helgen..
Kommer de inte imorgon (tveksamt) så får det bli utflykt och fredagskvällsshopping på Mekonomen typ...hoppas Rose har bra returpolicy i så fall....det värsta är att jag redan har cykelhållare..i en annan del av Sverige...

Det är dock inte Rose' fel att DHL är lika dåliga som Postmord....och Micke är trevlig när man kontaktar dem.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Berget: Ett litet förtydligande: De allra flesta beställningar på varor som finns i lager packas och skickas iväg inom 24 timmar. Beroende på var slutkunden finns tar sen frakten 2-5 arbetsdagar, så 3 dagars leveranstid är ett bra "genomsnitt".

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose!

Kan ni spåra paket bättre än jag kan? Beställde nya hjul för 8 (!) dagar sedan och det enda jag kan se är att försändelsen fanns i Berlin för mer än 48 timmar sedan. Min träning för Vättern har ju redan havererat, men nu börjar jag bli orolig för om jag ens kommer ha några hjul på cykeln om en vecka.

Kan ni se något mer i något annat system, än vad jag kan?

CA201127215DE

Tack!
//Magnus

Edit: Ordernr 5701097

Senast ändrad:
Rose-tråden
Mange_: Utan att göra en "efterlysning" (som tar några dagar) hos DHL, så ser vi inte mer än vad du ser. I nuläget ser det ut som att hjulen inte rört på sig, men det brukar det göra när paketet flyttas över från DHL till inrikes i Sverige. Jag skulle gissa att det börjar hända saker i dag igen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Skrymmande såsom hjul, ramar och cyklar brukar ta längre tid än mindre paket. Inte ovanligt att de kan stå stilla ett par dagar tyvärr men borde börja röra på sig förr eller senare…

Rose-tråden
Hej,
I informationstexten för DT Swiss Alu-nipplar utan Pro Lock, artikel 57237500, har ni skrivit följande:
"Attention! Do not use on rims without reinforced nipple holes."
Är reinforced nipple holes = öljetter?
Varför i så fall, det står ju inget om det på DT's egen sida?
Mvh/Andreas

Rose-tråden
Dr D sa:
Hej,
I informationstexten för DT Swiss Alu-nipplar utan Pro Lock, artikel 57237500, har ni skrivit följande:
Mvh/Andreas

Jag ställde den frågan till Rose i kundtjänst via hemsidan för inte så länge sedan och fick mer eller mindre bara följande svar:
"yes the information is correct. You need a eylet for a aluminium nipple."

Har du tur kanske du får bättre svar här.

Pga. den informationen och information om DT Swiss Rev ekrar som Rose har på sin sida (vilket jag inte finner någon annanstans hos någon annan aktör inkl. DT Swiss) så startade jag följande tråd för att få lite input från kunniga personer :).
https://happyride.se/forum/read.php/1/3356830

Rose-tråden
Dr D sa:
Hej,
Mvh/Andreas

Hej!

Med reinforced menas i det här fallet eyelets = öljetter. Överlag rekommenderas det inte att använda aluminiumnipplar med fälgar utan öljetter för att nipplarna kan med tiden fästa sig ganska hårt i fälgen.

Här ett bra citat från cykelgurun Sheldon Browns sidor:
"Aluminum nipples do save a small amount of weight, and they can be quite reliable if used properly. They should only be used with rims that have eyelets of some material other than aluminum, because aluminum/aluminum contact between rim and nipple can result in chemical welding, immobilizing the nipples."
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#nipples

H. Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
Mange_: Utan att göra en "efterlysning" (som tar några dagar) hos DHL, så ser vi inte mer än vad du ser. I nuläget ser det ut som att hjulen inte rört på sig, men det brukar det göra när paketet flyttas över från DHL till inrikes i Sverige. Jag skulle gissa att det börjar hända saker i dag igen.

/Mats Ribacka, ROSE

Det skulle vara 3 dagars leveranstid på mina hjul. Idag har det gått 12 dagar sedan jag beställde. Om 3 dagar hade jag tänkt cykla Vättern. Jag är så besviken och desperat.

Rose-tråden
Rose sa:
Mange_: Enligt statusen på Postnords hemsida, ser det ut som att det blir leverans i övermorgon: https://www.postnord.se/online-verk...dynamicloading=true&shipmentid=CA201127215DE. Tyvärr har DHL haft allvarliga problem med större paket i Tyskland de senaste veckorna och detta har också drabbat några av våra kunder.

electribum: Måste fråga våra produktansvariga och återkommer.

/Mats Ribacka, ROSE

Äntligen goda nyheter! Tack så mycket! Då måste jag väl trampa runt pölen ändå ;)

Rose-tråden
Mange_ sa:
Rose sa:
Mange_: Enligt statusen på Postnords hemsida, ser det ut som att det blir leverans i övermorgon: https://www.postnord.se/online-verk...dynamicloading=true&shipmentid=CA201127215DE. Tyvärr har DHL haft allvarliga problem med större paket i Tyskland de senaste veckorna och detta har också drabbat några av våra kunder.

/Mats Ribacka, ROSE

Äntligen goda nyheter! Tack så mycket! Då måste jag väl trampa runt pölen ändå ;)

Kan meddela att igår dök mitt paket upp. Skickat 28 maj. Det finns hopp!!

Synd bara att en del saker skulle använts till Halvvättern.....

Lycka till runt Vättern!

Rose-tråden
Rose sa:

/Mats Ribacka, ROSE
Inte bara större paket dom haft problem med!!
Min order har dom ju också slarvat bort som du vet.

Mvh
Tomas L

Rose-tråden
Mitt paket är framme, men jag har inte själv sett innehållet. Hjulen är Mavic Ksyrium Elite UST och på dem verkar det sitta tublösa däck, Mavic Yksion Pro UST. En helt ny värld för mig. Bör jag låta dem vara på tills vidare (kör Vättern i helgen) eller byta till vanliga däck med slang? Jag kan ta med ett vanligt extradäck i bakfickan.

Det följer med en flaska med tätningsmedel. Ska jag ta ur luften och injicera i båda däcken och sen fylla på med luft igen? Eller är däcken tätade från början?

Tacksam för svar!
//Magnus

Rose-tråden
Mange_: Mig veterligen skall hjulen komma med vanliga kanttrådsdäck och slang monterade. Ventiler och tätningsvätska medföljer ifall man vill använda hjulen tubeless.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Köpte förra sommaren en X-LITE CRS-3100 (57) som kom med 25mm däck. Ser ut som om den skulle klara 28mm men innan jag lägger en beställning undrar jag om någon kan bekräfta detta?

Rose-tråden
Hur har ram tillverkaren tänkt här det felar på 3mm dämparen hänger i sitt över fäste fastskruvad och använder man 25.4mm distanser så blir hela dämparen snedbelastad och går trögt i bussnings delen.
Övre delen 22.2mm undre delen 25.4mm .Så nu får man byta bussningar efter ca 50 timmars cykling.

Bilagor

• IMG_20180617_093731.jpg
    IMG_20180617_093731.jpg
    227.3 KB · Besök: 135
Rose-tråden
Simonsson: Officiellt är X-LITE CRS konstruerad för 25 mm däck, men den klarar även av t.ex. 700x25C däck från t.ex. Conti, som monterade på fälg ofta har en ytterbredd på 27-28 mm i verkligheten. Det beror helt enkelt lite på tillverkare och däckprofil. Ett Conti-däck med märkningen 700x28C ryms inte.

sdx: Det där ser inte standard ut, eller...? I vilken riktning/vad är det som felar 3 mm. Mailar gärna över ytterligare foton och mer detaljerad förklaring på mats.ribacka@rosebikes.se

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
Simonsson: Officiellt är X-LITE CRS konstruerad för 25 mm däck, men den klarar även av t.ex. 700x25C däck från t.ex. Conti, som monterade på fälg ofta har en ytterbredd på 27-28 mm i verkligheten. Det beror helt enkelt lite på tillverkare och däckprofil. Ett Conti-däck med märkningen 700x28C ryms inte.

/Mats Ribacka, ROSE

Har Conti 25 nu och var inne på conti 28. Då passar jag. Tack för informationen!

Rose-tråden
Rose sa:
Mange_: Mig veterligen skall hjulen komma med vanliga kanttrådsdäck och slang monterade. Ventiler och tätningsvätska medföljer ifall man vill använda hjulen tubeless.

/Mats Ribacka, ROSE

För upplysnings skull: Nej, de kommer inte med slang och kanttrådsdäck. Och kunde inte få på GP 4000. Petade in slang under medföljande Yksion och har fortfarande ont i tummarna ;)

Rose-tråden
Kan man få tillbaka sina gamla beställningar igen i historien?

Med nya webshopen har historien försvunnit. Dessutom har någon kommit på en "feature" att något som man beställer ur önskelistan också tas bort från önskelistan. Allt för att man inte längre skall komma ihåg sina favoritstorlekar och favoritvaror, så man får en kick i baken för att se om er konkurrenter har bättre priser? :)

/A

Rose-tråden
katten sa:
Kan man få tillbaka sina gamla beställningar igen i historien?

Med nya webshopen har historien försvunnit. Dessutom har någon kommit på en "feature" att något som man beställer ur önskelistan också tas bort från önskelistan. Allt för att man inte längre skall komma ihåg sina favoritstorlekar och favoritvaror, så man får en kick i baken för att se om er konkurrenter har bättre priser? :)

/A

+1

Rose-tråden
Katten: Jo, beställningshistoriken kommer att komma tillbaka, men jag kan inte säga när. All info från den gamla webbshoppen måste flyttas över till den nya, och det tar lång tid. Ingen info har gått förlorad och det går bra att fråga oss på ROSE om man undrar över något i sina gamla beställningar.
Angående att produkterna försvinner ur önskelistan då man har beställt, har jag skickat vidare detta till vår IT-avdelning.

/Jenni Ribacka, ROSE Bikes

Rose-tråden
Berget sa:
Jag kan välja mellan
DHL Parcel International
UPS
DHL Europaket

Jag provade "DHL Parcel International" för min senaste beställning av smådelar i litet paket. Då hände exakt samma sak som brukade hända när jag valde Postnord i den gamla webbutiken:

Tisdag: Jag beställer.
Onsdag: Rose lämnar paketet till DHL.
Torsdag: DHL lämnar paketet till Postnord.
Fredag: Postnord åker hem till mig och tittar på min port utan att ringa på varken porttelefonen eller mobilen. Tillbaka till terminalen.
Måndag: Paketet finns att hämta på ICA.

Denna tidslinje bygger på att man själv går in på Postnords hemsida och kollar spårningsinfo, eftersom jag inte fick någon avisering varken med SMS eller i brevlådan när paketet fanns att hämta.

Så det var ett klart godkänt fraktalternativ, och det kan möjligen vara ännu snabbare om man bor någonstans där den lokala Postnord-chauffören inte har telefonfobi. Nästa gång kommer jag av ren nyfikenhet att välja något annat alternativ, men det kan dröja för nu tror jag att jag har allt jag behöver till resten av sommaren. Är det någon annan som har provat de olika alternativen och har en favorit?

Rose-tråden
Zorg sa:
Fredag: Postnord åker hem till mig och tittar på min port utan att ringa på varken porttelefonen eller mobilen. Tillbaka till terminalen.
- - -
Så det var ett klart godkänt fraktalternativ, och det kan möjligen vara ännu snabbare om man bor någonstans där den lokala Postnord-chauffören inte har telefonfobi.
Mobilen ringer de inte på eftersom telefonavisering normalt sett inte ingår i EPG-tjänsten för importpaket. Däremot är de skyldiga att använda porttelefon om sådan finns.

Stod porttelefonnumret på paketets fraktsedel? Och inte bara på en tavla vid entrén?
Jag har nämligen under de senaste åren märkt att det underlättar enormt att få en lyckad hemleverans om det numret/koden står under namnet. Dessutom brukar jag skriva "Jag är hemma dagtid" när jag beställer och jag vet att jag kan planera och vara hemma och passa vid leverans, och hittills har det funkat 100% under ca 8 månader och ca 6 st leveranser till dörr med PostNord.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp